11 januari 2018
Een gewetensvraag: wat is het ALLEReerste dat je denkt en/of voelt als je het woord “concurrentie” hoort?
Ik ga heel eerlijk zijn, ik voel direct iets van ontmoediging.
Daarna komt de gedachte: “Als iemand anders dit al doet, wat heb ik dan nog toe te voegen?’
En dat leidt dan al snel tot “Zou ik er niet beter mee stoppen?”
Herkenbaar??? :-P
Gelukkig is de tijd voorbij dat ik me hierdoor liet verlammen.
In dit artikel geef ik je de 3 redenen waarom je niet bang hoeft te zijn voor concurrentie (en lees je ook waarom het heel normaal is dat je het soms toch bent).
Reden 1: Jij bent uniek gewoon door wie je bent.
Het is echt een oeroud cliché en toch (misschien juist daardoor) is het zo waar.
De boodschap die je brengt, is misschien al 1000-den keren gebracht.
Jouw kennis en expertise hebben veel andere mensen op deze wereld ook.
Maar doordat jij jij bent, met je eigen ervaringen en je eigen manier om die ervaringen te voelen, te verwoorden en uit te drukken is jouw bijdrage en jouw manier om naar de wereld te kijken uniek.
Als je een dienst levert, dan worden mensen klant bij je omwille van je expertise en competentie, maar ook om wie jij bent.
Wie jij bent, is even belangrijk als je expertise.
Ook al zie je zelf (nog) niet waarin jij uniek bent.
Ik zie dat regelmatig nog steeds niet bij mezelf. (zie ook reden 3!).
Heel vaak hebben we hier impliciete of expliciete feedback voor nodig. Feedback van mensen die een heldere spiegel vormen, die jou heel specifiek kunnen vertellen waarin jij anders bent.
Reden 2: Er zijn veel mensen die slank willen zijn, maar weinig mensen die willen afvallen.
“Ann, wat heeft dit nu weer te maken met concurrentie in mijn bedrijf?”
Dit: er zijn veel mensen die slank willen zijn, maar niet zoveel mensen die de moeite willen doen om over te schakelen op een gezonder eetpatroon, hun overtuigingen over eten willen onderzoeken en meer willen gaan bewegen.
De eerste dagen van januari zijn er volop goede voornemens, en tegen het einde van de maand blijven er echt nog een paar die-hards over.
Afvallen, neen dank je, liever niet. Maar slank zijn, dat willen we allemaal (allé ik toch J).
Het is net hetzelfde met ondernemen.
Veel mensen willen een succesvol bedrijf: een mooie omzet, veel klanten, marketing waardoor je er echt uitspringt, spreken op belangrijke gelegenheden enz.
Maar er zijn niet zo veel mensen die alles willen doen om daar te komen: die willen leren, investeren in zichzelf (qua tijd, energie én geld), die alle worstelingen willen aangaan, die keer op keer de mist willen én durven ingaan zodat ze uiteindelijk die succesvolle ondernemer worden.
Daarom hoef je dus niet bang te zijn van concurrentie: veel mensen zijn niet bereid te doen wat ervoor nodig is, en diegenen die wél bereid zijn te doen wat ervoor nodig is, ontwikkelen hierdoor sowieso hun eigen stijl en eigen aanpak (en zijn dus daardoor geen concurrenten voor jou).
Reden 3: Concurrentie is een spiegel.
Hoe reageer jij als je op facebook iemand ziet passeren die bijna hetzelfde lijkt te doen als jij? (En precies ook nog veel beter?)
Als je op een netwerkbijeenkomst een ondernemer ontmoet die zich richt op dezelfde doelgroep en hetzelfde probleem als jij?
Wat voel je dan?
En wat denk je dan? Van welke overtuigingen (over jezelf, over de ander, over ondernemen) word je je bewust?
En welk effect hebben die overtuigingen op jou? Wat doe je dan? (of wat doe je dan niet?)
Ik zeg altijd tegen mijn klanten: “Als iets je raakt, is het omdat je daar vanbinnen een haakje voor hebt.”
Dat is ook zo met concurrentie.
Welk haakje heb je diep vanbinnen?
Het haakje ‘ik ben niet goed genoeg’?
Het haakje ‘er is geen plek voor iedereen’?
Het haakje ‘ik lever niet genoeg waarde’?
Allemaal van die haakjes die ons enorm kunnen belemmeren bij het ondernemen, zélfs (of misschien juist áls) we er ons niet van bewust zijn.
Goed dus dat er concurrentie is die ons hierop kan wijzen.
Zodat we daardoor onze haakjes kunnen onderzoeken en helen.
Want dan worden concurrenten net gewone mensen. ;-)
Van wie je iets kan leren.
Door wie je beter kan zien wat je zélf doet (wat doe ik anders? Wat doe ik dat hij/zij niet doet? Wat doe ik niét dat hij/zij wel doet?).
Door wie je zelf een betere ondernemer kan worden.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x