7 mei 2020
"I'm convinced that about half of what separates
successful entrepreneurs from the nonsuccessful ones
is pure perseverance."
~ Steve Jobs ~
2 april 2011.
De dag waarop mijn bedrijf zou beginnen groeien en de groei zou nooit meer stoppen.
Dat dacht ik tenminste.
Want 2 april 2011 was de dag waarop er een artikel in het Magazine van Het Nieuwsblad verscheen.
Een artikel waarvoor ze mij geïnterviewd hadden.
Op 2 april was ik dus vol verwachting.
Ik ging uit van een stuk of 20 aanmeldingen voor coachinggesprekken die dag, nog een heel aantal de week die volgde, en vanaf dan een gestage stroom nieuwe klanten.
Maar de realiteit was anders.
Drie mails die zaterdag, waarvan één persoon klant werd.
De week nadien geen mails meer.
Laat stáán een gestage stroom klanten zonder dat ik nog iets moest doen.
Het was hard wakker worden uit een ondernemersillusie.
Ik zie het nog teveel, geloven in ondernemersillusies.
Ondernemers die 1 marketing actie doen en denken dat dat genoeg is.
Eén nieuwsbrief, en ervan uit gaan dat daardoor klanten gaan komen.
Eén keer een workshop aankondigen op Facebook, en denken dat dat genoeg is om aanmeldingen te krijgen.
Eén mail sturen om warme contacten uit te nodigen, en dan teleurgesteld zijn als er geen reacties komen.
Dit soort illusies kan alleen maar leiden tot onterechte teleurstelling.
Marketing is het opbouwen van een vertrouwensband met je doelgroep. Dat gebeurt echt niet door één enkele actie.
Ga maar na, hoe werkt dat bij jou, hoe krijg jij vertrouwen in iemand?
Word jij klant als je iemand één enkele keer hebt zien voorbijkomen op Facebook?
Word jij klant als je iemand 5 minuten gesproken hebt?
Vertrouwen opbouwen kost tijd, zeker bij diensten zoals wij die leveren. Een plantje, of een ijsje, of een nieuwe pen, dat koop je al snel. En als je dan tevreden bent, blijf je bestellen, en daarna zelfs aanbevelen.
Da’s een kleiner risico.
De diensten die wij leveren vragen een vertrouwensband, vragen dat klanten zich blootgeven.
En natuurlijk doen we dat niet zomaar, ons blootgeven aan Jan en alleman.
Jij zelf niet, en je potentiële klanten dus ook niet. Je kan niet van je potentiële klanten verwachten dat ze dit zomaar doen, als jij daar ook tijd voor nodig hebt.
In plaats van te blijven geloven in illusies, geef ik je daarom deze 5 confronterende maar bevrijdende waarheden mee:
1. Er is altijd veel méér actie nodig dan je denkt/hoopt.
Het betekent niet dat je verkeerd bezig bent.
Het betekent niet dat je niet goed genoeg bent.
Het is wat het is.
2. Er zijn altijd mensen die worstelen met het probleem waar jij bij helpt, die nooit de stap zullen zetten om iets aan hun probleem te doen.
Ja, het kan frustrerend zijn om dat te zien maar zij zijn niet jouw verantwoordelijkheid. Jij hebt alleen iets te doen voor wie geholpen wil worden.
3. Marketing, de band met je doelgroep opbouwen, is een belangrijk deel van je ondernemerschap.
Als je enkel wil werken met je klanten en niet bereid bent om te leren hoe marketing werkt en er de nodige tijd in te investeren, dan zal je bedrijf niet groeien.
4. Eén briljante marketingactie heeft minder effect dan 10 goede marketingacties na elkaar.
Doe dus niet je best om ‘de perfecte’ post of nieuwsbrief te schrijven. Perfectie bestaat sowieso niet én je leert juist door te doen en te produceren, niet door steeds dezelfde tekst te blijven herkauwen.
5. Het gaat niet om jou in je bedrijf maar om je klant.
Natuurlijk moet jij goed voor jezelf zorgen hè, daar gaat dit niet om.
Ik bedoel: het gaat niet om jouw tools, jouw briljante methodes, jouw technieken. Het gaat om waar jouw doelgroep mee worstelt en wat ze echt nodig hebben.
Heb het dus niet over wat je precies doet maar over het probleem waar je bij helpt.
Ik ben benieuwd, welke van de 5 confronterende maar bevrijdende waarheden had jij het meest nodig vandaag?
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x