Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet

14 februari 2019

“Ann, ne nieuwsbrief, dat werkt toch niet meer!”
“Ik krijg massa’s nieuwsbrieven in mijn mailbox en ik schrijf mij continu uit!”
“Waarom blijf jij maar beweren dat we nieuwsbrieven moeten schrijven, dat is toch al lang achterhaald!”
 
Deze en nog veel meer soortgelijke reacties kreeg ik naar aanleiding van mijn vorige Kom uit je kot video. (Voor wie wil weten wat Star Trek en nieuwsbrieven met elkaar te maken hebben, je kan de video hier nog bekijken!)
 
Ik verzeker je: nieuwsbrieven werken.
 
Maar.
 
Er is één grote voorwaarde.
 
Je moet waardevolle inhoud leveren voor je doelgroep.
Je streven moet zijn (en já, dat kan echt!) dat mensen JOUW nieuwsbrief als éérste openklikken tussen 20 andere nieuwe mails.
 
Wat betekent dat?
Geen Flair-tips.
Geen open deuren.
Geen nieuwsbrieven vol reclame.
 
Neen!
Echt waardevolle inhoud.
 
Met andere woorden: je leert via je nieuwsbrief je potentiële klanten ALLES wat ze moeten weten om het dringende belangrijke probleem waar ze mee worstelen op te lossen.
(Allé ja, niet allemaal in één nieuwsbrief natuurlijk want dan worden het 5 boeken ineens én het wordt veel te veel voor je potentiële klant om in één keer te verteren, maar dit is wél het uitgangspunt.)
 
Geef zoveel weg dat je bang bent om omzet te missen.
Dat je denkt “Ja maar Ann, wie gaat er dan nog klant worden als ik al mijn kennis al weggeef? Wat heb ik dan nog te vertellen tijdens mijn sessies en trajecten?”
 
Het gaat niet om de kennis (dat heb je me al vaak horen zeggen maar het blijft waar).
Het gaat om consistente implementatie en dáár hebben je klanten jou bij nodig.
 
En, even belangrijk: wat voor jou evident is, is dat níét voor je ideale klant. 
Dus let op de vragen die klanten je stellen. Als iemand jou een vraag stelt, is dat dus níét evident. En als er één die vraag stelt, zijn er veel méér die het antwoord niet weten.
 
Stel, je werkt voor teams in de zorg waar veel conflicten zijn. Schrijf wat er écht nodig is om beter te gaan samenwerken, wat er niet werkt, welk misverstanden er bestaan over samenwerking, welk soort conflicten juist typisch zijn in de zorg met al die gedreven mensen die zo gericht zijn op hun patiënten.
 
Stel je werkt met ouders die vastzitten in een vechtscheiding. Vertel hen hoe vechtscheidingen ontstaan en welk aandeel je daar zelf in hebt. Welke vaardigheden je nodig hebt om niet meer in die vechtstand mee te gaan. En neen, je hoeft geen valse beloften te doen, je mag best aangeven hoe moeilijk dat vaak is (en waarom dat zo moeilijk is).
 
Dus: inspireer, confronteer, onderwijs, doe je publiek glimlachen en vooral HOU JE NOOIT IN.
 
Wil dat zeggen dat je zoals ik MET VEEL HOOFDLETTERS MOET GAAN SCHRIJVEN OMDAT JE IN HET ECHT OOK ZO NADRUKKELIJK AR-TI-CU-LEERT?
 
Nope!
 
Ontdek je eigen stem. 
Jouw manier van vertellen. Jouw manier van schrijven (of praten, want ‘niet kunnen schrijven’ is geen excuus hè, video’s of geluidsopnames zijn minstens even krachtig!)
 
Vind je eigen stem, zodat we op den duur jouw manier van schrijven herkennen zelfs zonder dat je naam eronder staat.
Wees zo uitgesproken dat jouw nieuwsbrief alleen van jou afkomstig kán zijn .
 
Nog een veel voorkomende misvatting: dat iedereen je nieuwsbrief interessant moet vinden.
Dat als mensen uitschrijven, dat dat een slecht teken is.
 
Alweer nope!
 
Je schrijft voor één enkele persoon, jouw ideale klant.
 
Ah dus toch een groep mensen hè Ann, ah ja, want als ik maar één ideale klant heb, dan kan ik geen geld verdienen hè.
 
Neen, ik meen het letterlijk.
Schrijf voor één enkele ideale klant.
Neem iemand in gedachten. 
Iemand die nu al klant is en die echt jouw ideale klant is. Of iemand die nog geen klant is maar die aan álle kenmerken van jouw ideale klant voldoet.
 
En schrijf voor hem of haar.
Je zal merken dat je veel meer gefocustbent dan. Dat je je niet meer laat afleiden door wat “X ervan zal denken” of “wat Y hieraan zal hebben”.
Want het gaat niet om X of Y.
Het gaat om jouw ene ideale klant van vlees en bloed. En door voor díé persoon te schrijven, raak je automatisch ook al je andere ideale klanten.
 
Ik zelf ben totaal niet geïnteresseerd in schroefjes en vijsjes en boren en pluggen en al dat soort spul.
Dus hoe interessant je ook over klussen kan schrijven en welke pluggen geschikt zijn voor welke muur en welk ophangsysteem het beste is voor je TV, ik zal je nieuwsbrief nooit interessant vinden. En dat is helemaal OK!
 
Je schrijft enkel voor jouw doelgroep die worstelt met dat belangrijke dringende probleem waar jij bij helpt.
 
En als je dát doet (waardevolle inhoud, je eigen stem vinden én je enkel en alleen richten tot je aller-ideaalste klant) dan is een nieuwsbrief zoveel méér dan een nieuwsbrief.
 
Dan creëer je vertrouwen. Dan leren mensen jou echt kennen.
Dan is het je nieuwsbrief geen nieuwsbrief meer, maar een manier om jouw tribe te verzamelen.
Een manier om met mensen die echt betrokken zijn in verbinding te blijven zodat, op het moment dat zij voelen, “nu heb ik hulp nodig”, de stap helemaal niet zo groot meer is.
 
P.S. Op dinsdag 19 februari geef ik een gloednieuw gratis webinar “De juiste prijs voor je dienst in 7 stappen.”
 
- Hoe bepaal ik de prijs voor mijn dienst?
- Mijn concurrenten vragen allemaal zo’n lage prijzen, ik kan daar toch niet boven gaan?
- Hoe weet ik dat mijn prijs te laag is (of juist te hoog)?
- Kan je me een formule geven om mijn prijzen te bepalen?
 
Met deze en nog veel meer vragen gaan we aan de slag tijdens deze gratis online training.
En ja, ook voor deze training geldt dat jij mij het best kan leren kennen als ik je zoveel mogelijk kennis doorgeef, dus ik hou geen kennis achter. Wat ik in dit uur kán vertellen, zál ik vertellen (en ja, ik praat snel!).
 
Je volgt de training gewoon thuis via je laptop of smartphone (kat of hond op schoot). Je bent niet in beeld maar kan wel al je vragen stellen via de privé chatfunctie.
 
Ik geef de online training twee keer live:
- dinsdag 19 februari om 13u30
- dinsdag 19 februari om 20u
 
Kies het tijdstip dat jou het beste past en meld je nu aan!

 
Heel graag tot dan!

P.P.S. Ken je iemand voor wie deze gratis training interessant kan zijn? Stuur de aanmeldlink gerust door!

Meer blogs & vlogs

Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x