Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt

18 juni 2020

If at first you don’t succeed,
try doing what your coach told you to do the first time.

De grote vooroordelen over coaching, ik ga er van uit dat jij die ook al bent tegengekomen. 

  • Coaching is gebakken lucht.
  • Coaches, dat zijn van die mensen die zelf iets hebben meegemaakt en die nu denken dat ze daardoor een ander kunnen helpen.
  • Ja wat moet ne coach eigenlijk kunnen? Een beetje vragen stellen en ja knikken zeker?
  • Coachen? Dat kan iedereen. Je volgt een opleiding van 3 dagen, maakt een kamer leeg, zet daar twee stoelen, een tafeltje en een doos zakdoeken en je kan beginnen.


Heb jij ook last van die vooroordelen? Laat je je erdoor ontmoedigen?

Laat me beginnen met te zeggen: in ieder vakgebied heb je hele competente mensen.
Maar in elk vakgebied heb je ook koeffelaars en alles er tussenin.

Dat is zo bij artsen.
Dat is zo bij bakkers.
Dat is zo bij schilders.
Dat is zo bij dakwerkers, tuiniers, leerkrachten en politici.

En dus ook bij coaches.

En ja, het coachvak is niet tastbaar. We hebben geen product dat je letterlijk in de etalage kan leggen, dat je kunt vastpakken.
Het is voor ons net wat moeilijker om te laten zien wat we doen en daarom zijn er een aantal principes essentieel.

 

Je hoeft jezelf niet te bewijzen

Als mensen niet willen zien dat ik goed werk lever, is dat helemaal OK.
Ik wil hen niet overtuigen.
Ik doe gewoon mijn ding en ik weet dat de mensen die me nodig hebben daardoor aangetrokken worden.

 

Maar verstop je niet achter valse bescheidenheid

Durf zeggen ‘ja, daar kan ik je bij helpen’ in plaats van je te verstoppen achter aarzelend taalgebruik.
Als jij er zelf al niet in gelooft dat je mensen echt vooruithelpt, dan maak je het ons wel héél moeilijk om daar wel in te geloven.

 

Durf te laten zien welke resultaten je klanten door jouw hulp bereikt hebben

Zet getuigenissen van klanten op je website.
Laat mensen vertellen hoe ze het traject bij je hebben ervaren en voorál wat de concrete resultaten daarvan zijn.
Wat is er echt veranderd in hun leven, in hun werk, hun relaties: wat denken, doen, voelen ze nu anders?

Ga niet in op het proces, je manier van werken, want ja, dan klinkt het allemaal vaag en zweverig.

 

Neem vooroordelen en kritiek niet persoonlijk op

De vooroordelen over coaches in het algemeen gaan niet over jou in het bijzonder.

Ik ben bij een netwerkorganisatie waarbij we elke week een bijeenkomst hebben.
Tussen de netwerkbijeenkomsten door heb je regelmatig een langer gesprek om elkaar en elkaars dienst echt leert kennen.
In bijna ELK gesprek dat ik had met mijn medenetwerkgenoten kwam deze uitspraak langs:

“Ann, toen ik jou leerde kennen dacht ik ‘oh neen, wéér zo’n coach die gebakken lucht verkoopt’. Maar nu weet ik dat jij helemaal niet zo bent! Jij bent echt heel praktisch en concreet!”

En altijd zei de persoon er ook bij “Ja, neem me dat niet kwalijk hè Ann.”

Maar ik nam het hen totáál niet kwalijk.
Over coaches zijn er nu eenmaal veel vooroordelen.
En misschien ook terecht, misschien zijn er, door de coach-hype van de laatste jaren, wel meer coaches die niet goed opgeleid zijn en die echt zomaar wat doen.

We hebben het zelfleiderschap te ontwikkelen om dit niet persoonlijk op te nemen.
Als jij weet dat je goed werk levert en je ziet dat je klanten goeie resultaten halen, dan is dat alles wat je moet weten.

 

Keep calm and do your marketing

Ja, je hebt geduld nodig.

Niet het soort geduld van ”ik ga in de tuin liggen en ik wacht tot mensen op magische wijze vertrouwen in me hebben”.

Nee het gaat om geduld hebben terwijl je via marketing werkt aan een vertrouwensband met je potentiële klanten.

Weet dat mensen niet direct wanneer ze je leren kennen zullen gaan staan springen en direct alle vertrouwen in je gaan hebben. Want dat heb jij ook niet in anderen. Zo eenvoudig is het.

We hebben niet in handen hoe mensen over ons denken.
We hebben geen controle over hun gedachten.

Je kan alleen stap voor stap, elke dag opnieuw, acties doen om duidelijk te maken wie je precies helpt bij welke problemen en tot welke resultaten dat leidt.
Als je dat doet en blijft doen, zullen mensen ook tegen jou zeggen: “Oh, ik dacht echt van ‘daar heb je er weer één”, maar ik zie nu dat je mensen echt helpt.”

Wat maakt dit artikel wakker in jou? Welk vooroordeel raakt jou het meest?
Ik lees graag je reactie!

Ann

PS 1. Nog teveel last van je gremlins om voor jezelf te gaan staan en te laten zien dat jij geen gebakken lucht verkoopt?
Doe dan zeker mee aan mijn gratis webinar Tem je ondernemersgremlins! op 22 juni.

Dus:

  • Heb je in je onderneming last van uitstelgedrag, zelftwijfel, faalangst of perfectionisme? (alle 4 mag ook ;-))
  • Wil je je meer bewust worden van al die saboterende gedachten en stemmen in je hoofd?
  • En vooral: wil je leren hoe je die gedachten en stemmen minder kracht geeft?

Meld je dan alvast aan voor het webinar via deze link.

Ik geef het webinar twee keer live (om 10u en om 19u30) maar meld je ook aan als je er niet live bij kan zijn: alle aanmelders krijgen na afloop de opname toegestuurd!

PS 2. Op maandag 6 juli geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five”.
Volledig online dus corona-proof.

Ik leer je hoe je je ondernemershuis opbouwt van fundament tot aan het dak. 
Marketing, verkopen, zichtbaar worden, prijzen bepalen, het komt allemaal aan bod.
Speciaal voor coaches, trainers, therapeuten en consultants die hun bedrijf willen uitbouwen op de manier die helemaal bij hen past.

Het wordt een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.

Let op! Doe alleen mee als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier

En goed om weten: vanaf nu is het 2 voor de prijs van 1: je mag met andere woorden iemand gratis meebrengen. Je collega-coach, je vriendin-ondernemer, je business-buddy, als ze maar het ondernemersvak willen leren!

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

Meer blogs & vlogs

Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! Radicaal eerlijke marketing, was da? De 5 grootste misverstanden over verkopen I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Senseo of Nespresso? Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x