5 december 2019
A true master is an eternal student.
~ Yi ~
Je hoeft niet perfect te zijn.
Niet als ouder, niet als partner, niet als vriendin, niet als ondernemer en neen, ook niet als therapeut, coach, trainer of consultant.
Meer zelfs: je mág niet perfect zijn.
Ja maar Ann, je werkt toch met mensen! Ik kan toch niet zomaar wat aanmodderen!
Ja, je werkt met mensen.
En wij zijn zelf ook mensen. ;-)
Mensen maken continu fouten.
Perfectie bestaat niet.
Maar versta me niet verkeerd, ik hou geen pleidooi voor middelmatigheid in je vak en na 3 dagen opleiding jezelf een volleerde coach vinden.
Je mag (moet!) absoluut streven naar excellentie in je vak. Elke dag reflecteren en kijken en leren wat er anders en beter kan.
Dat is – naast leren hoe ondernemen werkt- één van de belangrijke pijlers in je bedrijf.
Maar.
Er is een groot verschil tussen perfectionisme en streven naar excellentie.
Perfectionisme is streven naar een onhaalbaar niveau waardoor je verlamd of verkrampt geraakt. Sommigen gaan dan in het uitstelgedrag of het vermijden, anderen gaan juist té hard werken om toch maar geen fouten te maken.
Dat is níét de bedoeling.
Omdat het niet goed is voor jou én niet voor je klanten.
Want je geeft het verkeerde voorbeeld.
Als jij geen fouten durft maken (op welk vlak dan ook) dan geef je onbewust aan je klanten de boodschap dat zij ook geen fouten mogen maken. Ja, je zégt dan misschien wel dat fouten maken helemaal ok is, en dat we leren van falen, maar hoe zeggen ze het: actions speak louder than words.
Onbewust pikt je klant op hoe je écht over fouten maken denkt en dát is wat ze leren van jou.
Je klanten moeten zich veilig voelen. Om te groeien, om het niet te weten, om fouten te maken.
Ik moet dan altijd terugdenken aan een uitspraak van een van mijn trainers, jaren geleden tijdens een opleiding die ik volgde.
“Je moet maar een half wiel voorlopen”.
Yep, een half wiel is genoeg.
Je hoeft geen 10 kilometer voor te rijden.
Je hoeft zéker niet perfect te zijn.
Je kan beter de weg wijzen als je een half wiel voorloopt.
Je kan wijzen waar er een put in de weg is, waar er een hobbel is. Als je een kilometer voorop fietst en je volgers komen aan een kruispunt, dan ben jij al achter de volgende bocht verdwenen en kunnen ze dus niet meer zien wat de juiste weg is.
Ok, het is maar een metafoor maar het klopt wel. Het is nodig dat je echt snapt waar je klanten mee worstelen, dat je dit echt van binnen begrijpt. Als je zelf al zo lang fietst, mountainbiket, moeilijke afdalingen, dan snap je niet meer hoe moeilijk het is om in het begin gewoon récht te blijven op die twee wielen.
Enkel door te doen (én door dus fouten te maken) word je beter.
Je leest vaak ‘falen bestaat niet’.
Ik zou zeggen falen, mislukken, fouten maken, bestaat absoluut wél, maar het is gewoon een teken dat je aan het leren bent.
Per definitie is het zo dat je als je fouten maakt, dat je dan aan het leren bent.
Als je géén fouten maakt, dan kon je het al.
Ok, dat gaan we nog eens herhalen. :-)
Enkel als je merkt ‘hé ik maak fouten’ ben je aan het leren.
Je leert dus énkel door fouten te maken.
Als je géén fouten maakt, heb je niet geleerd (dan deed je iets dat je al kon).
En je klanten groeien mee met jou, met jouw leerproces.
Ik weet nog heel goed mijn eerste klanten zoveel jaar geleden. Ik was oprecht blij als ik een paar goeie vragen had kunnen stellen tijdens een gesprek. En ja, mijn klanten van toen waren daar ook blij mee.
Zou ik NU blij zijn als ik een paar goeie vragen heb gesteld tijdens een gesprek? Op zich wel, want zelfs één goeie coachingsvraag kan zoveel verschil maken. Maar mijn klanten zijn meegegroeid, veel van hen zijn zélf keigoeie coaches en dat betekent dus dat ik ook gegroeid ben.
Het gaat dus niet om perfect ZIJN. Het gaat om elke dag leren hoe je nog beter kan worden. Niet vanuit stress of het vermijden van fouten of vanuit ‘ik ben nog niet goed genoeg’ maar vanuit een oprecht verlangen om steeds beter te worden in het vak, het ambacht zou ik zeggen, dat je gekozen hebt.
Wat raakt dit artikel bij jou? Mail me gerust op ann@althea-coaching.be, ik lees je reactie heel graag!
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x