15 december 2016
Hoor (of denk) jij ook wel eens: “Wat kan ik in hemelsnaam nog toevoegen? Er zijn al zoveel coaches/trainers/fotografen/ontwerpers/vul-hier-je-eigen-vakgebied-in?”
Dat dacht ik vroeger ook. En het belemmerde me ontzettend om mijn bedrijf te laten groeien.
Waarom zouden mensen tot bij mij komen?
Wat had ik te bieden dat er nog niet was?
Ik twijfelde de hele tijd aan mezelf en daardoor aan wat ik te bieden had, of mijn bedrijf wel levensvatbaar was, of het wel de moeite was er energie in te steken.
Als een potentiële klant ‘neen’ zei, zat ik in een dip.
Als een klant ‘ja’ zei, vertrouwde ik er niet op dat er nog klanten zouden komen.
En ik paste me de hele tijd aan.
Aan élke potentiële klant die ik sprak. (‘Ja, natuurlijk kan ik je daarbij helpen’, hoorde ik mezelf dan zeggen terwijl ik voelde ‘Neen, dit is niet een klant die bij mij past’).
Aan hoe ànderen het deden. (‘Je moet hele korte teksten schrijven’, zeiden mensen tegen mij, en dan probeerde ik dat, eindigde altijd met lange verhalen, en voelde me dan slecht want ik dacht ‘Oei, ik mag geen lange teksten schrijven want dat werkt niet zeggen ze’).
Aan wat experten me vertelden. (‘Neen, het woord missie moet je zeker niét gebruiken, dat vinden mensen te vaag!’ terwijl ik keer op keer merkte dat mijn klanten (en ikzelf) juist echt van onze missie een bedrijf willen maken)
En dat aanpassen, dàt werkt dus niet.
Het is alsof je probeert op een stoel te gaan zitten waar al iemand op zit.
En je weet hoe dat gaat met stoelen waar al iemand op zit. Katten hebben daar een handje van weg. Ze wurmen zich naast je, beginnen wat te draaien en te duwen, en het duurt niet lang of je merkt: ‘Deze stoel is echt te klein voor ons twee, iemand moet vertrekken’.
En meestal ben ik dat, die dan vertrekt, die het dan maar opgeeft. Want ik ben niet zo competitief ingesteld. Ik geef het snel op als er strijd is (of als ik nog maar dénk dat er strijd of competitie is).
En misschien herken je dat wel? Dat je niet wil véchten voor je plek, ook niet als het je bedrijf betreft. Dat je niet wilt concurreren.
Maar dat het wél bij je past om te ontdekken welk verschil jij alleen kan maken.
Welke stoel enkel en alleen voor jou bedoeld is.
Welke stoel leeg blijft als jij er niet op gaat zitten.
Om dan van daaruit te gaan (leren) ondernemen.
Omdat je voélt en wéét hoe belangrijk is wat je doet, niet vanuit strijd of competitie.
Om vanuit die innerlijke drive je het leerproces aan te gaan en de bijbehorende hindernissen te overwinnen, niet vanuit de angst voor het tekort of het niet goed genoeg zijn.
Omdat je weet dat je nooit de ‘zoveelste’ coach of trainer of architect zal zijn, want jij hebt een unieke visie èn een uniek aanbod.
Wil jij ook leren hoe je op deze manier van je missie een goed lopend bedrijf maakt?>
Wil jij ontdekken wat jouw unieke bijdrage is, wie jouw ideale klanten zijn (die nu al op je zitten te wachten, ook al weet jij dat nog niet!) en op welke manier jij hen kan helpen (zoals niemand anders dat kan)?
Stuur me een mailtje op ann@althea-coaching.be en we plannen een verkennend gesprek. We kijken welke stappen nu nodig zijn om je bedrijf te doen groeien en hoe ik jou daarbij kan helpen. Ik spreek je graag!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x