Joepie, ik heb een concurrent!

12 juni 2019

“Nu ben ik echt kwáád. Iemand die ik ken gaat nét hetzelfde doen als ik, dezelfde doelgroep en al. In het dorp hiernaast.”

Dat schreef een klant me.
En het is niet de eerste keer dat het thema aan bod komt met klanten.

Hoe ga je om met concurrentie? Wat raakt dat in jou?

Ik zeg: concurrentie is top!
Meer zelfs: een concurrent is een uitnodiging.

1. Laat een concurrent de uitnodiging zijn om nog meer jezelf te zijn in je bedrijf.

Het enige wat werkt als je concurrenten hebt (of weer een nieuwe concurrent ontdekt) is zelf je werk doen.
Aan de slag gaan én blijven met je marketing.
Vanuit wie jij bent en waarvoor jij staat.

Zéker niet je gaan aanpassen om te kunnen concurreren, maar juist nog méér doen wat bij jou past.
Nog méér kiezen voor jouw allerliefste lievelingsklant.
Nog méér het aanbod doen waarvan je weet dat je klant dit echt nodig heeft.
Nog méér jouw visie in de wereld zetten.

Dat heeft twee gevolgen:
Je onderscheidt je nog meer van je concurrenten én je focust op jezelf.
Door al die acties heb je een goed gevoel over jezelf want je wéét dat jij alles doet om je bedrijf te doen groeien. 

Bijkomend voordeel: je hebt gewoonweg geen tijd over om je met je concurrenten bezig te houden :-P 

2. Laat een concurrent de uitnodiging zijn om nu écht korte metten te maken met je faalangst. Een duw om nu écht komaf te maken met je uitstelgedrag.

“Ik ben echt kwáád”, zei mijn klant.

En weet je, ik ben blij als mijn klanten kwaad worden. Want dat is vaak de kracht en de energie die ze nodig hebben om nu écht in actie te komen zonder zich nog iets aan te trekken van alle meningen. 

Laat je kwaadheid je drijfveer zijn om het nu écht te doen zoals jij wil, op jouw manier. Je drijfveer om je nu echt niet meer te laten tegenhouden.
Niet door je gremlins. Niet door de meningen van mensen rondom jou.
Niet door wat je denkt dat de mensen rondom jou denken.

Doe wat jij te doen hebt, NU!

3. Laat een concurrent de uitnodiging zijn om in overvloed te denken.

Er zullen ALTIJD concurrenten zijn. (tenzij je je niet richt op een dringend belangrijk probleem met je bedrijf, en dan heb jij een dringend belangrijk probleem mét je bedrijf!)
Er zullen altijd NIEUWE concurrenten komen.
Er zullen concurrenten komen die de mosterd onder andere bij jou halen.

En dat is helemaal OK.
Want je kan er én niks aan doen. En ze nodigen je uit om te denken in overvloed.
Om na te gaan waar jij nog denkt en handelt vanuit angst, de schrik dat je niet goed genoeg bent. Dat je nooit goed genoeg zal zijn. Dat het maar een kwestie van tijd is eer de buitenwereld dat ook ontdekt.

En voor de duidelijkheid: ik heb het níét over iemand die je letterlijk kopiëert. Die jouw teksten letterlijk op zijn website of folders gebruikt. Over iemand die je lesmateriaal heeft gecopy-paste.
Daar mag (of moet!) je tegen op treden.

4. Laat een concurrent de uitnodiging zijn om je grenzen nog meer aan te geven.

Om echt goeie prijzen te gaan vragen zodat de balans geven-nemen klopt.
Om niet meer steeds méér te geven dan je beloofd had, uit schrik. 

Dus.
Zeg dankjewel tegen je concurrent. Hij of zijn bewijst je een enorme dienst.
Neem je plek in. Je bent hier om een bepaalde reden met een uniek talent. 

Verspil je tijd en je aandacht niet aan wie doet wat jij doet (of wat er op lijkt).
Als ze zelf echt goed zijn, dan gaan ze hun eigen weg, zijn ze ook uniek en ben je sowieso geen concurrenten.
Als ze enkel kopiëren en niet bereid zijn zelf het harde werk te doen, dan blijven ze toch niet overeind in de ondernemerswereld.

Ann, raakt concurrentie jou nu echt nooit?
Natuurlijk niet, concurrentie laat me totaal onverschillig want ik ben helemaal perfect.
Natuurlijk wel! Soms is mijn eerste reactie ook ‘laat ook maar, ik stop ermee, het hoeft niet meer’.
Maar dan kijk ik terug naar de uitnodiging die ook voor mij in concurrentie zit.
En dán ga ik weer aan het werk.
Dat is nog altijd de beste remedie tegen angst en ontmoediging. Zoals ik vaak zeg: 'Action cures fear.’

Wat raakt deze nieuwsbrief in jou? Hoe reageer jij op concurrentie?
Ik lees het graag, dus stuur me gerust een reactie op ann@althea-coaching.be!

Ann

P.S. Last call, je kan enkel vandaag woensdag nog inschrijven voor de eendaagse workshop ‘The Big Five’ nu vrijdag 14 juni.
Neem nog voor de zomervakantie een goeie (of een nieuwe) start met je bedrijf en leer welke stappen daarvoor nodig zijn.
Eye-openers, confronterende vragen, dit alles overgoten met een goeie portie humor.

Als je houdt van het werken met je klanten maar je hebt er niet genoeg, als je niet weet wat jou anders maakt dan je concurrenten, als je een degout hebt van sales en marketing (maar weet dat ze nodig zijn ), dan ben je van harte welkom!

Alle info vind je via deze link

Nog vragen? Mail me even op ann@althea-coaching.be

Heel graag tot vrijdag!

Meer blogs & vlogs

Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x