Het maakt niet uit wat ze over jou denken

04 juli 2019

Angst voor zichtbaarheid.
Eén van de meest voorkomende struggles bij mijn klanten.

- Ik ben bang om op de publish knop te duwen want wat gaan mensen van mijn website denken?
- Ik durf geen Facebookposts te plaatsen want wat als ze dat niet goed vinden?
- Ik durf niet te gaan netwerken want ik heb nog niet genoeg ervaring en wat gaan mensen daar dan van denken.

En ja, natuurlijk herken ik dat.
Daarom heeft het zoveel jaar geleden een jaar geduurd eer mijn website online stond.
Daarom durfde ik de eerste jaren tegen niemand zeggen wat ik eigenlijk deed als zelfstandig ondernemer.

Gedachten.
Onzichtbaar, ontastbaar, ongrijpbaar.
En toch laten we die gedachten zo’n enorme invloed op ons hebben.

Vaak gaat het vooral om dat wat wij denken dat anderen over ons denken en wat anderen over ons zouden kunnen denken.

Je ziet, het gaat eigenlijk niet eens over die ander.
Het gebeurt allemaal in ons eigen hoofd.

Waarom zijn we zo bezig met wat anderen van ons denken?

De meesten onder ons zijn jammer genoeg niet opgegroeid met de boodschap ‘je bent goed zoals je bent.’
Neen, we kregen continu boodschappen (bewust of onbewust, expliciet of impliciet, verbaal of non verbaal) waarin ons duidelijk gemaakt werd ‘dit aan jou is eigenlijk niet goed. Dit keur ik af.’
Je bent te druk, te stil, te snel, te traag, je praat teveel, te weinig, … (vul zelf in wat je opvoeders in jou afkeurden).

Omdat we als kind afhankelijk zijn van diegenen die voor ons zorgen, is het maar een kleine (en erg logische) stap om te gaan denken ‘ok, ik ben niet goed genoeg zoals ik ben, maar als ik wat meer/minder dit of dat doe/ben/zeg/…, dán vinden ze me misschien wél ok.’

Met andere woorden: we gingen de boodschappen die ons gezegd werden geloven en we ontwikkelden de illusie dat we controle kunnen hebben over wat anderen over ons denken.

Als we volwassen zijn, dan verdwijnt die illusie niet opeens.
We denken niet opeens ‘oh, die boodschappen, die klopten gewoon niet, natuurlijk ben ik gewoon goed genoeg, ik hoef niet perfect te zijn, ik ben gewoon ok.’

Neen, wat er gebeurt is dat we dat gevoel over onszelf (ik ben niet goed genoeg) wat dieper wegstoppen, en dat de strategieën die we gebruikten om hiermee te dealen (nog harder ons best doen, of ons juist verstoppen) onze coping strategieën blijven.

En een groot deel van de tijd (als we doen wat we gewend zijn te doen en waar we ons al redelijk comfortabel bij voelen) dan merken we dat niet eens.

Maar als we uit ons kot komen, iets nieuws gaan doen, iets buiten de getreden paden (wat als ondernemer dus bijna continu het geval moet zijn) dán worden die coping mechanismen terug super-actief.

Worden we bang.
Zijn we in ons hoofd heel de tijd bezig met mogelijke kritiek.

Stellen we daardoor superveel acties uit.

Wat helpt er op zo’n momenten?

1. Besef dat het níét gaat om het hier en nu.

Je angst gaat niet over het heden. Je angst gaat over vroeger.
Over wat je als kind ervaarde.
Ons brein gaat op zo’n momenten weer in kind-modus en daarom voelen we ons opnieuw machteloos. Maar dat zijn we niet

2. Zet stappen. Mini-stapjes als dat beter voelt, maar zét een stap.

Alleen denken helpt niet. Alleen onderzoeken waar een angst vandaan komt is niet genoeg.
Je moet ook dóén.
Zodat je letterlijk ervaart ‘ik doe iets engs, er zijn effectief mensen die wat ik doe niet geweldig vinden, en toch leef ik nog’.

Zo wordt je angst elke keer weer kleiner en wordt je volwassen-modus steeds actiever.
Je volwassen-modus waarin je wéét (niet alleen rationeel, maar met heel je lijf) dat je niet doodgaat als iemand jou niet leuk vindt of als iemand zegt ‘ik ben het niet eens met wat jij zegt’.

3. Blijf niet zitten in je eigen hoofd maar deel je angst met mensen die deze mechanismen kennen.

Spreek uit waar je bang voor bent. Daardoor verliezen de Gremlins in je hoofd hun macht en begin jij terug te zien wat er écht is en wat illusie.
En natuurlijk is het nog krachtiger als je mensen rondom je hebt die je kunnen zeggen ‘hé, dit is weer zo’n oud iets dat wakker gemaakt is, herken je het?’

En vooral: laat je alsjeblieft niet verlammen door deze angsten.
Jij hebt iets te doen op deze wereld. Er zitten mensen op jou te wachten, zelfs al geloof je daar nu nog geen zak van. Jij hebt iets te brengen dat niemand anders kan brengen.
Laat dat geschenk niet verloren gaan.

Wat raakt deze nieuwsbrief in jou? Leeft de angst voor zichtbaarheid ook in jou, en hoe ga jij met die angst om?
Ik lees het graag, dus stuur me gerust een reactie!

Ann

P.S. Wanneer jij er klaar voor bent om de volgende stap te zetten in je bedrijf zijn dit 2 manieren waarop ik je kan helpen:

1. Op vrijdag 13 september (geluksdag!) geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five”.

In één dag ontdek je de 5 pijlers van een succesvolle onderneming: het helder krijgen van je missie, een krachtig aanbod dat de oplossing biedt voor een dringend probleem, marketing, verkopen én zelfleiderschap.
Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.

Let op! Kom alleen als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier.

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

2. Liever 1 op 1 met mij aan de slag?
Contacteer me via ann@althea-coaching.be en ik nodig je uit voor een doorbraaksessie. Tijdens dit (gratis) verkennend gesprek onderzoeken we samen waar jij op dit moment tegenaan loopt in je bedrijf/praktijk, waar je naartoe wil en hoe ik jou daarbij kan helpen.

Meer blogs & vlogs

Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x