25 januari 2018
Noem iets waar je NU tegenop kijkt in je bedrijf.
Netwerken? Een webinar geven? Potentiële klanten een aanbod doen?
Stel je nu voor dat je dat iets VANDAAG NOG moet doen.
Wat gebeurt er met je? Welk gedachten komen er in je op? Wat voel je?
Mijn bedrijf bestaat meer dan 10 jaar. 10 jaar lang vond ik bijna al mijn klanten online.
Netwerken, dat deed ik niet. Ik kreeg koppijn alleen al door er aan te denken.
Wie ben ik?
Wat heb ik mensen te bieden?
Vinden mensen me wel interessant genoeg?
Enzovoorts enzoverder, you know the drill.
Maar ja, als ondernemerscoach werd het toch wat ongemakkelijk.
Mijn klanten aanmoedigen om uit hun comfortzone te komen en zelf… you know what I mean.
Dus ging ik netwerken.
En wat merkte ik tot mijn grote verbazing?
Dat mijn grootste angst helemáál niét was "ik ben niet goed genoeg, wat heb ik te bieden, wie ben ik."
Ik ontdekte een veel dieperliggende overtuiging: “Als ik mijn plek inneem, dan neem ik de plek van iemand anders af.”
Als ik ervoor kies om volop zichtbaar te zijn en klanten komen daardoor naar mij, gaan ze dus niet naar iemand die nog niet zichtbaar durft te zijn.
En nu denk ik: DAT IS HELEMAAL OK.
Soms schrik ik er nog eens van hoe goed ik ben, maar begin meer en meer te denken: ik ben GOED in wat ik doe en dat is helemaal OK en dat MAG.
Zoals Federer of Goffin zich ook niet gaan inhouden want ‘het is toch zielig voor de tegenstander als die niet wint’, maar er volop voor gaan, met hun talent, met volle inzet, voor het hoogst mogelijke.
Hoe zit dat bij jou?
Durf jij helemaal te gaan staan voor wie jij bent, voor wat jij te bieden hebt?
Een plek in te nemen, zelfs als dat betekent dat op dat moment op die plek niemand anders kan gaan staan?
Of hou je je nog in?
En wat zit daar dan achter?
Wat is je echte grootste angst?
En denk eraan: je ontdekt pas ECHT welke belemmeringen je tegenhouden als je iets gaat DOEN. Als je gaat experimenteren. Tevoren zijn het allemaal constructies in je hoofd.
En vaak, heel vaak, gaat het niet om die constructies. Maar zitten er diepere angsten en gedachten onder.
Daar gaat het om bij ondernemen. Het gaat erom om je demonen onder ogen te zien.
Ja, je hebt kennis nodig.
En ja, je moet leren verkopen, je ideale klant kiezen, een marketingstrategie uitwerken.
Maar al die dingen zijn makkelijk te leren.
Wat het niet makkelijk maakt zijn onze interne demonen.
Shit, als ik zichtbaar ga zijn, dan …
Shit, als ik een aanbod doe aan een klant, dan…
Shit, als ik hogere prijzen ga vragen, dan…
Iedereen kan leren ondernemen. Maar je moet wél je demonen onder ogen durven zien.
Al die conclusies die je over jezelf getrokken hebt.
Dingen die je bent gaan geloven, over jezelf, je waarde, de wereld.
Welke verhalen vertel je jezelf?
Ben je bereid daarmee aan de gang te gaan?
Dan ben je niet te stoppen!
Vind je dit nog niet zo makkelijk en wil je hier hulp bij?
Neem dan even contact op. Ik help je graag.
Met praktische ondernemerskennis en concrete strategieën.
Maar ook met het tackelen van je demonen. Ze in het volle licht zetten. Zodat je ze kan zien voor wat ze echt zijn.
Zodat ze de bondgenoten kunnen worden die ze eigenlijk altijd al waren.
Hele fijne dag gewenst!
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x