Leven en ondernemen in tijden van corona

19 maart 2020

Resilience is knowing that you are the only one
that has the power and the responsibility
to pick yourself up.
~ Mary Holloway ~

Ik moet eerlijk zeggen: ik heb toch iets langer gedaan over mijn nieuwsbrief deze keer.
Ja, ik ben volop aan het werk maar de voortdurende nieuwsberichten gecombineerd met de verhuis (hopelijk) en een flink zootje gremlins zorgden voor wat afleiding.

Zal ik nog wel nieuwe klanten krijgen dit jaar? Niemand gaat nog willen investeren in zijn bedrijf nu!
Ga ik mijn rekeningen nog wel kunnen betalen?
Hoe lang ga ik geen workshops kunnen doen?
Wat als niemand meer ondernemer gaat worden?
AAAAAAAHHHHHHHHH!!!!!!!

Weet je, ik ben níét van de spirituele valse hoop.
Mij zal je dus niet horen zeggen dat door dit virus opééns álles ánders zal worden, dat iedereen nu radicaal zijn leven zal veranderen en dat dit alleen maar goede dingen zal brengen.

De dingen worden alleen maar anders als wij ze anders maken en dat gaat stapje per stapje.

En daarom zijn er een aantal dingen die je nu kan doen.

Wees mild voor jezelf

Als je een emotie voelt niet in verhouding tot de situatie in het hier en nu, dan is dat een teken dat er iets ouds wakker gemaakt werd. Een oude pijn, een oud tekort dat aangeraakt wordt.

Besef dat wat je nu voelt, niet alleen om het hier en nu gaat. Deze situatie is zo uitzonderlijk dat dit bij iederéén angst triggert.
Angst voor tekort, angst om dood te gaan, angst om alleen te zijn, om teruggeworpen te worden op jezelf.

Herken en erken dat er iets in jou is dat geraakt wordt.
Waarom schrijf ik ‘iets in jou’?
Níét om je angst of je ongerustheid weg te duwen of kleiner te maken, maar om te kunnen voelen dat er nog méér is dan alleen die angst of ongerustheid.

En weet dat iedereen anders omgaat met die angst. Wees dus mild voor jezelf en voor anderen.

Veerkracht ontwikkelen

Juist in dit soort tijden van crisis kunnen we veerkracht kunnen ontwikkelen.
Kunnen we ervaren dat we sterker zijn dan we denken, dat we meer kunnen dan we denken, dat we meer kunnen (ver)dragen dan we denken.

Om een voorbeeld te geven van mezelf: een paar maanden geleden dacht ik ‘als ik de verhuis maar doorgeraak’.
Nu denk ik: ‘wow, als ik de verhuis doorgeraak in deze tijden waarbij er elke dag zoveel verandert, dan is er nog wel meer waar ik doorgeraak.’

Ik bedoel dat níét minimaliserend. Ik bedoel niet dat je blij moet zijn dat dit allemaal gebeurt. Ik ben er zelf ook niet blij mee. Ik ben niet zo iemand die direct denkt ‘oh, hier gaan weer kansen uitkomen, ik zie ze al, ik zie 18736 nieuwe opties, let’s go!!!’

Maar als er iets gebeurt en we MOETEN erdoor, en dat is met deze crisis zo, kunnen we wel ontdekken dat we meer kunnen dan we dachten. Zoals spieren die juist sterker worden door te trainen.

Voel goed wat voor jou nu klopt

Wees mild voor jezelf en doe wat voor jou klopt.
Ik zie bijvoorbeeld op Facebook allemaal acties verschijnen om mensen samen te brengen: samen zingen, Facebookgroepen om elkaar te ondersteunen enzovoort.
Ik vind dat super en dacht efkens ‘oei, moet ik dat dan ook niet doen? Wat is er mis met mij dat ik al dat soort initiatieven niet neem?’

Tot ik besefte: ‘Ann, je bent geen samenbrengen en groepentrekker, ook niet in normale tijden. Je hoeft dat ook nu niet te doen. Jij mag gewoon je teksten blijven delen, benoemen wat dit met ons doet en zo een beetje troost zijn voor mensen.’

Ik zie ook heel veel initiatieven van andere ondernemers die vanalles gratis aanbieden en ik dacht ‘oei, moet ik dat ook niet doen, en dan wel nu, anders mis ik de boot?’

Tot ik besefte: ‘Ann, ten eerste moet jij iets altijd eerst wat laten bezinken en ten tweede JE ZIT MIDDEN IN EEN VERHUIS. Verhuis nu eerst maar en dan zien we volgende week wel verder.’

Actie nu

Het is en blijft één van mijn lievelingsmotto’s: action cures fear.
Ja, het gaat er om om goed voor jezelf te zorgen en mild te zijn, maar je hebt ook een bedrijf te runnen.

Wat kan jij nu doen om goed voor jezelf én voor je bedrijf te zorgen?

Dat helpt niet alleen je bedrijf vooruit, maar je zorgt er ook voor dat je je aandacht richt op datgene waar je goed in bent, op de bijdrage die jij kan leveren, je missie.
Met andere woorden: je bedrijf kan nu ook gewoon een superpositieve afleiding zijn van al het nieuws dat op ons afkomt.

Stel je dus de vraag: waarmee kan ik mijn klanten en potentiële klanten nu helpen, met welke specifieke vragen worstelen ze nu?
Denk niet dat omdat het land nu platligt, dat alle problemen ook al die weken gaan platliggen, integendeel!
Ouders lopen nog steeds tegen dingen aan in de opvoeding (nu zelfs nog méér, nu de kinderen thuis zijn), we willen nog altijd gezond eten (en hoe dóé je dat, als je een uur moet aanschuiven voor de winkel) en de samenwerking binnen teams is niet ineens op wonderbaarlijke wijze in orde (juist níét, nu iedereen apart thuis zit).

Jouw klanten hebben je nog steeds nodig, dus vraag hen wat je voor hen kan doen nu.

En dus vraag ik het ook aan jou:
Waar heb jij nu nood aan op ondernemersvlak? Wat kan jou nu helpen? Wat zijn jouw vragen nu?
Ik lees het graag!

Ik ga namelijk eerst (hopelijk) nog verhuizen dit weekend, maar volgende week ga ik weer kijken hoe ik jullie hierbij kan ondersteunen.

Dus mail me vooral op ann@althea-coaching.be, en ik lees dit zodra mijn internetaansluiting in orde is. ;-)
Ann

Meer blogs & vlogs

Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! Radicaal eerlijke marketing, was da? De 5 grootste misverstanden over verkopen I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Senseo of Nespresso? Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x