Wat je omzet zegt over jou

30 januari 2020

Money money money (ahaaa) must be funny (ahaaa) in a rich men’s world (toedoedoedoedoedoe)

We zijn een half jaar ver in 2020, en hier ben ik met een pertinente vraag: hoe staat het met je omzet?
Wéét je uberhaupt wat je omzet is tot nu toe? (en geen oordeel: ik wist jarenlang niet wat mijn omzet was!)
Heb je een omzetdoel voor 2020?

En jajaja, dit kan dus allemaal gremlins wakker maken.
Ann, jij bent altijd zo gericht op geld.
Geld is wel niet het allerbelangrijkste hoor voor mij!
Ik ben niet zo materialistisch!
Voor mij gaat het om groei op andere vlakken, Ann.

En weet je, voor mij gaat het ook om groei op andere vlakken maar OOK om goed geld durven en kunnen verdienen.

En je omzet, die zegt dus vanalles over jou en je bedrijf.
Maar hij zegt ook vanalles níét!

Je omzet zegt niets over hoe waardevol jij bent. NIETS.
Je bent niet meer of minder waard als je bedrijf groter of kleiner is.

Je huidige omzet zegt ook NIETS over jouw potentieel als ondernemer.
Zelfs als je fantastisch bent in je vak, staan de klanten niet automatisch aan de deur te dringen als je niet ook het ondernemersvak geleerd hebt.

En ondernemen, dat is niet iets waar je mee geboren wordt. Ik toch niet. Ik heb het geleerd met vallen en telkens één keer méér opstaan.

Je huidige omzet zegt dus ook NIETS over wat er mogelijk is.
Het is níét omdat je al jaren een omzet hebt van 20.000 euro dat dit het maximum is wat mogelijk is.
Het is wél het maximum dat mogelijk is met je huidige aanpak, de ondernemerskennis en de ondernemersvaardigheden (of het gebrek daaraan) dat je nu hebt.
(Geloof dus ook niet zomaar wat je omgeving of concullega’s hierover te zeggen hebben!)

Je omzet zegt WEL iets over:

  • Hoe lang je al bezig bent
  • Of je huidige strategie en verdienmodel al dan niet klopt
  • Of je al de keuze hebt durven maken voor 1 ideale klant met een specifiek dringend belangrijk probleem
  • Hoe goed je bent in marketing
  • In welke mate je al geleerd hebt te verkopen
  • Hoe zichtbaar je bent en dus hoeveel mensen al echt weten wat je doet

Met andere woorden: je omzet zegt iets over in hoeverre je het ondernemersvak al onder de knie hebt.
En ja, zoals je niet in een paar maanden een volleerd coach of therapeut bent, zo is dat nét hetzelfde met het ondernemersvak.

Ook ondernemen is gewoon een leerproces.
Je hebt géén 10 klanten de eerste keer dat je een webinar doet. (het is al een succes als er de eerste keer mensen tot het einde blijven luisteren)
Je hebt géén 9 klanten uit je eerste 10 verkoopgesprekken (tenzij je prijzen echt véééls te laag zijn).
Je hebt geen 5 aanvragen voor gesprekken de dag nadat je website online gegaan is.

Je hoort het me vaak zeggen, omdat het zo ESSENTIEEL is bij het ondernemen: het gaat om continue consistente actie.

En daarom zegt je omzet DEFINITELY iets over wat je er voor over hebt om je doelen te bereiken. 

Wees eerlijk naar jezelf: ben je bereid alles te doen wat nodig is om je bedrijf te doen groeien, ook als het ambetant, nieuw of spannend is?
Of is het ondernemen eerder een dagdroom, tof om in weg te vluchten ‘het zou tof zijn als ik een goed lopend bedrijf zou hebben’ maar ben je niet bereid om echt de acties te gaan doen?
(zoals ik heel regelmatig dagdroom dat ik als zangeres op een groot podium sta, maar heel goed van mezelf weet dat ik niet bereid ben om hiervoor te gaan oefenen en les te volgen en de kans op boe-geroep te riskeren en zo :-P)

Dus ik vraag het nog eens: ben je écht bereid te doen wat nodig is om je bedrijf te doen groeien en je doelen te bereiken?

En waarom dring ik daar zo op aan? Omdat ik jaren lang ook dacht dat ik alles deed, alles wat ik kon, alles wat mogelijk was, alles wat nodig was.
Alleen werd ik altijd geïrriteerd als mijn partner zei ‘dat ik niet veel verdiende’. Voor alle duidelijkheid: hij zei dat gewoon als vaststelling, zonder enig verwijt. Maar ik werd er echt ambetant van ‘zeg, denk jij soms dat ik hier zit te niksen of wat???? Denk jij soms dat het voor mij gemákkelijk is????’

Tot ik besefte: euh ja, ik maak het mezelf te gemakkelijk.
Ik heb nog veel te veel smoesjes. “Neen, netwerken dat is niks voor mij, krijg er hoofdpijn van.” “Neen, bellen dat doe ik niet.” “Neen, iemand aanspreken dat durf ik niet.” “Neen, zomaar vertellen wat ik doe, dat kan ik niet.”

Kortom er bleef eerlijk gezegd niet veel over dat ik wél deed: enkele keren per jaar een nieuwsbrief, en een vermelding op 2 sites voor coaches.
Het was een WONDER dat ik nog aan 20.000 euro omzet geraakte, zie ik nu.

Leren ondernemen vraagt meer dan je denkt: meer tijd, meer skills en meer inspanning.

Maar als jij voelt dat je een verschil te maken hebt in de wereld door je bedrijf, ga da alsjeblieft leren hoe ondernemen werkt.

Leg je niet neer bij de huidige status quo.
Leg je niet neer bij wat je omgeving ervan vindt (dat coaches toch niks verdienen en dat je beter terug een job zou gaan zoeken bijvoorbeeld).
En leg je vooral niet neer bij je smoesjes en je excuses.

Ga het ondernemersvak leren, wees bereid om te doen wat  nodig is en maak dat verschil dat jij alleen kan maken.
En dan zegt je omzet dus weer heel veel over jou.
Over hoeveel doorzettingsvermogen je hebt.
Over het ongemak dat je kan verdragen.
Over de oude wonden die je bereid bent te helen door het ondernemersschap aan te gaan.
En vooral: over de persoonlijke groei die je doormaakt.
En die groei, die neemt NIEMAND je ooit nog af. Dáár gaat ondernemen in de eerste plaats over.

Waar ben jij (nog) niet bereid te doen wat nodig is? En wat maakt dat je jezelf hierin nog tegenhoudt?
En wat wordt er mogelijk als je die stap nu wél zet?
Stuur me gerust een berichtje op ann@althea-coaching.be, ik lees je reactie heel graag!

Ann

P.S. Op dinsdag 15 september geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop "The Big Five".
Als je nu echt wil gaan leren ondernemen, is dit de eerste stap!

Ik leer je hoe je je ondernemershuis opbouwt van fundament tot aan het dak.
Marketing, verkopen, zichtbaar worden, prijzen bepalen, het komt allemaal aan bod.

Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.

Let op! Kom alleen als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier.

Nog vragen? Niet zeker of de workshop iets voor jou is?
Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

P.P.S. En omdat ik verkouden ben (en anders had ik wel een andere reden gevonden) mag je vanaf nu gratis iemand meebrengen. Je collega-coach, je vriendin-ondernemer, je business-buddy, als ze maar het ondernemersvak willen leren! 

Meer blogs & vlogs

Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! Radicaal eerlijke marketing, was da? De 5 grootste misverstanden over verkopen I know what I want and I want it NOW Senseo of Nespresso? Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x