Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie!

4 oktober 2018

Lieve psycholoog of therapeut: verdien jij genoeg voor het aantal uren dat je werkt?

Echt eerlijk: als je je omzet deelt door het aantal uren dat je werkt, wat denk (en voel!) je dan?
Verdien je genoeg om al je kosten te betalen (praktijk én privé), genoeg voor de studies van je kinderen, je pensioen, je inkomensverzekering, om nog maar te zwijgen over je dromen en je wensen?

Ik spreek zoveel psychologen en therapeuten die hard werken, super zijn in hun vak maar zo weinig verdienen!
En dit zijn de redenen:

Reden 1. Je vraagt véél te lage prijzen.

Tegenwerping: “Maar Ann, íédere psycholoog/therapeut vraagt ongeveer zoveel!”

Dan denk ik aan wat mijn vader me leerde (blijkbaar een typisch Kapelse uitdrukking ): “Als er iemand in de vaart springt, spring jij daar dan achter?”

Als iedereen in jouw vakgebied te lage prijzen vraag en daardoor blijft struggelen, moet jij dat dan ook blijven doen?
Of is dat juist een uitnodiging om zelfleiderschap te tonen en juist díé prijzen te gaan vragen die jouw dienst echt waard is?

Als je te lage prijzen vraagt (en dat doet 99% van de psychologen en therapeuten) doe je jezelf én je cliënten tekort. 

Je hebt een bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling, en je wil mensen die serieus hun tijd en energie investeren in hun therapie. En díé krijg je als je de prijzen vraagt die je dienst echt waard is.


Reden 2. Je werkt voor iedereen.

Durf kiezen voor je lievelingsklant én het probleem/thema/de problematiek waar jij het meeste affiniteit mee hebt. 

Tegenwerping: Maar Ann, iederéén heeft toch recht op hulp?!?!

En die hoef jij niet allemaal te geven.
Wat is het nut van iedereen te willen helpen, als er groepen mensen zijn waar jij veel méér affiniteit mee hebt?
Wat is het nut van iedereen te willen helpen, als jij niet elke cliënt evenveel toegevoegde waarde kan bieden?

Wat is het nut van iedereen te willen helpen tegen veel te lage prijzen, als je jezelf daardoor uitput?

Kortom: kies voor je lievelingsklant én het probleem waar je het meeste affiniteit mee hebt en word expert op dit gebied. Dit zal je ook enorm helpen bij het vragen van de prijs die je dienst echt waard is!


Reden 3. Je werkt met losse sessies i.p.v. trajecten of programma’s.

Tegenwerping: “Maar Ann, in therapie kán je niet voorspellen hoe lang het proces gaat duren.”

Daar ben ik het níét mee eens. Als jij je specialiseert in een bepaalde problematiek, weet je heel helder wat je cliënten precies moeten leren.

Je werkt dan niet meer zoals de klassiek werkende relatietherapeut waar je om de paar weken een nieuwe afspraak maakt en die impliciet veel kennis en vaardigheden doorgeeft.

Maar je gaat heel expliciet aan je klanten vertellen:
Als een koppel voortdurend conflicten heeft, wat zijn dan de stappen die nodig zijn? Welke vaardigheden moeten ze leren? Welke kennis moeten ze opdoen?
En dát ga je verwerken in een leertraject.

Zo ga je de kennis, inzichten en vaardigheden die je tevoren impliciet doorgaf, heel expliciet een plek, een volgorde én een passende werkvorm geven in je trajecten.

En zo moeten je cliënten niet élke keer opnieuw beslissen: ja, ik kom nog een volgende keer.
We weten allemaal dat veranderingstrajecten níét in een rechte opgaande lijn van A naar B gaan.
Er zijn kronkels, het wordt eerst érger voor het beter wordt, en als jij jouw cliënt verplicht om elke keer opnieuw die beslissing te maken van ‘ja, ik doe verder’ (ook als hij/zij nét in het diepe dal zit) bewijs je hem/haar absoluut geen dienst!


Reden 4. Je marketing werkt niet.

Ja, je hebt een website. Maar als jij bent zoals 99% van de psychologen en therapeuten heb jij het op je site vooral (of enkel??) over het proces.
(been there, done that, ook coaches leiden aan deze ziekte!)

Marketing gaat over mensen in beweging brengendoor hen heel duidelijk te maken wat de kloof is tussen het probleem dat ze nu ervaren, en het resultaat dat mogelijk is. Door duidelijk te maken welke stappen nodig zijn voor de oplossing.

Tegenwerping: “Maar Ann, ik kan toch helemaal geen resultaat beloven!?!?”

Toch wel. Als je maar héél erg duidelijk het onderscheid maakt tussen wat jouw verantwoordelijkheid is als therapeut en wat de verantwoordelijkheid is van jouw cliënt.

Als mijn klanten niets doen met alles wat ik hen leer, zal er níéts veranderen in hun bedrijf of praktijk.
Niet meer klanten, niet meer omzet, niks nada noppes. Het enige wat dan veranderd is, is een aantal euro’s die van hun bankrekening naar de mijne is gegaan.

En daar mag (neen, móét!) je SUPERduidelijk over zijn. Dat ben ik ook (zoals nu, in deze mail).

Ultieme tegenwerping: “Maar Ann, geen énkele psycholoog/therapeut werkt zo!”

Toch wel!
Ik geef je graag het voorbeeld van twee van mijn klanten.

Psychologe en coach Kim Van Langenhove van Living it zegt:

Voor ik bij Ann startte, had ik veel te weinig klanten. Ik werkte enkel individueel, met losse sessies en aan een veel te laag uurtarief.

Hoewel ik op voorhand wel twijfelde (kan ik deze investering wel doen voor ik genoeg geld verdiend heb?), bleek het de beste investering die ik kon doen.

Kim richt zich nu specifiek op vrouwen die worstelen met een gebrek aan zelfvertrouwen en ze zegt:

Mijn bedrijf staat nu echt een serieus niveau hoger.
Als ik kijk naar mijn cijfers, dan zijn die allemaal gigantisch gestegen: mijn prijzen, mijn aantal volgers op social media, en vorige maand had ik bijna 7000 euro omzet (hoewel dit een vakantiemaand was waarin ik meer verlof had dan ik gewerkt heb!).

Ik raad dit programma absoluut aan (en heb dat ook al veel gedaan), zeker ook aan psychologen zoals ik die wil leren denken als een ondernemer. Wij beginnen onze zelfstandige activiteit vanuit onze expertise als psycholoog, maar om te slagen met je bedrijf moet je ook goed zijn in het ondernemen zelf, anders lukt het gewoon niet om je bedrijf of praktijk echt te doen groeien.

Maar ook Karen Verbeek van Inner Voice, logopediste en stemcoach, is overgestapt van losse consulten naar het aanbieden van trajecten:

Twee dagen na de eerste coachingsdag bij Ann verkocht ik mijn eerste traject voor 1700 euro. En een paar dagen later verkocht ik wéér een traject voor 1700 euro. 

Na de dag bij Ann had ik mijn aanpak en mijn aanbod op papier gezet, prijzen erbij, zodat ik dit goed kon uitleggen aan de klant. Door de coachingsdag wist ik 'hier sta ik voor', en vond ik het helemaal niet zo moeilijk om de klant dit aanbod te doen en deze prijs te vragen.Ik dacht: 'ik doe het gewoon want dit ben ik waard!' 

Karen is ondertussen volledig uit het terugbetalingssysteem gestapt en zegt:

Ik heb echt een nieuwe boost gekregen voor mijn bedrijf. Ik heb een omzetdoel opgesteld voor het komende jaar en ben nu het groepsprogramma gestart met Ann, om te leren hoe ik nu meer de juiste klanten kan bereiken met mijn aanbod. En dit terwijl ik voor de coachingsdag mijn motivatie wat kwijt was. Ik had het gevoel dat er meer in mijn bedrijf zat, maar dat ik niet goed wist welke stappen ik moest zetten om te groeien.

Beweer ik dat iedereen MOET overstappen naar trajecten en hogere prijzen?
NEEN!!
Als jij tevreden bent, ECHT tevreden met hoe het nu gaat, waarom zou je dan veranderen?

Maar, als jij het anders wil, méér impact op je cliënten, méér gemotiveerde cliënten, en méér verdienen in minder tijd, weet dan dat het anders kan!
Ik kan je leren wat daarvoor nodig is, en er zijn er velen die je zijn voorgegaan. Wil je met mij bekijken of ik ook jou hierbij kan helpen, plan dan gerust een gratis kennismakingsgesprek.

Tags:

Blog

Meer items

Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x