Moet je als ondernemer per se hard werken?

4 april 2019

Vorige week deed ik mijn 4-daagse challenge en na afloop schreef iemand me: “Mij viel het op dat jijzelf de overtuiging lijkt te hebben dat hard werken essentieel is, maar dat hoeft natuurlijk niet.”
Tenminste, ze schreef ook nog een heleboel andere dingen maar dit sprong er voor mij uit.

Dus begon ik na te denken.
Is het zo dat ik de overtuiging heb dat hard werken essentieel is? En is die overtuiging waar?

Het brengt me terug naar de eerste 8 jaar van mijn bedrijf. Jaren waarin mijn omzet heel laag was (de eerste 6 jaar) en daarna steeg toen ik bij mijn eerste businesscoach leerde te stoppen met losse sessies, de prijzen durfde te gaan vragen die mijn dienst echt waard was en leerde verkopen.

En toch ontbrak er nog iets, het bleef nog teveel geworstel en mijn omzet bleef te laag.

Toen ik mijn tweede (en huidige) coach leerde kennen, viel het kwartje. (ja, ze is Nederlandse dus ik kan nu echt niet zeggen ‘toen viel mijne frank’ :-P )

Ze zei namelijk te pas en te onpas: “Ben je bereid te doen wat nodig is om je doelen te bereiken?”

En toen besefte ik het: ik was tot dan toe níét bereid geweest te doen wat nodig was om mijn doelen te bereiken.
Ik dácht dat ik alles deed wat ik kon, maar dat was niet zo. Sindsdien is “ben je bereid te doen wat nodig is om je doelen te bereiken” zowat mijn mantra geworden.

Wil dat nu zeggen dat ondernemen continu hard werken is? Dat je over je grenzen móét gaan om succesvol te worden?
Er zijn een paar dingen die ik daar absoluut over wil zeggen.

1.Hoe groter je doel, hoe harder je zal moeten werken.

Alles vertrekt bij je doelen. Hoe hoger je doelen, hoe meer je bereid moet zijn om ervoor te doen.

Dat wil daarom niet zeggen dat je voor een omzet van 200.000 euro dubbel zo hard moet werken als voor een omzet van 100.000 euro of dat hard/veel werken altijd geld oplevert. Neen, het gaat ook om strategie, het juiste doen.

En toch, voor meer klanten en meer omzet zal je engere acties moeten doen, meer uit je kot moeten komen.

Zoals het meer inspanning, toewijding en focus vraagt om tennisprof te worden dan om in het weekend en alleen bij mooi weer een clubkampioenschap te willen winnen.

En neen, we moeten niet allemaal streven om tennisprof te worden. Het gaat om JOUW doelen, wat wil JIJ realiseren in de wereld, welk verschil wil JIJ maken?

2. Ben je pas begonnen met het bewerken van je akker of heb je al volop oogst?

Trouwe lezers weten het, ik vergelijk een bedrijf uitbouwen vaak met het bewerken van een akker. Zoals je niet direct courgetten kan oogsten, kan je ook niet direct klanten oogsten.
Je moet omploegen, bemesten, zaaien en water geven. En dan pas, na een tijd, komt er een sprietje bovenpiepen. En dan nog later heb je pas courgetten.

Dus ja, als je al langer bezig bent met het bewerken van je akker of het uitbouwen van een bedrijf gaat het klanten krijgen makkelijker.
Maar vergis je niet: ook daarna blijft het bewerken van je akker noodzakelijk, om te voorkomen dat je een seizoen krijgt zonder oogst (en dus met honger lijden).

3. Je angsten overwinnen is ook hard werken.

Ik ben bijvoorbeeld een bang mens. Jongens, je wil niet weten waar ik allemaal zenuwachtig van word.
Achteruit parkeren. Ergens naar toe rijden waar ik nog nooit geweest ben (en dan vooral dat parkeren weer :-)). In een winkel binnenstappen waar ik nog nooit geweest ben. Bellen.  

Ik heb dus best wat energie nodig om mijn angsten te overwinnen.

En neen, ga me nu niet mailen met reacties als ‘Ann, je moet echt die-en-die methode eens gaan bekijken’ of ‘Ann, ik kan je hier écht bij helpen’. (Of zoals ze in Nederland zeggen: acquisitie naar aanleiding van dit bericht wordt niet op prijs gesteld :-P)

Maar het is wel een realiteit: om te ondernemen, om echt te groeien, zal JIJ moeten groeien.
En dus met je angsten, oude wonden en overlevingsstrategieën aan de gang moeten.
En dát maakt het soms hard werken.

4. Laat je niet verblinden door schone schijn en valse hoop.

Er zijn veel ondernemerscoaches, neen, ondernemers in het algemeen, die een façade ophouden.
Het lijkt of ze niet hard werken maar achter de schermen is dat wél het geval.
Of, een ander soort façade, het lijkt of hun bedrijf supergoed draait maar dat is niet het geval.
Laat je daar niet door verblinden.

Laat je ook niet verleiden door de illusie van de valse hoop. De illusie dat als je bij een ondernemerscoach start je worstelingen voorgoed voorbij zijn.

Every level has its own devil.
Jij moet groeien om je bedrijf te doen groeien en je bedrijf zal nooit AF zijn. Er komt nooit een punt waarop alles volledig smooth verloopt. Groeipijnen doen nu eenmaal zeer, net als spierpijn.

Laat je dus niet misleiden door coaches die het tegendeel beweren (of laten uitschijnen door de façade die ze ophouden). 

Ann, wordt het dan nooit makkelijker? Je ontneemt me echt álle moed om door te zetten of er zelfs maar aan te beginnen!
Ah, toch wel, want hier komt punt 5.

5. It takes great effort to be effortless at anything.

Als je 10 keer een webinar gedaan hebt, dan is dat zo vertrouwd dat je je volledig kan concentreren op de interactie met je publiek.
Als je 50 nieuwsbrieven geschreven hebt, dan knal je er de volgende in minder dan een uurtje uit.
Als je 100 verkoopgesprekken hebt gedaan wordt het bijna een spelletje om de bezwaren van je klanten te ontmantelen.

Kortom, het vakmanschap en de expertise die je ontwikkelt, zowel inhoudelijk als op ondernemersgebied, die maken een groot verschil.
Die maken ook dat je steeds minder voorbereidingstijd nodig hebt.
Dat je écht gaat vertrouwen op jezelf en alle kennis die je opgedaan hebt.
Dat je wéét dat je zoveel waarde geeft.

Dus als conclusie: ga ik continu over mijn grenzen? Neen, maar het is wel iets dat ik moet bewaken.
Maak ik de dingen soms zwaarder dan ze zijn omdat ik bang ben (de Gremlins in mijn hoofd)? Yep!
Maar vooral: is het harde werken voor mij de moeite waard? Absoluut!
En dan heb ik het zéker niet alleen over het geld, maar bijvoorbeeld over mijn gevoel van eigenwaarde en over hoe fier ik kan zijn op mijn klanten, als zij hun angsten overwinnen.

Wat raakt dit artikel in jou? Ik lees het heel graag, dus stuur gerust een reactie naar ann@althea-coaching.be!

Ann

P.S. Wanneer jij er klaar voor bent om de volgende stap te zetten in je bedrijf zijn dit 2 manieren waarop ik je kan helpen:

1. Op zaterdag 4 mei geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five”.
Het is de eerste én enige keer dit jaar dat ik de workshop geef op een zaterdag, dus schrijf je snel in als zaterdag voor jou de ideale dag is!

In één dag ontdek je de 5 pijlers van een succesvolle onderneming: het helder krijgen van je missie, een krachtig aanbod dat de oplossing biedt voor een dringend probleem, marketing, verkopen én zelfleiderschap.
Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.

Let op! Kom alleen als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

2. Liever 1 op 1 met mij aan de slag?
Contacteer me via ann@althea-coaching.be en ik nodig je uit voor een doorbraaksessie. Tijdens dit (gratis) verkennend gesprek onderzoeken we samen waar jij op dit moment tegenaan loopt in je bedrijf/praktijk, waar je naartoe wil en hoe ik jou daarbij kan helpen.

Meer blogs & vlogs

Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x