26 april 2018
Het is dinsdag 12u06. Ik ben al 2 dagen bezig aan deze nieuwsbrief.
Ik ben al met 3 onderwerpen begonnen, maar ik raakte niet verder dan een paar zinnen. En vandaag moet de tekst naar mijn assistente Liesbeth, dus de tijd begint te dringen.
Misschien heb jij dat ook wel, dat je een nieuwsbrief/blog/artikel wilt schrijven en dat je na 2 uur/dagen/weken nog steeds niet verder bent gekomen dan een wit scherm?
Hoog tijd dus voor 5 strategieën waarmee jij (én ik! ;-) ) onze nieuwsbrief op tijd de deur uit krijgen!
Strategie 1: Verzamel onderwerpen.
Een klant die een vraag stelt, een artikel dat je leest, één van je eigen worstelingen, …
Leg een lijstje aan van mogelijke onderwerpen zodat je op het moment van schrijven (of beter nog: een paar dagen van tevoren, zodat het onderwerp kan beginnen sudderen) gewoon een onderwerp kan kiezen.
Strategie 2: Schrijf zoals dat voor jou het beste werkt.
Werkt het voor jou het beste om eerst de grote lijnen van je artikel op papier te zetten? Doe dat! Werkt het voor jou het beste om datgene wat je wilt zeggen te vertellen en op te nemen en daarna uit te typen? Doe dat!
Werkt het voor jou het beste als iemand jou vragen stelt en jij antwoordt? Doe dat!
Probeer uit wat er voor jou het beste werkt en blijf dat doen.
Strategie 3: Kies de schrijfplek die bij je past.
Ik schrijf het beste op mijn kantoor of ergens in een rustige koffiebar (liefst zonder wifi). Thuis word ik teveel afgeleid laat ik me teveel afleiden door de kat die dringend moet geaaid worden, de afwas die staat te wachten en de lunch waarvoor het ook alweer hoog tijd is.
En neen, denk niet “ik zou toch overal moeten kunnen schrijven”.
Zelfleiderschap is juist doen wat nodig is om je doelen te bereiken. Als het nodig is om ergens anders te gaan schrijven, dan doe je dat gewoon.
Strategie 4: Onderzoek de overtuigingen die je tegenhouden om te schrijven.
“Alles is hierover al gezegd.”
“Als ik een nieuwsbrief stuur, moet die echt supergoed zijn.”
“Shit, wat als er fouten in mijn artikel staan?”
Je nieuwsbrief is geen naslagwerk dat de komende 10 jaar in alle bibliotheken gaat staan. Na een paar dagen verdwijnt je artikel al weer tussen alle duizenden artikels en posts die op het internet geplaatst worden.
En zoals voor alle schrijvers geldt ook voor jou: slechts één boek nieuwsbrief kan de beste zijn. Maar jij hebt een voordeel dat romanschrijvers niet hebben: jij kan elke wéék weer nieuw werk publiceren.
Strategie 5: Gehoorzaam aan de wet van Parkinson.
Neen, niet die van de ziekte.
De wet van Parkinson zegt: “Work expands to fill the time available for its completion."
Met andere woorden: als jij een hele week hebt om je artikel te schrijven, dan zal dit ook een week duren. Als je maar een uurtje hebt, dan duurt het ook maar een uurtje. (Dat was trouwens ook wat er bij mij mis ging deze week: ik had veel te veel tijd om te schrijven!)
Schrijf dus niet ‘tot je artikel af is’, maar geef jezelf een bepaalde tijd en schrijf je artikel goed genoeg binnen die tijd.
Ben jij het beu om in je eentje te blijven worstelen met je nieuwsbrief én de rest van je bedrijf/praktijk?
Om in de stress te zitten als er facturen in de bus vallen?
Om te blijven aanmodderen met marketing en sales, terwijl je weet dat je zoveel te bieden hebt?
Stuur me een mailtje op ann@althea-coaching.be en we kijken samen in een gratis sessie welke stappen nu nodig zijn om je bedrijf te doen groeien en op welke manier ik jou daarbij kan helpen.
Tot binnenkort!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x