Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent

12 maart 2020

A woman is like a tea bag -
you never know how strong she is
until she gets in hot water.
~ Eleanor Roosevelt ~

Er zijn een paar dingen die je niet aan de buitenkant aan me ziet (maar die wel bekend zullen zijn voor trouwe nieuwsbrieflezers ;-)).

Het eerste is mijn introvert zijn waar mensen die me leren kennen van achterover kunnen vallen (‘Jij? Neen! Dat kan niet, jij bent zo vlot!’) en het tweede is dat ik heel snel heel bang ben.

Mijn brein is nogal overactief en echt gewéldig in het bedenken van de meest waarschijnlijke én onwaarschijnlijke rampscenario’s.

Ne mens vraagt zich dan wel eens af: hoe is zo’n bang mens er in geslaagd een bedrijf uit te bouwen?
Want we moeten eerlijk zijn, ondernemen is niet altijd de makkelijkste weg.

Wel, het antwoord daarop is erg eenvoudig: omdat ik kostwinnaar ben.

Wat heeft dát nu te maken met angst?

Wel, ik ga altijd door een bepaalde cyclus, laten we hem de van willen-maar-niet-durven-naar-doen-en-me-uiteindelijk-nog-amuseren-ook cyclus noemen.

Fase 1: Ik wil iets maar ik durf niet. (ook bekend als: er móét een omweg zijn!)

Ik wil echt wel een praktijk uitbouwen.
Maar ja, wat moet ik daarvoor doen?
Pff, buiten komen en echt tegen mensen zeggen wat ik doe.
Dat durf ik niet. ECHT niet.
En ik ga het ook niet doen. Ik zoek wel een omweg om te bereiken wat ik wil.

Resultaat: ik doe niet wat nodig is om mijn doelen te bereiken. Ik schrijf wat halfslachtige nieuwsbrieven (heel af en toe), ik heb af en toe een paar individuele klanten maar bijlange niet genoeg om van te leven.

Fase 2: Ik durf niet maar ik moet. (ook bekend als: shit er is geen omweg!)

Shit. De omweg werkt niet.
Ik moet toch doen waar ik bang voor ben. Anders gaat het niet werken.
En het m
óét werken, anders heb ik geen geld en dan kan ik mijn rekeningen niet betalen.

Resultaat: ik raap al mijn moed bijeen.

Ik kondig workshops aan, ik ben heel de week tevoren gestresst en hoop dat de locatie overstroomt zodat de workshop afgelast moet worden maar jammer genoeg gebeurt dat niet.

Fase 3: Ik moet dus ik doe het.

OK ik doe het.
Aha, dat viel eigenlijk nog mee.
Maar als het niet had gemoeten, dan had ik het niet gedaan.
OK, het moet nog altijd, dus ik herhaal het.

Resultaat: ik doe wat nodig is en de resultaten volgen.

Fase 4: Ik doe het en het begint te wennen.

Oh, maar nu ik dat al zo vaak gedaan heb, valt dat wel goed mee eigenlijk. Ik heb er geen stress meer voor. Als ik geweten had dat het zo simpel zou zijn!

Fase 5: Ik amuseer me.

Deze fase spreekt voor zich. :-)

Móét je dan per se die druk hebben Ann, van dat kostwinnaar zijn? Kan het allemaal niet wat gemakkelijker en aangenamer?

Wel, ik denk zéker dat het makkelijker en aangenamer kan, alleen euh, bij mij dus niet

Ik ben zo’n angsthaas dat ik het financiële moeten echt nodig heb om in actie te komen.
En natuurlijk blijft dat niet de hele tijd nodig. Eens ik voor iets in de ‘ik amuseer me’ fase zit, dan is die druk niet meer nodig. Dan amuseer ik me dus, zoals de naam van de fase het zegt.

Maar ik moet eerlijk zijn: zonder het kostwinnaar zijn had ik nu nog steeds een hobbybedrijf.

En neen, ik stond niet altijd te juichen dat ik kostwinnaar was.
Ik weet nog heel goed dat ik hier ambetant over was, niet kwaad op mijn partner maar eerder van ‘waarom heb ik nu geen partner die goed verdient zodat ik al die stress niet heb in mijn bedrijf???’

Er was iets in mij dat die verantwoordelijkheid niet wou nemen, ervan weg bleef lopen.

Tot ik heel duidelijk begon te zien dat dit dé sjot was die ik nodig had.
Dat het niet alleen een kans was om volledig voor mijn bedrijf te gaan maar ook om de persoonlijke groei door te maken die daarbij hoorde.

Ik weet nog dat ik in de keuken stond en voelde ‘ok, ik heb deze verantwoordelijkheid te nemen in dit leven en ik ga ervan leren wat er van te leren valt’.
En die beslissing heeft voor een mega doorbraak gezorgd in mijn bedrijf.

Toen had ik wél 100% commitment. Toen deed ik dus wél wat nodig was en daardoor kwamen ook de resultaten.

En neen, bij mij zou dat dus niet gebeurd zijn als ik niet de kostwinnaar was.
En het zou niet blijven gebeuren als ik niet (meer) de kostwinnaar was.

En dat zou dus superspijtig zijn.
Voor mijn klanten, mijn potentiële klanten én voor mezelf.
Ik wist op voorhand niet dat financieel onafhankelijk zijn zo’n gevoel van trots zou meebrengen.
Ik wist op voorhand niet dat financieel onafhankelijk zijn zo’n effect heeft op je zelfvertrouwen.

Maar nu ik dat ervaar en weet dat het mogelijk is, vind ik het superbelangrijk om deze boodschap door te geven.
Je kan GOED verdienen met je bedrijf.
Je kan zoveel verdienen dat je financieel onafhankelijk bent en dat doet iets met je.

Jamaar Ann, als ik dat nu niet per se wil?
Van mij móét dat niet. Iedereen maakt zijn/haar eigen keuzes.
Maar laat je daarin alsjeblieft niet tegenhouden door je gremlins. Door wat gepast is of niet gepast.
Maak de keuzes die bij JOU passen. Ga ontdekken welke keuzes bij jou passen.

Zo ben ik bijvoorbeeld alleen eigenaar van mijn huis, en ja, we gaan er met zijn drieën in wonen.
Bedoel ik dat iedereen dat zo moet doen? Neen, dat bedoel ik niet.
Maar voor mij klopt het.

Dus als jij ook de ambitie hebt om financieel onafhankelijk te worden (hoe verborgen misschien ook nog): laat je niet tegenhouden door je gremlins of je omgeving die je wijsmaken dat dit niet kan.
Er is zoveel meer mogelijk dan je nu denkt.
Je kan leren betrouwbaar te worden voor jezelf.
Je kan leren je eigen geld te verdienen zodat je voor niks meer toestemming moet vragen.

Wat is het belangrijkste inzicht dat jij meeneemt uit dit artikel?
Ik lees je reactie heel graag via ann@althea-coaching.be!

Ann

P.S. Op dinsdag 15 september geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five”

Als je nu echt wil gaan leren ondernemen in plaats van te blijven hangen in details is dit de eerste stap!
Ik leer je hoe je je ondernemershuis opbouwt van fundament tot aan het dak.
Marketing, verkopen, zichtbaar worden, prijzen bepalen, het komt allemaal aan bod.

Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.

Let op! Doe alleen mee als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier

En goed om weten: vanaf nu is het 2 voor de prijs van 1: je mag met andere woorden iemand gratis meebrengen. Je collega-coach, je vriendin-ondernemer, je business-buddy, als ze maar het ondernemersvak willen leren!

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

Meer blogs & vlogs

Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! Radicaal eerlijke marketing, was da? De 5 grootste misverstanden over verkopen I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Senseo of Nespresso? Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x