9 september 2021
You’ve always had the power my dear,
you just had to learn it for yourself.
~ Glinda, the Good Witch from The Wizard of Oz ~
Vorige week gaf ik weer een tweedaagse training (eindelijk terug live!) voor de ondernemers in mijn jaarprogramma Up your game!
Dat zijn mijn toppers én dus heb ik altijd wat extra stress.
Gaat de training hen wel voldoende uit hun kot lokken?
Sta ik zelf wel ver genoeg om hen een stap (of 5) verder te brengen?
Maar ook en vooral: is de tweedaagse wel SPECTACULAIR genoeg???
Die laatste bezorgdheid (of zeg maar angst ) die had ik eigenlijk al sinds begin vorig jaar, toen ik met dit jaarprogramma startte.
Ah ja, want ik keek naar mijn coach.
Die kiest altijd een nieuwe locatie.
Altijd een uitdagende activiteit.
Altijd oefeningen die je ver uit je comfortzone duwen.
En ik dacht altijd: dat moet ik ook doen!
Iets met paardencoaching misschien? Maar ik ben bang van paarden.
Iets met zeilen? Maar ik kan niet goed zwemmen en ik heb heel weinig evenwicht.
Iets met uit een vliegtuig springen? Ik heb al hoogtevrees als ik op een stoel sta (niét overdreven).
En altijd een nieuwe locatie, pff.
Ik doe mijn tweedaagse trainingen altijd in de Kasteelhoeve in Wange.
Daar weet ik dat de omgeving prachtig is. Daar weet ik dat het eten fantastisch is. Daar weet ik dat ze alles regelen zoals ik het graag wil.
En dus reed ik vorige week donderdagochtend mijn vertrouwde route naar mijn vertrouwde Kasteelhoeve met op het programma: allemaal vertrouwde (‘saaie’, riepen mijn Gremlins) reflectie-oefeningetjes.
En dat voelde heel dubbel.
Aan de ene kant: dit past bij mij, ik kan het gewoon niet anders, anders forceer ik mezelf.
Aan de andere kant: dit is gewoon niet genoeg, mijn klanten verwachten echt méér.
Pikant detail: het thema van de tweedaagse was “Coming out” of “Wat moet jij van jezelf nu echt volledig gaan ownen om je bedrijf écht van jezelf te maken én daardoor alles nog meer te laten stromen?”
Tijdens mijn ritje op donderdagochtend was ik daar nog over aan het nadenken.
Welk voorbeeld zou ik mijn klanten kunnen geven, waarin moest ik op dit vlak zélf een stap zetten?
En ja, de aandachtige lezer heeft waarschijnlijk al lang de link gelegd maar voor mezelf was het alsof de bliksem insloeg, daar in de auto tussen Tienen en Wange.
Ik moét helemaal geen spectaculaire workshops doen op spectaculaire plaatsen.
Ik ben ik en ik hou van zelfreflectie. Van onderzoeken waar het obstakel zit, de franken en de euro’s laten vallen, ambetante vragen stellen en je daar niét zomaar mee laten wegkomen.
Dit is wie ik ben en dat mag, neen moét, ik ownen.
So far, so good!
Mijn niet zo spectaculaire training (dat zie je op de foto ;-)) begint, en we hebben het dus over het thema: wat ga jij meer ownen in je bedrijf?
Welke eigenschap van jezelf moet jij, wil jij, ga jij meer laten zien?
Welk deel van jouw zijn mag nu volop in het licht?
En ja, ik geef mijn eigen voorbeeld. Dat ik die ochtend, in mijn auto, eindelijk beslist heb ‘dit is wie ik ben. Saaie trainingen vol van zelfreflectie, op steeds dezelfde plek.’
En natuurlijk zouden mijn klanten mijn klanten niet zijn, als ze me op dat moment niet een NOG belangrijker inzicht gaven.
“Zeg euh Ann, heb je er nooit bij stilgestaan dat wij juist naar jou komen OMDAT jij niet van die enge dingen doet?”
BAF. Neen daar had ik dus nooit bij stilgestaan.
Ik had niet beseft dat de klanten die bij mij passen helemaal niet verlangen naar angstaanjagende paarden, het trotseren van wilde zeeën en uit een vliegtuig springen.
Dat ook voor hen twee dagen van diep zelfonderzoek en uitwisseling twee topdagen zijn.
Dat het ook voor hen best fijn is dat ze op voorhand weten waar ze terecht komen, dat die plek vertrouwd voelt.
Maar euh, deze nieuwsbrief gaat natuurlijk niet alleen over mij hé, dat had je al wel door.
Wat moet jij nu echt volledig gaan ownen in je bedrijf?
Moet jij eindelijk ownen dat je supersnel bent, en dat niet iedereen jou kan volgen?
Of dat je juist veel rustiger bent, en niet mee wilt met al dat snel gedoe?
Of ben jij juist van de paarden en de parachutes en hield je jezelf altijd in?
NIET MEER INHOUDEN.
Wees helemaal jezelf.
Juist dàn passen ook je klanten helemaal bij jou.
Enneuh bij al dit soort dingen geldt: voor jezelf is het een HELE ENGE stap, maar voor je ideale klanten is het juist een superlogische stap.
Meer iets van “eigenlijk wisten we dat al van jou, maar goed dat je het eens hardop zegt”.
Zoals dus ook mijn klanten zoiets hadden van DUH ANN. Dacht je nu echt dat we van jou paarden en parachutes dachten te krijgen??
Enneuh: natuurlijk was de training totally niet saai. Waren de vragen en de thema’s soms zo oncomfortabel dat het wel voelde alsof er uit een vliegtuig moest gesprongen worden. :-P
En nu ben ik natuurlijk super benieuwd: welke coming out zit er bij jou te duwen? Ik lees het graag!
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x