6 juni 2019
Raadsel van de week:
wat is het grootste verschil tussen jouw marketing en mijn marketing?
Ann, jij doet heel andere acties!
Fout!
Jij bent technisch beter in al dat marketing-gedoe!
Fout!
Jij hoeft helemaal geen marketing meer te doen, de klanten komen vanzelf?
Mega-fout!
Ondernemers die nog niet genoeg klanten hebben, denken soms dat ik allerlei geheime acties doe die me klanten opleveren.
Dat ik allerlei trucjes toepas.
Maar de waarheid is: er zijn geen geheime acties.
Nieuwsbrief, social media, webinars, netwerken en spreken.
Dat zijn mijn top 5 acties.
En misschien zijn dat ook de acties die jij doet?
Het grootste verschil zit dus níét in de soort acties die ik doe.
Ook niet in hóé ik ze doe.
Het verschil is: ik doe mijn acties frequenter én ik hou langer vol.
Meer en langer dus.
En dan natuurlijk de hamvraag: waarom doe ik mijn acties meer en langer?
1. Ik vind marketing leuk.
Ja echt.
Ik amuseer me bij het maken van mijn filmpjes, bij het schrijven van Facebookposts, als ik lezingen geef en bij het netwerken.
Ik ken niet veel leukere taken dan hier nu lekker aan mijn bureau zitten en gewoon wat typen over mezelf en mijn struggles en wat ik daarvan geleerd heb. En zeggen dat ik daar mijn geld mee verdien! Echt heerlijk. :-P
De vraag voor jou is dus: wat maakt dat jij een degout hebt van marketing?
Welke Gremlins worden er actief in je hoofd als je denkt aan netwerken, nieuwsbrieven en webinars?
Welke connotaties heb jij bij het woord marketing?
2. Ik weet waarvoor ik het doe.
Ik heb een omzetdoel. Maar meer dan dat, ik weet wat ik met dat geld wil doen. De kampjes voor mijn dochter, sparen voor een appartement, pensioen opbouwen, vakantie, goede doelen steunen en nog veel meer.
Ik weet dus waarvoor ik het doe en ik WIL dat doel. En dus doe ik wat nodig is en haal ik dat doel.
Het klinkt zo eenvoudig. En zo eenvoudig IS het ook.
Als ik terugkijk op mijn eerste ondernemersjaren, wat ging er dan verkeerd?
Ik wist toen ook wel ongeveer wat ik moest doen (genoeg om het gewoon te doen en er effect mee te hebben) maar ik liet me afleiden door allerlei Gremlins en kortetermijn-beloningen en dus deed ik mijn acties niet.
En dan denken we dus al snel “ah zie, het werkt niet!”.
Maar weet je: marketing is een lange termijn iets.
En ja, het is ambetant als je dan in de periode zit dat je akker nog geen courgetten levert. Maar toch moet je blijven zaaien, blijven water geven en blijven onkruid uittrekken.
En dan KOMEN er courgetten, garanti!
3. Zo eenvoudig mogelijk.
Facebookposts inplannen via een tool handig? Ja zeker wel! Maar als je je laat verlammen door hoe dit moet, schrijf ze dan gewoon op het moment zelf.
Gemonteerde filmpjes leuk? Absoluut, maar als dat monteren je perfectionisme triggert, spreek ze dan één keer in en ga voor ‘goed genoeg’.
Geweldige layout van een nieuwsbrief komt professioneler over? Yep, maar ook als je nieuwsbrief er simpelweg als een gewone mail uitziet zonder fancy logo en design werkt hij.
Kortom: één van mijn belangrijkste motto’s is en blijft ‘better finished than perfect’.
En dáárom, en niet omdat ik allemaal geheime trucjes ken, werkt mijn marketing.
Waar ligt het bij jou aan? Wat maakt dat jij niet blijft volhouden met je marketing-acties? Ik hoor het graag, dus stuur me gerust een reactie via een reply op deze mail!
Vele groetjes,
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x