[Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef?

21 december 2017

“Geef zoveel gratis weg dat je bang bent omzet te missen.”
Dat zei businesscoach Anne Quaars tijdens een (gratis!) webinar.

Wow. Die uitspraak gaf me enorm veel lucht.

Als je zelfstandig ondernemer bent en je verleent een dienst, dan heeft je marketing 3 doelen:

  1. Je zorgt dat je klanten zich bewust worden van hun probleem, de onderliggende oorzaken van dit probleem, je laat hen zien wat er ook mogelijk is én welke stappen daarvoor nodig zijn.
  2. Je toont je expertise.
  3. Mensen leren jou kennen.

Kennis gratis weggeven is dus een belangrijk onderdeel van deze ‘marketing door waarde’.
En dan is een belangrijke vraag: Oké, maar welke kennis geef je gratis weg en welke niet?

Kan je ook teveel weggeven? 

“Je geeft wel gratis weg wát iemand moet doen, maar niet hoé dat dan precies moet.”
Dat was ook een raad die ik gekregen had.
Maar die bracht me alleen in de war (wat is precies de wat en waar begint de hoe?) en gaf me het gevoel dat ik me steeds moest inhouden én dat ik een gierige geldwolf was die alleen maar iets weggaf als hij daar goed voor betaald werd.

Toen kwam het voorbeeld van mijn coach Veronique Prins.
In juli sprak ik een half uur met Veronique, dat was een gratis Skype-gesprek.
Verder volgde ik ook haar gratis 8-daagse challenge in september en keek ik een aantal van haar Q&A facebook lives, waarin ze ook weer enorm veel kennis weggaf.

Dit hielp me al zoveel, ik had genoeg inspiratie en motivatie om er een half jaar mee aan de slag te gaan.
En tóch ben ik in november naar een event van haar gegaan en ben ik nu in een programma bij haar gestapt.

Juist omdat ik door al die gratis dingen haar enorme expertise had leren kennen en daardoor wist dat mijn investering sowieso de moeite waard zou zijn.

In september gaf ik zelf mijn eerste gratis challenge.
Door mijn ervaring bij Veronique voelde ik “ik moet me niet inhouden” en dat maakte een enorm verschil.
In plaats van continu te denken “als ik dit vertel, geef ik teveel prijs” en “als ik dát zeg, weten ze al zoveel dat ze geen klant meer hoeven te worden” heb ik gewoon alles wat ik wist over anti-uitstel strategieën (en wat ik in de Facebook Live uitzendingen kon proppen) aan de challenge deelnemers geleerd.

En dat had zijn effect: deelnemers zetten al belangrijke stappen tijdens die gratis challenge en een heel aantal van hen had, toen ik hen daarna persoonlijk sprak, al het gevoel dat ze me echt kenden.

Wat is het effect op je potentiële klanten als je zoveel gratis weggeeft dat je bang bent omzet te missen?

  • Klanten denken “wow, als dit al gratis is, wat ga ik dan wel niet krijgen als ik betaal?’
  • Klanten behalen al resultaat voor ze in jou investeren en ervaren dus je expertise aan den lijve (zoals iemand me vorige week mailde nadat ik een tip had gegeven via e-mail: “je hebt me nu al omzet opgeleverd”).
  • Je hoeft je geen zorgen meer te maken of je teveel weggeeft (“shit, nu gaan ze geen klant meer worden”) of te weinig weggeeft (“ik voel me een gierige geldwolf”).
     Je kan heel ontspannen kennis weggeven in de wetenschap dat wie je echt nodig heeft juist dáárdoor klant zal worden.

Kan je dan echt nooit teveel weggeven?
Moet je dan vanaf nu de hele dag maar tips, goede raad en kennis lopen strooien, en dan komt het wel goed met je business?

Er zijn een aantal situaties waarin je wél teveel kan weggeven:

  • Je hebt geen productenaanbod als vervolg op de gratis kennis die je weggeeft.
  • Je durft geen aanbod te doen op het moment dat je potentiële klant interesse laat blijken in méér.
  • Je geeft teveel kennis weg op individuele basis: als ontwerper ga je natuurlijk géén gratis ontwerp maken voor iemands huisstijl. Maar je mag wel volop je expertise laten zien door tips, goede raad en feedback te geven.
  • Je negeert je intuïtie: als je voelt ‘dit wil ik niet weggeven’ of ‘dit wil ik nu niet geven aan deze persoon’ dan mag (neen, moet!) je je intuïtie natuurlijk volgen.
  • Je geeft je kennis weg aan iemand die niet je ideale klant is. Stel dat ik gratis anti-faalangst webinars zou gaan geven voor studenten (niet de klant waar ik me op richt), dan kan ik hen later ook geen vervolgaanbod doen en levert die investering me dus niets op.
     (Natuurlijk mág je alles weggeven ook aan wie niet je doelgroep is, maar wees ervan bewust dat je op dat moment vrijwilligerswerk aan het doen bent, je bent dan niét bezig met de marketing van je bedrijf).

Wat is er precies nodig om de waardevolle kennis die je gratis weggeeft om te zetten in klanten?

  • Focus op jouw favoriete klant met een dringend belangrijk probleem: alleen zo toon je je expertise op een bepaald domein én is wat je weggeeft exact wat je klant nodig heeft.
  • Geen losse-flodder-marketing maar een goed werkend systeem waarbij je klanten opvolgt en hen een aanbod doet dat voor hen de juiste volgende stap is.
  • Leer verkopen zodat ook het eerste gesprek met een potentiële klant een superwaardevol gesprek wordt.

Hulp nodig bij het bedenken van je gratis aanbod én het vervolg daarop?
Meld je dan aan voor een verkennend gesprek, ik kijk graag met je mee!

Tags:

Blog

Meer items

Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x