Is je ego het echte probleem in je bedrijf?

30 april 2020

If you want to improve
you must be content to be thought foolish and stupid.
~ Epictetus ~

Het EGO.
Ik dácht altijd dat ik daar niet veel last van had. 

Ik vind mezelf namelijk meestal niet beter dan een ander, integendeel. Ik ben niet rap vol van mezelf. Ik maak mezelf niet groter dan ik ben.
Integendeel, ik zie snel wat ik zelf fout doe.

Ik heb dus heel lang gedacht: het ego, daar heb ik geen last van.
(Ik dacht zelfs vaak: ik heb misschien eerder een te klein ego dan een te groot ego.)

Maar.

Bij het uitbouwen van mijn bedrijf én de persoonlijke groei die daarbij komt kijken, heb ik ontdekt dat ik toch wel een groot ego heb.

Alleen: dat uit zich níét in mezelf beter voelen.
Dat uit zich ook helemaal niet mezelf groter maken dan ik ben.

Mijn ego heeft een veel geniepigere manier om zich te tonen.

Hoe ziet dat eruit, zo’n geniepig ego?

Je herkent zo’n ego in dit soort gedachten:

  • Ik zou dit alleen moeten kunnen.
  • Ik kan dit niet, maar ik durf geen hulp vragen. Want wat gaan ze dan over me denken?
  • Het is zwak om hulp te vragen.

Je herkent zo’n ego ook aan:

  • Nog liever alleen blijven sukkelen dan toegeven ‘dit kan ik niet’. 
  • Nog liever mislukken dan bereid zijn om iets te doen wat in het begin oncomfortabel voelt. 

Bijvoorbeeld marketing: “Ah nee, marketing, dat is opdringerig. Ik ga dat niet doen, want dat past niet bij mij. Ik ben nog liever arm, dan dat ik marketing ga doen en leer hoe dat ook voor mij kan werken.”

Zo had ik dat ook met netwerken. Ik dacht én zei jarenlang: “Neen, netwerken, dat doe ik niet, dat past niet bij mij als introvert persoon, ik krijg daar koppijn van, zo’n drukte.”
Tot ik ontdekte dat het eigenlijk een ego-probleem was: wat als ik ontdek dat ik eigenlijk niet zo goed ben? Wat als ik ontdek dat mensen me niet sympathiek vinden? Wat als ik ontdekt dat ze mijn diensten niet nodig hebben?

Het is een ego-probleem.
Ons ego is bang dat wat we doen op gebakken lucht gebaseerd is en vermijdt alles om de waarheid onder ogen te zien.

Maar: om te leren moet je bereid zijn je ego aan de kant zetten. 

Om te leren moet je bereid zijn om feedback te krijgen van mensen die het echt beter weten.
(Ik zeg bewust ‘die het écht beter weten ‘omdat het natuurlijk niet gaat om de feedback van je schoonmoeder en de bakker en de buurman die dénken het beter te weten.)
Het gaat om de feedback van mensen die op dit gebied verder staan dan jij.

Ben je bereid te voelen ‘shit, dit kan ik nog niet, ik deed het altijd verkeerd en auw het doet pijn als iemand me daarop wijst?’
Dán kan je groeien, en je bedrijf dus ook.

Ik kreeg twee weken geleden een mail van mijn coach. In de onderwerpregel stond ‘dit is de moeilijkste video die ik ooit gemaakt heb’.

Ik was superbenieuwd: ‘Oh, dit gaat weer een keigoeie nieuwsbrief zijn!’
Want ja, mijn coach stuurt ook iedere week een nieuwsbrief.

Ik klikte de mail open en zag: oei, dit is geen nieuwsbrief, het is een mail aan mij alleen.
Oeps. Mijn ego zag het al aankomen.

Ik had mijn coach namelijk een video gestuurd met de vraag om feedback over mijn vervolgaanbod dat ik doe tijdens mijn workshop.

Je moet weten: de reden waarom ik die video had durven opsturen was omdat ik dacht ‘ik ben hier eigenlijk al redelijk goed in, ben benieuwd wat ze nog kan verbeteren’.

Maar oeps.
Ik kreeg dus een video van 30 minuten lang met vernietigende kritiek. Ze fileerde haarfijn waar ik kansen had laten liggen om mensen te helpen.
Ze fileerde níét vanuit het standpunt van ‘hier heb je omzet laten liggen’. Nee ze werd echt kwaad op mij en ze zei ‘Ann hier heb je de kans laten liggen om mensen te helpen. Je hebt mensen in de steek gelaten. En als zij hun doelen niet bereiken dan ben jij daar medeverantwoordelijk voor.’

Het waren 30 minuten van de meest striemende feedback die ik ooit gekregen heb.
Maar ze had gelijk. Elk woord dat ze zei was duuuuzend procent waar.

Nadat mijn ego uit de weg gegaan was, kon ik dat ook echt horen en voelen.
En kon ik leren, en daardoor een betere ondernemerscoach worden.

De vraag die de coach van mijn coach dan stelt is:”do you want to be right or do you want to be rich?”
En ik zou eraan willen toevoegen ‘wil je gelijk hebben of wil je léren?’

En pas op hè, diep vanbinnen wil ik altijd gelijk hebben. (Vraag maar aan mijn partner).

Maar om te leren moet je je ego aan de kant zetten.
Moet je durven zeggen: “Ik kan dit niet alleen. Ik heb hulp nodig. Er zijn mensen die dit beter kunnen en wiens advies ik dus moet volgen als ik mijn doelen wil bereiken.”

En weet je, als je tevreden bent met waar je nu bent, is dat helemaal oké.
Van mij moet niet iedereen ik weet niet hoeveel omzet draaien.
Van mij moet niet iedereen X aantal klanten hebben.
Je mag kiezen welke doelen voor jou kloppen.

Alleen: verschuil je niet achter je ego.
Verschuil je niet achter ‘dit is genoeg om te overleven’ of ‘dit is alles wat ik nodig heb’ of ‘ik mag niet klagen’ als je eigenlijk meer wil, maar je ego in de weg zit.

Wees eerlijk: welk doel klopt écht voor jou?
Kan je het alleen? Zo ja, oké, doe zo voort. (en ook hier: wees eerlijk, als je al 2 jaar aan ’t sukkelen bent betekent dat dus ‘neen ik kan het niet alleen’)
Zo neen, schakel hulp in.

Zo simpel is het.
Als we ons ego maar aan de kant durven zetten. :-P

Ik ben benieuwd, wat zegt jouw ego na het lezen van dit artikel?

Ann

P.S. Op dinsdag 15 september geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five”

Als je nu echt wil gaan leren ondernemen in plaats van te blijven hangen in details is dit de eerste stap!
Ik leer je hoe je je ondernemershuis opbouwt van fundament tot aan het dak.
Marketing, verkopen, zichtbaar worden, prijzen bepalen, het komt allemaal aan bod.

Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.

Let op! Doe alleen mee als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier

En goed om weten: vanaf nu is het 2 voor de prijs van 1: je mag met andere woorden iemand gratis meebrengen. Je collega-coach, je vriendin-ondernemer, je business-buddy, als ze maar het ondernemersvak willen leren!

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

Meer blogs & vlogs

Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! Radicaal eerlijke marketing, was da? De 5 grootste misverstanden over verkopen I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Senseo of Nespresso? Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x