4 oktober 2018
Lieve psycholoog of therapeut: verdien jij genoeg voor het aantal uren dat je werkt?
Echt eerlijk: als je je omzet deelt door het aantal uren dat je werkt, wat denk (en voel!) je dan?
Verdien je genoeg om al je kosten te betalen (praktijk én privé), genoeg voor de studies van je kinderen, je pensioen, je inkomensverzekering, om nog maar te zwijgen over je dromen en je wensen?
Ik spreek zoveel psychologen en therapeuten die hard werken, super zijn in hun vak maar zo weinig verdienen!
En dit zijn de redenen:
Reden 1. Je vraagt véél te lage prijzen.
Tegenwerping: “Maar Ann, íédere psycholoog/therapeut vraagt ongeveer zoveel!”
Dan denk ik aan wat mijn vader me leerde (blijkbaar een typisch Kapelse uitdrukking ): “Als er iemand in de vaart springt, spring jij daar dan achter?”
Als iedereen in jouw vakgebied te lage prijzen vraag en daardoor blijft struggelen, moet jij dat dan ook blijven doen?
Of is dat juist een uitnodiging om zelfleiderschap te tonen en juist díé prijzen te gaan vragen die jouw dienst echt waard is?
Als je te lage prijzen vraagt (en dat doet 99% van de psychologen en therapeuten) doe je jezelf én je cliënten tekort.
Je hebt een bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling, en je wil mensen die serieus hun tijd en energie investeren in hun therapie. En díé krijg je als je de prijzen vraagt die je dienst echt waard is.
Reden 2. Je werkt voor iedereen.
Durf kiezen voor je lievelingsklant én het probleem/thema/de problematiek waar jij het meeste affiniteit mee hebt.
Tegenwerping: Maar Ann, iederéén heeft toch recht op hulp?!?!
En die hoef jij niet allemaal te geven.
Wat is het nut van iedereen te willen helpen, als er groepen mensen zijn waar jij veel méér affiniteit mee hebt?
Wat is het nut van iedereen te willen helpen, als jij niet elke cliënt evenveel toegevoegde waarde kan bieden?
Wat is het nut van iedereen te willen helpen tegen veel te lage prijzen, als je jezelf daardoor uitput?
Kortom: kies voor je lievelingsklant én het probleem waar je het meeste affiniteit mee hebt en word expert op dit gebied. Dit zal je ook enorm helpen bij het vragen van de prijs die je dienst echt waard is!
Reden 3. Je werkt met losse sessies i.p.v. trajecten of programma’s.
Tegenwerping: “Maar Ann, in therapie kán je niet voorspellen hoe lang het proces gaat duren.”
Daar ben ik het níét mee eens. Als jij je specialiseert in een bepaalde problematiek, weet je heel helder wat je cliënten precies moeten leren.
Je werkt dan niet meer zoals de klassiek werkende relatietherapeut waar je om de paar weken een nieuwe afspraak maakt en die impliciet veel kennis en vaardigheden doorgeeft.
Maar je gaat heel expliciet aan je klanten vertellen:
Als een koppel voortdurend conflicten heeft, wat zijn dan de stappen die nodig zijn? Welke vaardigheden moeten ze leren? Welke kennis moeten ze opdoen?
En dát ga je verwerken in een leertraject.
Zo ga je de kennis, inzichten en vaardigheden die je tevoren impliciet doorgaf, heel expliciet een plek, een volgorde én een passende werkvorm geven in je trajecten.
En zo moeten je cliënten niet élke keer opnieuw beslissen: ja, ik kom nog een volgende keer.
We weten allemaal dat veranderingstrajecten níét in een rechte opgaande lijn van A naar B gaan.
Er zijn kronkels, het wordt eerst érger voor het beter wordt, en als jij jouw cliënt verplicht om elke keer opnieuw die beslissing te maken van ‘ja, ik doe verder’ (ook als hij/zij nét in het diepe dal zit) bewijs je hem/haar absoluut geen dienst!
Reden 4. Je marketing werkt niet.
Ja, je hebt een website. Maar als jij bent zoals 99% van de psychologen en therapeuten heb jij het op je site vooral (of enkel??) over het proces.
(been there, done that, ook coaches leiden aan deze ziekte!)
Marketing gaat over mensen in beweging brengendoor hen heel duidelijk te maken wat de kloof is tussen het probleem dat ze nu ervaren, en het resultaat dat mogelijk is. Door duidelijk te maken welke stappen nodig zijn voor de oplossing.
Tegenwerping: “Maar Ann, ik kan toch helemaal geen resultaat beloven!?!?”
Toch wel. Als je maar héél erg duidelijk het onderscheid maakt tussen wat jouw verantwoordelijkheid is als therapeut en wat de verantwoordelijkheid is van jouw cliënt.
Als mijn klanten niets doen met alles wat ik hen leer, zal er níéts veranderen in hun bedrijf of praktijk.
Niet meer klanten, niet meer omzet, niks nada noppes. Het enige wat dan veranderd is, is een aantal euro’s die van hun bankrekening naar de mijne is gegaan.
En daar mag (neen, móét!) je SUPERduidelijk over zijn. Dat ben ik ook (zoals nu, in deze mail).
Ultieme tegenwerping: “Maar Ann, geen énkele psycholoog/therapeut werkt zo!”
Toch wel!
Ik geef je graag het voorbeeld van twee van mijn klanten.
Psychologe en coach Kim Van Langenhove van Living it zegt:
Voor ik bij Ann startte, had ik veel te weinig klanten. Ik werkte enkel individueel, met losse sessies en aan een veel te laag uurtarief.
Hoewel ik op voorhand wel twijfelde (kan ik deze investering wel doen voor ik genoeg geld verdiend heb?), bleek het de beste investering die ik kon doen.
Kim richt zich nu specifiek op vrouwen die worstelen met een gebrek aan zelfvertrouwen en ze zegt:
Mijn bedrijf staat nu echt een serieus niveau hoger.
Als ik kijk naar mijn cijfers, dan zijn die allemaal gigantisch gestegen: mijn prijzen, mijn aantal volgers op social media, en vorige maand had ik bijna 7000 euro omzet (hoewel dit een vakantiemaand was waarin ik meer verlof had dan ik gewerkt heb!).
Ik raad dit programma absoluut aan (en heb dat ook al veel gedaan), zeker ook aan psychologen zoals ik die wil leren denken als een ondernemer. Wij beginnen onze zelfstandige activiteit vanuit onze expertise als psycholoog, maar om te slagen met je bedrijf moet je ook goed zijn in het ondernemen zelf, anders lukt het gewoon niet om je bedrijf of praktijk echt te doen groeien.
Maar ook Karen Verbeek van Inner Voice, logopediste en stemcoach, is overgestapt van losse consulten naar het aanbieden van trajecten:
Twee dagen na de eerste coachingsdag bij Ann verkocht ik mijn eerste traject voor 1700 euro. En een paar dagen later verkocht ik wéér een traject voor 1700 euro.
Na de dag bij Ann had ik mijn aanpak en mijn aanbod op papier gezet, prijzen erbij, zodat ik dit goed kon uitleggen aan de klant. Door de coachingsdag wist ik 'hier sta ik voor', en vond ik het helemaal niet zo moeilijk om de klant dit aanbod te doen en deze prijs te vragen.Ik dacht: 'ik doe het gewoon want dit ben ik waard!'
Karen is ondertussen volledig uit het terugbetalingssysteem gestapt en zegt:
Ik heb echt een nieuwe boost gekregen voor mijn bedrijf. Ik heb een omzetdoel opgesteld voor het komende jaar en ben nu het groepsprogramma gestart met Ann, om te leren hoe ik nu meer de juiste klanten kan bereiken met mijn aanbod. En dit terwijl ik voor de coachingsdag mijn motivatie wat kwijt was. Ik had het gevoel dat er meer in mijn bedrijf zat, maar dat ik niet goed wist welke stappen ik moest zetten om te groeien.
Beweer ik dat iedereen MOET overstappen naar trajecten en hogere prijzen?
NEEN!!
Als jij tevreden bent, ECHT tevreden met hoe het nu gaat, waarom zou je dan veranderen?
Maar, als jij het anders wil, méér impact op je cliënten, méér gemotiveerde cliënten, en méér verdienen in minder tijd, weet dan dat het anders kan!
Ik kan je leren wat daarvoor nodig is, en er zijn er velen die je zijn voorgegaan. Wil je met mij bekijken of ik ook jou hierbij kan helpen, plan dan gerust een gratis kennismakingsgesprek.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x