Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf?

28 november 2019

Heb ik hier al reclame gemaakt voor het boek van Marie Forleo, “Everything is figureoutable”?
Zo neen, dan bij deze: bestel het, lees het, herlees het en blijf het lezen tot het volledig tot je is doorgedrongen.

Het boek gaat over zelfleiderschap.
Mijn definitie daarvan is ‘100% verantwoordelijkheid nemen voor je acties’ of nog beter gezegd: bereid zijn te doen wat nodig is om je doelen te verwezenlijken.

We willen zo graag zo veel.
Een mooi huis, een goede relatie, fit zijn, en ja ook een goed lopend bedrijf of praktijk.
Genoeg klanten, een goede omzet, bekendheid, misschien zelfs een boek schrijven ooit.

Aan dat willen en dat dromen ligt het meestal niet. En neen, het is ook niet dat we onszelf doelen stellen die op zich onhaalbaar zijn (al is dat vaak de conclusie die we onterecht trekken!).

Waaraan ligt het dan wel, als we die doelen niet bereiken?
Aan onze keuzes.

We maken vaak keuzes gebaseerd op deze 4 drijfveren:

  • Keuzes om bepaalde gevoelens te vermijden
  • Keuzes om risico te vermijden
  • Keuzes om stress te vermijden
  • Keuzes vanuit wat willen maar waarbij we niet kijken naar ‘ok, dit is wat ik wil, maar ben ik bereid te doen wat hiervoor nodig is?’

Het gaat altijd om hetzelfde: ben je bereid ongemak te verdragen?
Zoals Marie Forleo het zegt ‘Alles wat de moeite waard is, is moeilijk.’ En ja, een aantal van die dingen die de moeite waard zijn, zijn zelfs verschrikkelijk moeilijk.

Gezonder gaan eten: we willen ons zo graag fit voelen, maar ja, het neen zeggen tegen chips en Ben & Jerry’s ijs en voelen ‘oh ik heb zo’n zin in chips’, dat is moeilijk.
Fitter worden: het ja zeggen tegen gaan sporten als het al donker is en koud buiten en je liever wil netflixen, dat is moeilijk.
Een bedrijf: geld verdienen is leuk en het werken met klanten ook, maar het riskeren van kritiek en afwijzing en nieuwe dingen leren, dat is moeilijk.

Maar het gaat dus níét om die dingen op zich. Wat we te doen hebben, is altijd ‘te doen’. Is zelfs bijna nooit echt moeilijk op zich.
Verkopen is gewoon de goeie vragen leren stellen, zodat jouw klant een goede beslissing kan nemen.

Marketing is leren hoe je vertrouwen opbouwt bij je klant, leren hoe dat werkt en dan héél veel oefenen.

Ik zeg het dikwijls: ondernemen is géén rocket science en je moet er ook geen speciale fysieke vermogens voor hebben.

Daar gaat het dus niet om.
Het gaat altijd om wat daaronder ligt: angst en/of ongemak.

Angst voor kritiek bijvoorbeeld, voor afwijzing, voor er niet meer bij horen als je echt gaat zeggen wat je te zeggen hebt.
Het ongemak van ‘ik kan dit nog niet’, het ongemak van vallen en weer opstaan, het ongemak van je behoeften op lange termijn voorrang geven op je behoeften op korte termijn.

En daarbij horend de overtuiging ‘dat een bepaald gevoel (ongemak of angst bijvoorbeeld) voor altijd gaat blijven duren en niet te verdragen gaat zijn’ .

En dát is dus niet zo.
Alles gaat voorbij.
Als je het aangaat.

Dán ervaar je effectief ‘ok, dit was echt ongemakkelijk (of zelfs erger dan dat) maar ik heb het overleefd. (#andididn’tdie)

Punt is dat we dat dus vaak níét aangaan, we maken het onszelf te gemakkelijk.
We kiezen de easy way out en dán leren we dus niks.
Hiermee bedoel ik níét dat je bewust alles ingewikkeld en moeilijk moet maken, integendeel. Mijn motto is niet voor niks ‘zo eenvoudig mogelijk’.

Ik bedoel dat de keuzes vanuit het vermijden en het écht issue uit de weg gaan je niet sterker maken.
Hoe meer we iets vermijden, hoe meer we aan ons lijf het signaal geven ‘wow, vermits we dit heel de tijd uit de weg gaan, zal het wel écht onverdraagbaar zijn’.
En dus wordt het gevoel steeds sterker.

En neen daar helpt ons moderne leven ons niet bij. In het leven gaan we namelijk ook veel ongemak uit de weg.
Ik weet nog goed dat ik als kind MOEST RECHTSTAAN om de TV van post te veranderen. Een ogenschijnlijk klein ongemak en toch zijn we zo blij met de afstandsbediening.
Alles is er op gericht om het ons gemakkelijker te maken.

Ik weet nog dat ik mijn eerste auto had. Ik dacht ‘heel fijn, die auto, maar als ik binnen Leuven ergens moet zijn, dan blijf ik natuurlijk met de fiets gaan’. Ja DUH. Dat heeft misschien 2 maanden geduurd, en toen reed ik met de auto overal naartoe.

Iets bestellen, vroeger moest je naar de winkel en dan weken wachten en dan wéér naar de winkel om het bestelde product op te halen. Nu is het een paar klikken en de volgende dag wordt alles thuis afgeleverd.

En ja, ik vind dat echt super. (ik ben niet voor niks de queen van het lui fruit, ik eet alleen fruit dat je niet eerst moet schillen enzo)

En misschien zeg je nu ‘Ann, ik ben zo niet hoor, ik rijd nog wél met de fiets overal naartoe’.

Zoveel te beter voor jou, en de vraag is: wat ga je in je bedrijf uit de weg?
Waar maak je het jezelf in je bedrijf te makkelijk?
Waar maak jij nu nog keuzes vanuit het vermijden van ongemak, stress, risico, niet bereid zijn te doen wat nodig is?
Welke taken stel je uit en welke beslissingen ga je uit de weg?

En neen, ik heb het níét over volledig over je grenzen gaan. Integendeel.
We gaan vaak juist over onze grenzen omdát we keuzes maken vanuit het vermijden van ongemak en risico, waardoor we geen neen durven zeggen en moeilijke beslissingen uit de weg gaan.

Want dat is wat een bedrijf van ons vraagt: om voluit alles aan te gaan.
Om te leren wat je te leren hebt. Om te doen wat je te doen hebt. Om onder ogen te zien wat je onder ogen te zien hebt.
Hoe pijnlijk of hoe moeilijk ook, er is geen omweg naar succes.

Wat raakt dit artikel bij jou? Mail me gerust, ik lees je reactie heel graag!
Ann

P.S. Ik schreef het al in het artikel: ondernemen is geen rocket science en het vraagt geen speciale fysieke vermogens, we kunnen het gewoon leren.
Maar het is wel handig te weten wélke stappen je moet zetten en in welke volgorde. 

Daarom geef ik op 18 december mijn webinar “In 5 stappen van missie naar impact.”

In dit gratis webinar neem ik je mee in de 5 stappen die nodig zijn om jouw ondernemershuis op te bouwen: van bouwgrond tot dak, van missie tot echte impact op je klanten.

Dus ben je coach, trainer, therapeut of consultant en wil je je bedrijf of praktijk verder uitbouwen maar:

  • Weet je niet waar te beginnen
  • Heb je een hekel aan marketing en verkopen (omdat je dat opdringerig vindt)
  • Wil je gewoon zoveel mogelijk werken met je klanten en zo een verschil maken in de wereld?

Dan is dit webinar bedoeld voor jou!

Ik geef deze online training twee keer live op 18 december, om 11u en om 20u.
Aanmelden kan via deze link, dan kies je zelf het tijdstip dat je het beste past.

(Kan je er niet live bij zijn maar wil je toch graag het webinar bekijken? Meld je dan ook aan, ik stuur na afloop de opname naar iedereen die zich registreerde)

Meer blogs & vlogs

2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x