Geen probleem? Geen bedrijf!

09 mei 2019

Geen probleem? Geen bedrijf!
 
Ja, je kan het op twee manieren opvatten.
 
Dat je als ondernemer altijd problemen hebt. En dat is ook zo. 
 
Als ondernemer ben je maar beter voorbereid op lastige klanten, klanten die niet betalen, je webinartool die niet werkt nét op het moment dat je een belangrijk webinar gaat geven. Dat hoort er gewoon bij.
(even een disclaimer: ik bedoel niet dat ALLE klanten lastig zijn en zelf heb ik ABSOLUUT niet te klagen over mijn klanten, integendeel!)
 
Maar vandaag heb ik het over betekenis 2: als je geen dringend belangrijk probleem oplost voor een specifieke doelgroep, dan kan je als dienstverlenend bedrijf níét overleven.
 
Het dringende belangrijke probleem dat je oplost is het fundament van je bedrijf.
Mensen willen niks kopen, ze willen wél een oplossing voor hun probleem.
 
En toch, hoewel dit het fundament is als je een dienst levert (het is de enige manier waarop je genoeg klanten en genoeg omzet kan hebben) wordt hier zo vaak tegen gezondigd!
 
Wat betekent dit concreet? (en waar zie ik dus nog zoveel tegen gezondigd worden?)
 
1. Focus op de oplossing van ons probleem, niet op je methode.

Vaak ben je als coach, trainer, therapeut of consultant verliefd op je methode.
Waarom ook niet? Je bent er expert in en je wéét dat het werkt.
 
Maar.
Wij als potentiële klant zijn niet in het minst geïnteresseerd in je methode.
 
Sorry als dat hard overkomt.
 
Wij kennen je methode in veel gevallen niet.
Als we al van je methode gehoord hebben, hebben we misschien wel een totaal verkeerde perceptie van.
 
We zijn niet geïnteresseerd in je methode, maar in het oplossen van ons probleem.
 
Dit geldt voor je website, bij het netwerken, op social media, als je een lezing geeft en op alle andere plekken.
Maak ons duidelijk welk probleem je oplost, welke stappen daarvoor nodig zijn, maak ons bewust van de gevolgen als we niets gaan ondernemen of leg ons uit waarom we er nog niet in geslaagd zijn onze problemen op te lossen.
 
Neen, niet je methode staat centraal, maar het probleem dat je oplost.
 
2. Focus op één dringend belangrijk probleem voor een specifieke doelgroep.

Als je zegt dat je alle problemen kan oplossen, dan heb ik twee bedenkingen.
 
De eerste is: hoezeer kan jij specialist zijn, echt expert in mijn probleem, als je vanalles en nog wat doet?
 
Ik kijk nu al maar gewoon naar mijn eigen vakgebied: ondernemerscoaching.
Ik coach de hele week ondernemers, ik word gecoacht door mijn eigen coach, ik lees over ondernemen en toch weet ik en ervaar ik nog elke dag: boy, er is nog zoveel méér te weten.
 
Zo zat ik vorig jaar op het event van mijn coach toen ze iets vertelde waarvan ik tegelijkertijd dacht “o wow dit móét ik mijn klanten leren” én “oeps! Dit had ik al jaren moeten weten!!”
Met elk beetje kennis en competentie dat ik bijleer, kan ik meer waarde bieden aan mijn klanten en hen dus alsmaar beter, sneller en verder helpen.
 
Twee: hoe onderscheid je je van je concurrenten als je vanalles wat doet?
 
Ik wil weten voor wélke probleem ik specifiek naar jou moet doorverwijzen.
Jij wil dat ik automatisch aan jou denk als een gesprekspartner een specifiek probleem heeft.
 
Níét dat ik ga denken: tja, betere samenwerking in teams, daar ken ik X voor. Maar Y doet dat ook, en nu ik er aan denk, Z eigenlijk ook.
 
Neen, je wil dat ik denk ‘betere samenwerking in teams in woonzorgcentra? Daar is maar één adres voor!’
 
3. Marketing is níét gewoon je aanbod bekend maken.
 
De basis van marketing is duidelijk maken welk probleem je oplost én welke stappen nodig zijn voor de oplossing. Je potentiële klanten gewoon al leren hoe het werkt, wat er nodig is, wat de valkuilen zijn, waarom bepaalde oplossingen niet werken.
Ik zeg het vaak “geef zoveel kennis en waarde weg dat je bang bent omzet te missen.”
 
Dán neem je mensen echt mee in jouw verhaal, in de oplossing die je biedt en toon je je expertise zonder te moeten zeggen “ja echt, ik kan, ik ben hier goed in!”
 
Dus géén Facebookposts waarin je gewoon je workshop aanprijst.
Géén artikels waarin je omstandig uitlegt wat NLP is en dat je met craniosacraal therapie werkt.
Geen pitch in de aard van ‘ik ben een coach en ik werk vooral met transonen en de XZD-methodiek en het uitwerken van TREM-profielen’.
(en ja, ik heb deze methodes nu uitgevonden, maar je potentiële klant trekt even grote ogen als jij het over je écht bestaande methodes en technieken hebt!)
 
Focus je op je website al op het probleem? Schrijf je de juiste artikels? Of moet je je pitch even herbekijken?
Ik lees het graag, dus stuur me gerust een reactie!
 
Ann

P.S. Wanneer jij er klaar voor bent om de volgende stap te zetten in je bedrijf zijn dit 2 manieren waarop ik je kan helpen:

Op vrijdag 14 juni geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five”de laatste keer voor de zomervakantie!

In één dag ontdek je de 5 pijlers van een succesvolle onderneming: het helder krijgen van je missie, een krachtig aanbod dat de oplossing biedt voor een dringend probleem, marketing, verkopen én zelfleiderschap.
Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.

Let op! Kom alleen als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

2. Liever 1 op 1 met mij aan de slag?
Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be en ik nodig je uit voor een doorbraaksessie. Tijdens dit (gratis) verkennend gesprek onderzoeken we samen waar jij op dit moment tegenaan loopt in je bedrijf/praktijk, waar je naartoe wil en hoe ik jou daarbij kan helpen.

Meer blogs & vlogs

Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x