Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan

28 mei 2020

"You can’t control the wind,
but you can adjust your sails."

Vorige week las ik een krantenartikel. Niet in Het Laatste Nieuws maar in één van de kwaliteitskranten die Vlaanderen rijk is.
En ja, ik weet dat ik zo’n bericht niet mag lezen, maar echt die kop, ik kon er niet omheen.

“Blijvende schade aan de economie met een faillissementengolf en veel ontslagen: Nationale Bank schetst gitzwart scenario.”

Ik denk dat het die laatste zin was die het ‘m deed.
De Nationale Bank, dat is een gereputeerde instelling, dat is een referentie, díé zullen het wel weten.
En dan ook nog ‘gitzwart scenario’. Niet gewoon zwart, maar gitzwart.

Ik zei het al: ik weet dat ik zo’n berichten niet moet lezen, want die hebben op zijn zachtst gezegd geen goede invloed op mijn gemoedstoestand.

Maar ik kon er niet aan weerstaan. Mijn primitieve brein dacht ‘ik moet dit lezen’. 

Dus ik las verder: ‘Blijvende schade. Herstel trager dan gehoopt. Crisis van 2008 was maar klein vergeleken met deze corona-crisis. Ongeziene terugval in omzetcijfers. Vrees dat 180.000 werknemers en 70.000 zelfstandigen zonder werk gaan komen zitten.’

Als ik zulke koppen lees, dan nemen mijn gremlins het over.
Dan denk ik ‘o shit! Ga ik ook een van die zelfstandigen zijn die zijn werk kwijt gaat zijn? Gaan wij op straat komen te staan?’

Gelukkig had ik nét op tijd door wat er aan de hand was.
Er was verwarring ontstaan in mijn brein:
Verwarring tussen wat we in dit leven onder controle hebben en wat we niet onder controle hebben.

Waar hebben we controle over?
We hebben controle over ons eigen gedrag.
Over ons eigen gedachten.
Over de keuzes en beslissingen die we maken.

We hebben géén controle over de rest van de wereld.
We hebben géén controle over gedachten van anderen.
We hebben géén controle over of onze schoonmoeder ons sympathiek vindt of niet.
En we hebben dus ook géén controle over de wereldeconomie.

Maar er is meer dan dat.
We hebben niet alleen geen controle over de wereld, we wéten ook niet hoe de wereld (en dus de economie) precies gaat evolueren.

Maar natuurlijk, als we dan zo’n artikel lezen: ‘de Nationale Bank zegt’. Dan worden onze gremlins wakker: “de Nationale Bank, die zal het wel weten zeker!”

Maar eigenlijk weten zij het ook niet. Het zijn ‘maar’ voorspellingen op basis van gegevens die ze hebben en trends die ze zien.

We weten niet of die voorspellingen uit gaat komen.
Maar als we erin gaan geloven en we laten die voorspellingen onze gedachten en ons gedrag beïnvloeden, dan is er wél een veel grotere kans dat de doemscenario’s waar worden. 

Onze perceptie van de wereld wordt dan gestuurd vanuit angst, vanuit schrik voor tekort. Dan zien we alleen nog díé opties, die uitwegen en dan is er dus veel meer kans dat we die wegen gaan volgen.
Als je op een kruispunt komt en er zijn 10 wegen maar je ziet er maar 2 dan is het logisch dat je één van die 2 volgt.

Je gaat verkeerde acties doen, omdat je alleen maar de opties ziet die in je brein geactiveerd zijn. Omdat je de andere mogelijkheden gewoonweg niet meer waarneemt.

Wat kan je doen op zo’n momenten?

  1. Herken (en erken) dat je brein met je aan de haal is gegaan. 
    Dat klinkt simpel, maar het is dikwijls al zo’n moeilijke.
    Want op het moment dat je gremlins de boel hebben overgenomen, is er geen stukje bewustzijn meer dat zegt ‘hé Ann, dit is misschien een beetje een pessimistische voorspelling, ook al komt ze van de Nationale Bank, denk je niet?’
  1. Stel jezelf de vraag: wat heb ik onder controle en wat heb ik niet onder controle?’
    Want weet je, we weten niet hoe het met de economie zal gaan. Maar wat wél zeker is: ik kan de wereldeconomie niet beïnvloeden.
    Dus stel jezelf de vraag: welke acties en welke beslissingen kan ik maken die ik wel onder controle heb?

    Ik heb wel onder controle of ik mij helemaal laat ontmoedigen en dan zeg ‘ik ga dat webinar niet meer doen, dat heeft toch geen zin meer. En in de zomer ga ik er ook geen meer doen, heeft toch geen zin’.

    Of ik maak de keuze om juist een éxtra webinar doen. Juist omdat er nu mensen zijn die er extra nood aan hebben.
    Dit geeft al heel veel rust.
    Het brengt de realiteit terug.
    Want als we proberen dingen onder controle te krijgen die buiten onze controle liggen, dat is hét recept voor stress.
  1. Doe acties die je bedrijf beter maken. 
    Wat kan je nu vandaag doen om je bedrijf te doen groeien?
    Wat kan je nu op dit moment doen om het voortbestaan van je bedrijf te verzekeren?

  2. Zorg goed voor jezelf. 
    We worden overspoeld door de media. Ik wilde die krantenkop niet lezen, maar ik kon er niet aan weerstaan.
    Zorg dus voor genoeg tijd zonder prikkels.
    Mij helpt het om te gaan wandelen. Ik heb daar meestal geen goesting in. De eerste kilometer heb ik zoiets van ‘ik wil hier niet zijn, ik wil gewoon thuis zijn’.
    Maar ik weet dat ik het wandelen nodig heb en dat na de eerste kilometer mijn lijf het over neemt en dan voel ik dat ik deugd heb van mijn wandeling.
    Mijn hoofd is verslaafd aan nieuws en doemscenario’s, maar mijn lijf wil vogels zien en de wind voelen.

  3. Wees mild voor jezelf. 
    Ik bedoel niet dat je laks moet zijn en jezelf volledig moet laten gaan, maar wees mild voor jezelf.
    Zo’n hyperactief brein dat overneemt en probeert om alles onder controle te houden is ontstaan als een overlevingsstrategie.
    Een overlevingsstrategie die we als kind hard nodig hadden omdat de wereld zo angstaanjagend was.
    We hadden niks onder controle en het was van levensbelang dat we toch probeerden om een beetje controle te hebben.
    Wees dus mild voor dat kinderstuk in je brein dat terug wakker schiet als het zo’n berichten leest.

Wat maakt dit artikel wakker in jou? Wat heb je wel onder controle en wat heb je niet onder controle in je bedrijf? Hou je je met de juiste zaken bezig? Ik lees graag je reactie!

Ann

P.S. Op maandag 6 juli geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five”. Nog steeds volledig online dus corona-proof.

Ik leer je hoe je je ondernemershuis opbouwt van fundament tot aan het dak. 
Marketing, verkopen, zichtbaar worden, prijzen bepalen, het komt allemaal aan bod.
De wereldeconomie heb je niet onder controle, maar ondernemersvaardigheden, die kan je leren.

Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.

Let op! Doe alleen mee als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier

En goed om weten: vanaf nu is het 2 voor de prijs van 1: je mag met andere woorden iemand gratis meebrengen. Je collega-coach, je vriendin-ondernemer, je business-buddy, als ze maar het ondernemersvak willen leren!

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

Meer blogs & vlogs

Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! Radicaal eerlijke marketing, was da? De 5 grootste misverstanden over verkopen I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Senseo of Nespresso? Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x