19 augustus 2021
Honesty is about the scars.
It's about the blemishes.
But it's more than just bragging about failure,
which could be a form of ego.
It's about truly helping people.
~ James Altucher ~
Er is veel valse hoop marketing.
Je weet wel, wat ik shampoo-marketing noem: ‘als je deze shampoo gebruikt, dan krijg je niet alleen een weelderige haarbos maar word je ook de verleidelijkste vrouw van het westelijk halfrond.’
Deze marketing is gericht op verleiden, ook met kortingen, het creëren van schaarste (‘nog maar één plekje vrij!’) en geven van bonussen (‘als je vandaag nog beslist!’).
Ik heb lang gedacht dat het zo moest, dat marketing anders niet werkt.
Maar het wrong en bleef wringen.
Ik merkte namelijk (bij mij én bij mijn klanten) dat ik niet wil verleiden. Dat ik geen valse hoop wil voorspiegelen.
Dat ik, zoals ik eerlijk ben in mijn coaching met klanten, ik ook eerlijk wil zijn in mijn marketing.
Ik heb ook geleerd dat het voor mijn klanten niet goed is als ze ja zeggen vanuit valse hoop.
Valse hoop stort namelijk sowieso in en wordt dan gevolgd door jezelf de schuld geven (‘zie je wel, ik ben gewoon niet geschikt om te gaan ondernemen’) of een ander de schuld geven (‘echt hé, deze coach is gewoon slécht in haar vak’).
Het wordt me elke dag nog meer en meer duidelijk dat de marketing die echt werkt voor mij (én voor de klanten die bij mij passen!) een radicaal eerlijke marketing is.
Maar wat is dat nu, radicaal eerlijke marketing?
Zoals ik al schreef: geen valse beloftes, geen valse hoop.
Niet de illusie scheppen dat al je problemen opgelost zijn als een klant zegt tegen je programma.
Niet de illusie scheppen dat er dan nooit meer geworstel is.
Maar radicaal eerlijke marketing is veel méér dan dat.
Radicaal eerlijke marketing is ook durven benoemen waar jouw verantwoordelijkheid als coach/trainer/therapeut/consultant stopt en waar die van je klant begint.
Radicaal eerlijke marketing is durven zeggen dat er niets zal veranderen als je klant niet aan de slag gaat met wat hij/zij van jou leert.
Radicaal eerlijke marketing is mogen benoemen dat je echt goesting hebt om met een bepaalde potentiële klant te werken.
Ook al maakt dat je misschien kwetsbaarder als die potentiële klant toch neen zegt.
Het is ook mogen teleurgesteld zijn (en ook dat benoemen, zonder dat gevoel bij de ander te droppen) als iemand neen zegt.
Radicaal eerlijke marketing is durven benoemen wat er mogelijk is als iemand voor de volle 100% bereid is te doen wat nodig is om zijn/haar doelen te bereiken.
Geen valse beloftes doen betekent níét dat je niet mag laten zien wat er kan, ook al zal niet iedereen dat resultaat bereiken.
Radicaal eerlijke marketing is jezelf laten zien zoals je bent, met je kwetsbaarheden en fouten, zonder dat je alles op het internet moet gooien.
Het is ook mogen voelen dat iets in jou nog te kwetsbaar is en je dat dus niet (of misschien nog niet) gaat delen.
Radicaal eerlijke marketing is mogen zeggen dat je iets niet kan en niet weet, en je daar ook niet in gaat verdiepen, ook al vragen (potentiële) klanten daarom.
Zo ken ik niks van de technische kant van Facebookadvertenties en ben ik geen specialist in algemene voorwaarden en ga ik me daar ook niet in verdiepen.
Radicaal eerlijke marketing is jezelf goed genoeg vinden zonder dat je perfect hoeft te zijn. Is jezelf in vraag stellen zonder jezelf steeds weer onderuit te halen.
Radicaal eerlijke marketing is níét meegaan in de interne bullshit van je potentiële klant maar de radicale waarheid durven benoemen.
Bijvoorbeeld als iemand zegt ‘ik heb nu geen tijd maar over een paar maanden wel’ of ‘ik moet dat eerst aan mijn man vragen’.
Durven benoemen dat een man dan meestal zegt ‘goh, zou je dat nu wel doen, da’s toch duur, kan je dat niet alleen?’ en samen bekijken of dat je het dichtste bij je doelen brengt.
Radicaal eerlijke marketing is niet perfect hoeven te zijn maar wél durven gaan staan voor je waarde en voor wat je kan.
Durven zeggen en voelen tot in de toppen van je tenen ‘ja, hier kan ik je bjj helpen’.
Radicaal eerlijke marketing is ook durven zeggen als je iemand níét kan helpen.
Zonder dat je het gevoel hebt dat je tekort schiet.
Radicaal eerlijk marketing is níét elk bezwaar van een klant zomaar weerleggen.
Het is ook mogen voelen en benoemen dat jij niet het gevoel hebt dat iemand al klaar is voor het traject bij jou.
Samengevat: radicaal eerlijke marketing maakt dat jij je niet anders moet voordoen dan je bent.
Dat je je potentiële klant niet moet verleiden.
Maar ook dat je eerlijk bent in wat er echt nodig is en daardoor je klant helpt beslissen.
Niet gewoon ‘ga ik dit traject doen bij deze persoon?’ maar veel fundamenteler dan dat: ‘ben ik bereid om te doen wat nodig is om deze verandering te realiseren in mijn leven?’
Wat is het belangrijkste inzicht dat jij meeneemt uit deze nieuwsbrief? Past dit soort marketing bij jou?
Ik lees je reactie heel graag (via ann@althea-coaching.be)!
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x