19 november 2020
All you have to do is write one true sentence.
Write the truest sentence that you know.
~ Ernest Hemingway ~
Enkele jaren geleden kreeg ik van een vriendin een kaartje met daarop deze tekst van Ernest Hemingway. Hij heeft het over schrijven, en hoe eerlijkheid daarin zo belangrijk is.
Maar echt zeggen wat je te zeggen hebt, doen wat je te doen hebt, zijn wie je bent, zo eerlijk en zo echt mogelijk, is ook zo belangrijk bij het ondernemen.
Als je je inhoudt, dan stroomt het niet in je bedrijf.
Het universum antwoordt niet als jij niet doet wat echt klopt voor jou.
Maar ook je potentiële klanten gaan niet op je aanhaken als jij je inhoudt.
Wij mensen voelen het (vaak onbewust) als iets niet helemaal klopt bij een ander.
Als iemand niet helemaal congruent is.
Als iemand iets zegt, maar diep vanbinnen iets anders bedoelt.
Als iemand nog niet helemaal authentiek zichzelf is.
En dan haken we af, ook al weten we bewust misschien niet eens goed waarom.
Dus vandaag is dit de hamvraag: waar hou jij je nog in in je bedrijf?
Ik geef je enkele mogelijke voorbeelden.
Durf jij kiezen voor je échte ideale klant? Of nog niet?
Kies je nog voor de op-1-na-ideale klant?
Omdat je denkt ‘mijn echte ideale klant, die klanten waar ik diep vanbinnen echt mee zou willen werken, zitten die wel op mij te wachten? Ben ik wel goed genoeg voor die klanten? Kan ik dit al wel? Moet ik niet eerst nog heel veel leren?’
En let op, er is een verschil tussen niet durven kiezen voor je echte ideale klant, en nog niet weten wie je echte ideale klant is.
Ik heb verschillende klanten die nog niet helemaal precies weten wie hun echte ideale klant is, maar die zich niet inhouden en wel alle acties doen die nodig zijn om die ideale klant steeds duidelijker te krijgen.
100% zeker willen zijn voor je acties gaat doen, is ook een vorm van jezelf inhouden.
“Ja maar, ik moet eerst duidelijk krijgen wat ik precies wil doen, en dàn ga ik het doen.”
Neen. Het wordt juist duidelijk door het te doen.
Welke sport je graag doet, wordt duidelijk door sporten uit te proberen.
En zo is dat ook met je onderneming, of het nu gaat over je ideale klant, de echte boodschap die je te brengen hebt of het unieke verschil dat je te maken hebt in de wereld.
Breng jij je echte boodschap? Zeg jij wat je echt te zeggen hebt, of hou je je in?
Zwak je je boodschap telkens wat af?
Om politiek correct te zijn?
Om mensen niet te provoceren?
Omdat je denkt dat iets zo hoort in je vakgebied en je bang bent voor de commentaren van concullega’s of experten?
Omdat je bang bent dat je als zweverig wordt weggezet?
Durf jij je klanten en potentiële klanten wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid?
Durf jij hen zeggen waar ze zichzelf voor de gek houden, waar ze smoesjes gebruiken waar ze zichzelf misschien nog niet eens bewust van zijn?
Of hou je je in, omdat je liever populair dan eerlijk bent, en help je daardoor je klanten niet zo goed als je zou kunnen?
Ben jij je volledige wilde zelf (zoals Glennon Doyle dat zegt)?
Toon je je zo groot, luid, grappig, speciaal, als je echt bent?
Of hou je je in, omdat je bang bent voor afkeuring, dat mensen je niet meer tof gaan vinden als je echt bent wie je bent?
Maak je je kleiner dan je bent, neem je minder plek in dan je zou willen omdat je denkt dat je dan de plek afneemt van iemand anders?
Jouw bedrijf heeft jouw volledige wilde zelf nodig.
Jouw missie heeft je volledige wilde zelf nodig.
De wéreld heeft je volledige wilde zelf nodig.
“Ja maar Ann, hoe kan je weten dat je je nog inhoudt? Misschien ben ik me daar nog niet eens bewust van?”
Er zijn een aantal dingen waarop je kan letten:
Want daar gaat het dus om:
als je je inhoudt, op welk gebied dan ook, dan verlies je het contact met je innerlijke energiebron, jouw bron van inspiratie, intuïtie, je innerlijk weten.
Dan moet alles vanuit wilskracht, vanuit je hoofd komen, en dat houden we sowieso maar beperkt vol.
De clou is dus om je steeds sneller en steeds beter bewust te worden van waar en hoe je je inhoudt. Steeds concreter.
Hier schrijf ik een zin en eigenlijk heb ik die al afgezwakt.
Hier zeg ik iets maar ik heb mezelf al aangepast aan wat mijn luisteraar zou kunnen denken.
Hier benoem ik niet wat ik opmerk om iemand niet te kwetsen.
En dan elke keer weer dapper zijn.
Wel zeggen wat je echt wil zeggen.
Wel die keuze maken die je echt wil maken.
Wel die zin schrijven, the truest sentence you know.
Telkens weer opnieuw.
Omdat je alleen daardoor jouw verschil kan maken.
Omdat je alleen daardoor dié mensen aantrekt die bij jou passen.
Omdat je daardoor écht je missie leeft.
Laat me gerust weten: op welke manier hou jij je in? Waar zit er iets te borrelen dat je nog niet helemaal durft te laten zien?
P.S. Zoals ik 13 jaar geleden ondernemer werd tegen wil en dank (en er nu een goed lopend bedrijf staat), ben ik nu schrijver tegen wil en dank geworden.
Jaja, er dient zich een boek aan.
Een boek dat WIL geschreven worden, of ik het nu wil of niet. Een boek dat alvast wil gezien worden, of ik het nu wil of niet.
De titel is er al een hele tijd: Ondernemer tegen wil en dank - het verschil dat jij alleen kan maken.
Wil je alvast je exemplaar reserveren? Dat kan via deze link.
Néén, je hoeft nog niet te betalen (ik weet nog niet eens hoeveel het boek zal kosten). Op het moment dat het boek op het punt staat te verschijnen, krijg je van mij een mailtje om je bestelling al dan niet te bevestigen.
Zie het als een welkom voor het boek. Een teken dat er alvast lezers zitten te wachten.
Niet dat het boek daaraan twijfelt hoor. Alleen de schrijver ervan, die soms wel.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x