25 november 2021
I want to inspire people.
I want someone to look at me and say
‘because of you I didn’t give up’.
~ onbekend ~
Mijn klanten weten het maar al te goed want ik laat me regelmatig eens gaan over dit onderwerp: ik ben ALLERGISCH aan tips.
Een nieuwsbrief met 5 tips om beter te slapen.
Een e-book met 7 tips om af te vallen.
Een video met de 8 geheimen om in 3 maanden 100.000 euro omzet te draaien.
Het zal allemaal wel. Ik geloof er niks van.
Tips werken niet meer. Of beter gezegd: tips hebben nooit gewerkt.
Wacht, ik moet dit even nuanceren.
Natuurlijk zijn er situaties waarin een tip superwelkom is.
Zo kreeg ik jaren geleden de tip om de was op het hoogste toerental nog even droog te zwieren na het wasprogramma zodat de was sneller droogt, dat doe ik sindsdien altijd.
Of die tip waarbij je de kerstomaatjes tussen twee borden legt om ze sneller allemaal te kunnen doorsnijden (heb ik nog nooit echt geprobeerd trouwens).
Of de tip om de blauw licht filter op mijn gsm op te zetten zodat die minder invloed heeft op mijn slaap.
Met dit soort tips is niks mis.
Ik moet me dus nader verklaren:
Als je een dringend belangrijk probleem hebt, dan ben je NIKS met tips.
Als je eens een keer hoofdpijn hebt, dan ben je misschien wel iets met de tip om een koud washandje tegen je hoofd te houden.
Als je al jaren migraine hebt, ben je niks met die tip, want je hebt die tip en alle 100.000 andere al lang geprobeerd (en ze werken niet, anders had je het probleem niet meer).
Als je al jaren probeert af te vallen, ben je niks met de tips ‘5 glazen water per dag te drinken’. Waarschijnlijk heb je al ontelbaar veel dagen ontelbaar veel glazen water gedronken, en ben je afgevallen? Nope.
Als je al jaren probeert een job te vinden die echt bij je past, ben je niks met de tip ‘heb je al eens bij de vacatures van de VDAB gekeken’ want die site staat al zo lang je je kan herinneren bij je favorieten.
Maar je hebt nog steeds geen job die bij je past.
Ga eens na bij jezelf, met welk dringend belangrijk probleem worstel jij op dit moment? (op eender welk gebied)
Hoe voelt het voor jou als er wéér eens iemand met diezelfde Flairniveau tip komt aanzetten?
Voel je je dan begrepen?
Heb je het gevoel dat de ander jou echt gehoord heeft?
Krijg je vertrouwen in de expertise van die ander, op het vlak van jouw probleem?
Ik denk het niet.
En dat is dus hetzelfde als het gaat om marketing.
Ik zie nog veels te veel tips.
Ik lees nog veels te veel e-books op Flairniveau.
Ik hoor nog veels te veel het equivalent van meer water drinken als je wil afvallen.
En het werkt niet.
De tips werken niet, maar jouw marketing werkt dan dus ook niet.
Want wat denkt je lezer/luisteraar als jij afkomt met tips die hij/zij al tig keer gehoord heeft?
- Oei ik vraag me af of die hier wel echt iets van kent.
- Oei ik ga me rap terug uitschrijven van die mails, want als die artikels allemaal van dit niveau zijn…
Met andere woorden al het werk dat jij in dat artikel, die checklist of dat e-book gestopt hebt, heeft niet alleen géén effect, het heeft zelfs een averechts effect.
Want ja, je lezer krijgt dan geen vertrouwen in jou.
Maar er is meer dan dat: misschien gaat je lezer de tips wél uitproberen of nog eens uitproberen.
En ze werken niet.
Niét omdat water drinken op zich niet goed is.
Niét omdat een koud washandje geen deugd kan doen.
Niét omdat er op de site van de VDAB geen interessante vacatures voorbij komen.
Maar omdat tips alléén niet werken.
En dan gaat je klant dus niet alleen aan jou twijfelen maar ook aan zichzelf: ‘misschien ben ik de enige waarbij dit niet werkt. Het ligt waarschijnlijk aan mij. Ik kan het gewoon niet’.
En ja, ook dan gaat iemand juist geen hulp meer zoeken.
Tips zijn kruimeltjes.
Een dringend belangrijk probleem los je niet op door kruimeltjes, maar door een gedegen aanpak, stap voor stap.
Kennis, inzichten, het oefenen van vaardigheden, met vallen en opstaan, telkens opnieuw.
En: dat is ook wat jij biedt als coach, therapeut, trainer of consultant.
Natuurlijk bied jij veel méér dan tips, dat weet ik heel goed!
Maak van je marketing dus ook veel méér dan tips!
- Bied herkenning. Laat zien dat je potentiële klant niet alleen is met zijn of haar probleem.
Want ja, voor jou is dat heel duidelijk (jij spreekt immers elke dag mensen met hetzelfde probleem) maar voor jouw klanten niet.
Hoe vaak is het niet dat als we ontdekken dat iemand met hetzelfde probleem zit als wij, dat we opgelucht zeggen ‘oh wow dat wist ik niet, dat jij dat ook had! Da’s echt ambetant hé! Oh zo fijn om dat van jou te horen, dat dat voor jou ook niet allemaal zo makkelijk is’
Da’s één van de doelen van marketing: je potentiële klant tonen dat hij/zij niet alleen is.
Want schaamte is één van de grootste hindernissen bij het zoeken naar hulp.
- Laat zien waarom het dringende belangrijke probleem nog niet is opgelost.
Benoem misverstanden (in mijn vakgebied is een groot misverstand bijvoorbeeld ‘als je goed bent in je vak, komen de klanten vanzelf’), heb het over veelgemaakte fouten (‘een website laten ontwerpen lang voordat je helder hebt tot welke klant je je gaat richten’) en onaangename waarheden (‘ondernemen is zoals een akker bewerken: zelfs al doe je de juiste dingen, dan zal het nog een tijd duren eer je de eerste courgetten kan oogsten’).
- Leg je potentiële klant uit wat er écht nodig is om diens probleem op te lossen.
Toon de stappen die nodig zijn (‘éérst bepalen wie je ideale klant is’) en wat een realistisch timeframe is om met het probleem aan de slag te gaan (‘neen, op 6 maanden heb je nog geen continue stroom van klanten, maar we zetten wél de basis om die continuïteit mogelijk te maken’).
En ja, daardoor zullen sommige lezers ontmoedigd worden. (‘pff ik wil echt geen jaar anders gaan eten om die kilo’s kwijt te raken’) maar anderen zullen juist jouw eerlijkheid waarderen én juist daardoor bij jou klant worden.
Wat neem jij mee uit deze nieuwsbrief?
(oh en wat is de slechtste tip die je ooit gelezen hebt over het probleem waar jij je klanten of cliënten bij helpt?)
Ik ben benieuwd!
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x