Dit vraagt je potentiële klant zich af

9 april 2020

“Neen Ann, ik ga het toch niet doen. Misschien later, ik zie nog wel.”

Als je dacht dat ik deze zinnen nooit meer hoorde: think again. 

Vroeger had ik altijd goesting om van pure ellende een week in mijn bed te kruipen als een potentiële klant dit tegen me zei. (En misschien heb ik dat wel ooit gedaan, wie zal het zeggen :-P )

Punt is: ik heb geleerd om het niet persoonlijk te nemen als iemand dit tegen me zegt.

Als iemand geen klant bij je wordt, dan zegt dat niet dat jij niet goed genoeg bent.
Het zegt niet dat je onderneming tot mislukken gedoemd is.
Het zegt niet dat alle volgende mensen waar je mee gaat praten ook neen gaan zeggen.
Het zegt niet dat deze neen voor altijd is.

Maar er zit wél heel belangrijke info in zo’n neen. En daar wil ik het vandaag over hebben: wat heb jij te leren van een neen?
Welke vragen stelt een potentiële klant zich bij het nemen van de beslissing al dan niet met jou in zee te gaan?


1. Gaat dit mij wel helpen?

Het eerste wat een potentiële klant zich afvraagt is: is dit wel wat ik nodig heb? Gaat dit me wel helpen om mijn probleem op te lossen?

Vaak weten wij heel goed dat we onze klant kunnen verder helpen, maar is dat voor die klant zelf helemaal niet duidelijk.

We gebruiken vaak jargon en wollige coachtaal (‘dan kom je in je kracht’) en hebben het te veel over het proces (‘je krijgt inzichten’).
Je klant heeft een urgent concreet probleem én een urgent concreet verlangen en het moet duidelijk zijn dat je juist daarbij kan helpen.

Dus vráág ook expliciet tijdens een verkoopgesprek: wanneer is dit traject voor jou de moeite waard? Wat moet er concreet anders zijn daarna? Wanneer zal je supercontent zijn dat je het gedaan hebt?


2. Kan ik dit wel?

Zelfs als duidelijk is dat jij effectief kan helpen bij het probleem waar je potentiële klant mee zit, kan het zijn dat hij/zij aan zichzélf twijfelt.

Kan ik dit wel?
Is dit voor mij wel mogelijk?
Ik heb het al zo vaak opgegeven, ga ik het deze keer wel volhouden?
Kan ik dat allemaal wel leren, wat er in dat traject zit? 

De twijfel ligt dan dus helemaal niet bij je aanbod, je klant twijfelt aan zichzelf.
Vraag waarin je traject of programma je klant zou kunnen teleurstellen, zo ontdek je waar precies de twijfel zit.


3. Is het nu wel het goeie moment? Moet ik niet eerst nog …?

Is het nu wel het goeie moment met die corona?
Kan ik niet beter nu wat besparen?
Moet ik niet eerst nog die opleiding volgen?

Onderzoek samen met je klant of dit gremlins zijn, of juiste overwegingen.
Als iemand zelfstandig coach wil worden maar nog geen enkele coachopleiding heeft gevolgd, dan kan het een goed idee zijn om eerst die opleiding te gaan volgen en dan tegen de laatste maanden van die opleiding te gaan leren ondernemen.

Maar “hét” juiste moment, dat bestaat niet.
Dat mythische moment in onze toekomst waarop we geld, tijd en energie in overvloed gaan hebben, dat komt er nooit. Want het probleem waar mensen mee worstelen, dat veroorzaakt juist een tekort aan geld en/of tijd en/of energie.

Vraag dus goed door: wat zijn voor je potentiële klant de criteria voor “het juiste moment” en zijn die criteria realistisch of utopie?


4. Heb ik jou wel nodig?

Je potentiële klant gaat zich ook afvragen: kan ik dit niet alleen?
Ook hier is het nodig te gaan onderzoeken of dit een oprechte overweging is, of dat er gremlins aan de macht komen die bijvoorbeeld zeggen Is het niet zwak om hulp nodig te hebben? of Wat als iemand dan al mijn mindere kanten gaat zien?


5.
Ben jij wel eerlijk, heb jij geen verborgen agenda?

As jij zelf als coach of trainer té graag een klant wil binnenhengelen (het woord alleen al zegt het al…) dan voelt een potentiële klant dat er iets niet zuiver is. Dat jij een verborgen agenda hebt.

Dan kan hij/zij jou niet ten volle vertrouwen als je zegt “ja, ik kan je helpen, en ja, voor mij is dit het meest passende aanbod voor jou”.

Dit vraagt dus om gewetensonderzoek.
Kan jij volledig onthecht, zonder angst voor tekort en zonder dat je ego je parten speelt een aanbod doen?

En neen, ik zeg niet dat dat zo makkelijk is.

Verkopen gaat immers niet gewoon om de juiste vragen stellen, het is geen trucje. Het is de ondernemersvaardigheid die de meeste persoonlijke groei vraagt.

Verkopen vraagt dat je gaat staan voor je waarde.
Verkopen vraagt dat je samen met je potentiële klant gaat onderzoeken wat écht de juiste beslissing is. Niet vanuit gremlins of smoesjes maar vanuit wat echt nodig is om een probleem aan te pakken.

Wat leer jij vooral van dit artikel? (en: ben je ook al eens van ellende in je bed gekropen na een neen? )
Mail me gerust op ann@althea-coaching.be, ik lees het graag!

Ann

P.S. Omdat het universum ook nu zijn werk doet (juist nu zijn werk doet!) en het nog belangrijker is dat we met dat universum samenwerken, geef ik op donderdag 23 april de corona-versie van mijn spiriwiriwebinar “De 10 spirituele wetten van succes”.

Wil je zweverigheid? Dan ben je niet aan het juiste adres.
Wil je moodboards en leren afstemmen? Neen, dat leer ik je niet.

Wil je van de meest nuchtere ondernemerscoach van de Benelux leren hoe je met acties en beslissingen het universum voor jou in beweging zet? Be there!

Meld je aan via deze link!

P.S.2: Weet dat al mijn coachingprogramma’s gewoon online doordraaien.
Wil je juist nu aan de slag en leren hoe ondernemen echt voor jou werkt?

Mail me even op ann@althea-coaching.be en we kijken samen welk programma nu bij jou past.

Meer blogs & vlogs

Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! Radicaal eerlijke marketing, was da? De 5 grootste misverstanden over verkopen I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Senseo of Nespresso? Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Albertvest 36 3300 Tienen
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x