Radicaal eerlijke marketing, was da?

19 augustus 2021

Honesty is about the scars. 
It's about the blemishes. 
But it's more than just bragging about failure,
 which could be a form of ego.

It's about truly helping people.
~ James Altucher ~

Er is veel valse hoop marketing. 

Je weet wel, wat ik shampoo-marketing noem: ‘als je deze shampoo gebruikt, dan krijg je niet alleen een weelderige haarbos maar word je ook de verleidelijkste vrouw van het westelijk halfrond.’

Deze marketing is gericht op verleiden, ook met kortingen, het creëren van schaarste (‘nog maar één plekje vrij!’) en geven van bonussen (‘als je vandaag nog beslist!’).

Ik heb lang gedacht dat het zo moest, dat marketing anders niet werkt.
Maar het wrong en bleef wringen.

Ik merkte namelijk (bij mij én bij mijn klanten) dat ik niet wil verleiden. Dat ik geen valse hoop wil voorspiegelen.
Dat ik, zoals ik eerlijk ben in mijn coaching met klanten, ik ook eerlijk wil zijn in mijn marketing.

Ik heb ook geleerd dat het voor mijn klanten niet goed is als ze ja zeggen vanuit valse hoop.
Valse hoop stort namelijk sowieso in en wordt dan gevolgd door jezelf de schuld geven (‘zie je wel, ik ben gewoon niet geschikt om te gaan ondernemen’) of een ander de schuld geven (‘echt hé, deze coach is gewoon slécht in haar vak’).

Het wordt me elke dag nog meer en meer duidelijk dat de marketing die echt werkt voor mij (én voor de klanten die bij mij passen!) een radicaal eerlijke marketing is.

Maar wat is dat nu, radicaal eerlijke marketing?
Zoals ik al schreef: geen valse beloftes, geen valse hoop.
Niet de illusie scheppen dat al je problemen opgelost zijn als een klant zegt tegen je programma.
Niet de illusie scheppen dat er dan nooit meer geworstel is.

Maar radicaal eerlijke marketing is veel méér dan dat.

Radicaal eerlijke marketing is ook durven benoemen waar jouw verantwoordelijkheid als coach/trainer/therapeut/consultant stopt en waar die van je klant begint.
Radicaal eerlijke marketing is durven zeggen dat er niets zal veranderen als je klant niet aan de slag gaat met wat hij/zij van jou leert. 

Radicaal eerlijke marketing is mogen benoemen dat je echt goesting hebt om met een bepaalde potentiële klant te werken.
Ook al maakt dat je misschien kwetsbaarder als die potentiële klant toch neen zegt.
Het is ook mogen teleurgesteld zijn (en ook dat benoemen, zonder dat gevoel bij de ander te droppen) als iemand neen zegt.

Radicaal eerlijke marketing is durven benoemen wat er mogelijk is als iemand voor de volle 100% bereid is te doen wat nodig is om zijn/haar doelen te bereiken.
Geen valse beloftes doen betekent níét dat je niet mag laten zien wat er kan, ook al zal niet iedereen dat resultaat bereiken.

Radicaal eerlijke marketing is jezelf laten zien zoals je bent, met je kwetsbaarheden en fouten, zonder dat je alles op het internet moet gooien.
Het is ook mogen voelen dat iets in jou nog te kwetsbaar is en je dat dus niet (of misschien nog niet) gaat delen.

Radicaal eerlijke marketing is mogen zeggen dat je iets niet kan en niet weet, en je daar ook niet in gaat verdiepen, ook al vragen (potentiële) klanten daarom.
Zo ken ik niks van de technische kant van Facebookadvertenties en ben ik geen specialist in algemene voorwaarden en ga ik me daar ook niet in verdiepen.

Radicaal eerlijke marketing is jezelf goed genoeg vinden zonder dat je perfect hoeft te zijn. Is jezelf in vraag stellen zonder jezelf steeds weer onderuit te halen.

Radicaal eerlijke marketing is níét meegaan in de interne bullshit van je potentiële klant maar de radicale waarheid durven benoemen.
Bijvoorbeeld als iemand zegt ‘ik heb nu geen tijd maar over een paar maanden wel’ of ‘ik moet dat eerst aan mijn man vragen’.
Durven benoemen dat een man dan meestal zegt ‘goh, zou je dat nu wel doen, da’s toch duur, kan je dat niet alleen?’ en samen bekijken of dat je het dichtste bij je doelen brengt.

Radicaal eerlijke marketing is niet perfect hoeven te zijn maar wél durven gaan staan voor je waarde en voor wat je kan.
Durven zeggen en voelen tot in de toppen van je tenen ‘ja, hier kan ik je bjj helpen’.

Radicaal eerlijke marketing is ook durven zeggen als je iemand níét kan helpen.
Zonder dat je het gevoel hebt dat je tekort schiet.

Radicaal eerlijk marketing is níét elk bezwaar van een klant zomaar weerleggen.
Het is ook mogen voelen en benoemen dat jij niet het gevoel hebt dat iemand al klaar is voor het traject bij jou.

Samengevat: radicaal eerlijke marketing maakt dat jij je niet anders moet voordoen dan je bent.
Dat je je potentiële klant niet moet verleiden.

Maar ook dat je eerlijk bent in wat er echt nodig is en daardoor je klant helpt beslissen.
Niet gewoon ‘ga ik dit traject doen bij deze persoon?’ maar veel fundamenteler dan dat: ‘ben ik bereid om te doen wat nodig is om deze verandering te realiseren in mijn leven?’

Wat is het belangrijkste inzicht dat jij meeneemt uit deze nieuwsbrief? Past dit soort marketing bij jou?
Ik lees je reactie heel graag (via ann@althea-coaching.be)!

Ann

Tags:

Blog

Meer blogs & vlogs

12 manieren waarop ik me klein houd (en jij jezelf misschien ook?) De 6 rode vlaggen: waarom ik niet de juiste coach ben voor jou Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x