Lees meer

Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant

Geen zorgen, geen paniek, geen overschrijding van deontologische codes, ik bedoel niet het ‘laten we nu in bed duiken’ soort verliefdheid. Ik bedoel het soort verliefdheid dat we allemaal moeten hebben als het om onze klanten gaat. Dat je bij elke klant denkt “oooohhhhh, deze is leuk!!!!!!!”

Lees meer

Het maakt niet uit wat ze over jou denken

Angst voor zichtbaarheid. Eén van de meest voorkomende struggles bij mijn klanten. En ja, ik herken dat. Daarom durfde ik de eerste jaren tegen niemand zeggen wat ik eigenlijk deed als zelfstandig ondernemer. Waarom laten we ons zo beïnvloeden door wat anderen over ons zouden kunnen denken?

Lees meer

[Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi?

The Dawn Wall beklimmen, dat is wel echt dé ultieme vorm van uit je kot komen. Ik zag de documentaire afgelopen weekend en néén, ik heb geen zin om nu ook te gaan klimmen (ik heb al hoogtevrees als ik op een stoel sta) maar deze film heeft me weer heel wat duidelijk gemaakt over het ondernemersschap.

Lees meer

Joepie, ik heb een concurrent!

“Nu ben ik echt kwààd. Iemand die ik ken gaat nét hetzelfde doen als ik, dezelfde doelgroep en al. In het dorp hiernaast.” Dat schreef een klant me. Hoe ga jij om met concurrentie? Wat raakt dat in jou? Ik zeg: concurrentie is top! Meer zelfs: een concurrent is een uitnodiging.

Lees meer

Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing

Ondernemers die niet genoeg klanten hebben denken soms dat ik allerlei geheime acties doe die me klanten opleveren. Dat ik allerlei trucjes toepas. Maar de waarheid is: ik doe maar 5 supersimpele acties. Het grootste verschil zit dus niét in de acties die ik doe. Waarin zit dan wél het verschil?

Lees meer

[Kom uit je kot] Dat is te opdringerig!

Netwerken. Neen, dat is niet altijd naar van die officiële netwerkbijeenkomsten gaan. Netwerken, dat is gaan waar je klant is. En dan met je potentiële klanten beginnen babbelen. “Maar Ann, is dat dan niet KEI-opdringerig???” Neen hoor, als je maar rekening houdt met één essentieel principe.

Lees meer

Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle?

Ik beken: ik ben een volbloed introvert. Een topdag is voor mij een dag waarop ik niet moet buitenkomen. (zelfs niet om de brievenbus leeg te maken) Kan je als introverte ondernemer overleven in een wereld van geschreeuw en vlotte babbels en extraverten?

Lees meer

Ben jij bang voor de Grote Boze Neen?

- Neen, ik ga het niet doen. - Neen, dank je. - Neen, ik vind het te duur. - Neen, ik ben al bij een andere coach. Als je onderneemt, moet je regelmatig (heel regelmatig) dit soort dingen horen. Euh, moét je dit soort dingen horen? Yep.

Lees meer

Geen probleem? Geen bedrijf!

Vaak ben je als coach, trainer, therapeut of consultant verliefd op je methode. Waarom ook niet? Je bent er expert in en je wéét dat het werkt. Maar. Wij als potentiële klant zijn niet in het minst geïnteresseerd in je methode. Waarin dan wel?

Lees meer

Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd)

Tegenwoordig leef ik op shakes en groenten. Tevoren leefde ik op pasta, rijst, frietjes en stokbrood. Joengens. Wat ben ik mezelf al tegengekomen. En euh, wat lijkt afvallen enorm op ondernemen! Klik door voor mijn 3 grootste leermomenten.

Lees meer

Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters

Je verliest véél te veel tijd. Neen, ik heb het vandaag niet over facebooken, netflixen, koffietjes drinken of de meest toepasselijke quote voor je artikel googelen. Ik heb het over veel destructievere manieren van tijd verliezen. Manieren waardoor je niet alleen tijd verliest maar ook je vertrouwen en je geloof in jezelf.

Lees meer

[Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen?

Misschien wel. Omdat het dan echt gaat om de groei (of het overleven!) van je bedrijf. Omdat je dan echt moet gaan staan voor wat je waard bent. En wat gaat er zo vaak mis bij het verkopen? NIVEA. Neen, niet het bekende blauwe potje.

Lees meer

Moet je als ondernemer per se hard werken?

Of kan het ook moeiteloos? Wat ik alvast weet: je moet bereid zijn te doen wat nodig is om je doelen te bereiken. Maar wil dat nu per se zeggen dat ondernemen continu hard werken is? Dat je over je grenzen moet gaan om succesvol te worden?

Lees meer

[Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver?

We gaan eerlijk zijn. Heel dat kom uit je kot gedoe, we doen dat om geld te verdienen. Ja, omdat we mensen of organisaties willen helpen, maar ook om geld te verdienen. Anders had je geen bedrijf, maar deed je vrijwilligerswerk. Maar wat hebben vissen, visvoer en vijvers te maken met geld verdienen?

Lees meer

Here's to strong women

De laatste tijd werd ik er regelmatig op gewezen: ik heb bijna alleen vrouwelijke klanten. Nochtans richt ik me in mijn marketing niet enkel op vrouwen. Maar ik vind het wel belangrijk dat wij vrouwen zeggen wat we te zeggen hebben. De bijdrage leveren die we te leveren hebben. Het verschil maken dat wij te maken hebben.

Lees meer

Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf?

Er zijn van die periodes dat je volledig in flow bent. Dát zijn níét de periodes waar ik het vandaag over wil hebben. Vandaag heb ik het over die andere tijden. De DRY SPELL tijden. Niets werkt nog en je weet niet wat je verkeerd doet. Help!

Lees meer

Welk soort shampoo ben jij?

Een raadsel: wat is de gelijkenis tussen Instagram, designmeubelwinkels en shampoo? Hoe belangrijk is de verpakking van een product? Of: hoe belangrijk is de verpakking van jouw dienst? Moeten we investeren in perfect gestylde foto’s? Perfect belichte video’s? Of kan het ook anders?

Lees meer

[Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje?

Wat zijn jouw grootste webinar-angsten? Ben je bang van het zwarte gaatje? Verkramp je als er kijkers afhaken tijdens je webinar? Of blokkeer je als het tijd is om je aanbod te doen?

Lees meer

Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet

“Ann, ne nieuwsbrief, dat werkt toch niet meer!” “Ik krijg massa’s nieuwsbrieven in mijn mailbox en ik schrijf mij continu uit!” “Waarom blijf jij maar beweren dat we nieuwsbrieven moeten schrijven, dat is toch al lang achterhaald!” Ik verzeker je: nieuwsbrieven werken. Maar. Er is één grote voorwaarde.

Lees meer

[Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit

Buiten was het donker, koud en nat. Binnen zat ik lekker cosy onder een dekentje te netflixen. Zou ik naar de koorrepetitie gaan of niet? En wàt heeft dat in godsnaam met ondernemen te maken?

Lees meer

Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”?

We dénken dat we pasklare antwoorden nodig hebben op de bezwaren van onze klanten. Maar daar gaat het niet om. Ja, er zijn goede reacties als iemand zegt “ik vind het te duur”. Die antwoorden kan je gewoon leren. Maar zelfs als je die pasklare antwoorden kent, gaat het vaak nog mis. Wat ontbreekt er dan?

Lees meer

[Kom uit je kot] Weg met je Gremlins!

Ik neem je mee naar 1984. Het jaar van de winterspelen in Sarajevo en de Nobelprijs voor Desmond Tutu. Maar ook het jaar van de Gremlins, de film waarin uit het schattige wezentje Gizmo bloeddorstige Gremlins ontspruiten. Ook in ons hoofd houden zich wrede Gremlins schuil…

Lees meer

De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten

“Facebook marketing, werkt dat nu eigenlijk of is dat verloren energie?” Ik heb er lang aan getwijfeld. Ondertussen wéét ik uit ervaring dat je via facebook echt klanten kan krijgen. Alleen, er zijn fouten die veel ondernemers maken, en ja, dan werkt het dus niet.

Lees meer

[Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel

In deze nieuwe reeks “Kom uit je kot” leer ik je dé strategieën om als ondernemer meer uit je kot te komen! En ja, ik heb het zowel over het letterlijke uit je kot komen als over dat beklemmende maar o zo veilige kot dat onze comfortzone is. Vandaag: hoe de zoektocht naar de perfecte titel mij terugdreef in mijn kot.

Lees meer

Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens

Ik houd geen pleidooi voor valse hoop, genre “als ik 50.000 euro omzet heb, dàn ga ik me zeker voelen over mezelf" of “als ik 10 klanten per maand heb, dàn weet ik dat ik iets te bieden heb.” Toch zijn er dingen die je anders wil in je bedrijf. Maar hoé dan, als het maken van goede voornemens niet werkt?

Lees meer

[S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties?

“Ann, ik geef regelmatig lezingen, maar hoewel mensen heel enthousiast zijn na afloop krijg ik er toch geen nieuwe klanten door. Help, wat doe ik verkeerd?”

Lees meer

Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet

Dit jaar heb ik 3 essentiële beslissingen genomen. Drie beslissingen die het mogelijk gemaakt hebben dat mijn omzet verdubbelde. En die wil ik graag met je delen.

Lees meer

[S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie?

Ik vergelijk ondernemen graag met het bewerken van een akker. Omploegen, bemesten, zaaien, besproeien en wachten. En ja, die eerste periode is het moeilijkste. Volhouden terwijl de twijfels opsteken. ‘Zal er wel iets groeien?’ ‘Hoelang moet ik nog geduld hebben?’ ‘Zou ik niet beter een andere akker zoeken?’

Lees meer

10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden

Jouw groei gaat de groei van je bedrijf vooraf. En wat wat we allemáál moeten leren is neen zeggen. Leiderschap, zoals ook Tony Blair het zegt, gaat niet om ja zeggen, gaat niet om mensen pleasen (néén, zeker ook niet je klanten) maar om neen kunnen zeggen. Maar euh, waar moet je dan zoal neen tegen zeggen?

Lees meer

[S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën?

Neen, het was geen ondernemer die me de vraag stelde ‘Ann, ik heb altijd zoveel nieuwe ideeën, is het een goed plan om die allemaal te lanceren?’ Nieuwe ideeën hebben is super (en de basis van een goed lopend bedrijf) én er zijn 3 dingen om bij stil te staan voor je een nieuw idee (nieuw plan, nieuwe workshop, enz.) de wereld inzwiert. Veel plezier met deze nieuwe aflevering van S.O.S. Ann!

Lees meer

Hoop is geen strategie

Mijn strategie voor 2019 hangt hier al van in oktober op mijn prikbord. Máááááár…. Er zijn andere jaren geweest. Jaren waarin HOOP mijn belangrijkste strategie was. Wel, ik kan je één ding vertellen: hoop als strategie werkt niet.

Lees meer

Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen?

Deze vraag van deze week werd me niet één, maar verschillende keren gesteld de afgelopen weken. Ik antwoord supergraag op die vraag, omdat ze te maken heeft met wat voor mij ondernemen écht is! (En neen, dat is niet ‘zoveel mogelijk geld verdienen’)

Lees meer

3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf

Als de dingen niet lopen zoals je zou willen, dan kàn dat een teken zijn dat je niet de juiste dingen doet, of niet op de juiste manier. Maar soms geraak je ook ontmoedigd terwijl je eigenlijk heel goed bezig bent. Wat is er dan aan de hand?

Lees meer

De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen

“Hoe bepaal ik mijn prijzen?” “Ik zit nu al hoger dan mijn concurrenten, ik kan toch niet nog hoger gaan!” “Wat als niemand meer klant wordt als ik mijn prijzen verhoog?” Als de juiste prijs zo belangrijk is in het uitbouwen van je bedrijf, hoe bepaal je dan de prijs die bij je aanbod past?

Lees meer

Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie!

Verdien jij genoeg voor het aantal uren dat je werkt? Als je je omzet deelt door het aantal uren dat je werkt, wat denk (en voel!) je dan? Verdien je genoeg om al je kosten te betalen, genoeg voor de studies van je kinderen, je pensioen, je inkomensverzekering, om nog maar te zwijgen over je dromen en je wensen?

Lees meer

[Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint

Ik ben bang van sprinkhanen. Ik ben bang van kermisattracties. Ik ben bang van achteruit rijden met de auto. Maar er zijn ook angsten die mij bij het ondernemen serieus parten spelen. Daarom vandaag exclusief, mijn 5 grootste ondernemersangsten én mijn top 3 anti-angst-strategieën.

Lees meer

[S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts

Deze week ontving ik een mail van een gefrustreerde lifecoach: “Ann, ik weet dat de klanten niet vanzelf komen. Sinds enkele weken post ik regelmatig iets op mijn facebookbedrijfspagina, maar dat levert niks op hoor. Werkt facebook wel voor mij? (Werkt dat überhaupt wel voor iémand by the way???)”

Lees meer

[Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU!

Eens in je leven komt dat moment waarop je denkt “nu is het genoeg geweest want als ik nu niets doe, kraakt over 10 jaar mijn hele lijf als ik recht kom. Ja, ik heb het over meer gaan bewegen, fitter worden. Dus googelde ik een personal trainer en: personal trainers aller landen, je doet jezelf én je klant tekort, en dit is de reden!

Lees meer

[Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet

Wat zegt jouw omzet van dit jaar over je gevoel van eigenwaarde? En als je kijkt naar de voorbije jaren? Is er werk aan de winkel?

Lees meer

[S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten

Vandaag een vraag van startende trainer, die schreef: “Ann, mijn BTW nummer is in orde, sociale zekerheid geregeld, ik kan er aan beginnen! Maar euh, waarmee begin ik nu het best? Eerst mijn website maken? Of beter eerst visitekaartjes en gaan netwerken? Iedereen zegt iets anders, help!”

Lees meer

[Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf

Beginnersillusie: “Als ik supergoed ben in mijn vak komen de klanten vanzelf.” Newsflash! Goed zijn in je vak alléén is niet genoeg om genoeg klanten en genoeg omzet te krijgen. Wat is er dan wél nodig?

Lees meer

[S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt

Deze week een vraag van teveelkoffiedrinkende coach: “Ann, ik ben nu ongeveer 1 jaar bezig met mijn bedrijf. Ik ben veel koffietjes gaan drinken, met potentiële klanten, met concullega’s, met andere ondernemers enz. Maar daar is eigenlijk niks van business uitgekomen. Help! Wat doe ik verkeerd?”

Lees meer

[Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit

Een klant zei: “Als mijn bedrijf een succes wordt, dan zal dat volledig aan mij liggen. En als mijn bedrijf géén succes wordt, dan zal dat ook volledig aan mij liggen.” JIJ bent diegene die de groei van je bedrijf het meest in de weg zit. En dit is de manier waarop.

Lees meer

[S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten?

Vandaag een vraag van een hoopvolle creatieveling: "Ann, elke maand hoop ik dat ik genoeg klanten krijg, maar ik heb daar precies geen vat op! Sommige maanden zijn goed, andere maanden heb ik bijna geen klanten, help, wat kan ik daar aan doen?"

Lees meer

[Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches?

Je bent het gesukkel beu en wil nu serieuze hulp bij het uitbouwen van je bedrijf. Je hebt beslist dat het nu echt tijd is om een ondernemerscoach in te schakelen. Maar: hoe vind je nu een goede ondernemerscoach? Eentje die competent is en bij jou past? Kortom: hoe vind je de juiste coach in het bos van ondernemerscoaches?

Lees meer

[S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol?

Deze week sprak ik slabakkende consultant: “Ik schrijf één nieuwsbrief, twee nieuwsbrieven, en dan laat ik er eens een week tussen, of twee weken en voor ik het weet, zijn er weer twee maanden voorbij zonder marketingacties. Help mij, hoe hou ik het wel vol?”

Lees meer

[Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?)

Ga jij op halfjaarlijkse controle of wacht je tot je tandpijn hebt? Wat mijn website betreft, heb ik metaforisch gezien gewacht tot ik VERGING van de tandpijn. Mijn website was meer dan 10 jaar oud, prehistorisch dus. Maar toch ‘kwam ik er niet toe’ om een nieuwe website te laten maken. Waarom verwachten we dan dat onze klanten wél direct ja zeggen?

Lees meer

[S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde?

“Ann, er zijn al zoveel trainers, ik vraag me soms af wat ik als kleine garnaal nog toe te voegen heb! Ze zeggen dat je je USP’s moet ontdekken, dat je moet ontdekken wat jouw unieke toegevoegde waarde is, maar ik vind dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Help, hoe kom ik te weten wat mijn USP’s of Unique Selling Points zijn?”

Lees meer

[Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou?

Vier weken geleden begon ik anders te eten. In het begin ging het supermakkelijk. Maar toen werd het moeilijker. “Heeft dit wel effect?” “Zou ik hier niet gewoon mee stoppen?” Toen las ik: “The way you do anything, is the way you do everything.” En ik dacht, shit ja. Eigenlijk heb ik nét hetzelfde bij ondernemen.

Lees meer

[S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?”

“Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” “Ann, ben jij altijd zo zeker van jezelf als het lijkt?” Tja, ik moet collega-coach en nieuwsgierig netwerkcontact teleurstellen… (of is het juist een geruststelling?) Natuurlijk gaat er bij mij ook vanalles mis én zijn er ook nog momenten dat ik me niet helemaal (of helemaal niet) zeker voel.

Lees meer

[Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen

Het is dinsdag 12u06. Ik ben al 2 dagen bezig aan deze nieuwsbrief. Misschien heb jij dat ook wel, dat je een nieuwsbrief/blog/artikel wil schrijven, maar dat je na 2 uur/dagen/weken nog steeds niet verder bent gekomen dan een wit scherm? Hoog tijd dus voor 5 strategieën waarmee jij (én ik! ;-) ) onze nieuwsbrief op tijd de deur uit krijgen!

Lees meer

[S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol!

“Ann, ik organiseer volgende maand een workshop mindfulness, maar ik heb nog maar 1 deelnemer. Help me, wat moet ik doen? Groetjes van een mistroostige mindfulnesstrainer” In deze aflevering van S.O.S. Ann geef ik je 3 marketingstrategieën voor meer deelnemers aan je workshops en trainingen!

Lees meer

[Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’

Wat is de top 5 van bezwaren waarom potentiële klanten neen zeggen tegen je aanbod? Als jouw klanten een beetje lijken op de mijne dan vermoed ik dat de geld-reden ook bij hen op nummer 1 staat. Wel, newsflash! In 99% van de gevallen is “ik heb er geen geld voor” een excuus. Wat is dan de échte reden onder dit excuus?

Lees meer

[S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen?

“Ann, ik weet dat artikels, blogs, nieuwsbrieven of hoe je het ook noemt belangrijk zijn en mijn zichtbaarheid en expertstatus enorm doen toenemen. Maar waarover bloggen? Alles is al gezegd, ik kan toch geen 20 keer vertellen over hoe ik werk? Groetjes van piekerende trainer”

Lees meer

[Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog?

Eén van de sprookjes die ik het allerliefste hoorde in de beginjaren van mijn bedrijf ging als volgt: “Er was eens, lang geleden, in de mooie stad Leuven, een coach die een website online zette en de klanten stroomden als vanzelf overvloedig toe.”

Lees meer

[S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod!

Welkom bij deze aflevering van S.O.S. Ann! Met vandaag een vraag van wanhopige coach: “Ann, ik heb veel gesprekken met potentiële klanten maar niemand wordt echt klant! Ze vinden het te duur, ze hebben geen tijd, ze gaan er over nadenken en ik hoor nooit meer iets van hen. Wat doe ik verkeerd? Wanhopige coach”

Lees meer

[Artikel] Ben jij een excuus-truus?

Ben jij bereid om te doen wat nodig is om je doelen te bereiken? Kortom: Ben je bereid om 500 keer je pitch te oefenen totdat hij er vlot uitkomt? Ben je bereid het risico te nemen afgewezen te worden? (opnieuw en opnieuw en opnieuw) Ben je bereid 100 keer te falen om iets te leren dat belangrijk voor je is?

Lees meer

[Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders

Er was een tijd dat ik naar de wc vluchtte als ik ook maar een vermoeden had dat iemand me de gevreesde vraag “wat doe jij eigenlijk?” zou stellen. Hoe zit dat met jou?

Lees meer

[Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen

Als ik mijn klanten help om een aanbod uit te werken op maat van hun ideale klant komen we onvermijdelijk bij de vraag: “OK, en welke prijs moet ik daar nu voor vragen?”

Lees meer

[Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog?

Een nieuwsbrief, is dat nog nodig? Wérkt dat eigenlijk nog wel? Iedereen krijgt toch mijn updates op Facebook en LinkedIn? Kortom: is de nieuwsbrief dood en begraven?

Lees meer

[Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren?

Shit, als ik zichtbaar ga zijn, dan … Shit, als ik een aanbod doe aan een klant, dan… Shit, als ik hogere prijzen ga vragen, dan… Welke demonen moet jij nu onder ogen zien om je bedrijf te laten groeien?

Lees meer

[Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop!

“Help, ik heb nog geen naam voor mijn workshop!” “Help, is mijn bedrijfsnaam wel OK? Hoe belangrijk is zo’n naam nu eigenlijk? Is het echt een kwestie van leven of dood, euh ik bedoel klanten of geen klanten?

Lees meer

[Artikel] Het leed dat concurrentie heet

Wat is het ALLEReerste dat je denkt en/of voelt als je het woord “concurrentie” hoort? Ik ga heel eerlijk zijn, ik voel direct iets van ontmoediging. Daarna komt de gedachte: “Als iemand anders dit al doet, wat heb ik dan nog toe te voegen?’ En dat leidt dan al snel tot “Zou ik er niet beter mee stoppen?” Herkenbaar?

Lees meer

[Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen

Gelukkig nieuwjaar! Ik wens je een heel mooi 2018 toe, een jaar waarin jij en je bedrijf ten volle mogen groeien en floreren! En nu we het toch over 2018 hebben: wat is je omzetdoel voor dit jaar? Nog niet over nagedacht?

Lees meer

[Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef?

Kennis gratis weggeven is een belangrijk onderdeel van ‘marketing door waarde’. En dan is een belangrijke vraag: welke kennis geef je gratis weg en welke niet? Kan je ook tevéél weggeven? Over het evenwicht tussen een gierige vrek en een vrijgevige zot.

Lees meer

[Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden

Ik was totaal niet voorbestemd om een goede ondernemer te worden. Teveel persoonlijke issues, te introvert, hou (totààl) niet van risico’s en ga zo maar door. Herkenbaar? ;-)

Lees meer

[Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert

“Ann, ik heb al eens een programma gevolgd ook bij zo’n ondernemerscoach, maar eigenlijk heb ik er niks aan gehad.” Dat hoor ik echt vaak. Ik moet je waarschuwen, dit artikel kan hard overkomen. Maar ik moet eerlijk tegen je zijn. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Lees meer

[Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert

Verleden week brak ik een pijl. Op de pijl stond een tekst: iets waar je naartoe wou, een doel, verlangen. Of iets dat je juist niét meer wou! Bij mij stond er “Weg met het getrut!” Ik brak de pijl en sindsdien heb ik geen ENKELE last meer gehad van dat getrut. Of toch???

Lees meer

[Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne

Ik kan dat niet want… Bij mij is dat anders want… Ik moet het alleen kunnen want… Ja, maar jij… Ik weet het, maar… Wat is JOUW top-excuus waarmee je de verantwoordelijkheid afschuift en dus niet de resultaten haalt in je bedrijf die je wil en kan behalen?

Lees meer

[Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach?

Leren ondernemen, daar was ik totaal niét mee bezig tijdens de beginjaren van mijn bedrijf. Ik dacht dat klanten wel vanzelf zouden komen op den duur. Na een jaar of zes viel mijn euro. Als je echt je brood wil verdienen met je bedrijf, dan moet je ook leren ONDERNEMEN. Iedereen een ondernemerscoach dan maar?

Lees meer

[Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer

10 jaar geleden startte ik als ondernemer. Hoewel ik NIETS kende van marketing, verkopen, kortom jezelf in de markt zetten dacht ik dat dat allemaal wel zou los lopen. Dat klanten op de duur vanzelf zouden komen, als ik mijn werk maar goed genoeg deed. BOY WAS I WRONG.

Lees meer

[Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers

Wil je vooral GEEN succes als ondernemer? Wil je dat je onderneming al van bij de start tot MISLUKKEN gedoemd is? Dan zijn deze anti-tips onmisbaar!

Lees meer

[Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn

“Spijtig genoeg is hier gezondigd tegen heel wat principes van een goede video.” Dat was een comment op één van mijn eerste Epic Fail video’s. Ik zie op sociale media veel perfecte video’s, perfecte posts, perfecte levens voorbij komen. Moet ik hulp inschakelen om ook dat perfecte ondernemersleventje te kunnen laten zien?

Lees meer

[Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt?

Twee zomers geleden deed ik 30 verkoopsgesprekken. 30 keer hoorde ik een neen. Ik begon te twijfelen. Zit er wel iemand op mij te wachten? Zou ik hier niet beter mee stoppen? Vanaf het 20ste gesprek begon ik te zien wat er anders moest. Het resultaat: mijn top 5 van grootste verkoopblunders.

Lees meer

[Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig

“De wet van de 7 contactmomenten” noemen ze het. Oftewel: een potentiële klant heeft gemiddeld 7 contacten met jou nodig voor hij of zij ja zegt en dus klant wordt. Ik ben lang (heel lang) in denial geweest over deze wet. Ik vond EEN keer een klant opnieuw contacteren al opdringerig, laat staan ZEVEN keer.

Lees meer

[Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen?

Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? Aan mensen die minder competent zijn dan jij, maar die wel veel meer zichtbaar zijn, meer klanten hebben, goed hun brood verdienen? Maar wat zegt die irritatie over jou? Wat maakt dat dit je zo raakt? In dit artikel geef ik je 5 anti-irriteerstrategieën!

Lees meer

[Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen

Ik met mijn grote mond ook altijd. Om een goed voorbeeld te zijn voor mijn klanten kondig ik op facebook aan dat ik zal gaan netwerken (wie mij ook maar een béétje kent weet dat ik netwerken hààt). En ik heb er zelfs zin in! Maar dan, de dagen en uren voor het event, dan kan ik mijn grote mond wel vervloeken.

Lees meer

[Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is

40 euro. Dat vroeg ik 10 jaar geleden voor een coachgesprek. Ik had helemaal uitgerekend hoeveel ik daarmee zou verdienen: 5 gesprekken per dag, 5 dagen per week, 4 weken per maand, 4000 euro in totaal, zoveel had ik nog nooit verdiend. Maar toen… ondernemers-reality kicked in.

Lees meer

[Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien

Ik was in-between-laptops. De oude laptop viel bijna letterlijk in frut vaneen, en de nieuwe, tja, daar ging het dus ook niet zo smooth mee. Hoe dit verhaal verder ging én 3 successtrategieën voor taken waar je tegenop kijkt, zie je in deze aflevering van Epic Fail TV!

Lees meer

[Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden

Toen ik ja zei tegen het programma bij mijn vorige businesscoach was ik aan het huilen. Ik was het zo béu om hard te werken en veel te weinig te verdienen. Een jaar later was mijn situatie veranderd. Ik had veel geld geïnvesteerd én veel geld verdiend. Maar ik voelde me nog steeds beroerd. Ik begreep er niks van.

Lees meer

[Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen

Wat doe jij het minst graag in je bedrijf? Wat is hetgeen waarvan je denkt ‘oooooh, wat zou ik content zijn als ik dít zou kunnen uitbesteden’? In deze aflevering van Epic Fail TV vertel ik je wat ik echt haat aan ondernemen én krijg je 3 strategieën die je helpen om de taak die je uitstelt toch aan te pakken!

Lees meer

[Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf

Eén van de allereerste dingen waarmee we aan de slag gaan als ik klanten help, is het kiezen van een doelgroep en een belangrijk probleem waar die doelgroep mee worstelt. “Maar Ann, maar ik wil niet kiezen!” “Ik wil me niet beperken tot 1 ding!” “Ik wil alles blijven doen wat ik nu doe!”

Lees meer

[Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches!

Ik dacht: “Ik stop er mee. Er zijn al genoeg ondernemerscoaches. Wat heb ik in godsnaam nog toe te voegen?” Herken je dat? In dit artikel leer je 3 strategieën om uit de vergelijkingsmodus te komen!

Lees meer

[Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven?

"Jongens, ben ik dat? Praat ik echt zo o-ver-dre-ven? Waarom heeft niemand me dat ooit gezegd?"

Lees meer

[Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot

Vorige week gaf ik twee trainingsdagen voor de de deelnemers aan mijn groepsprogramma. En toen zei één van de deelnemers opeens: “Ik ergerde me echt dood aan jouw filmpjes!” Maar het besluit dat ze daardoor genomen had, dát was pas verrassend!

Lees meer

[Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!)

Wil je weten hoe blij ik was met mijn eerste klant? Not! Bekijk mijn video, dan vertel ik je het hele verhaal.

Lees meer

[Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom

15.000 euro. Dat is een ruwe schatting van wat ik tot nu toe geïnvesteerd heb in ondernemerscoaching. En waarvoor? Waarom? Waarom zou je in godsnaam investeren in een ondernemerscoach? Ik geef je alvast 5 goede redenen om het niét te doen.

Lees meer

[Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs

Vanaf vandaag ga ik mijn grootste fouten met je delen: dit is de eerste video van mijn Epic Fails-reeks. Deze eerste video gaat over die keer toen ik wegvluchtte op de Unizo-beurs én wat je daarvan kan leren. Herkenbaar?

Lees meer

[Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen

Ik zat in onze living op de grond. Vlakbij in een hoekje zat een bange kat. Een kat die enkel en alleen uit dat hoekje zou komen als ze zich genoeg op haar gemak zou voelen. En dus zat ik daar en hengelde wat met een speeltje. En opeens bedacht ik, dit lijkt wel erg op ondernemen eigenlijk. Je hengelt naar de klant.

Lees meer

[Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!)

Hoor (of denk) jij ook wel eens: “Wat kan ik in hemelsnaam nog toevoegen? Er zijn al zoveel coaches/trainers/fotografen/ontwerpers/vul-hier-je-eigen-vakgebied-in?” Dat dacht ik vroeger ook. En het belemmerde me ontzettend om mijn bedrijf te laten groeien. Waarom zouden mensen tot bij mij komen? Wat had ik te bieden dat er nog niet was?

Lees meer

[Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!”

Ik herinner me nog supergoed mijn allereerste klant. Mijn partner kwam thuis van een of andere cursus en zei terloops: “Oh ja, ik heb je visitekaartje aan iemand gegeven, die gaat je bellen voor een afspraak.” Ik verslikte me bijna in mijn koffie: “Je hebt wàt?”

Lees meer
Lees meer

[Artikel] “Je mails zijn te commercieel!”

Vorige week kreeg ik een berichtje in mijn mailbox: ”Je mails zijn te commercieel, ik geloof de inhoud niet.” En de persoon in kwestie had zich ook afgemeld van mijn nieuwsbrief. Klopte deze feedback? Zijn mijn mails (ben ik?) te commercieel? En wat betekent dat dan, ‘te commercieel zijn’?

Lees meer

[Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert

Komt er een nieuwe klant bij mij, zegt een paar zinnen, en ik weet al “deze klant zit niet te wachten op mijn aanbod.” Ik maak het mezelf regelmatig moeilijk met dit belemmerende-gedachten-patroon. Misschien herken jij dit ook wel? Op welke manieren belemmert dit patroon de groei van je bedrijf of zelfstandige activiteit?

Lees meer

[Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Bijna 9 jaar geleden begon ik te werken als zelfstandig coach. Langzaamaan steeg mijn aantal klanten en ik had zelfs een wachtlijst van meer dan 2 maanden. Maar ik verdiende niet genoeg. Niet genoeg om volop te kunnen genieten van het leven, en zéker niet genoeg ‘voor later’. En dan klopt er iets niet.

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x