5 april 2018
Wat is de top 5 van bezwaren waarom potentiële klanten neen zeggen tegen je aanbod?
Wat zijn met andere woorden de belangrijkste redenen waarom ze je programma of traject of training toch niet gaan doen?
Als jouw klanten een beetje lijken op de mijne dan vermoed ik dat de geld-reden ook bij hen op nummer 1 staat.
“Ik heb nu echt geen geld voor je programma.”
“Ik heb alle vertrouwen in jou, maar het is nu echt te duur.”
“Ik moet eerst meer geld verdienen, en dan kan ik de training doen.”
Wel, newsflash!
In 99% van de gevallen is “ik heb er geen geld voor” een excuus.
Wat is dan de échte reden onder dit excuus?
1. Mensen hebben (nog) geen vertrouwen in jou maar durven dit niet te zeggen.
Ze kennen je nog niet goed genoeg en hebben nog geen vertrouwen in jouw expertise én in jou als persoon.
Wat kan je hieraan doen?
Doe consistent en volgehouden aan marketing en bied hierbij heel veel waarde. Zo krijgen je volgens vertrouwen in jou én in je expertise.
Of bied een instapaanbod aan zodat klanten jou en je manier van werken kunnen leren kennen met weinig risico.
2. Je aanbod sluit niet aan bij de vraag van je potentiële klant.
Als jouw aanbod niet aansluit bij de vraag van de klant, dan is het logisch dat je klant niet zal intekenen op jouw aanbod.
Wat kan je hieraan doen?
Luister naar je potentiële klanten.
Wat is hun belangrijkste pijn? Waar liggen zij letterlijk of figuurlijk van wakker?
En los je die pijn inderdaad op met je aanbod?
3. Je potentiële klant heeft nog niet genoeg vertrouwen in zichzelf.
Zolang ik geen ondernemerscoach had, kon ik mezelf voor de gek blijven houden.
“De klanten komen wel, ik moet gewoon nog wat geduld hebben.”
“Als ik nog een extra coachopleiding ga volgen, dan zullen de klanten wel komen.”
“Als ik mijn website nog wat aanpas, dan zullen de klanten wel komen.”
“Investeren in ondernemerscoaching? Neen, ik kan het zelf wel.”
Maar eigenlijk besefte ik héél goed dat ik uit mijn kot zou moeten komen.
Dat ik dingen zou moeten gaan doen die in het begin nieuw en spannend zouden zijn.
En dát was mijn grootste obstakel.
Niet dat ik zo’n programma duur vond.
Niet dat ik eraan twijfelde of mijn coach me zou kunnen helpen.
Neen, ik was gewoon bang voor wat me allemaal te doen stond. En om onaangename waarheden onder ogen te zien.
Wat kan je doen?
Vraag testimonials van bestaande klanten. En dan bedoel ik geen alleen-maar-jubel-en-juich verhalen.
Vraag ook echt naar de twijfels en worstelingen van je klant. Waar was hij/zij bang voor toen hij/zij met jou ging werken? En hoe is dat dan gegaan?
4. Het probleem van je klant is nog niet dringend en belangrijk genoeg.
Een paar jaar geleden deed ik nog alles zelf. Van website over facturen tot social media.
Mijn coach had me al een paar keer gezegd dat het hoog tijd was om hulp in te schakelen, om een deel van mijn administratieve taken door te geven zodat ik me volop zou kunnen richten op waar ik goed in was en geld mee verdiende.
Maar ja, het ging eigenlijk nog wel zo. Dus bleef ik alles alleen doen.
Tot die kerstvakantie dat ik uren zat te werken aan de layout van een salespagina en dacht ‘dit is echt de láátste keer dat ik aan zo’n salespagina zit te prullen’.
Toén heb ik de stap gezet om een assistent te zoeken. Omdat ik het echt beu was.
Wat kan je doen?
Spreek af met je potentiële klant om over een paar maanden opnieuw contact op te nemen en te kijken hoe het dan staat.
Waar wil je klant staan over die paar maanden? Bij het vervolggesprek kan je dan nagaan of je klant tevreden is met de bereikte doelen.
5. Je klant heeft nu echt geen geld.
Ja, soms is geld ook de echte reden. Maar dat is geen reden om deze klant direct op te geven.
Wat kan je doen?
Onderzoek samen met je klant hoe hij aan het nodige geld kan geraken. Bied een betalingsregeling in termijnen aan.
Ben jij het beu om in je eentje te blijven worstelen met je bedrijf/praktijk?
Om in de stress te zitten als er facturen in de bus vallen?
Om weer eens een workshop te moeten annuleren omdat je niet genoeg deelnemers had?
Terwijl je weet dat je zoveel te bieden hebt?
Neem contact op voor een verkennend gesprek en we kijken samen hoe ik jou kan helpen.
Heel graag tot binnenkort!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x