I am not your guru

9 februari 2023

Learn from everyone,
follow no one.

~ Buddha


11.000 mensen in een immense hal.
Iedereen staat te springen en te dansen, de helft ervan staat zelfs bovenop zijn stoel.
Ik niet. Ik zit neer. Ik doe een experiment.

Ik zit en ik blijf zitten.
Ik voel hoe moeilijk dat is terwijl 11.000 mensen rechtstaan.
Er is niemand die naar me kijkt. Er is niemand die zegt “komaan Ann, doe nekeer mee!!”
En toch is het supermoeilijk om te blijven zitten. Maar ik hou vol.

Het is juni 2007 en ik ben op een event bij Tony Robbins, ja, diegene uit de Netflix documentaire “I am not your guru”.

We hebben daar ook over hete kolen gelopen (ja, letterlijk en neen, je moet daar niet in een bepaalde trance voor zijn, het is pure wetenschap dat je niet verbrandt als je aan een normaal tempo over hete kolen stapt).

Een paar maanden na dat event geef ik, met een uitspraak van Tony in het achterhoofd, mijn ontslag. (Die uitspraak was trouwens: “Mensen veranderen om twee redenen: als ze hun huidige situatie zo beu zijn dat ze voelen, dit kan ik geen dag langer verdragen. Of als ze zo verlangen naar hun gewenste situatie, dat ze voelen, ik kan geen dag langer zonder” en ja bij mij was het geen dag langer verdragen waar je bent)

Maar dat over hete kolen lopen en dat ontslag dat is niet wat me het meest is bijgebleven van dat event.
Wat me het meest is bijgebleven na al die jaren is mijn experiment. Wat me het meest bijgebleven is, is hoe moeilijk het was om tussen 11.000 springende en dansende mensen te blijven zitten.
Hoe moeilijk het was om mijn eigen keuze te maken en daarbij te blijven, zelfs al ging het maar om iets onnozel als blijven zitten op een stoel.

Bij mijn ondernemerscoach Selma leerde ik dat er verschillende ondernemersprofielen zijn.
Ik herken mezelf vooral in het profiel van de empowermentor.

De empowermentor zegt: ik ga jou helpen dit te doen op jouw manier.
Zo kijk ik naar ondernemen.
Er zijn principes en werkzame strategieën (bv. dat marketing gaat om de opbouw van vertrouwen, dat vertrouwen opbouwen tijd vraagt, hoe je iemand kan helpen een voor hem of haar kloppende beslissing te nemen). Die principes vormen de onderstroom.

Als je de principes snapt, dan kan je die gaan toepassen zoals ze bij jou passen, zoals ze bij je vakgebied passen en zoals ze passen bij de mensen met wie wil werken.

Als je de principes niet kent, dan kan je misschien wel de acties van iemand anders kopiëren, maar die acties zullen daarom niet noodzakelijk bij jou passen, en omdat je de onderliggende principes niet kent, kan je de acties niet aanpassen.

Ik moet dan altijd denken aan wiskunde. Ik heb nooit gesnapt wat afgeleiden en integralen eigenlijk waren. En nu nog altijd niet eigenlijk.

Wat ik dus deed in 1ste en 2de kan was de stappenplannen van de oefeningen erbij nemen, kijken op welk stappenplan de oefening het meeste leek, en dat stappenplan paste ik dan toe. Puur papegaaienwerk. Geen idéé wat ik eigenlijk aan het doen was.

Ik had zowel in 1ste als in 2de kan een 18 op 20 voor wiskunde. Joepie, kan je dan denken. Ja, dat dacht ik natuurlijk ook toen.

Maar ik heb NOOIT iets gesnapt van die wiskunde en dus kon ik die principes en methodes ook nooit gebruiken toen we die nodig hadden (ah ja, want we leerden wiskunde als een middel, om later te kunnen gebruiken in andere vakken, niet als doel op zich, om hoge punten te halen).

Zoals ik dus schreef, ik herkende me vooral in het profiel van de empowermentor.

Maar er was uit alle ondernemersprofielen nog een profiel dat me triggerde, namelijk dat van de goeroe.

In het model dat Selma gebruikt, is iemand met een goeroeprofiel niet noodzakelijk iemand die in witte gewaden met honderden volgelingen mantra’s zit te zingen (of iemand die in een hal met 11.000 mensen iedereen op de stoelen krijgt).

Wat wel typisch is aan de ondernemersgoeroe, is dat die vertrekt vanuit het uitgangspunt: er is 1 oplossing voor jouw probleem en die ga ik jou leren.
En uit dat axioma (zo zijn we toch weer bij de wiskunde :-P ) volgen 2 gevolgen.
Eerste gevolg: als je doet wat ik zeg, heb je succes.
Tweede gevolg: als je geen succes hebt, is het omdat je niet gedaan hebt wat ik je geleerd hebt.

Toen ik over dat profiel hoorde, zag ik dat een aantal van mijn vorige coaches typische goeroes waren (en nog zijn).
En neen, ik schrijf dit niét om kritiek te geven, want ik heb van elk van hen su-per-veel geleerd.

Maar ik zie ook de verwarring die een goeroecoach (of het nu een ondernemersgoeroecoach of een anderssoortige goeroecoach is) kan veroorzaken.

En ja, ik vind het moeilijk om dit op te schrijven, omdat ik het gevoel heb hierdoor mensen af te vallen. Maar tegelijk vind ik het belangrijk om deze mogelijke verwarring te benoemen.

Doordat een goeroe de boodschap brengt ‘er is 1 oplossing voor jouw probleem’, wordt in mijn ogen de oplossing te eenvoudig voorgesteld.
De illusie van de eenvoud. De illusie van ‘als je maar doet wat ik zeg, komt het in orde.’

De problemen waar wij mensen bij helpen, zijn complex. Er bestaan geen quick fixes.
En neen, ik zelf vind ondernemen en de bijbehorende ondernemersvaardigheden niet zo complex als integralen en afgeleiden maar alle gremlins die er mee gepaard gaan en dus het bijbehorende gremlinmanagement dat is echt wel een complexe vaardigheid, die we niet in 1 week, 1 maand of 1 jaar volledig onder de knie krijgen.

Ik ben me er heel erg van bewust dat mijn eigen oordeel in deze nieuwsbrief zit.
Ik ben me er heel erg van bewust dat een deel van mij ook graag zou willen geloven in die illusies (maar het niet meer kan).
Ik ben me er heel erg van bewust dat een deel van mij ook heeeeeel graag één eenvoudige voor iedereen geldende oplossing zou willen kunnen verkopen (maar ik weet dat het niet zo werkt).
Een deel van mij is echt jaloers (en soms nog héééél erg jaloers) op hoe klanten kunnen opkijken naar hun goeroecoach en gewoon doen wat hij/zij zegt.

Want bij mij is het anders.
Ik kan geen pasklare antwoorden geven, want die zijn er niet.
Ik kan je niet garanderen dat je na X tijd Y euro omzet hebt, want dat heb ik niet in handen.
Ik kan je geen illusies beloven, want we gaan juist recht naar de pijn, door de pijn en daardoor, daarna wordt het mooi. Echt mooi. Maar alleen omdat we eerst alle illusies gaan doorprikken. En dat doet zeer. Daar willen we het liefste van weg.

Ik ben niet diegene naar wie mijn klanten opkijken. Want ik weet het vaak zelf (nog) niet.
Onlangs was daar zo’n prachtig voorbeeld van.
Een klant vertelde me over een opleiding die ze gevolgd had, waarbij op het einde van de dag iedereen applaudisseerde voor de (goeroe)trainer.

Ik gaf rond die periode ook een livedag. Echt een goeie dag, al zeg ik het zelf.
Op het einde van de dag deden we een rondje ‘wat neem je zeker mee van vandaag’, niet als bevestiging voor mijn ego, maar omdat we inzichten bewust gemaakt hadden die weer zouden wegzakken in het onbewuste als we ze niet expliciet zouden vasthouden.
En na dat rondje, neen, geen applaus, maar een klant die zei: “En jij Ann, wat heb jij vooral geleerd vandaag?”

Ik was zo blij met die vraag want dat is hoe ik met mijn klanten wil werken.
Ik wil hen zoals de naam empowermentor het ook zegt letterlijk empoweren.
Als ik het kan, kunnen jullie het ook!” Dat zeg ik 100 keer op een week (ok ietske minder) en ik voel dat ook elke keer tot in de toppen van mijn tenen.

Ik heb geen klanten die naar me opkijken, ik heb klanten die met me samenwerken. Daarom klopte die vraag ook zo: “Ann, wat heb jij geleerd vandaag?”

Elke dag opnieuw breng ik mijn eigen leerprocessen in als voorbeelden.
Niet alleen achteraf, als dat specifieke leerproces achter de rug is, maar ook op het moment zelf.

Bijvoorbeeld tijdens die livedag in kwestie, toen ik ’s ochtends opstond met een ontstoken oog, waar door buitenstaanders niks van te zien was, maar dat mij wel enorm triggerde in een overtuiging van ‘ik mag mijn zwakheden niet tonen, da’s gevaarlijk’.
Ik kies er dan heel bewust voor om dat soort dingen live in te zetten als demo voor de processen van mijn klanten.

En dat zijn leerprocessen voor gevorderden. Ik zeg dat niet om op te scheppen over mezelf maar om jou daarvan bewust te maken, als jij ook je klanten meeneemt in zulke complexe processen.
Als je als goeroe je klanten meeneemt in een eenduidige weg van A naar Z (die als de enige juiste weg wordt voorgesteld) is dat veel simpeler.

Anderzijds mag je ook beseffen dat niet elke deelnemer of klant kan zien dat je je eigen processen inbrengt.
Het vraagt een gevorderd leerproces van een deelnemer zelf om het onderscheid te maken tussen ‘deze trainer kan dit nog niet, amai seg, die zou hier beter nog geen training over geven, dit is incompetentie’ en ‘deze trainer kan dit nog niet én zet dit leerproces live in als voorbeeld voor onze leerprocessen’.

Het is dus super belangrijk dat je de juiste klanten aantrekt, namelijk die klanten die met jou willen en kunnen meegaan in de complexiteit.
En belangrijk dus dat je ook al in je marketing durft diep gaan.

Ik bedoel daar niet mee dat al je teksten wetenschappelijk geverifiëerd moeten zijn. Ik bedoel daar ook niet mee dat al je nieuwsbrieven zo lang als die van mij moeten zijn.
Maar durf gewoon in je marketing ook in de complexiteit te gaan, zoals ik doe in deze nieuwsbrief.
De klanten die echt bij je passen, zullen juist daardoor herkennen dat ze bij jou moeten zijn.

En wat ik dus pas onlangs ten volle besefte, is dat we dat complexe leerproces mogen, zelfs moeten benoemen.
Dat we mogen benoemen wat we doen: kijk, ik zet nu mijn eigen leerproces in als voorbeeld. Maak dat expliciet.
Je klanten leren dan nog meer én ze zullen je competentie nog meer waarderen.

Neen dat is niet belangrijk omdat jij of ik op een piëdestal willen gezet worden.

Maar onze competentie moet gezien worden. Het is de enige manier waarop we een verschil kunnen maken in de wereld.
Wij zullen nooit gezien worden voor de snelle oplossingen, want die bieden we niet.
We zullen nooit gezien worden voor de makkelijke oplossingen, want die zijn er niet.
We zullen nooit gezien worden voor de illusies die we voorspiegelen, want die doorprikken we juist.

En die complexe weg, jouw eigen weg gaan, da’s niet altijd even makkelijk. Zoals op een stoel blijven zitten als 11.000 mensen staan te springen ook niet makkelijk is.

Maar als wij een verschil willen maken, dan moeten de mensen die bij ons passen en met ons willen werken in alle complexiteit, ons herkennen.
Toon jezelf dan in al die complexiteit én durf te gaan voor je competentie daarin.
Want, dit zeg ik ook vaak (ook geen 100 keer per week maar ’t scheelt niet veel): de wereld heeft je nodig.

Ann

P.S Wil je samen met mij bekijken of/hoe ik jou kan helpen bij het uitbouwen van je praktijk of bedrijf, helemaal zoals jezelf, in alle complexiteit?
Dan ben je van harte welkom voor een gratis verkennend gesprek.

Tijdens dit gesprek van ong. 45 minuten (online via zoom) onderzoeken we samen wat precies jouw vraag/nood is op dit moment, wat je belangrijkste worstelingen zijn bij het uitbouwen van je bedrijf of praktijk en hoe ik jou daarbij kan helpen.

Ik geef aan hoe ik jou het beste kan helpen (als dat effectief het geval is, anders verwijs ik je met veel plezier door) en natuurlijk kan je na het gesprek alle tijd nemen die je nodig hebt om hierover een beslissing te nemen.

Voor wie is dit gratis gesprek bedoeld?

  • Je wil met je bedrijf of praktijk een verschil maken in de wereld, én er ook goed mee verdienen
  • Je bent bereid tijd, energie en geld te investeren in jezelf, je persoonlijke groei én de groei van je bedrijf
  • Je bent bereid om je interne hindernissen en demonen onder ogen te zien en uit je kot te komen! ;-)

Gesprek plannen?

Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be en ik stuur je binnen 2 werkdagen een uitnodiging om de afspraak in te plannen en een link naar een voorbereidende vragenlijst (zo bereiden we ons allebei goed voor op het gesprek).
Heel graag tot binnenkort!

Tags:

Blog

Meer blogs & vlogs

Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x