10 tekenen dat je te bescheiden bent

24 december 2021

The awareness of our own strength
makes us modest.
~ Paul Cézanne ~

 

Als ondernemer moet je zichtbaar zijn. 

Niet zomaar zichtbaar om het zichtbaar zijn

Zichtbaar omdat je een missie, een boodschap hebt en die mensen wil bereiken die jouw boodschap moéten horen.

En natuurlijk zichtbaar omdat je niemand kan helpen, als niemand weet wat je doet. En je dan dus simpelweg geen geld verdient.

Zoals ook niemand naar een TV programma kijkt als we niet weten dat het uitgezonden wordt (vandaar al die trailers).
Zoals ook niemand een boek koopt (hoe goed het ook is) als we niet weten dat het er is.

En ja voor veel ondernemers vraagt dat een serieus en ongemakkelijk leerproces.

We hebben niet geleerd dat al onze talenten én imperfecties er gewoon mogen zijn (waarom eigenlijk niet? Een hoogspringster gaat zich toch ook niet inhouden en expres de lat er af springen omdat anderen haar arrogant zouden kunnen vinden?).

We hebben niet geleerd dat we mogen zijn wie we zijn met al onze eigenaardigheden. We hebben niet geleerd dat er mensen zijn die juist door onze eigenaardigheden bij ons willen zijn. Dat het heel normaal (en zelfs noodzakelijk!) is dat niet iederéén ons leuk, interessant of bekwaam vindt.

Daarom vandaag: de 10 tekenen dat ook jij nog vééééls te bescheiden bent in je onderneming.

Teken 1: Je durft niet zeggen ‘dit is wat ik doe en daar ben ik goed in’,

Je vindt dat arrogant of dikkenekkerig. Of je bent dat anderen jou dan arrogant of dikkenekkering zullen vinden.

Of je bent bang door de mand te vallen. Omdat je ‘daar ben ik goed in’ gelijkstelt aan ‘perfect zijn’ en natuurlijk ben je dat niet en is perfectie een onhaalbaar streven.

Teken 2: Je durft mensen niet aan te bieden met jou te gaan werken.

Wat denk je, dit is mijn voorstel, gaan we hiermee aan de slag?’
Als je dat niet expliciet vraagt, kan iemand ook niet expliciet ja zeggen. En ja, er bestaat ook de kans dat ze neen zeggen. En dat is ook ok.

Teken 3: Je krijgt geen kritiek. 

Yep, geen kritiek krijgen, da’s een slécht teken.

Als je uitgesproken als jezelf zichtbaar bent, dan moéten er mensen zijn die jou niet leuk vinden. Die op je afknappen. Die zeggen ‘pff die Ann daar kan ik geen twee seconden naar luisteren’.
Als je die commentaren niet krijgt, ben je ofwel niet zichtbaar ofwel veels te neutraal zichtbaar.

Teken 4: Je vindt het opdringerig om mensen uit te nodigen voor een verkennend gesprek. 

Zeg wat jij me nu allemaal verteld hebt, dat is precies waar ik mijn klanten bij help. Als je willen, kunnen we een verkennend gesprek plannen, om te kijken hoe ik ook jou daarbij kan helpen?’
Wat is er in godsnaam opdringerig aan een uitnodiging? Jij mag vragen, de ander heeft alle recht om neen te zeggen.

Teken 5: Je vraagt te lage prijzen en daardoor raak je gefrustreerd.

Ann, er zijn concurrenten en ik wéét dat die niet meer waarde bieden dan ik maar ze vragen dubbel van mijn prijs!’
Die frustratie zegt je iets. Dat jij de stap te zetten hebt om echt voor je waarde te gaan staan.

Teken 6: Je durft je klant niet tot de orde te roepen.

Iemand komt zonder enige voorbereiding naar een sessie. Iemand annuleert voortdurend sessies.
Kortom: je klant doet niét het werk dat nodig is om het gewenste resultaat te behalen.

En jij laat dat passeren terwijl het nodig is dat je zegt: ‘Hé, hier klopt iets niet. Ik ben volledig gecommit aan jouw leerproces. Ik neem jou en je transformatieproces serieus en ik verwacht van jou dat je dat ook doet.’ 

Teken 7: Je durft geen onaangename waarheden te benoemen in je marketing.

Je durft niet te zeggen dat jouw klant zelf serieus aan de slag moet. Dat de transformatie waar jij bij helpt een leerproces is dat tijd, moeite en het verdragen van ongemak vraagt.

En omdat je ook geen valse beloftes wil doen, zeg je dan maar helemaal niets over het resultaat dat mogelijk is voor wie met jou werkt. 

Teken 8: Je houdt het bij veilige marketing.

Nog wat prutsen aan je website. Nog eens de lay-out van die flyer herwerken.

Je doet geen marketing waarbij je rechtstreeks in contact komt met je potentiële klanten, door te netwerken (waar dan ook, van de schoolpoort via de cafetaria van het zwembad tot officiële netwerkmomenten), door te praten met jan en alleman.
Meer zelfs: je vrienden, kennissen en familie weten niet eens wat je nu eigenlijk doet.

Teken 9: Je durft niet doorvragen als iemand zegt ‘neen ik ga dit traject bij jou toch niet doen’.

Je denkt dat dit is uit respect voor de keuze van de ander en hebt nog niet door dat juist doorvragen een deel is van jouw competentie en de ander helpt om echt een bewuste keuze te maken, niet vanuit smoesjes maar vanuit waar hij of zij echt naartoe wil.

Teken 10: Je hoort jezelf zeggen ‘ik mag niet klagen’ als iemand je vraagt hoe het gaat in je bedrijf.

Twee opties: ofwel ben je echt content maar je zegt dat je niet mag klagen uit (valse) bescheidenheid.
Ofwel gaat het niet goed (in elk geval nog niet zo goed als je diep vanbinnen zou willen), maar durf je nog niet ongegeneerd ambitieus te zijn.

En neen, het gaat er niet om arrogant te worden.
Neen, het gaat er niet om jezelf altijd en overal de allerbeste te vinden.
Neen, het gaat er niet om dat je een masker opzet.

Het gaat erom dat jij echt gaat voelen dat je een verschil te maken hebt in de wereld én dat je daar méér dan goed genoeg toe in staat bent. 

Dat heeft de wereld nodig. Dat heeft jouw potentiële klant nodig.
Want als jij nog niet gelooft in jezelf, waarom zou je potentiële klant dan in jou geloven?

Zo, het is weer aan jou! Welk teken herken jij bij jezelf het allermeeste?  

Ann 

Tags:

Blog

Meer blogs en vlogs

De 6 rode vlaggen: waarom ik niet de juiste coach ben voor jou Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x