24 december 2021
The awareness of our own strength
makes us modest.
~ Paul Cézanne ~
Als ondernemer moet je zichtbaar zijn.
Niet zomaar zichtbaar om het zichtbaar zijn.
Zichtbaar omdat je een missie, een boodschap hebt en die mensen wil bereiken die jouw boodschap moéten horen.
En natuurlijk zichtbaar omdat je niemand kan helpen, als niemand weet wat je doet. En je dan dus simpelweg geen geld verdient.
Zoals ook niemand naar een TV programma kijkt als we niet weten dat het uitgezonden wordt (vandaar al die trailers).
Zoals ook niemand een boek koopt (hoe goed het ook is) als we niet weten dat het er is.
En ja voor veel ondernemers vraagt dat een serieus en ongemakkelijk leerproces.
We hebben niet geleerd dat al onze talenten én imperfecties er gewoon mogen zijn (waarom eigenlijk niet? Een hoogspringster gaat zich toch ook niet inhouden en expres de lat er af springen omdat anderen haar arrogant zouden kunnen vinden?).
We hebben niet geleerd dat we mogen zijn wie we zijn met al onze eigenaardigheden. We hebben niet geleerd dat er mensen zijn die juist door onze eigenaardigheden bij ons willen zijn. Dat het heel normaal (en zelfs noodzakelijk!) is dat niet iederéén ons leuk, interessant of bekwaam vindt.
Daarom vandaag: de 10 tekenen dat ook jij nog vééééls te bescheiden bent in je onderneming.
Teken 1: Je durft niet zeggen ‘dit is wat ik doe en daar ben ik goed in’,
Je vindt dat arrogant of dikkenekkerig. Of je bent dat anderen jou dan arrogant of dikkenekkering zullen vinden.
Of je bent bang door de mand te vallen. Omdat je ‘daar ben ik goed in’ gelijkstelt aan ‘perfect zijn’ en natuurlijk ben je dat niet en is perfectie een onhaalbaar streven.
Teken 2: Je durft mensen niet aan te bieden met jou te gaan werken.
‘Wat denk je, dit is mijn voorstel, gaan we hiermee aan de slag?’
Als je dat niet expliciet vraagt, kan iemand ook niet expliciet ja zeggen. En ja, er bestaat ook de kans dat ze neen zeggen. En dat is ook ok.
Teken 3: Je krijgt geen kritiek.
Yep, geen kritiek krijgen, da’s een slécht teken.
Als je uitgesproken als jezelf zichtbaar bent, dan moéten er mensen zijn die jou niet leuk vinden. Die op je afknappen. Die zeggen ‘pff die Ann daar kan ik geen twee seconden naar luisteren’.
Als je die commentaren niet krijgt, ben je ofwel niet zichtbaar ofwel veels te neutraal zichtbaar.
Teken 4: Je vindt het opdringerig om mensen uit te nodigen voor een verkennend gesprek.
‘Zeg wat jij me nu allemaal verteld hebt, dat is precies waar ik mijn klanten bij help. Als je willen, kunnen we een verkennend gesprek plannen, om te kijken hoe ik ook jou daarbij kan helpen?’
Wat is er in godsnaam opdringerig aan een uitnodiging? Jij mag vragen, de ander heeft alle recht om neen te zeggen.
Teken 5: Je vraagt te lage prijzen en daardoor raak je gefrustreerd.
‘Ann, er zijn concurrenten en ik wéét dat die niet meer waarde bieden dan ik maar ze vragen dubbel van mijn prijs!’
Die frustratie zegt je iets. Dat jij de stap te zetten hebt om echt voor je waarde te gaan staan.
Teken 6: Je durft je klant niet tot de orde te roepen.
Iemand komt zonder enige voorbereiding naar een sessie. Iemand annuleert voortdurend sessies.
Kortom: je klant doet niét het werk dat nodig is om het gewenste resultaat te behalen.
En jij laat dat passeren terwijl het nodig is dat je zegt: ‘Hé, hier klopt iets niet. Ik ben volledig gecommit aan jouw leerproces. Ik neem jou en je transformatieproces serieus en ik verwacht van jou dat je dat ook doet.’
Teken 7: Je durft geen onaangename waarheden te benoemen in je marketing.
Je durft niet te zeggen dat jouw klant zelf serieus aan de slag moet. Dat de transformatie waar jij bij helpt een leerproces is dat tijd, moeite en het verdragen van ongemak vraagt.
En omdat je ook geen valse beloftes wil doen, zeg je dan maar helemaal niets over het resultaat dat mogelijk is voor wie met jou werkt.
Teken 8: Je houdt het bij veilige marketing.
Nog wat prutsen aan je website. Nog eens de lay-out van die flyer herwerken.
Je doet geen marketing waarbij je rechtstreeks in contact komt met je potentiële klanten, door te netwerken (waar dan ook, van de schoolpoort via de cafetaria van het zwembad tot officiële netwerkmomenten), door te praten met jan en alleman.
Meer zelfs: je vrienden, kennissen en familie weten niet eens wat je nu eigenlijk doet.
Teken 9: Je durft niet doorvragen als iemand zegt ‘neen ik ga dit traject bij jou toch niet doen’.
Je denkt dat dit is uit respect voor de keuze van de ander en hebt nog niet door dat juist doorvragen een deel is van jouw competentie en de ander helpt om echt een bewuste keuze te maken, niet vanuit smoesjes maar vanuit waar hij of zij echt naartoe wil.
Teken 10: Je hoort jezelf zeggen ‘ik mag niet klagen’ als iemand je vraagt hoe het gaat in je bedrijf.
Twee opties: ofwel ben je echt content maar je zegt dat je niet mag klagen uit (valse) bescheidenheid.
Ofwel gaat het niet goed (in elk geval nog niet zo goed als je diep vanbinnen zou willen), maar durf je nog niet ongegeneerd ambitieus te zijn.
En neen, het gaat er niet om arrogant te worden.
Neen, het gaat er niet om jezelf altijd en overal de allerbeste te vinden.
Neen, het gaat er niet om dat je een masker opzet.
Het gaat erom dat jij echt gaat voelen dat je een verschil te maken hebt in de wereld én dat je daar méér dan goed genoeg toe in staat bent.
Dat heeft de wereld nodig. Dat heeft jouw potentiële klant nodig.
Want als jij nog niet gelooft in jezelf, waarom zou je potentiële klant dan in jou geloven?
Zo, het is weer aan jou! Welk teken herken jij bij jezelf het allermeeste?
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x