De migraineaanval te veel

24 september 2021

I guess the moment when everything changed
 was when I realized
 I deserved so much better.
 ~ Onbekend ~

Ik heb migraine.
Allé niet nu ik dit schrijf, maar wel vaak. En al lang, al bijna 20 jaar denk ik.
(En neen, ik zit niet te wachten op jouw tips en remedies, daar kom ik verderop in deze nieuwsbrief nog op terug) 

De ene periode heb ik er wat meer last van dan de andere.
En nu is zo’n periode van wat meer last. Zeg maar véél meer last. De afgelopen maanden lag ik gemiddeld zo’n 6 dagen plat per maand. 

Een vicieuze cirkel van een brein dat snel overprikkeld raakt (ik las vorig jaar in een boek over migraine de heel treffende vergelijking ‘een migrainebrein is als een grote motor met een te kleine benzinetank’), daardoor veel migraine en dus veel hersteltijd nodig, daardoor ook weer veel ongezond eten (want dat dempt dat overprikkelde brein), daardoor een suikerspiegel die ambetant doet (wat weer extra prikkels betekent) enzoverder enzovoorts you get the drill.

Dus dinsdagochtend, met de vierde dag migraine op rij, belde ik EINDELIJK de huisarts.
Want ja, je weet (of je weet niet): ik hou echt niet van bellen. Maar er moest wel iets gebeuren.

Dus ik me goed voorbereid, alles op een briefje zodat ik niet de kluts kwijt geraak (voorkeur arts, dubbele afspraak graag zodat ik rustig het hele verhaal kon uitleggen, graag op maandag 27 september dan heb ik de hele dag geen klanten enzovoorts enzoverder).

 Na een kwartier wachtmuziek (al super stresserend voor mij want ik moet de hele tijd alert blijven, anders blokkeer ik als er opeens een mens aan de andere kant van de lijn komt) krijg ik de receptie aan de lijn.

Transcript van dit telefoongesprek:
- Neen, maandag gaat niet.
- Een andere dag volgende week dan?
- Neen ook niet.
- Bij een andere arts dan?
- Neen gaat ook niet. Het kan vanaf 4 oktober.
- Maar dan ben ik juist in Nederland.
- Wanneer bent u terug?
- Ja, die woensdag, maar mezelf kennende ga ik dàn weer juist in bed liggen met migraine en ja, dan kan ik er dus gewoon niet geraken. Kan het écht niet eerder?
- Neen, deze en volgende week zijn er alleen plekken voor acute gevallen.

Tegen dat het gesprek zo ver gevorderd was, kon ik niet meer (telefoon vind ik echt moeilijk + denk eraan, ik had nog altijd migraine) en heb ik volledig overstuur neergelegd.

Ik ben in mijn bed gaan liggen en moest verschrikkelijk wenen.
Nu had ik zo al mijn moed bijeengeraapt en was DIT de reactie????

Maar wat ik toen besefte, al wenend in mijn bed, daar had ik dus echt dat telefoongesprek voor over.
Dit was “DE MIGRAINEAANVAL TE VEEL”. (zoals Wout van Aert zei na zijn zilver op het WK tijdrijden zondag ‘dit is het zilver te veel')

Want opeens werd er mij iets HEEL ERG DUIDELIJK.
 (ik typ effe volledig drukletters omdat dit voor mij zo essentieel was, omdat het ZO evident was, en ik het toch JAREN LANG niet zag): ALS JE AL 4 DAGEN MIGRAINE HEBT, DAN HOOR JE TOT DE ACUTE GEVALLEN. DAT IS ERNSTIG GENOEG. DAN VERDIEN JE EEN PLEK DIE GERESERVEERD IS VOOR DE DRINGENDE PATHOLOGIE.

6 dagen per maand, dat is bijna TWEE EN EEN HALVE MAAND PER JAAR. 

Wat zou ik ervan vinden als iemand anders twee en een halve maand per jaar ziek was en zijn bed niet uit kon?
Ik zou vinden dat dit een serieuze zaak was en dat deze persoon goede hulp verdient.

Maar ik. Ik heb al bijna 20 jaar migraine en ik heb dat zeker 15 jaar tegen NIEMAND gezegd.
 Pas sinds iets meer dan een jaar zeg ik een afspraak af als het écht niet gaat. Tevoren deed ik kotsmisselijk en met een bonkend hoofd door.

Ik dacht altijd (eigenlijk nog steeds voor een deel tot die doorbraak dinsdagmiddag) dat ik flauw was. Dat die migraine een zwakte was. Dat ik tegen meer zou moeten kunnen.

Maar dat IS niet zo. (het is de nieuwsbrief van de drukletters #sorrynotsorry)
Ik heb een brein dat aan de ene kant razendsnel is, complexe dingen aankan, veel wil en ook veel kan. En dat aan de andere kant heel snel overprikkeld is. De spreekwoordelijke grote motor met de te kleine benzinetank.
En dat mag ik serieus nemen. En DAAR VERDIEN IK GOEDE HULP BIJ. (Neen nog steeds wil ik je tips en remedies niet) 

Als je tot hier gelezen hebt, vraag je je misschien af of het vandaag nog over ondernemen gaat gaan: jazeker! (En: geen énkel verwijt aan de receptie, ik gaf gewoon niét aan hoe ernstig het was) 

Daar huilend in mijn bed besefte ik opeens glashelder (ja echt, ik ben dus nog steeds met ondernemen bezig als ik huilend in bed lig): dit geldt voor zoveel van onze potentiële klanten.
Die al jaren worstelen.
Die al jaren doen alsof het allemaal wel meevalt. (ik noemde mijn migraine keilang ‘ik heb een koppijntje’ WTF)
Die al jaren denken dat hun probleem een karakterzwakte is.
Die al jaren denken dat ze dit alleen zouden moeten kunnen oplossen.
Die al jaren denken DAT ZIJ DIT PROBLEEM VERDIENEN, om welke duistere reden dan ook.
Die ook hun moed bijeenrapen, een gesprek met jou boeken en dan toch weer afhaken omdat hun man zegt ‘pff, zoude dat wel doen? Dat kost toch wel veel hé? Kunde dat niet zelf?’

Dàt zijn jouw ideale klanten, of toch: een heel aantal van hen.

Voor jou is het mega obvious dat ze hulp nodig hebben EN verdienen.
Maar voor henzelf? Complete blinde vlek.

Awel en dàt is marketing.
Vanuit een totaal begrijpen wat je klant doormaakt contact leggen.
Laten zien aan je potentiële klant dat die niet alleen is.
Laten zien dat je àl die gremlins snapt.
Laten zien dat dit een probleem is dat mag serieus genomen worden en dat ook hij/zij daar hulp bij kan en mag vragen.

En neen, dat betekent dus niét ongevraagd tips en remedies geven.
Ik ben enorm gesteld op mijn autonomie. Ik zoek zelf naar oplossingen en ik voel haarscherp of iets op dat moment de juiste stap is.
Dus ja, zorg dat je zichtbaar bent. Maar dring je niet op.
Bied niks aan als de persoon niet aangegeven heeft een probleem te hebben (maar jij wel denkt: ooooh, die zou er echt keiveel beter uitzien in andere kleren).
Bied niks aan als de persoon jou nog niet kent (want als iemand geen vertrouwen heeft in jou en je expertise, komt dat veels te vroeg en is het juist een afknapper).
(en bied zeker niks aan als de persoon zegt ‘nu niet’ :-P)

Hou je ook ver weg van Flairniveautips en trics.
Ik heb al bijna 20 jaar migraine. Je zou dat ervaringsdeskundige kunnen noemen. Het is niet dat ik tijdens al die jaren niks geprobeerd en opgezocht heb (google is one of my best friends).
Neen, meer water drinken helpt niet.
Neen, het komt niet doordat ik kaas eet.
 Neen, het is niet gewoon een kwestie van rustiger aandoen (hoeveel rustiger wil je dat ik doen, wil ik dan roepen, wetende dat mijn weekends standaard bestaan uit in bed liggen).

Als je marketing, je tips, je remedies, niet is afgestemd op waar jouw klant staat, dan geraak je die potentiële klant onherroepelijk kwijt.

Marketing is echt weten wat je klant doormaakt. Zonder enig oordeel.
 Zodat je klant zich echt herkent. Zodat je klant zich uitgenodigd voelt.

En ja, dat steekt echt nauw.
Ik ben zo één met voelsprieten. Ik voel onmiddellijk of er een oordeel of een soort van push onder iets zit of niet.

 (en versta me niet verkeerd, ik zit zelf ook vol met oordelen en ik heb heel sterke meningen over hoe iets zou moeten: over hoe mensen hun kinderen opvoeden, over de aanpak van de coronacrisis, over te hard rijden enzovoorts. Dat zijn dan ook dingen waar ik niét rond zou kunnen werken. Ik zou één nieuwsbrief schrijven en iedereen zou afhaken omdat ze voelen dat ik eigenlijk neerkijk op hen)

Marketing is echte empathie, echte waarde en op het juiste moment een oprechte uitnodiging.
En je potentiële klant, die mag de stap zetten.
Als hij of zij voelt, jà, dit is nu de juiste stap voor mij. Als hij of zij voelt, ja, ik heb vertrouwen in jou.
Da’s misschien nu. Misschien later. Of misschien is jouw aanpak nooit de juiste weg voor die persoon.

Ga eens na, waar zit er, als je héél eerlijk bent, een oordeel over jouw potentiële klanten?
Waar vind jij nog niet goed de balans tussen te weinig (niet zichtbaar en geen enkele uitnodiging) en te veel (pusherig)?

 En, de andere kant van deze vraag: bij welk dringend belangrijk probleem heb jij nog steeds geen hulp gezocht, omdat je diep vanbinnen vindt dat jij daar eigenlijk geen recht op hebt?

Ann

P.S. Op 28 september staat mijn gratis webinar “De 7 principes van radicaal eerlijke marketing" gepland.

Want ja, natuurlijk mag en moét je marketing doen. Niet met Flairniveautips en niet met een oordeel maar vanuit waarde, en radicaal eerlijk.

Precies dàt ga ik je leren tijdens dit webinar.

Hoe bouw je die vertrouwensband met je potentiële klanten op?
Wanneer is het wél het moment om een uitnodiging te doen?
Wat heeft daten in godsnaam te maken met marketing?
Dat zijn alvast een aantal topics waar we het over gaan hebben.

Wil je erbij zijn? Meld je alvast aan via deze link!

(Kan je er niet live bij zijn? Meld je dan toch aan via de link, je krijgt dan na afloop de opname in je mailbox!)

Meer blogs & vlogs

Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x