Ben jij bang voor de Grote Boze Neen?

16 mei 2019

Ben jij al afgewezen vandaag? TOP!
Zo niet, hoe kan je daar zo snel mogelijk voor zorgen?

Euh vandaag is Ann een beetje gek geworden precies, misschien stijgt de drukte naar haar hoofd.

Don’t worry, alles oké met mij :-). 

Ik wil het vandaag hebben over afwijzing.

Neen, ik ga het niet doen.
Neen, dank je.
Neen, ik vind het te duur.
Neen, ik ga al bij een andere coach/trainer/diëtist/fotograaf.

Als je onderneemt, moet je regelmatig (heel regelmatig) dit soort dingen horen.

Euh, dan móét je dit soort dingen horen?

Yep.

Anders is het teken dat je niet genoeg in gesprek komt met potentiële klanten.
Of dat je niet expliciet een aanbod durft te doen.
Of zijn je prijzen veels te laag (ik noem dat het ‘daar kunde nie voor sukkelen’ syndroom).

Dus: de Grote Boze Neen is levensnoodzakelijk.

En ja, er zijn allerlei slimme dingen die je kan zeggen als potentiële klanten deze uitspraken doen.
Maar vandaag heb ik het níét over al die slimme dingen.

Vandaag wil ik het hebben over het gevoel van afwijzing zelf.
De steek die je voelt.
De verlamming die ermee gepaard kan gaan.
Het gevoel dat je in je bed wil kruipen en er een hele week niet meer uit wil komen.

Toen ik aan het zoeken was naar een gepaste quote over afwijzing voor bij dit artikel viel het me op dat er ook rond dit thema zoveel valse hoop hangt.

“Afwijzing zegt alles over de ander, niks over jou.”
“Je wordt er alleen maar sterker van.”
“Laat je niet afleiden door de mening van anderen.”

Allemaal goed en wel, én allemaal wáár, als we met ons rationele brein reageren.
Alleen, afwijzing en de angst daarvoor gaat niet om het hier en nu.
Het gaat om iets ouds.

Als afwijzing je zo erg raakt (en bij mij was dat zeker het geval) dan gaat het om een oude pijn.
Dan is dat teken dat je vroeger al afwijzing en de angst daarvoor gekend hebt.
Dat je het gevoel kreeg dat je er niet helemaal bij hoorde.
Dat je het gevoel kreeg dat je niet helemaal OK was zoals je was.

Dan is het heel normaal dat dit bij het ondernemen opnieuw geraakt wordt.

Als kind is afwijzing namelijk heel erg bedreigend.
Als kind zijn we afhankelijk van andere mensen voor ons overleven, en dus moeten we er alles aan doen om níét afgewezen te worden.

Bij het ondernemen wordt dit vaak opnieuw wakker gemaakt.
Want ook bij het ondernemen wordt ons gevoel van ‘dood of leven’ getriggerd.
Shit als deze klant ook neen zegt, wat dan?
Sta ik dan op straat? Kan ik dan mijn huis nog betalen? Mijn kinderen nog eten geven?

Voor ons rationele brein klinkt dit overdreven, maar voor ons emotionele brein is het dat niet.

Ondernemen vraagt dat je zélf groeit.
Je bedrijf kan maar groeien voor zover jij gegroeid bent.
Alshet niet goed loopt in je bedrijf, dan heb je naar jezelf te kijken: welke persoonlijke groeistap heb jij nu te zetten?
Bij mij was omgaan met afwijzing absoluut iets dat ik te leren had.

Maar hoe doe je dat dan, daar leren mee omgaan zodat je letterlijk recht blijft staan als iemand neen zegt en je niet meer de onbedwingbare neiging hebt in een hoekje te gaan huilen?

1. Besef dat het gaat om een oud kwetsuur. 

Zelfs als iedereen jou vanaf nu geweldig en fantastisch vindt en onmiddellijk klant wil worden, zit daar nog steeds die oude kwetsuur, en daar heb je mee aan de slag te gaan.

Anders blijft die wonde en de angst voor nog meer pijn je leiden.

2. Wees mild en vriendelijk voor jezelf.

Jezelf onder je voeten geven omdat iets je raakt maakt het alleen erger. Je mag geraakt wordt door dingen, extra kwetsbaar zijn op bepaalde vlakken.

3. Kijk de Grote Boze Neen recht in de ogen. 

Het kan een goed idee zijn om extra hulp te zoeken bij dit thema, als je merkt dat je er alleen niet uit geraakt, én onderzoeken en reflecteren alleen is níét genoeg.

Het is ook echt zaak om de afwijzing niet uit de weg gaan. Om te voelen wat het met je doet, daardoor ook te merken dat je níét dood gaat als iemand neen zegt (hoe onaangenaam het ook kan voelen) én je ervan bewust te worden dat je reactie na verloop van tijd afneemt.

Sta ik nu te huppelen als ik een neen krijg?
Neen, dat dan ook weer niet.
Het raakt me nog wel even.

Maar ik vermijd geen neen meer.
Ik stel potentiële klanten expliciet de vraag of we samen aan de slag gaan (ook al kan er dan een neen komen).
Als er een neen komt, of een ‘ja maar’, vraag ik rustig door, zonder te panikeren of tilt te slaan.
Ik volg mensen verder op na een paar maanden om te zien of ze dan wél willen instappen.
En als iemand neen zegt, ga ik gewoon verder met mijn dag en met wat ik doen heb (een nieuwsbrief schrijven bijvoorbeeld).
En juist dáárdoor groeit en bloeit mijn bedrijf en krijg ik ook minder neen’s.

Wat doet de Grote Boze Neen met jou?
Ik lees het graag, dus stuur me gerust een reactie!

Ann

Tags:

Blog

Meer blogs & vlogs

12 manieren waarop ik me klein houd (en jij jezelf misschien ook?) De 6 rode vlaggen: waarom ik niet de juiste coach ben voor jou Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x