Hoop is geen strategie

15 november 2018

Anekdote: een paar weken geleden zaten twee van mijn klanten (die ook vriendinnen zijn) samen in de auto op weg naar een opleiding.
En natuurlijk wordt er dan veel gepraat over hun bedrijf.
Zegt de ene: “Zou Ann al een strategie hebben voor 2019?”
Antwoordt de andere: “Ja, dat denk ik wel!”
 
En inderdaad, mijn strategie en actieplan voor 2019 hangt hier al van in oktober op mijn prikbord.
 
Mááááááár….
 
Er zijn andere jaren geweest.
 
Jaren waarin HOOP mijn belangrijkste strategie was.
 
HOOP dat er nieuwe klanten zouden komen.
HOOP dat meer potentiële klanten mijn website zouden vinden.
HOOP dat bestaande klanten nog eens terug zouden komen.
HOOP dat dat tevreden klanten dat zouden doorvertellen en dat ik ook daardoor nieuwe klanten zou krijgen.
 
Wel, ik kan je één ding vertellen.
 
Hoop als strategie werkt niet.
 
Het werkt als een soort van valse geruststelling.
Het sust je in slaap.
Het maakt dat je niet meer helder ziet wát je onder controle hebt en wat niet.
 
Als hoop je strategie is, is er veel kans dat je je doelen niet haalt.
Waardoor je dan ook nog eens de hoop verliest.
 
Vandaag heb ik een duidelijke strategie. 
Ik weet wat ik moet doen om mijn doelen te bereiken. Heel concreet, week per week.
En dat heeft serieuze gevolgen.
 
Er zijn namelijk zo van die dagen waarop je geen zin hebt. 
Niet dat het allemaal ZO ERG is, of niet dat je je ZO SLECHT voelt, maar gewoon GEEN ZIN.
Of wel zin, maar dan zin om in bed te kruipen en series op Vier en Vijf TV te kijken met een zak peper-en-zoutsuperchips erbij. Maar in elk geval GEEN ZIN om te werken.
 
VANDAAG is voor mij zo’n dag.
Ik zit al de hele dag tegen mezelf te zeuren (het is nu ongeveer halfdrie in de namiddag dus ik heb al heel wat zeuruurtjes achter de rug), heb al TIG keer mijn lievelingsliedje opgezet maar het helpt niet, wil naar huis maar heb nog een afspraak.
ZO’N DAG DUS.
 
Weet je wat dán helpt, op zo’n dag? Dat je STRATEGIE helemaal helder is.
Dat je EXACT weet wat je op die dag moet doen om je doelen te bereiken.
Dat je je niet moet gaan afvragen ‘wat moet ik doen’, ‘wanneer moet ik dit doen’, ‘waarom moet ik dit doen’ maar dat je gewoon zonder zeuren (of mét zeuren in mijn geval) AAN HET WERK GAAT.
 
Omdat je wéét dat als je deze acties doet dat er dan geld binnenkomt.
Omdat je wéét welk resultaat deze acties zullen hebben.
Omdat het duidelijk is, helder, GEEN BESLISSINGS-STRESS.
 
Zoals ik al zei, mijn strategie voor 2019 hangt al uitgeprint en wel voor mijn neus.
Wat staat er dan op dat uitgeprinte blad, Ann?

 
1. Mijn omzetdoel voor 2019
Yep, zwart op wit, 1 duidelijk cijfer.
 
2. Een overzicht van mijn diensten met bijbehorende prijzen
 
3. De verdeling van dat omzetdoel over mijn diensten (hoeveel klanten wil ik per dienst) en over de maanden van het jaar (natuurlijk rekening houdend met mijn vakanties)
 
4. Hoe mijn diensten als locomotieven en wagonnetjes in elkaar passen, zodat ik exact weet welke diensten (de locomotiefjes) ik moet promoten en welke er als vanzelf verkocht geraken (de wagonnetjes)
 
5. En natuurlijk, last but not least, mijn marketingactie mét frequentie en aantallen: hoeveel mensen moet ik spreken, hoeveel webinars voor hoeveel personen ga ik geven, welke acties doe ik op social media enz enz.
 
En zo komt het dus dat ik op zo’n dag als vandaag, waar bingewatchen en chips heel aantrekkelijk zijn, gewoon aan het werk ga en dit artikel voor mijn nieuwsbrief schrijf.
Omdat op mijn plan staat dat ik de eerste week van december een webinar geef en dit vanaf deze week in de nieuwsbrief ga aankondigen.
 
Staat jouw strategie voor 2019 al op papier? 
Heb je al een omzetdoel? (neen, niet vaag, niet ‘ongeveer’, maar echt zwart op wit)
Heb je dat omzetdoel al verdeeld over je diensten, zodat je concreet weet hoeveel klanten je voor elke dienst gaat werven?
Weet je concreet, per maand, per week, per dag, welke acties er nodig zijn om die klanten ook daadwerkelijk te krijgen?
 
Neen?
Dan ben je heel welkom op mijn nieuwe gratis online training “Je strategie voor 2019 in 5 stappen”.
 
Ik leer je

  • Hoe je je strategie voor 2019 in een uur op papier zet
  • Wat de 5 grootste valkuilen zijn bij het uitwerken van een strategie
  • Hoe je ervoor zorgt dat je strategie geen papieren plan of lege doos blijft
  • Dit alles aan de hand van mijn eigen echte strategie die ik dit jaar maakte én volgde

Je volgt deze online training gewoon van achter je PC of smartphone. Jij ziet en hoort mij, maar komt zelf niet in beeld. Je kan me wel vragen stellen via de chatfunctie.

Ik geef het webinar twee keer live: 

  • op maandag 3 december om 14u
  • op dinsdag 4 december om 20u

Aanmelden (en je tijdstip kiezen) doe je hier:
Ja, ik ben erbij!

Heel graag tot dan!

Meer blogs & vlogs

Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x