Van missie naar bedrijf

Wat is er nodig om als ondernemer te doen wat je het allerliefste doet, hiermee een verschil te maken in de wereld én er goed mee te verdienen?
Met andere woorden: hoe maak je als coach, trainer, therapeut of consultant van je missie een goed lopend bedrijf dat helemaal bij jou past?

Eerst en vooral: met een goed lopend bedrijf bedoel ik niet alleen genoeg omzet en genoeg winst.
Met een goed lopend bedrijf bedoel ik:

  • Klanten waar je echt blij van wordt
  • Werken rond de thema’s waar je het liefste rond werkt
  • Genoeg klanten (niet te weinig maar ook niet te veel)
  • Werken op je eigen voorwaarden (dus waar, wanneer en op de manier die bij jou past)
  • En ja, ook: genoeg omzet en genoeg winst (zodat jij het leven kan leiden dat bij jou past)


De vraag is dus:

Welke acties zijn daarvoor nodig?
Begin je dadelijk met je website, of toch eerst de visitekaartjes?
Hoe vind je klanten?
Hoe word je zichtbaar zonder je anders te moeten voordoen dan je bent?
Hoe overwin je je uitstelgedrag en perfectionisme?


Ik als ondernemer

Op 1 oktober 2007 ben ik gestart als ondernemer. Wat ik precies wou doen, daar had ik op dat moment nog geen precies idee over. “Iets” met training en coaching, maar wat precies, en voor wie?

Ik was totaal géén geboren ondernemer. Het eerste jaar vluchtte ik weg als mensen vroegen “Ann, wat doe jij nu eigenlijk?” Ik moest dan altijd héél dringend naar de WC.

Ik zat volop in wat ik daarna de beginnersillusie ben gaan noemen: aan de ene kant kende ik niks van marketing en sales, aan de andere kant ging ik er vanuit dat de klanten wel vanzelf zouden komen.
Euh, niet dus!

Mijn ondernemersweg is er één van vallen, opstaan en veel gremlins.
(Gremlins, je weet wel, die stemmetjes in je hoofd die je proberen te beschermen, maar dat doen op een zelfdestructieve manier, ze zeggen vaak dingen als “Ben je hier al wel klaar voor? Zou je niet beter eerst nog X en Y?” of “Er zijn al zoveel ondernemerscoaches/loopbaancoaches/HR consultants/vul jouw vakgebied in, wat heb jij daar nog aan toe te voegen?”)

Juist omdat het niet vanzelf ging en ik met veel bloed, zweet en tranen het ondernemersvak heb moeten leren, ben ik nu een heel goede ondernemerscoach.


Wie zijn mijn klanten?

Mijn klanten noemen zich

coach
therapeut
trainer
consultant
psycholoog
lichtwerker
adviseur
healer

en dan vergeet ik zeker nog een heel aantal woorden.

Met andere woorden: mijn klanten begeleiden mensen bij diepgaande transformatieprocessen.

Hun doelgroep is heel verschillend: sommige van mijn klanten werken met individuen, anderen dan weer met koppels, gezinnen, teams, bedrijven, organisaties of overheden.

Wat is er typisch aan mijn klanten?

 - Ze voelen ‘ik heb iets te doen op de wereld, in dit leven. Er is een verschil dat ik alleen kan maken, iets dat ongezegd blijft als ik het niet zeg, iets dat ongedaan blijft als ik het niet doe.’

- Ze zijn goed in hun vak, heel erg goed vaak (ook al zien ze dat zelf niet altijd – hallo imposter syndroom).

- Ze zijn vaak anders dan de gemiddelde mens en ondernemer.
Enkele voorbeelden: ze denken anders, ze voelen zich anders, voelen zich niet helemaal thuis bij andere mensen, herkennen zich in een diagnose of een label, hebben vage, duidelijke, zichtbare of onzichtbare kwetsbaarheden.
Daardoor werken de standaard ondernemersrecepten vaak niet bij hen.

- Hoewel ze een heel sterk gevoel van missie hebben, zijn ze vaak ook onzeker en hebben ze vaak last van perfectionisme, faalangst en/of uitstelgedrag.
De gremlins in hun hoofd zijn vaak overactief.

- Vaak zijn ze ondernemer tegen wil en dank.

Daarmee bedoel ik: ze voelen zich meestal geen geboren ondernemer.
Maar ze komen tot de ontdekking:
“Verdorie. Blijkbaar kan ik wat ik te doen heb in deze wereld het beste als ondernemer doen. Blijkbaar pas ik niet in een bedrijf. Ben ik te slim, te snel, te anders, wil ik te veel, zie ik de wereld te anders. Blijkbaar is de weg die zich voor mij ontvouwt die van het ondernemerschap. Ook al weet ik nog niet hoe ik een bedrijf uitbouw op de manier die bij mij past.”

- Ze weten dat zichtbaar zijn, marketing, verkopen iets is wat noodzakelijk is als je een bedrijf of praktijk hebt. Maar heel vaak hebben mijn klanten een diepe hekel (‘degout’ is een woord dat voor mij beter past maar ik weet of niet mijn Nederlandse klanten dat woord kennen ) aan het soort marketing en sales dat we zo vaak zien.

Valse beloften doen (‘volg een programma bij mij en je probleem is direct en gemakkelijk en voor altijd opgelost’), trucjes gebruiken (‘nog maar 2 plekjes beschikbaar!’ of ‘als je nu aanmeldt krijg je korting én 3 bonussen’) en pushen is niét wat ze willen.


Hier lopen mijn klanten vaak tegenaan 

1. De eenzaamheid, angsten en twijfels die horen bij het pionierschap

 Denk aan vragen als:

  • Wat gaan anderen (mijn familie, mijn ex-collega’s, experten uit mijn vakgebied) er van denken als ik ga zeggen wat ik écht te zeggen heb?
  • Ben ik wel goed genoeg om dit te gaan doen?
  • Hoe ga ik om met kritiek en afkeuring?
  • Hoe ga ik om met de eenzaamheid van het pionierschap?
  • Hoe overwin ik mijn uitstelgedrag en mijn perfectionisme?

2. Hoe verdien ik geld met wat ik doe? 

Denk daarbij aan vragen als: 

  • Hoe word ik zichtbaar zonder mezelf anders voor te moeten doen dan ik ben?
  • Hoe verwoord ik precies wat ik doe?
  • Hoe zorg ik ervoor dat mensen weten wat ik doe en waarvoor ze bij mij terecht kunnen?
  • Hoe krijg ik die klanten die echt bij mij passen?
  • Marketing, ik weet dat het moet, maar kan het ook anders, zonder te pushen en zonder valse beloften?
  • Welke prijzen vraag ik?

Mijn visie op ondernemen

Ondernemen vanuit je ziel is meer dan een website maken. Is meer dan social media berichten leren schrijven of een webinar leren geven.

Ondernemen vanuit je ziel gaat om 3 thema’s.
Dit zijn dan ook de drie grote thema’s waar ik mijn klanten bij help.

1. Het omarmen van het pionierschap.

Leren omgaan met de eenzaamheid en de onzekerheden gekoppeld die horen bij het betreden van een nieuwe weg.
Leren hoe je omgaat met alle twijfels (die van jezelf en die van anderen), met kritiek, met afgunst soms ook.

2. Ondernemen gaat ook over het verdienen van een goed belegde boterham.  

Voor mij staat een missie niet los van geld verdienen, integendeel. Missie en geld gaan samen.
Het mogen ontvangen van geld voor het inzetten van jouw unieke combi van talenten zorgt ervoor dat je kan blijven doen wat je doet.

Dat jouw klanten jou hiervoor betalen zorgt bij hen voor een echt commitment en daardoor een grotere transformatie.
Geld maakt dat wat je doet niet vrijblijvend is maar gesteund wordt door een stroom van energie, een evenwicht in geven en nemen.

Ondernemen gaat dus ook over het leren van ondernemersvaardigheden: strategie, een helder verdienmodel.
Het helder krijgen van de klant op wie je je gaat richten en de problemen en verlangens van die klant.
Marketing en verkopen, radicaal eerlijk en integer.

3. En last but certainly not least is ondernemen de weg die onze ziel gekozen heeft om te helen.

Als je onderneemt, moét je je innerlijke demonen in de ogen zien. Als je onderneemt, moét je die stukken van jou die je hebt proberen te verbergen aanpakken.

Deze thema’s zijn voor iedereen anders en tegelijkertijd heel universeel. Denk aan thema’s als als afwijzing, alleen staan, je grootsheid volledig omarmen, anders durven en mogen zijn.


Je ondernemershuis van bouwgrond tot dak 

Ik vergelijk het uitbouwen van een bedrijf of praktijk met het bouwen of renoveren van een huis.
Van bouwgrond tot dak, alle stappen zijn nodig voor een duurzaam en stevig huis.

En dat is net zo voor een onderneming: je kan geen stappen overslaan, de volgorde ligt vast én toch bouw je jouw unieke bedrijf, het bedrijf dat helemaal bij jou past.

Je kan dit e-book downloaden zonder dat je een e-mailadres moet ingeven.


Volgende stap?

- Wil je met mij bekijken hoe ik jou kan helpen en wat de volgende logische stap is voor jou en je bedrijf of praktijk? Ik kijk graag met jou wat je nu nodig hebt.
Meld je aan via dit formulier en we plannen een gratis verkennend (en vrijblijvend) zoomgesprek in.

- Elke maand geef ik een gratis online training over de thema’s waar ik met mijn klanten rond werk: strategie, marketing en verkopen op een radicaal eerlijke manier; de struggles van het pionierschap en alles wat te maken heeft met innerlijke demonen en gremlins.
Op deze pagina kan je kijken welk webinar deze maand gepland is en je gratis aanmelden.

- Wil je op een laagdrempelige manier mij en mijn visie op ondernemen beter leren kennen ? Dan kan mijn online training een goede eerste stap zijn.
Klik hier voor mijn online training De besluiten van Ann.

- Ben je niet zeker wat een goeie eerste stap voor jou kan zijn? Mail me dan gerust, ik help je graag verder! 

(En voor diegenen die nu denken “Jaja die Ann, ze kan het goed uitleggen, maar wérkt het ook, wat ze allemaal doet?” is hier nog een link naar ervaringen van contente klanten)

mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x