2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel

12 december 2019

Een tijdje geleden gaf ik een presentatie, over ondernemen natuurlijk.
Hoe bouw je je onderneming op een stevig fundament en wat zijn effectieve strategieën voor meer klanten en meer omzet?

Op een bepaald moment zei één van de aanwezigen: Ja maar Ann, het is toch ook geluk hebben hè.’

Mijn eerste gedachte was: néén, ondernemen is géén kwestie van geluk.
Maar bij nader inzien zijn er wél aspecten waarvan ik denk: ja, dit is geluk hebben.

Ik heb het geluk:
 

  • Dat ik intelligent ben en dus snel leer. Als het gaat om het coachingsvak maar natuurlijk ook alles wat met het ondernemen te maken heeft, en dat kan gaan van de technische aspecten (hoe werkt een webinarsysteem enzo) tot leren verkopen.
  • Ik heb ook het geluk dat ik psychisch en fysiek gezond ben. (een beetje nuance is op zijn plek, want tot anderhalf jaar geleden had ik heel veel migraine (op den duur chronische migraine) en van de medicatie werd ik enorm suf en traag maar soit geen ziekte waar je niet mee kan werken)

Maar de rest, neen, dat is geen geluk hebben.

Het is géén geluk hebben dat:

  •  Ik in 2010 met een nieuwsbrief begonnen ben, eerst nog heel onregelmatig, vanaf 2016 om de 2 weken en vanaf 2017 elke week en dit nog steeds ELKE WEEK doe. No matter what.
  • Ik de eerste jaren van mijn bedrijf bereid was mijn volledige spaargeld op te eten.
  • Ik dat spaargeld had omdat ik de jaren tevoren weinig geld uitgaf.
  • Ik de voorbije 2 jaar elke donderdag om 5u20 opstond om te gaan netwerken.
  • Ik de voorbije 5 jaar continu geïnvesteerd heb in in totaal 4 ondernemerscoaches (en dat zal toch om minstens 40.000 euro gaan ondertussen).
  • Ik zoveel neens heb gekregen van potentiële klanten de aflopen jaren en toch steeds bleef doorgaan.
  • Ik sinds 2016 elke maand mijn assistente Liesbeth betaal zodat ik me kan bezig houden met de taken die me het beste liggen maar ook zodat ik wel aan de gang móét blijven.
  • Ik het eerste jaar 1500 euro omzet draaide en toch bleef doorgaan.
  • Ik de eerste 7 jaar van mijn onderneming niet op vakantie ben gegaan en toch bleef doorzetten.
  • Ik sinds 2013 investeer in de huur van een kantoor waardoor ik mezelf en mijn bedrijf nog serieuzer moest nemen.
  • Ik ondanks mijn enorme risico-aversie ben blijven investeren in mijn bedrijf (ondanks de daarbij horende slapeloze nachten af en toe).
  • Ik de eerste jaren wegvluchtte op netwerkbijeenkomsten en mezelf geleerd heb om dit te doen én leuk te vinden.
  • Ik er door mijn introversie bewust voor moet kiezen om bijna niet buiten te komen in het weekend om te compenseren voor de drukke week.
  • Ik ben blijven volhouden toen mijn bedrijf al een aantal jaar lang rond de 25.000 euro omzet draaide, een omzet waar je niet mee failliet gaat maar zeker niks mee kan opbouwen.
  • Ik ervoor koos om níét terug naar de gouden kooi van de farmaceutische industrie te gaan hoewel dit op bepaalde momenten héél erg aanlokkelijk was.
  • Ik echt ben gaan leren hoe marketing en verkopen werken hoewel ik initieel een enorme hekel had aan marketing en verkopen.
  • Ik me ben gaan verdiepen in de cijfers van mijn bedrijf hoewel ik doodsbang werd (en nog altijd een beetje spanning voel) als ik mijn PC banking open.
  • Ik een zomer 30 neens na elkaar kreeg en ben gaan onderzoeken ‘shit, wat is er aan de hand?’
  • Ik bereid was om toch weer omzetdoelen te stellen hoewel dit de eerste jaren van mijn bedrijf totaal niet werkte.
  • Ik bereid ben om op een zondag (nu dus :-P ) een nieuwsbrief te schrijven terwijl ik eigenlijk liever Friends seizoen 7 zou verder kijken.
  • Ik mijn omzet verleden jaar verdubbeld heb en er dit jaar nog eens bijna zoveel bijdoe.
  • Ik mijn angsten voor afwijzing en kritiek onder ogen heb gezien.
  • Ik ondanks mijn telefoonangst eind oktober in de app Dailyo een taak ‘telefoneren’ heb aangemaakt en sindsdien al zoveel meer gebeld heb (en echt, bellen stelt niks voor begin ik nu zelfs te denken ;-)).
  • Ik twee jaar geleden een aparte rekening ‘huis’ heb aangemaakt en daar elke maand een bedrag ben gaan opstorten wat ik er NOOIT MEER mocht afhalen (tenzij voor dat huis natuurlijk).
  • Ik me ben gaan trainen in manieren om niet meer zo overspoeld te worden door mijn emoties maar bij al wat ik voel aanwezig te blijven zonder omver te vallen.
  • Ik hulp vraag als ik het zelf niet kan.
  • Enzovoort enzoverder.

Het is dus geen kwestie van geluk.Of nog beter zoals Serena Williams het zegt: “Being lucky takes hard work.” 

En ja, dat de bal dan eens aan de goeie kant van het net valt, dat gebeurt. Zoals de bal ook eens aan de verkeerde kant valt en je gewoon weer doorgaat met je volgende opslag.

We hebben geen controle over het net en over de zwaartekracht en ook niet of onze potentiële klanten ja zeggen.
Maar wél over onze eigen acties en het leren van nieuwe skills en competenties.
Dat is zelfleiderschap, streven naar 100% verantwoordelijkheid nemen over je acties. Bewust kiezen om iets te doen of iets niet te doen.

Ik heb dit artikel niet geschreven om te stoefen over mezelf maar om jou te confronteren met de gevolgen van je keuzes.
Ik beweer niet dat iedereen moet doen wat ik doe en dat je dezelfde opofferingen moet maken (hoewel ik het zelf niet als opofferingen zie, eerder gewoon als gevolgen van mijn bewuste keuzes, zoals een topsporter ervoor kiest om gezond te eten en op tijd te gaan slapen tijdens het seizoen).
Het gaat ook níét om over je grenzen (laten) gaan.

Het gaat om bewust kiezen wat je wil (voor jezelf én voor de wereld!) en bereid zijn om te doen wat daarvoor nodig is, no matter what. 

Wat raakt dit artikel bij jou? Waar laat jij het in je bedrijf of praktijk nog teveel van geluk afhangen en gebruik je smoesjes en excuses?
Mail me gerust, ik lees je reactie heel graag!

Ann

P.S. Op dinsdag 15 september geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five”.

Als je nu echt wil gaan leren ondernemen in plaats van te blijven hangen in details is dit de eerste stap!
Ik leer je hoe je je ondernemershuis opbouwt van fundament tot aan het dak.
Marketing, verkopen, zichtbaar worden, prijzen bepalen, het komt allemaal aan bod.

Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.

Let op! Doe alleen mee als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier

En goed om weten: vanaf nu is het 2 voor de prijs van 1: je mag met andere woorden iemand gratis meebrengen. Je collega-coach, je vriendin-ondernemer, je business-buddy, als ze maar het ondernemersvak willen leren!

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

Meer blogs & vlogs

Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! Radicaal eerlijke marketing, was da? De 5 grootste misverstanden over verkopen I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Senseo of Nespresso? Action cures fear Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x