3 oktober 2019
Vandaag exact 12 jaar geleden werd ik ondernemer.
Ik herinner me het nog supergoed.
1 oktober (de officiële start van mijn bedrijf) was op een maandag, maar omdat ik niet werkte op vrijdag was 28 september mijn eerste dag zonder job-in-loondienst.
Mijn partner, dochter (toen bijna 2, superschattig!) en ik gingen iets eten aan de Zoete Waters in Oud-Heverlee.
Na het eten liepen we terug naar de auto en ik dacht: "OK, euh, wat moet ik nu eigenlijk doen maandag?" Ik had geen enkel idee.
Ik wist dat ik mensen wou coachen en training wou geven (op zich ook al redelijk vaag, zie ik nu in ;-)).
Maar hoe ik aan die mensen zou geraken? Geen idee.
Ik dacht: eerst maar eens een website, dan komt de rest wel vanzelf.
Die website, dat bleek al niet zo simpel als ik dacht.
Ik had een beetje veel last van uitstelgedrag.
Na een jaar (neen ik overdrijf niet) stond de website online.
Maar ook daarna ging het niet vanzelf.
Wat ik toen namelijk nog niet wist, is dat je niet alleen expert moet worden in je vak, maar ook moet leren ondernemen.
Daarom vandaag op deze feestelijke dag (mét nog veel regen ook, I love it!) mijn 5 grootste ondernemerslessen.
1. Je kan zo veel méér dan je denkt.
Als je me op 1 oktober 2007 gezegd had dat ik nu mensen zou leren verkopen, zou ik je voor gek verklaard hebben.
Als je me gezegd zou hebben dat ik een eigen kantoor zou hebben, zou ik je voor gek verklaard hebben.
Als je me gezegd zou hebben dat ik video’s zou maken, zou ik je voor gek verklaard hebben.
Als je me gezegd zou hebben dat mijn trainingen een soort stand-up comedy zouden zijn, dan zou ik je absoluut voor gek verklaard hebben.
Enzovoort enzoverder enzovoort.
Ik doe nu zo veel dingen die ik niet voor mogelijk hield.
Ook jij kan zo veel méér dan je denkt! Maar dat komt niet vanzelf. Daarvoor zal je moeten leren en oefenen, telkens opnieuw.
2. Je hebt iemand nodig die méér jou gelooft dan je zelf doet.
Zeker als je start met zo weinig zelfvertrouwen als ik. :-)
Verzamel dus mensen rondom je die in jou en je bedrijf geloven, nog meer dan jij dat doet.
En ook: praat niet over je bedrijf met mensen die je onzeker maken, die aan je twijfelen (en daardoor jouw eigen twijfel wakker maken), die niet in jouw bedrijf geloven. Je mag jezelf daar écht tegen beschermen!
3. Je moet leren ontvangen.
Als het gaat om geld en omzet, hoor ik heel van van coaches, trainers en therapeuten: “ik moet hier niet rijk mee worden.” “Ik heb niet zoveel nodig.”
Wat ik ervaren hebt: je hebt een gelddoel nodig.
Maar méér dan dat: je moet je relatie met geld helder krijgen.
Ik heb ook heel lang gedacht “ik heb genoeg”.
Tot ik tot het besef kwam: ik wil eigenlijk meer. En ik mág meer willen.
Dat maakte een wereld van verschil.
Als je aan de ene kant zegt ‘ja, ik wil een bedrijf uitbouwen’ en tegelijk (misschien grotendeels onbewust) ‘neen, ik kan geen geld ontvangen want …’ (dat is egoïstisch, materialistisch enz.) dan sta je met één voet op het gaspedaal én met één voet op de rem. En zoals in een auto werkt dat ook in je bedrijf niet.
4. Je kan het niet alleen.
Geloof me, als het alleen kon, zou ik het alleen doen. Want ik denk bijna altijd dat ik het beter weet. ;-)
Ik ben super ongeduldig. En ik erger me aan fouten die anderen maken (terwijl ik die zelf natuurlijk ook maak hè, ik weet het!!).
Maar mensen rondom je die goed zijn in hun vak zodat je met een gerust hart dingen kan uitbesteden of advies kan vragen, die heb je gewoon broodnodig.
Want ook al ben je zo eigenwijs als ik, de realiteit is toch dat we niet alles weten, niet alles kunnen weten, en niet alles alleen kunnen doen.
En neen, dat betekent daarom níét dat je mensen in loondienst moet nemen, helemaal niet.
Maar schakel hulp in waar je die nodig hebt.
Blijf niet te lang alleen sukkelen, daar verlies je veel tijd (en dus ook geld) mee.
Daarbij hoort dus punt 4 bis: Durf investeren in je bedrijf.
Als coach, therapeut, consultant of trainer hebben we het eigenlijk toch gemakkelijk hè. Laptop, gsm (en 2 goed zittende zeteltjes voor de coach en de therapeut) en we zijn vertrokken.
Alleen is dat een illusie.
Ook wij moeten investeren.
In inhoudelijke kennis, maar meer nog in ondernemerskennis. (en neen, dat zeg ik niet omdat ik ondernemerscoach ben, maar omdat ik zie dat dat investeren in inhoudelijke expertise méér dan genoeg gebeurt en het investeren in het opdoen van ondernemerskennis en -vaardigheden véél te weinig!)
Wij moeten investeren in mensen die ons helpen (zie punt 4).
Maar ook in systemen bijvoorbeeld (een goed mailsysteem, een facturatiesysteem, een afsprakensysteem, later bijvoorbeeld ook een webinarsysteem enz.).
Ook bij ons soort business geldt ‘de kosten gaan voor de baten uit’.
5. Ondernemen is een marathon, geen sprint.
Ondernemen is één groot leerproces.
Neen, je bent geen goeie coach na 1 gesprek.
Neen, je kan geen goede webinars geven na 1 keer.
Neen, verkopen lukt niet goed de eerste (tweede, derde, vierde enz.) keer.
Bekijk het ondernemen als een marathon.
Als je een nieuwsbrief verstuurt, dan is dat de eerste van misschien wel 500 nieuwsbrieven. En elke nieuwsbrief wordt een beetje beter.
Als je een verkoopgesprek doet, is dat het eerste van misschien wel 1000 gesprekken. En elke keer vraag je je af ‘wat kan ik de volgende keer anders doen?’
Zo haal je de druk eraf én blijft het elke keer weer interessant: wat kan ik nu weer doen om beter te worden?
Ik ben benieuwd: wat is voor jou de belangrijkste les (één van mijn 5 punten, of misschien heb jij nog een heel andere ondernemersles geleerd)?
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x