Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom

27 mei 2021

50.000 euro.
Dat is een ruwe schatting van wat ik tot nu toe geïnvesteerd heb in ondernemerscoaching (en ik denk dat dat nog een onderschatting is). Een 4-maandenprogramma, jaarprogramma's, verschillende events, overnachtingen, transport ernaar toe.
 En dan hou ik nog geen rekening met de investering in tijd en energie.

En waarvoor? Waarom?
Waarom zou je in godsnaam investeren in een ondernemerscoach?
Ik geef je alvast 5 goede redenen om het niét te doen.

1. Alle kennis die een ondernemerscoach je leert, is gewoon te vinden in boeken en op internet.

Hoe kies je je doelgroep? Hoe lanceer je een nieuw product? Hoe maak je een wervende website? Welke opbouw voor een nieuwsbrief? Hoe adverteren op Facebook?
Elke dag zijn er talloze gratis webinars te volgen over elk van deze thema’s. Er zijn massa’s websites die je als voorbeeld kan nemen én waarop de kennis gewoon te vinden is. Over alle onderwerpen zijn al superveel (goede!) boeken geschreven.
Dus voor die kennis hoef je het niet te doen.

2. Ondernemen is geen rocket science.

Met thermodynamica, voedings- en bemestingsleer en organische scheikunde heb ik geworsteld. Uren de theorie doornemen tot ik het snapte, om van de oefeningen maar te zwijgen.
Ondernemen is eigenlijk supereenvoudig hiermee vergeleken. Je belt een klant. Je schrijft een nieuwsbrief. Je zet een post op Facebook. Je belt de locatie waar je je workshops geeft om een nieuwe datum te reserveren.
En dus is het ook niet nodig dat iemand je al die kennis (die je dus gewoon op internet en in boeken vindt, zie vorige punt) allemaal uitlegt. Het wijst zichzelf allemaal uit.

3. Je moet het toch zélf doen.

Ik herinner me nog goed het eerste gesprek waarin ik een klant een coachingsdag aanbood. Tevoren werkte ik met losse coachingsessies, dus dit was iets heel nieuws. En ik ging er ook véél meer voor vragen.
Ik vond dit héél spannend, om niet te zeggen angstaanjagend. Maar ik moest het gewoon zelf doen. Mijn businesscoach zat in Nederland en ik zat te worstelen in mijn kantoor in Leuven.

Alle stappen die ik gezet heb, heb ik zélf gezet.
Ik heb mijn aanbod veranderd. Ik heb de teksten voor mijn website geschreven. Ik heb de beslissing gemaakt om de prijzen te gaan vragen die mijn diensten echt waard zijn, en ik heb geworsteld met het uitspreken van die prijzen.
Als ik niets had gedaan, was alles nu nog zoals tevoren, coach of geen coach.

4. De investering is niet in verhouding tot je inkomsten.

De eerste investering die ik deed was een 4-maandenprogramma. Dat programma kostte 3.497 euro. Exclusief btw. (ik vermeld er dat even bij omdat ik daar toen serieus van schrok, nog eens 21% erbij en ik vond het al zoveel)
Mijn jaaromzet was toen 20.000 euro. Ik maakte een paar duizend euro winst. Een vijfde van mijn jaaromzet ging dus naar mijn investering in het businesscoachprogramma. Niet echt in verhouding, zou ik zo zeggen.

5. Ondernemerscoaches maken je altijd aan het wenen

Misschien vind ik dit nog wel de beste reden om niet in een ondernemerscoach te investeren: ik moest keivaak wenen tijdens een coachingsessie.
Omdat ik weer zo hard uit mijn comfortzone geduwd werd dat het niet meer leuk was. “Je kan misschien eens X doen of Y proberen?” zei mijn coach dan. En ik dacht alleen maar “Neeeeeeen, dat durf ik niet!” en dan moest ik weer wenen omdat ik me daarvoor schaamde bijvoorbeeld.
Om het dan de volgende dag toch maar eens te gaan uitproberen en te merken dat het best nog meeviel, en dat het al mijn belemmerende gedachten waren, die gemaakt hadden dat ik er zo tegenop keek.

Want nu komt natuurlijk de hamvraag: heb ik er spijt van dat ik zoveel geïnvesteerd in mijn coaches?
Neen, neen en nog eens neen. Het was de beste investering in mijn bedrijf tot nu toe.
Zonder mijn coaches had ik nooit gestaan waar ik nu sta.
Had ik nooit daadwerkelijk die stappen gezét buiten mijn comfortzone.
Zou ik nooit door mijn interne barrières geraakt zijn en altijd in de plan- en denkfase gebleven zijn.
Was ik nooit in die mate en op dat tempo gegroeid.
Had ik niet gemerkt hoe bepaalde dingen die voor mij letterlijk ondenkbaar waren toch mogelijk waren.
Had ik niet ervaren hoezeer mijn gedachten me beperkten, op vlak van prijzen, omzet, de manier waarop ik werkte.
Zou ik nooit de steun gekregen hebben van mijn mede-ondernemers in die programma's.
Zou mijn omzet nooit in verhouding geráákt zijn van mijn investering, en ver daarboven.
Zou ik blijven worstelen zijn in plaats van echt een verschil te maken voor mensen en hier ook goed mee te verdienen.

Want die blinde vlekken die zag ik zelf niet.
Die interne barrières zou ik alleen niet overwonnen hebben.
Die aanmoediging (en die sjot onder mijn kont) kon ik mezelf niet geven.

Of zoals ik las in een quote van Omdenken:
Om hulp vragen betekent niet dat je opgeeft. Het betekent dat je wéigert op te geven.

En dat klopt. Ik weigerde op te geven. En daarom sta ik nu waar ik sta.

Wat raakt dit artikel in jou?
Ik lees je reacties graag! (mail me gerust via ann@althea-coaching.be)

Tags:

Blog

Meer items

De 6 rode vlaggen: waarom ik niet de juiste coach ben voor jou Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x