De 6 rode vlaggen: waarom ik niet de juiste coach ben voor jou

5 april 2024

A coach is someone who tells you what you don't want to hear, 
 who has you see what you don't want to see, 
 so you can be who you have always known you could be.

~ Tom Landry ~

Je weet het eigenlijk al lang: je hebt hulp nodig.

Om te ontdekken wat je wil doen in je leven, om te ontdekken welke job daarbij past, om van je missie een goed lopend bedrijf te maken en vooral ook om je gremlins te temmen.


Maar wie kan daarbij helpen?

Wie is goed en kost geen stukken van mensen?

Wie snapt jou echt?

Bij wie ga je je veilig genoeg voelen om te delen wat er echt in je omgaat in plaats van sociaal wenselijke antwoorden te geven?

Wie kan je stok achter de deur zijn zonder je te hard te pushen (want ja, je wil eerlijke feedback maar elke keer moeten huilen na een coachingsessie dat is het ook niet echt)?

Kortom: hoe kies je de coach die echt bij jou past?


Zoek niet langer

Ik maak het je gemakkelijk met 6 redenen waarom ik alvast niét de juiste coach voor je ben.


Rode vlag nummer 1: Ik weet en kan het zelf ook allemaal nog niet

Nog erger: ik zal het nooit allemaal weten en kunnen en ik zal er ook nooit geraken.

Wat is het weten trouwens? Alle kennis die er ooit geweest is en ooit zal zijn?

Wat is er geraken? In het nirvana, het ervaren van de eeuwige en volmaakte bliss?

#sorrynotsorry: leven, helen en ondernemen is een oneindig leerproces.

Mijn leven is niet perfect. Ja ik heb nog huilbuien. Ja ik heb nog stress. Ja ik stel nog dingen uit.

Ik doe niet altijd wat ik predik. Ik ben niet altijd consistent. Ik zoek nog wel eens op internet naar die ene vacature van die ene vaste job waar ik dan dat ene hoge loon zou krijgen zonder echt veel te moeten doen in plaats van een nieuwsbrief te schrijven.

Bijbehorende paradox: hoewel ik het allemaal niet weet en niet kan, kan ik er anderen toch goed bij helpen. :-P


Rode vlag nummer 2: Ik heb geen one size fits all oplossingen

Ik kan jou niet de toverformule geven voor de job die bij je past, het gouden geheim voor een goed lopend bedrijf, de sleutel tot succes voor het helen van al je trauma’s.

Ja, er zijn fundamentele principes en die leer ik je natuurlijk.

Maar er is geen excelsheet waarin we al je talenten invullen en waar dan je droomjob uitkomt.Ik heb geen template waaruit jouw perfecte bedrijf, met continue klantenstroom, tevoorschijn komt.

Ik heb geen oplossingen die standaard voor iedereen werken en dus moeten we samen tot we vinden wat bij jou past en wat voor jou werkt. En ja, soms (vaak) is dat messy.


Rode vlag nummer 3: Ik ben te goed om zo goedkoop te zijn

Duur en goedkoop zijn subjectieve begrippen natuurlijk. Als je 10.000 euro netto per maand verdient, heb je andere criteria dan als je een maand 500 euro omzet gedraaid hebt.

En zoals iemand me vroeger zei: als je een laag bedrag betaalt voor een traject maar het heeft geen effect, was dat dan goedkoper of duurder dan een traject waar je veel voor betaalde en wat wel werkte?

Wat ik bedoel is: ik ben te duur om echt goedkoop te zijn (dus als het gaat om de laagste prijs moet je niet bij mij zijn).

Maar ik ben dan weer te goedkoop om uit te stralen dat ik echt goed ben (dus de mensen die competentie verbinden aan een hoge prijs die komen ook niet naar mij).


Rode vlag nummer 3,5: Het gaat niet alleen om mijn prijzen

Ik zie er ook niet altijd stijlvol en classy uit, met gestylde haren, in de make-up en met bloeiende orchideeën op de achtergrond.


Rode vlag nummer 4: Ik ben niet op de hoogte van het meest recente onderzoek

Het maakt mij niet uit of een model of methode wetenschappelijk bewezen is of niet, als het maar werkt. Ik heb niet de boeken gelezen die ik zou moeten gelezen hebben.

Ik leer en ervaar wat werkt en wat niet werkt en daarmee werk ik.

Ik gebruik dus ook geen fancy woorden.

Ik zeg bijvoorbeeld dat ik te duur en te goedkoop tegelijk ben terwijl ik eigenlijk ook had kunnen zeggen:

‘Mijn dienstverlening vertoont een opvallende paradox: de tariefstructuur reflecteert een opzettelijk gekozen balans tussen kostenefficiëntie en waardeperceptie. Het is evident dat mijn aanbod zich niet in het lagere prijssegment bevindt, daar de geleverde diensten een hoog niveau van expertise, toewijding en kwaliteit vertegenwoordigen.' (danku ChatGPT)


Rode vlag 4: Ik ben eerlijk

Een paar dagen geleden stuurde schrijfcoach Kitty Kilian me ongevraagd een bericht dat ik moest ophouden met de dubbele vraagtekens en dat uitroeptekens voor amateurs zijn.

Mijn eerste reactie was: ‘WAT??? Hier heb ik niet om gevraagd en ik schrijf zoveel uitroeptekens als ik wil en mijn lezers HOUDEN van mijn vraagtekens!!!’

Maar Kitty is echt héél goed. Je voelt gewoon dat ze gelijk heeft. Dus delete ik nu alle uitroeptekens uit mijn teksten, ook al is er nog een piepklein stemmetje in mij dat verontwaardigd zit te protesteren ‘mag ik ook niet één uitroepteken? Eéntje?’

Ik lijk wat op Kitty, qua eerlijkheid dan. En dus gebeurt het dat klanten efkens kwaad op me zijn. Omdat ze voelen dat ik gelijk heb maar ze even hun ego moeten opzij zetten, zoals ik moest doen.


Rode vlag 5: Je gaat het echt doen

Leren (echt leren, niet alleen met je hoofd maar met heel je lijf) is ambetant.

Het is jezelf vrijwillig in de war laten brengen.
Het is de moeilijke vragen niet uit de weg gaan
 Het is het voelen van al die emoties die we juist liever uit de weg gaan, zoals verdriet en schaamte en angst en schuldgevoel.

En doén, dat ook nog.

Denken dat lukt me nooit en voelen ik wil niet en het toch doen, terwijl je eigenlijk het liefst met een zak chip onder een dekentje zou zitten netflixen.

En daar betààl je dan dus nog voor ook, dat ik dan zeg: ‘En, hoe ging het met die ambetante experimenten die je ging doen?’


Rode vlag 6: Ik heb geen quick fixes

We gaan op zoek naar de oorzaak van hardnekkige patronen.

Naar je diepste angsten, je meest vastgeroeste overtuigingen over jezelf en de wereld, naar datgene diep in je menselijke besturingssysteem dat 24/7 actief is maar waar je je nog niet van bewust bent.

Dat gaat net iets trager dan de knop omdraaien (laat iemand het me weten als je de knop gevonden hebt?), affirmaties of fake it till you make it.

Maar het voordeel is: er verandert echt iets in je brein. En daardoor moet je niet meer met wilskracht je oude patronen onderdrukken of jezelf aanzetten tot actie.

Wat is voor jou de belangrijkste rode vlag?

Wat maakt dat je wel dit artikel leest maar toch nooit klant zal worden?

Ann


P.S. Zijn deze rode vlaggen voor jou juist een slinger met feestvlaggetjes?

 Dan ben je heel welkom voor een gratis verkennend zoomgesprek. We kijken we samen wat je vraag precies is en of/hoe ik jou daarbij kan helpen.

Stuur me een berichtje via dit formulier, heel graag tot binnenkort!

P.P.S. Ook alvast dit: op woensdag 17 april geef ik een nieuw live webinar: “Neurodivergent floreren in je werk”.

 Als je brein anders werkt dan gemiddeld, is het nog belangrijker dat je ontdekt welk verschil jij hier op aarde te maken hebt.

Dan is het nog belangrijker dat je jezelf leert kennen én dat je een job vindt of als ondernemer een bedrijf opbouwt waar je volledig tot je recht komt.

Ik noem dat al heel lang: mijn beschutte werkplaats.

Heb jij je beschutte werkplaats al gevonden of gecreëerd?
Of, de vraag die daaraan vooraf gaat: weet jij al hoe jouw beschutte werkplaats er moet uitzien?

Is het antwoord 1 of 2 keer neen, meld je dan zeker aan voor het webinar (ik maak een opname dus als je er niet live bij kan zijn maar wel wil kijken: meld je ook aan).

Alle info en de aanmeldlink vind je hier.

Tags:

Blog

Meer blogs & vlogs

Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x