Wie zijn mijn klanten?
Mijn klanten noemen zich
coach
therapeut
trainer
consultant
psycholoog
lichtwerker
adviseur
healer
en dan vergeet ik zeker nog een heel aantal benamingen.
Met andere woorden: mijn klanten begeleiden mensen bij diepgaande transformatieprocessen.
Hun doelgroep is heel verschillend: sommige van mijn klanten werken met individuen, andere dan weer met koppels, gezinnen, teams, bedrijven, organisaties of overheden.
Mijn klanten zijn zowel startende ondernemers, als nog-niet-gestarte-maar-dat-wel-van-plan-zijnde ondernemers én ook ondernemers die al een heel aantal jaar bezig zijn maar merken dat er iets anders moet in hun bedrijf of praktijk.
En ja, mijn klanten zijn vooral vrouwen, maar met mijn mannelijke klanten (ja, ze zijn er echt!) ben ik ook heel blij.
Wat is er typisch aan mijn klanten?
- Ze voelen ‘ik heb iets te doen op de wereld, in dit leven. Er is een verschil dat ik alleen kan maken, iets dat ongezegd blijft als ik het niet zeg, iets dat ongedaan blijft als ik het niet doe.’
- Ze zijn goed in hun vak, heel erg goed vaak (ook al zien ze dat zelf niet altijd – hallo imposter syndroom).
- Ze zijn vaak anders dan de gemiddelde mens en ondernemer.
Enkele voorbeelden: ze denken anders, ze voelen zich anders, voelen zich niet helemaal thuis bij andere mensen, herkennen zich in een diagnose of een label, hebben vage, duidelijke, zichtbare of onzichtbare kwetsbaarheden.
Daardoor werken de standaard ondernemersrecepten vaak niet bij hen.
- Mijn klanten willen niet perse honderdduizenden of miljoenen euro's verdienen met hun bedrijf, maar wel genoeg om te kunnen doen waar ze goed in zijn en graag doen én hier goed van te kunnen leven op de manier die bij hen past.
- Hoewel ze een heel sterk gevoel van missie hebben, zijn ze vaak ook onzeker en hebben ze vaak last van perfectionisme, faalangst en/of uitstelgedrag.
De gremlins in hun hoofd zijn vaak overactief.
- Vaak zijn ze ondernemer tegen wil en dank.
Daarmee bedoel ik: ze voelen zich meestal geen geboren ondernemer.
Maar ze komen tot de ontdekking:
“Verdorie. Blijkbaar kan ik wat ik te doen heb in deze wereld het beste als ondernemer doen. Blijkbaar pas ik niet in een bedrijf. Ben ik te slim, te snel, te anders, wil ik te veel, zie ik de wereld te anders. Blijkbaar is de weg die zich voor mij ontvouwt die van het ondernemerschap. Ook al weet ik nog niet hoe ik een bedrijf uitbouw op de manier die bij mij past.”
- Ze weten dat marketing en verkopen noodzakelijk zijn als je een bedrijf of praktijk hebt.
Maar heel vaak hebben mijn klanten een diepe hekel (‘degout’ is een woord dat voor mij beter past maar ik weet of niet mijn Nederlandse klanten dat woord kennen :-) ) aan het soort marketing en sales dat we zo vaak zien.
Valse beloften doen (‘koop een programma bij mij en je probleem is direct en gemakkelijk en voor altijd opgelost’), trucjes gebruiken (‘nog maar 2 plekjes beschikbaar!’ of ‘als je nu aameldt krijg je korting én 3 bonussen’) en pushen is niét wat ze willen.
- Sommige van mijn klanten zijn startende ondernemers.
Anderen zijn al een hele tijd ondernemer maar merken dat het niet loopt zoals ze gehoopt hadden (niet genoeg klanten, niet de juiste klanten, blijvende onzekerheid enz.)
Hier lopen mijn klanten vaak tegenaan
1. De eenzaamheid, angsten en twijfels die horen bij het pionierschap
Denk aan vragen als:
2. Hoe verdien ik geld met wat ik doe?
Denk daarbij aan vragen als:
Mijn visie op ondernemen
Ondernemen vanuit je ziel is meer dan een website maken. Is meer dan social media berichten leren schrijven of een webinar leren geven.
Ondernemen vanuit je ziel gaat om 3 thema’s.
Dit zijn dan ook de drie grote thema’s waar ik mijn klanten bij help.
1. Het omarmen van het pionierschap
Leren omgaan met de eenzaamheid en de onzekerheden gekoppeld die horen bij het betreden van een nieuwe weg.
Leren hoe je omgaat met alle twijfels (die van jezelf en die van anderen), met kritiek, met afgunst soms ook.
2. Ondernemen gaat ook over het verdienen van een goed belegde boterham
Voor mij staat een missie niet los van geld verdienen, integendeel. Missie en geld gaan samen.
Het mogen ontvangen van geld voor het inzetten van jouw unieke combi van talenten zorgt ervoor dat je kan blijven doen wat je doet.
Dat jouw klanten jou hiervoor betalen zorgt bij hen voor een echt commitment en daardoor een grotere transformatie.
Geld maakt dat wat je doet niet vrijblijvend is maar gesteund wordt door een stroom van energie, een evenwicht in geven en nemen.
Ondernemen gaat dus ook over het leren van ondernemersvaardigheden: strategie, een helder verdienmodel.
Het helder krijgen van de klant op wie je je gaat richten en de problemen en verlangens van die klant.
Marketing en verkopen, radicaal eerlijk en integer.
3. En last but certainly not least is ondernemen de weg die onze ziel gekozen heeft om te helen
Als je onderneemt, moét je je innerlijke demonen in de ogen zien. Als je onderneemt, moét je die stukken van jou die je hebt proberen te verbergen aanpakken.
Deze thema’s zijn voor iedereen anders en tegelijkertijd heel universeel. Denk aan thema’s als als afwijzing, alleen staan, je grootsheid volledig omarmen, anders durven en mogen zijn.
Eerste stap
- Wil je met mij bekijken hoe ik jou kan helpen en wat de volgende logische stap is voor jou en je bedrijf? Dan ben je heel welkom voor een gratis verkennend (en vrijblijvend) gesprek.
- Elke maand geef ik een gratis online training over de thema’s waar ik met mijn klanten rond werk: strategie, marketing en verkopen op een radicaal eerlijke manier; de struggles van het pionierschap en alles wat te maken heeft met innerlijke demonen en gremlins.
Op deze pagina kan je kijken welk webinar deze maand gepland is en je gratis aanmelden.
- Wil je op een laagdrempelige manier ervaren hoe het is met mij te werken? Dan kan mijn online workshop een goede eerste stap zijn. Alle info hierover lees je hier.
- Ben je niet zeker wat een goeie eerste stap voor jou kan zijn? Mail me dan gerust, ik help je graag verder!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x