Senseo of Nespresso?

16 januari 2020

Easy choices, hard life.
Hard choices, easy life.

~ Jerzy Gregorek ~

“Ik twijfel al keilang over een koffiezet.”
Dat zei een klant me deze week.
“Zou ik koffie serveren aan mijn klanten of niet, en zo ja: wélk koffieapparaat kies ik dan? Want het moet dan wel goeie koffie zijn!”

Beslissingen. ’t Is echt weer één van die dingen die ons zo kan saboteren in ons bedrijf.
Allé ja, het niet nemen van beslissingen dan.

Ik spreek uit ervaring. Als ik iets uitstel, is het ook altijd omdat er iets van een beslissing onder zit.
Doe ik dit of doe ik dat?
Als ik dit doe, wat denkt die er dan van?
Maar als ik dat doe, wat gaat deze dan doen?

En zo blijven we bezig!

Dus vandaag: de 5 dingen die je écht moet weten over beslissingen.

1. De meeste beslissingen zijn niet essentieel.

Zolang je geen koffiebar hebt is het niet essentieel voor je bedrijf of je nu Nespresso dan wel Senseo serveert.
Het is niet essentieel welk webinarprogramma je gebruikt.
Het is niet essentieel waar je je website laat ontwerpen.
Het is niet essentieel of je je video’s met je telefoon maakt of met een webcam.
Het is niet essentieel of je folder op net iets dikker of net iets dunner papier gedrukt wordt.

“ANNNNN!!!! Eeen website is KEIbelangrijk!”
Ja, het is belangrijk DAT je er één hebt.
Dat je maanden zit te twijfelen over wie en wat en hoe tot in de pietepeuterigste details, dat houdt de groei van je bedrijf alleen maar tegen.

Het is essentieel dát je een webinar doet, niet dat je het perfecte programma kiest.
Wat me naadloos brengt bij misverstand 2:

2. Er bestaan geen perfecte beslissingen.

Elke beslissing heeft gevolgen, positief én negatief.
Ja, élke beslissing.
Als je kinderen hebt, dan kan je niet meer uitslapen tot ze 14 zijn.
Als je geen kinderen hebt, kan je uitslapen maar dan kan je hen niet om brood sturen en moet je altijd zelf door de kou en de regen.

Ja, ik trek het wat in het extreme om het duidelijk te maken.
Ik had overlaatst een printer besteld, per ongeluk een A3 printer, omdat Coolblue die mij aanraadde (en ik niks van printers kende en mijn printer kapot was en ik dus snel moest beslissen).
Voordeel van mijn printer: KEIgoeie scanner (ook van A3 formaat natuurlijk).
Nadeel: als hij ooit kapot is, krijg ik hem met geen mogelijkheid de trap afgedragen.

Elke beslissing heeft voor- en nadelen maar het níét nemen van een beslissing in je bedrijf en je daardoor laten tegenhouden, dát is een nog groter nadeel.

Nu, wij mensen hebben een groot voordeel: wij zijn gezegend met een confirmation bias. Dit wil zeggen dat we ná het nemen van een beslissing alles gaan doen om die beslissing voor onszelf te rechtvaardigen.

Zo kijk ik na het kopen van ons huis al 2 maanden verder op immoweb maar nog altijd geen beter huis dan het onze tegengekomen hoor!
Het onze is altijd gezelliger, beter gelegen, minder duur, meer sfeer, grotere tuin, kortom ik vind altijd wel íéts waardoor ik content ben van onze aankoop.
En ik zeg dan altijd tegen mijn dochter: góéd dat ik zo’n sterke confirmation bias heb!

Gebruik je confirmation bias bewust na het nemen van een beslissing, focus je op de voordelen van je genomen beslissing.

3. Alle beslissingen (behalve eentje) kan je terugdraaien.

Je kan alles terugdraaien behalve een kind.

Als je webinarprogramma je niet bevalt, dan schakel je over naar een ander.
Als je de koffie niet lekker vindt, test je andere koffie en als dat ook nog geen oplossing is koop je een ander koffieapparaat.
Als je huis je niet bevalt, verkoop je het terug. (dat heb ik al dikwijls gezegd als ik stress kreeg: ‘ach, als het echt niet meevalt, dan verkopen we het terug’)

En daar is dan weer punt 4 voor nodig.

4. Wees bereid je verlies te nemen.

We blijven vaak veel te lang hangen in een situatie omdat we ons verlies niet durven nemen. En we durven geen beslissingen nemen omdat we ons verlies niet durven nemen als die beslissing toch niet goed uitdraait.

En daarom zit je vast.

Want, puntje 5.

5. Onze Gremlins houden van beslissingen.

Of beter: ze houden ervan ons zot te maken als we beslissingen moeten nemen.
Ze voelen onze zwakke plek en ze gaan er volop tegenaan.

Al die gedachten die door je hoofd gaan als je een beslissing moet nemen, daar zijn heel veel Gremlins bij. Gremlins die je proberen te beschermen tegen het nemen van de verkeerde beslissing.

Maar zoals ik zei: de meeste beslissingen zijn helemaal niet essentieel. En zo zijn we weer bij het begin.

Het enige wat je bedrijf echt kan schaden is géén beslissingen nemen.
Want dan maak je ook een keuze. Een keuze vanuit behouden, vanuit angst. En het níét nemen van zo’n beslissing kost ook heel veel energie.

Dus mijn tip: neem die beslissing en ga ervoor. Je zal snel genoeg merken wat de gevolgen zijn van je keuze. En je zal merken hoe bevrijdend het is om de beslissing genomen te hebben.

(En ja, sommige beslissingen daar is het nu te vroeg voor. Beslis dan dat je de eerste
X maanden níét gaat beslissen, da’s ook een beslissing :-P )

Wat herken je in dit artikel? Welke beslissing stel jij op dit moment uit en wat voor effect heeft dat op je bedrijf?
Mail me gerust, ik lees je reactie heel graag!

Ann

P.S. Meer leren over hoe die Gremlins ons saboteren, maar ook hoe je hun geheime missie kan achterhalen én een verbond met hen kan sluiten?

Op 28 januari geef ik een gratis online training waarin ik je precies dit leer!

Dus:

  • Heb je in je onderneming last van uitstelgedrag, zelftwijfel, faalangst of perfectionisme? (alle 4 mag ook ;-) )
  • Wil je je meer bewust worden van al die saboterende gedachten en stemmen in je hoofd?
  • En vooral: wil je leren hoe je die gedachten en stemmen minder kracht geeft?

Meld je dan alvast aan voor het webinar via deze knop:

.Ik geef het webinar twee keer live (om 10u en om 20u) maar meld je ook aan als je er niet live bij kan zijn: alle aanmelders krijgen na afloop de opname toegestuurd! 

Meer blogs & vlogs

Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! Radicaal eerlijke marketing, was da? De 5 grootste misverstanden over verkopen I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x