27 mei 2018
Gewetensvraag: ga jij op halfjaarlijkse controle of wacht je tot je tandpijn hebt?
Ik heb een kleine enquête gedaan via Facebook (totaal niet wetenschappelijk verantwoord, I know :-P).
Dit was het resultaat: van de 51 respondenten gaan er 41 elk jaar op controle naar de tandarts, de 10 overige gaan als er een probleem is: tandpijn, of er is een stukje van je tand afgebroken, of een oude vulling die je samen met een chocotoff inslikt.
Omdat deze cijfers me eerlijk gezegd verbaasden (zijn mijn facebookvrienden zo gedisciplineerd of durven we niet aanduiden dat we alleen gaan als er een probleem is? ) heb ik onze vriend Google ook even geraadpleegd.
Die wist me te vertellen dat slechts 47% van de Belgen minstens één keer per jaar naar de tandarts gaat.
Wat mijn website betreft, heb ik metaforisch gezien gewacht tot ik VERGING van de tandpijn.
Mijn website was iets meer dan 10 jaar oud.
Voor websites is dat pre-his-to-risch. Mijn website was amper te lezen op mobiel, werd daardoor niet meer geappreciëerd door Google en ik was zelfs al een tijdje gestopt met hem te updaten.
Maar toch ‘kwam ik er niet toe’ om een nieuwe website te laten maken.
En dit terwijl mijn website van essentieel belang is voor mijn bedrijf en het vinden van nieuwe klanten!
Tot ik op dit cruciale punt kwam: ik begon me te schamen.
Ik durfde de url van mijn site niet meer door te geven, omdat ik heel goed besefte dat mijn website gewoon geen goeie indruk meer gaf.
Dát was mijn tandpijn.
Toen ben ik stappen beginnen zetten voor een nieuwe site.
Als meer dan de helft van de mensen pas bij tandpijn of een ander probleem naar de tandarts gaat, waarom verwachten we dan dat onze potentiële klant wél opeens ja zegt, 5 minuten nadat ons aanbod online staat?
Klanten zeggen pas ja tegen je aanbod als er 3 voorwaarden zijn vervuld:
Mijn website was al jaren niet meer up-to-date, maar ik dacht altijd “ach, het valt wel mee, hij ziet er eigenlijk nog wel goed uit, mensen kijken daar wel door”.
Pas toen een paar mensen die ik hoog had zitten me heel voorzichtig aan het verstand probeerden te brengen dat het zo niet meer ging, ben ik in actie geschoten. En nu, nu ik het verschil zie met mijn nieuwe site (bijna af!!!!) kan ik gewoon niet meer geloven dat ik zo lang gedacht heb dat mijn oude site nog wel OK was.
Dat is dus de rol van jouw marketing: maak aan je klant duidelijk wat de gevolgen zijn van zijn probleem en wat er gaat gebeuren als hij geen actie neemt.
Wat is de figuurlijke tandpijn die jouw klant gaat voelen als hij of zij zijn probleem niet aanpakt?
Vertel daarover! Niet om gemeen te zijn, niet om je klant te forceren, maar om duidelijk te maken dat je kop in het zand steken niet helpt.
En weet tegelijk dat je je klant niét kan forceren: als voor iemand zijn probleem nog niet dringend en belangrijk genoeg voelt, dan zet die iemand geen stappen.
Marketing is dus echt zaaien, bemesten én wachten tot de plantjes gaan groeiende pijn wél groot genoeg geworden is.
En dus heb je consistente en betrouwbare marketingacties nodig.
Niet alléén om je klant bewust te maken van zijn probleem, maar ook om duidelijk te maken: “hé, ik kan je hierbij helpen.”
Hou hierbij rekening met deze 4 principes:
Is het voor jou nu tijd om naar de tandarts te gaan hulp in te schakelen (op strategievlak én de stok achter de deur) om je bedrijf te doen groeien? Om een verschil te maken in de wereld, te doen wat je het allerleukste vindt én daar nog goed mee te verdienen ook?
Stuur me een mailtje op ann@althea-coaching.be en we kijken samen in een gratis sessie welke stappen nu nodig zijn om je bedrijf te doen groeien en op welke manier ik jou daarbij kan helpen.
Heel graag tot binnenkort!
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x