Waar hou jij je nog in in je bedrijf?

19 november 2020

All you have to do is write one true sentence.
Write the truest sentence that you know.
~ Ernest Hemingway ~

Enkele jaren geleden kreeg ik van een vriendin een kaartje met daarop deze tekst van Ernest Hemingway. Hij heeft het over schrijven, en hoe eerlijkheid daarin zo belangrijk is.

Maar echt zeggen wat je te zeggen hebt, doen wat je te doen hebt, zijn wie je bent, zo eerlijk en zo echt mogelijk, is ook zo belangrijk bij het ondernemen.

Als je je inhoudt, dan stroomt het niet in je bedrijf.

Het universum antwoordt niet als jij niet doet wat echt klopt voor jou.

Maar ook je potentiële klanten gaan niet op je aanhaken als jij je inhoudt.
Wij mensen voelen het (vaak onbewust) als iets niet helemaal klopt bij een ander.
Als iemand niet helemaal congruent is.
Als iemand iets zegt, maar diep vanbinnen iets anders bedoelt.
Als iemand nog niet helemaal authentiek zichzelf is.

En dan haken we af, ook al weten we bewust misschien niet eens goed waarom.

Dus vandaag is dit de hamvraag: waar hou jij je nog in in je bedrijf?
Ik geef je enkele mogelijke voorbeelden.

Durf jij kiezen voor je échte ideale klant? Of nog niet?

Kies je nog voor de op-1-na-ideale klant?
Omdat je denkt ‘mijn echte ideale klant, die klanten waar ik diep vanbinnen echt mee zou willen werken, zitten die wel op mij te wachten? Ben ik wel goed genoeg voor die klanten? Kan ik dit al wel? Moet ik niet eerst nog heel veel leren?’

En let op, er is een verschil tussen niet durven kiezen voor je echte ideale klant, en nog niet weten wie je echte ideale klant is.
Ik heb verschillende klanten die nog niet helemaal precies weten wie hun echte ideale klant is, maar die zich niet inhouden en wel alle acties doen die nodig zijn om die ideale klant steeds duidelijker te krijgen.

100% zeker willen zijn voor je acties gaat doen, is ook een vorm van jezelf inhouden.

“Ja maar, ik moet eerst duidelijk krijgen wat ik precies wil doen, en dàn ga ik het doen.”

Neen. Het wordt juist duidelijk door het te doen.

Welke sport je graag doet, wordt duidelijk door sporten uit te proberen.
En zo is dat ook met je onderneming, of het nu gaat over je ideale klant, de echte boodschap die je te brengen hebt of het unieke verschil dat je te maken hebt in de wereld.

Breng jij je echte boodschap? Zeg jij wat je echt te zeggen hebt, of hou je je in?

Zwak je je boodschap telkens wat af?
Om politiek correct te zijn?
Om mensen niet te provoceren?
Omdat je denkt dat iets zo hoort in je vakgebied en je bang bent voor de commentaren van concullega’s of experten?
Omdat je bang bent dat je als zweverig wordt weggezet?

Durf jij je klanten en potentiële klanten wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid?

Durf jij hen zeggen waar ze zichzelf voor de gek houden, waar ze smoesjes gebruiken waar ze zichzelf misschien nog niet eens bewust van zijn?
Of hou je je in, omdat je liever populair dan eerlijk bent, en help je daardoor je klanten niet zo goed als je zou kunnen?

Ben jij je volledige wilde zelf (zoals Glennon Doyle dat zegt)?

Toon je je zo groot, luid, grappig, speciaal, als je echt bent?
Of hou je je in, omdat je bang bent voor afkeuring, dat mensen je niet meer tof gaan vinden als je echt bent wie je bent?
Maak je je kleiner dan je bent, neem je minder plek in dan je zou willen omdat je denkt dat je dan de plek afneemt van iemand anders?
 
Jouw bedrijf heeft jouw volledige wilde zelf nodig. 
Jouw missie heeft je volledige wilde zelf nodig.
De wéreld heeft je volledige wilde zelf nodig.
 
“Ja maar Ann, hoe kan je weten dat je je nog inhoudt? Misschien ben ik me daar nog niet eens bewust van?”

Er zijn een aantal dingen waarop je kan letten:

  • Je doet alles in je bedrijf volgens het boekje, je doet alle acties die nodig zijn en het werkt niet. Het stroomt niet, er komen geen klanten en je vraagt je af ‘wat doe ik verkeerd?’
  • Je verliest je energie, je wordt moe, futloos.
  • Je wordt afgunstig op mensen, dikwijls op mensen die zich juist niét inhouden.
  • Je verliest de zin in je bedrijf, vraagt je af ‘waarom doe ik eigenlijk, zit ik wel op het juiste pad?’

Want daar gaat het dus om: 
als je je inhoudt, op welk gebied dan ook, dan verlies je het contact met je innerlijke energiebron, jouw bron van inspiratie, intuïtie, je innerlijk weten.
Dan moet alles vanuit wilskracht, vanuit je hoofd komen, en dat houden we sowieso maar beperkt vol.
 
De clou is dus om je steeds sneller en steeds beter bewust te worden van waar en hoe je je inhoudt. Steeds concreter.

Hier schrijf ik een zin en eigenlijk heb ik die al afgezwakt.
Hier zeg ik iets maar ik heb mezelf al aangepast aan wat mijn luisteraar zou kunnen denken.
Hier benoem ik niet wat ik opmerk om iemand niet te kwetsen.

En dan elke keer weer dapper zijn. 
Wel zeggen wat je echt wil zeggen.
Wel die keuze maken die je echt wil maken.
Wel die zin schrijven, the truest sentence you know.
Telkens weer opnieuw.

Omdat je alleen daardoor jouw verschil kan maken.
Omdat je alleen daardoor dié mensen aantrekt die bij jou passen.
Omdat je daardoor écht je missie leeft.

Laat me gerust weten: op welke manier hou jij je in? Waar zit er iets te borrelen dat je nog niet helemaal durft te laten zien?

P.S. Zoals ik 13 jaar geleden ondernemer werd tegen wil en dank (en er nu een goed lopend bedrijf staat), ben ik nu schrijver tegen wil en dank geworden.

Jaja, er dient zich een boek aan.
Een boek dat WIL geschreven worden, of ik het nu wil of niet. Een boek dat alvast wil gezien worden, of ik het nu wil of niet.
De titel is er al een hele tijd: Ondernemer tegen wil en dank - het verschil dat jij alleen kan maken.

Wil je alvast je exemplaar reserveren? Dat kan via deze link.
Néén, je hoeft nog niet te betalen (ik weet nog niet eens hoeveel het boek zal kosten). Op het moment dat het boek op het punt staat te verschijnen, krijg je van mij een mailtje om je bestelling al dan niet te bevestigen.

Zie het als een welkom voor het boek. Een teken dat er alvast lezers zitten te wachten.
Niet dat het boek daaraan twijfelt hoor. Alleen de schrijver ervan, die soms wel.

P.P.S. Op dinsdag 5 januari geef ik mijn interactieve online ondernemersworkshop “The Big Five”. Als je van 2021 nu echt jouw jaar wil maken, is dit de eerste stap!

Ik leer je hoe je je ondernemershuis opbouwt van fundament tot aan het dak.
Marketing, verkopen, zichtbaar worden, prijzen bepalen, het komt allemaal aan bod.

Eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en antwoord op al je ondernemersvragen voor de no brainer prijs van 50 euro excl. BTW.

Let op! Doe alleen mee als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier.

En goed om weten: vanaf nu is het 2 voor de prijs van 1: je mag met andere woorden iemand gratis meebrengen. Je collega-coach, je vriendin-ondernemer, je business-buddy, als ze maar het ondernemersvak willen leren!

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op
ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

Meer blogs & vlogs

[Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! Radicaal eerlijke marketing, was da? De 5 grootste misverstanden over verkopen I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Senseo of Nespresso? Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x