Je MAG niet perfect zijn

5 december 2019

A true master is an eternal student.
~ Yi ~

Je hoeft niet perfect te zijn.
Niet als ouder, niet als partner, niet als vriendin, niet als ondernemer en neen, ook niet als therapeut, coach, trainer of consultant.
Meer zelfs: je mág niet perfect zijn.

Ja maar Ann, je werkt toch met mensen! Ik kan toch niet zomaar wat aanmodderen!

Ja, je werkt met mensen.
En wij zijn zelf ook mensen. ;-)
Mensen maken continu fouten.
Perfectie bestaat niet.

Maar versta me niet verkeerd, ik hou geen pleidooi voor middelmatigheid in je vak en na 3 dagen opleiding jezelf een volleerde coach vinden.
Je mag (moet!) absoluut streven naar excellentie in je vak. Elke dag reflecteren en kijken en leren wat er anders en beter kan.
Dat is – naast leren hoe ondernemen werkt- één van de belangrijke pijlers in je bedrijf.

Maar.
Er is een groot verschil tussen perfectionisme en streven naar excellentie.

Perfectionisme is streven naar een onhaalbaar niveau waardoor je verlamd of verkrampt geraakt. Sommigen gaan dan in het uitstelgedrag of het vermijden, anderen gaan juist té hard werken om toch maar geen fouten te maken.
Dat is níét de bedoeling.
Omdat het niet goed is voor jou én niet voor je klanten.

Want je geeft het verkeerde voorbeeld.

Als jij geen fouten durft maken (op welk vlak dan ook) dan geef je onbewust aan je klanten de boodschap dat zij ook geen fouten mogen maken. Ja, je zégt dan misschien wel dat fouten maken helemaal ok is, en dat we leren van falen, maar hoe zeggen ze het: actions speak louder than words.
Onbewust pikt je klant op hoe je écht over fouten maken denkt en dát is wat ze leren van jou.

Je klanten moeten zich veilig voelen. Om te groeien, om het niet te weten, om fouten te maken.

Ik moet dan altijd terugdenken aan een uitspraak van een van mijn trainers, jaren geleden tijdens een opleiding die ik volgde.
“Je moet maar een half wiel voorlopen”.

Yep, een half wiel is genoeg.
Je hoeft geen 10 kilometer voor te rijden.
Je hoeft zéker niet perfect te zijn.

Je kan beter de weg wijzen als je een half wiel voorloopt.
Je kan wijzen waar er een put in de weg is, waar er een hobbel is. Als je een kilometer voorop fietst en je volgers komen aan een kruispunt, dan ben jij al achter de volgende bocht verdwenen en kunnen ze dus niet meer zien wat de juiste weg is.

Ok, het is maar een metafoor maar het klopt wel. Het is nodig dat je echt snapt waar je klanten mee worstelen, dat je dit echt van binnen begrijpt. Als je zelf al zo lang fietst, mountainbiket, moeilijke afdalingen, dan snap je niet meer hoe moeilijk het is om in het begin gewoon récht te blijven op die twee wielen.

Enkel door te doen (én door dus fouten te maken) word je beter.

Je leest vaak ‘falen bestaat niet’.
Ik zou zeggen falen, mislukken, fouten maken, bestaat absoluut wél, maar het is gewoon een teken dat je aan het leren bent.

Per definitie is het zo dat je als je fouten maakt, dat je dan aan het leren bent.
Als je géén fouten maakt, dan kon je het al.

Ok, dat gaan we nog eens herhalen. :-)
Enkel als je merkt ‘hé ik maak fouten’ ben je aan het leren.
Je leert dus énkel door fouten te maken.
Als je géén fouten maakt, heb je niet geleerd (dan deed je iets dat je al kon).

En je klanten groeien mee met jou, met jouw leerproces.
Ik weet nog heel goed mijn eerste klanten zoveel jaar geleden. Ik was oprecht blij als ik een paar goeie vragen had kunnen stellen tijdens een gesprek. En ja, mijn klanten van toen waren daar ook blij mee.

Zou ik NU blij zijn als ik een paar goeie vragen heb gesteld tijdens een gesprek? Op zich wel, want zelfs één goeie coachingsvraag kan zoveel verschil maken. Maar mijn klanten zijn meegegroeid, veel van hen zijn zélf keigoeie coaches en dat betekent dus dat ik ook gegroeid ben.

Het gaat dus niet om perfect ZIJN. Het gaat om elke dag leren hoe je nog beter kan worden. Niet vanuit stress of het vermijden van fouten of vanuit ‘ik ben nog niet goed genoeg’ maar vanuit een oprecht verlangen om steeds beter te worden in het vak, het ambacht zou ik zeggen, dat je gekozen hebt.

Wat raakt dit artikel bij jou? Mail me gerust op ann@althea-coaching.be, ik lees je reactie heel graag!
Ann

P.S. Inhoudelijk blijf je groeien in je vak, maar ook het ondernemen is een continu leerproces.

Daarom geef ik op 18 december mijn webinar “In 5 stappen van missie naar impact.”

In dit gratis webinar neem ik je mee in de 5 stappen die nodig zijn om jouw ondernemershuis op te bouwen: van bouwgrond tot dak, van missie tot echte impact op je klanten.

Dus ben je coach, trainer, therapeut of consultant en wil je je bedrijf of praktijk verder uitbouwen maar:

  • Weet je niet waar te beginnen
  • Heb je een hekel aan marketing en verkopen (omdat je dat opdringerig vindt)
  • Wil je gewoon zoveel mogelijk werken met je klanten en zo een verschil maken in de wereld?

Dan is dit webinar bedoeld voor jou!

Ik geef deze online training twee keer live op 18 december, om 11u en om 20u.
Aanmelden kan via deze link, dan kies je zelf het tijdstip dat je het beste past.

(Kan je er niet live bij zijn maar wil je toch graag het webinar bekijken? Meld je dan ook aan, ik stuur na afloop de opname naar iedereen die zich registreerde)

Meer blogs & vlogs

2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x