Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant

11 juli 2019

Ik beken, gisteren is het weer gebeurd. Ik werd weer geweldig verliefd op een nieuwe klant.

Geen zorgen, geen paniek, geen overschrijding van deontologische codes, ik bedoel niet het letterlijke ‘laten we nu in bed duiken’ soort verliefdheid.

Ik bedoel het soort verliefdheid dat we allemaal moeten hebben als het om onze klanten gaat.
Dat je bijna elke dag, bij bijna elke klant denkt “oooohhhhh, deze is leuk!!!!!!!

Waarom is het zo belangrijk dat je verliefd bent op je klant?

De eerste reden heeft met jou te maken: als ondernemer mag je kiezen met wie je werkt, en met wie je niet werkt.
Mijn overtuiging daarover is: als je als ondernemer níét met de allertofste klanten werkt, dan had je beter werknemer kunnen blijven. Néém die vrijheid die je hebt om ook écht te doen wat je het allerliefste doet met de klanten die het allerbeste bij je passen. 

En dan kom ik direct bij de tweede reden.
Als jij verliefd bent op je klant, dan betekent dat ook dat jij een meerwaarde biedt voor die specifieke klant. Dat je voelt ‘ja, hier kan ik echt een verschil maken’.

Hoe merk je dat je verliefd bent op je klant? 

  • Het werken met je klant voelt niet als werken
  • Je handen jeuken om met hem/haar aan de slag te gaan
  • Je bent fier op je klant en leeft mee met zijn/haar successen en teleurstellingen
  • Je hebt een klik waardoor je je op je gemak voelt om je klant te confronteren waar en wanneer nodig

Wat is verliefd zijn op je klant zeker níét? 

  • Volledig onder de indruk en geïntimideerd zijn
  • Gaan pleasen en over je grenzen gaan
  • Niet durven zeggen wat gezegd móét worden

Met andere woorden: verliefd zijn op je klant is níét alles doen of laten om toch maar sympathiek gevonden te worden.
Verliefd zijn op je klant is juist in alle liefde zeggen wat er gezegd móét worden om die klant verder te helpen, ook al wordt je klant daardoor misschien wel serieus pissig op jou.

Wat is er nodig om enkel klanten te hebben waar je verliefd op bent? 

  •  Kies heel bewust met welk dringend belangrijk probleem je welke doelgroep helpt. En bij die keuze volg je dus je hart: voor welke doelgroep en welk probleem loop je echt warm? Waar lever jij daardoor de grootste meerwaarde? Dat is je ijkpunt.

  • Laat jezelf zien zoals je bent, overal en altijd.
    Op je website, op social media, bij het netwerken. What you see is what you get moet je belangrijkste motto zijn. Daardoor doe je aan selectie bij de ingang. Die klanten die echt bij jou passen gaan je herkennen. Wie geen klik heeft met jou die gaat je niet volgen. Durf uitgesproken jezelf te zijn, zonder je daarvoor te verontschuldigen.

  • Durf neen te zeggen als je geen klikt voelt.
    Als je geen goesting voelt om met iemand te werken. Als het eerste gesprek al trekken en sleuren is. Ja, je potentiële klant komt kennis met je maken om te kijken of hij/zij met jou wil werken, maar jij bent ook aan zet. Voel je geen klik of goesting, voel je niet ‘ja, ik kan je helpen en mijn handen jeuken al’, doe dan simpelweg geen voorstel voor een aanbod.

Ben jij al verliefd op je klanten? Of passen je huidige klanten nog niet helemaal bij jou?
Ik lees het graag, dus stuur gerust een reactie naar ann@althea-coaching.be!

Ann

P.S. Wanneer jij er klaar voor bent om de volgende stap te zetten in je bedrijf zijn dit 2 manieren waarop ik je kan helpen:

1. Op vrijdag 13 september (geluksdag!) geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five”.

In één dag ontdek je de 5 pijlers van een succesvolle onderneming: het helder krijgen van je missie, een krachtig aanbod dat de oplossing biedt voor een dringend probleem, marketing, verkopen én zelfleiderschap.
Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.
Kortom: de best bestede 97 euro van het jaar.

Let op! Kom alleen als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier.

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

2. Liever 1 op 1 met mij aan de slag?
Contacteer me via ann@althea-coaching.be en ik nodig je uit voor een doorbraaksessie. Tijdens dit (gratis) verkennend gesprek onderzoeken we samen waar jij op dit moment tegenaan loopt in je bedrijf/praktijk, waar je naartoe wil en hoe ik jou daarbij kan helpen.

Meer blogs & vlogs

Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x