15 november 2018
Anekdote: een paar weken geleden zaten twee van mijn klanten (die ook vriendinnen zijn) samen in de auto op weg naar een opleiding.
En natuurlijk wordt er dan veel gepraat over hun bedrijf.
Zegt de ene: “Zou Ann al een strategie hebben voor 2019?”
Antwoordt de andere: “Ja, dat denk ik wel!”
En inderdaad, mijn strategie en actieplan voor 2019 hangt hier al van in oktober op mijn prikbord.
Mááááááár….
Er zijn andere jaren geweest.
Jaren waarin HOOP mijn belangrijkste strategie was.
HOOP dat er nieuwe klanten zouden komen.
HOOP dat meer potentiële klanten mijn website zouden vinden.
HOOP dat bestaande klanten nog eens terug zouden komen.
HOOP dat dat tevreden klanten dat zouden doorvertellen en dat ik ook daardoor nieuwe klanten zou krijgen.
Wel, ik kan je één ding vertellen.
Hoop als strategie werkt niet.
Het werkt als een soort van valse geruststelling.
Het sust je in slaap.
Het maakt dat je niet meer helder ziet wát je onder controle hebt en wat niet.
Als hoop je strategie is, is er veel kans dat je je doelen niet haalt.
Waardoor je dan ook nog eens de hoop verliest.
Vandaag heb ik een duidelijke strategie.
Ik weet wat ik moet doen om mijn doelen te bereiken. Heel concreet, week per week.
En dat heeft serieuze gevolgen.
Er zijn namelijk zo van die dagen waarop je geen zin hebt.
Niet dat het allemaal ZO ERG is, of niet dat je je ZO SLECHT voelt, maar gewoon GEEN ZIN.
Of wel zin, maar dan zin om in bed te kruipen en series op Vier en Vijf TV te kijken met een zak peper-en-zoutsuperchips erbij. Maar in elk geval GEEN ZIN om te werken.
VANDAAG is voor mij zo’n dag.
Ik zit al de hele dag tegen mezelf te zeuren (het is nu ongeveer halfdrie in de namiddag dus ik heb al heel wat zeuruurtjes achter de rug), heb al TIG keer mijn lievelingsliedje opgezet maar het helpt niet, wil naar huis maar heb nog een afspraak.
ZO’N DAG DUS.
Weet je wat dán helpt, op zo’n dag? Dat je STRATEGIE helemaal helder is.
Dat je EXACT weet wat je op die dag moet doen om je doelen te bereiken.
Dat je je niet moet gaan afvragen ‘wat moet ik doen’, ‘wanneer moet ik dit doen’, ‘waarom moet ik dit doen’ maar dat je gewoon zonder zeuren (of mét zeuren in mijn geval) AAN HET WERK GAAT.
Omdat je wéét dat als je deze acties doet dat er dan geld binnenkomt.
Omdat je wéét welk resultaat deze acties zullen hebben.
Omdat het duidelijk is, helder, GEEN BESLISSINGS-STRESS.
Zoals ik al zei, mijn strategie voor 2019 hangt al uitgeprint en wel voor mijn neus.
Wat staat er dan op dat uitgeprinte blad, Ann?
1. Mijn omzetdoel voor 2019
Yep, zwart op wit, 1 duidelijk cijfer.
2. Een overzicht van mijn diensten met bijbehorende prijzen
3. De verdeling van dat omzetdoel over mijn diensten (hoeveel klanten wil ik per dienst) en over de maanden van het jaar (natuurlijk rekening houdend met mijn vakanties)
4. Hoe mijn diensten als locomotieven en wagonnetjes in elkaar passen, zodat ik exact weet welke diensten (de locomotiefjes) ik moet promoten en welke er als vanzelf verkocht geraken (de wagonnetjes)
5. En natuurlijk, last but not least, mijn marketingactie mét frequentie en aantallen: hoeveel mensen moet ik spreken, hoeveel webinars voor hoeveel personen ga ik geven, welke acties doe ik op social media enz enz.
En zo komt het dus dat ik op zo’n dag als vandaag, waar bingewatchen en chips heel aantrekkelijk zijn, gewoon aan het werk ga en dit artikel voor mijn nieuwsbrief schrijf.
Omdat op mijn plan staat dat ik de eerste week van december een webinar geef en dit vanaf deze week in de nieuwsbrief ga aankondigen.
Wat is jouw belangrijkste actie voor vandaag?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x