12 juni 2019
“Nu ben ik echt kwáád. Iemand die ik ken gaat nét hetzelfde doen als ik, dezelfde doelgroep en al. In het dorp hiernaast.”
Dat schreef een klant me.
En het is niet de eerste keer dat het thema aan bod komt met klanten.
Hoe ga je om met concurrentie? Wat raakt dat in jou?
Ik zeg: concurrentie is top!
Meer zelfs: een concurrent is een uitnodiging.
1. Laat een concurrent de uitnodiging zijn om nog meer jezelf te zijn in je bedrijf.
Het enige wat werkt als je concurrenten hebt (of weer een nieuwe concurrent ontdekt) is zelf je werk doen.
Aan de slag gaan én blijven met je marketing.
Vanuit wie jij bent en waarvoor jij staat.
Zéker niet je gaan aanpassen om te kunnen concurreren, maar juist nog méér doen wat bij jou past.
Nog méér kiezen voor jouw allerliefste lievelingsklant.
Nog méér het aanbod doen waarvan je weet dat je klant dit echt nodig heeft.
Nog méér jouw visie in de wereld zetten.
Dat heeft twee gevolgen:
Je onderscheidt je nog meer van je concurrenten én je focust op jezelf.
Door al die acties heb je een goed gevoel over jezelf want je wéét dat jij alles doet om je bedrijf te doen groeien.
Bijkomend voordeel: je hebt gewoonweg geen tijd over om je met je concurrenten bezig te houden :-P
2. Laat een concurrent de uitnodiging zijn om nu écht korte metten te maken met je faalangst. Een duw om nu écht komaf te maken met je uitstelgedrag.
“Ik ben echt kwáád”, zei mijn klant.
En weet je, ik ben blij als mijn klanten kwaad worden. Want dat is vaak de kracht en de energie die ze nodig hebben om nu écht in actie te komen zonder zich nog iets aan te trekken van alle meningen.
Laat je kwaadheid je drijfveer zijn om het nu écht te doen zoals jij wil, op jouw manier. Je drijfveer om je nu echt niet meer te laten tegenhouden.
Niet door je gremlins. Niet door de meningen van mensen rondom jou.
Niet door wat je denkt dat de mensen rondom jou denken.
Doe wat jij te doen hebt, NU!
3. Laat een concurrent de uitnodiging zijn om in overvloed te denken.
Er zullen ALTIJD concurrenten zijn. (tenzij je je niet richt op een dringend belangrijk probleem met je bedrijf, en dan heb jij een dringend belangrijk probleem mét je bedrijf!)
Er zullen altijd NIEUWE concurrenten komen.
Er zullen concurrenten komen die de mosterd onder andere bij jou halen.
En dat is helemaal OK.
Want je kan er én niks aan doen. En ze nodigen je uit om te denken in overvloed.
Om na te gaan waar jij nog denkt en handelt vanuit angst, de schrik dat je niet goed genoeg bent. Dat je nooit goed genoeg zal zijn. Dat het maar een kwestie van tijd is eer de buitenwereld dat ook ontdekt.
En voor de duidelijkheid: ik heb het níét over iemand die je letterlijk kopiëert. Die jouw teksten letterlijk op zijn website of folders gebruikt. Over iemand die je lesmateriaal heeft gecopy-paste.
Daar mag (of moet!) je tegen op treden.
4. Laat een concurrent de uitnodiging zijn om je grenzen nog meer aan te geven.
Om echt goeie prijzen te gaan vragen zodat de balans geven-nemen klopt.
Om niet meer steeds méér te geven dan je beloofd had, uit schrik.
Dus.
Zeg dankjewel tegen je concurrent. Hij of zijn bewijst je een enorme dienst.
Neem je plek in. Je bent hier om een bepaalde reden met een uniek talent.
Verspil je tijd en je aandacht niet aan wie doet wat jij doet (of wat er op lijkt).
Als ze zelf echt goed zijn, dan gaan ze hun eigen weg, zijn ze ook uniek en ben je sowieso geen concurrenten.
Als ze enkel kopiëren en niet bereid zijn zelf het harde werk te doen, dan blijven ze toch niet overeind in de ondernemerswereld.
Ann, raakt concurrentie jou nu echt nooit?
Natuurlijk niet, concurrentie laat me totaal onverschillig want ik ben helemaal perfect.
Natuurlijk wel! Soms is mijn eerste reactie ook ‘laat ook maar, ik stop ermee, het hoeft niet meer’.
Maar dan kijk ik terug naar de uitnodiging die ook voor mij in concurrentie zit.
En dán ga ik weer aan het werk.
Dat is nog altijd de beste remedie tegen angst en ontmoediging. Zoals ik vaak zeg: 'Action cures fear.’
Wat raakt deze nieuwsbrief in jou? Hoe reageer jij op concurrentie?
Ik lees het graag, dus stuur me gerust een reactie op ann@althea-coaching.be!
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x