21 december 2017
“Geef zoveel gratis weg dat je bang bent omzet te missen.”
Dat zei businesscoach Anne Quaars tijdens een (gratis!) webinar.
Wow. Die uitspraak gaf me enorm veel lucht.
Als je zelfstandig ondernemer bent en je verleent een dienst, dan heeft je marketing 3 doelen:
Kennis gratis weggeven is dus een belangrijk onderdeel van deze ‘marketing door waarde’.
En dan is een belangrijke vraag: Oké, maar welke kennis geef je gratis weg en welke niet?
Kan je ook teveel weggeven?
“Je geeft wel gratis weg wát iemand moet doen, maar niet hoé dat dan precies moet.”
Dat was ook een raad die ik gekregen had.
Maar die bracht me alleen in de war (wat is precies de wat en waar begint de hoe?) en gaf me het gevoel dat ik me steeds moest inhouden én dat ik een gierige geldwolf was die alleen maar iets weggaf als hij daar goed voor betaald werd.
Toen kwam het voorbeeld van mijn coach Veronique Prins.
In juli sprak ik een half uur met Veronique, dat was een gratis Skype-gesprek.
Verder volgde ik ook haar gratis 8-daagse challenge in september en keek ik een aantal van haar Q&A facebook lives, waarin ze ook weer enorm veel kennis weggaf.
Dit hielp me al zoveel, ik had genoeg inspiratie en motivatie om er een half jaar mee aan de slag te gaan.
En tóch ben ik in november naar een event van haar gegaan en ben ik nu in een programma bij haar gestapt.
Juist omdat ik door al die gratis dingen haar enorme expertise had leren kennen en daardoor wist dat mijn investering sowieso de moeite waard zou zijn.
In september gaf ik zelf mijn eerste gratis challenge.
Door mijn ervaring bij Veronique voelde ik “ik moet me niet inhouden” en dat maakte een enorm verschil.
In plaats van continu te denken “als ik dit vertel, geef ik teveel prijs” en “als ik dát zeg, weten ze al zoveel dat ze geen klant meer hoeven te worden” heb ik gewoon alles wat ik wist over anti-uitstel strategieën (en wat ik in de Facebook Live uitzendingen kon proppen) aan de challenge deelnemers geleerd.
En dat had zijn effect: deelnemers zetten al belangrijke stappen tijdens die gratis challenge en een heel aantal van hen had, toen ik hen daarna persoonlijk sprak, al het gevoel dat ze me echt kenden.
Wat is het effect op je potentiële klanten als je zoveel gratis weggeeft dat je bang bent omzet te missen?
Kan je dan echt nooit teveel weggeven?
Moet je dan vanaf nu de hele dag maar tips, goede raad en kennis lopen strooien, en dan komt het wel goed met je business?
Er zijn een aantal situaties waarin je wél teveel kan weggeven:
Wat is er precies nodig om de waardevolle kennis die je gratis weggeeft om te zetten in klanten?
Hulp nodig bij het bedenken van je gratis aanbod én het vervolg daarop?
Meld je dan aan voor een verkennend gesprek, ik kijk graag met je mee!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x