24 september 2021
I guess the moment when everything changed
was when I realized
I deserved so much better.
~ Onbekend ~
Ik heb migraine.
Allé niet nu ik dit schrijf, maar wel vaak. En al lang, al bijna 20 jaar denk ik.
(En neen, ik zit niet te wachten op jouw tips en remedies, daar kom ik verderop in deze nieuwsbrief nog op terug)
De ene periode heb ik er wat meer last van dan de andere.
En nu is zo’n periode van wat meer last. Zeg maar véél meer last. De afgelopen maanden lag ik gemiddeld zo’n 6 dagen plat per maand.
Een vicieuze cirkel van een brein dat snel overprikkeld raakt (ik las vorig jaar in een boek over migraine de heel treffende vergelijking ‘een migrainebrein is als een grote motor met een te kleine benzinetank’), daardoor veel migraine en dus veel hersteltijd nodig, daardoor ook weer veel ongezond eten (want dat dempt dat overprikkelde brein), daardoor een suikerspiegel die ambetant doet (wat weer extra prikkels betekent) enzoverder enzovoorts you get the drill.
Dus dinsdagochtend, met de vierde dag migraine op rij, belde ik EINDELIJK de huisarts.
Want ja, je weet (of je weet niet): ik hou echt niet van bellen. Maar er moest wel iets gebeuren.
Dus ik me goed voorbereid, alles op een briefje zodat ik niet de kluts kwijt geraak (voorkeur arts, dubbele afspraak graag zodat ik rustig het hele verhaal kon uitleggen, graag op maandag 27 september dan heb ik de hele dag geen klanten enzovoorts enzoverder).
Na een kwartier wachtmuziek (al super stresserend voor mij want ik moet de hele tijd alert blijven, anders blokkeer ik als er opeens een mens aan de andere kant van de lijn komt) krijg ik de receptie aan de lijn.
Transcript van dit telefoongesprek:
- Neen, maandag gaat niet.
- Een andere dag volgende week dan?
- Neen ook niet.
- Bij een andere arts dan?
- Neen gaat ook niet. Het kan vanaf 4 oktober.
- Maar dan ben ik juist in Nederland.
- Wanneer bent u terug?
- Ja, die woensdag, maar mezelf kennende ga ik dàn weer juist in bed liggen met migraine en ja, dan kan ik er dus gewoon niet geraken. Kan het écht niet eerder?
- Neen, deze en volgende week zijn er alleen plekken voor acute gevallen.
Tegen dat het gesprek zo ver gevorderd was, kon ik niet meer (telefoon vind ik echt moeilijk + denk eraan, ik had nog altijd migraine) en heb ik volledig overstuur neergelegd.
Ik ben in mijn bed gaan liggen en moest verschrikkelijk wenen.
Nu had ik zo al mijn moed bijeengeraapt en was DIT de reactie????
Maar wat ik toen besefte, al wenend in mijn bed, daar had ik dus echt dat telefoongesprek voor over.
Dit was “DE MIGRAINEAANVAL TE VEEL”. (zoals Wout van Aert zei na zijn zilver op het WK tijdrijden zondag ‘dit is het zilver te veel')
Want opeens werd er mij iets HEEL ERG DUIDELIJK.
(ik typ effe volledig drukletters omdat dit voor mij zo essentieel was, omdat het ZO evident was, en ik het toch JAREN LANG niet zag): ALS JE AL 4 DAGEN MIGRAINE HEBT, DAN HOOR JE TOT DE ACUTE GEVALLEN. DAT IS ERNSTIG GENOEG. DAN VERDIEN JE EEN PLEK DIE GERESERVEERD IS VOOR DE DRINGENDE PATHOLOGIE.
6 dagen per maand, dat is bijna TWEE EN EEN HALVE MAAND PER JAAR.
Wat zou ik ervan vinden als iemand anders twee en een halve maand per jaar ziek was en zijn bed niet uit kon?
Ik zou vinden dat dit een serieuze zaak was en dat deze persoon goede hulp verdient.
Maar ik. Ik heb al bijna 20 jaar migraine en ik heb dat zeker 15 jaar tegen NIEMAND gezegd.
Pas sinds iets meer dan een jaar zeg ik een afspraak af als het écht niet gaat. Tevoren deed ik kotsmisselijk en met een bonkend hoofd door.
Ik dacht altijd (eigenlijk nog steeds voor een deel tot die doorbraak dinsdagmiddag) dat ik flauw was. Dat die migraine een zwakte was. Dat ik tegen meer zou moeten kunnen.
Maar dat IS niet zo. (het is de nieuwsbrief van de drukletters #sorrynotsorry)
Ik heb een brein dat aan de ene kant razendsnel is, complexe dingen aankan, veel wil en ook veel kan. En dat aan de andere kant heel snel overprikkeld is. De spreekwoordelijke grote motor met de te kleine benzinetank.
En dat mag ik serieus nemen. En DAAR VERDIEN IK GOEDE HULP BIJ. (Neen nog steeds wil ik je tips en remedies niet)
Als je tot hier gelezen hebt, vraag je je misschien af of het vandaag nog over ondernemen gaat gaan: jazeker! (En: geen énkel verwijt aan de receptie, ik gaf gewoon niét aan hoe ernstig het was)
Daar huilend in mijn bed besefte ik opeens glashelder (ja echt, ik ben dus nog steeds met ondernemen bezig als ik huilend in bed lig): dit geldt voor zoveel van onze potentiële klanten.
Die al jaren worstelen.
Die al jaren doen alsof het allemaal wel meevalt. (ik noemde mijn migraine keilang ‘ik heb een koppijntje’ WTF)
Die al jaren denken dat hun probleem een karakterzwakte is.
Die al jaren denken dat ze dit alleen zouden moeten kunnen oplossen.
Die al jaren denken DAT ZIJ DIT PROBLEEM VERDIENEN, om welke duistere reden dan ook.
Die ook hun moed bijeenrapen, een gesprek met jou boeken en dan toch weer afhaken omdat hun man zegt ‘pff, zoude dat wel doen? Dat kost toch wel veel hé? Kunde dat niet zelf?’
Dàt zijn jouw ideale klanten, of toch: een heel aantal van hen.
Voor jou is het mega obvious dat ze hulp nodig hebben EN verdienen.
Maar voor henzelf? Complete blinde vlek.
Awel en dàt is marketing.
Vanuit een totaal begrijpen wat je klant doormaakt contact leggen.
Laten zien aan je potentiële klant dat die niet alleen is.
Laten zien dat je àl die gremlins snapt.
Laten zien dat dit een probleem is dat mag serieus genomen worden en dat ook hij/zij daar hulp bij kan en mag vragen.
En neen, dat betekent dus niét ongevraagd tips en remedies geven.
Ik ben enorm gesteld op mijn autonomie. Ik zoek zelf naar oplossingen en ik voel haarscherp of iets op dat moment de juiste stap is.
Dus ja, zorg dat je zichtbaar bent. Maar dring je niet op.
Bied niks aan als de persoon niet aangegeven heeft een probleem te hebben (maar jij wel denkt: ooooh, die zou er echt keiveel beter uitzien in andere kleren).
Bied niks aan als de persoon jou nog niet kent (want als iemand geen vertrouwen heeft in jou en je expertise, komt dat veels te vroeg en is het juist een afknapper).
(en bied zeker niks aan als de persoon zegt ‘nu niet’ :-P)
Hou je ook ver weg van Flairniveautips en trics.
Ik heb al bijna 20 jaar migraine. Je zou dat ervaringsdeskundige kunnen noemen. Het is niet dat ik tijdens al die jaren niks geprobeerd en opgezocht heb (google is one of my best friends).
Neen, meer water drinken helpt niet.
Neen, het komt niet doordat ik kaas eet.
Neen, het is niet gewoon een kwestie van rustiger aandoen (hoeveel rustiger wil je dat ik doen, wil ik dan roepen, wetende dat mijn weekends standaard bestaan uit in bed liggen).
Als je marketing, je tips, je remedies, niet is afgestemd op waar jouw klant staat, dan geraak je die potentiële klant onherroepelijk kwijt.
Marketing is echt weten wat je klant doormaakt. Zonder enig oordeel.
Zodat je klant zich echt herkent. Zodat je klant zich uitgenodigd voelt.
En ja, dat steekt echt nauw.
Ik ben zo één met voelsprieten. Ik voel onmiddellijk of er een oordeel of een soort van push onder iets zit of niet.
(en versta me niet verkeerd, ik zit zelf ook vol met oordelen en ik heb heel sterke meningen over hoe iets zou moeten: over hoe mensen hun kinderen opvoeden, over de aanpak van de coronacrisis, over te hard rijden enzovoorts. Dat zijn dan ook dingen waar ik niét rond zou kunnen werken. Ik zou één nieuwsbrief schrijven en iedereen zou afhaken omdat ze voelen dat ik eigenlijk neerkijk op hen)
Marketing is echte empathie, echte waarde en op het juiste moment een oprechte uitnodiging.
En je potentiële klant, die mag de stap zetten.
Als hij of zij voelt, jà, dit is nu de juiste stap voor mij. Als hij of zij voelt, ja, ik heb vertrouwen in jou.
Da’s misschien nu. Misschien later. Of misschien is jouw aanpak nooit de juiste weg voor die persoon.
Ga eens na, waar zit er, als je héél eerlijk bent, een oordeel over jouw potentiële klanten?
Waar vind jij nog niet goed de balans tussen te weinig (niet zichtbaar en geen enkele uitnodiging) en te veel (pusherig)?
En, de andere kant van deze vraag: bij welk dringend belangrijk probleem heb jij nog steeds geen hulp gezocht, omdat je diep vanbinnen vindt dat jij daar eigenlijk geen recht op hebt?
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x