Waarom ik geen korting geef

14 november 2019

Value yourself.
The only people who appreciate a doormat

 are people with dirty shoes.
 ~ Leo F. Buscaglia ~ 

Ik had afgelopen week een gesprek met een klant over een vervolgaanbod.
En op een gegeven moment zei ze: “Kan je geen korting geven?”
Mijn antwoord was heel eenvoudig: “Neen, dat doe ik niet.”

Er zijn een aantal redenen waarom ik geen korting geef en daarover wil ik het graag hebben in dit artikel.
Want prijzen, de juiste prijs en stevig staan wat betreft je prijzen is voor veel coaches, trainers, therapeuten en consultants een nog niet zo makkelijk onderdeel van het ondernemen.

Reden 1: De prijs die ik vraag, klopt voor mij.

Als ik mijn prijs naar beneden zou doen (al is het maar 100 euro), dan zou dat voor mij niet meer zou kloppen.

Het is belangrijk dat je prijs klopt. Niet te hoog, en zeker ook niet te laag. (En vermits mijn klanten bijna altijd veel te lage prijzen vragen, is die kant van het spectrum waar ik me het meest op focus)

Als je een correcte prijs vraagt, dan klopt het evenwicht geven-nemen.
Dan voel jij dat je je volledig commitment kan geven aan je klant (binnen de grenzen van je aanbod natuurlijk, ik heb het niét over over je grenzen (laten) gaan) én je klant wordt door de investering ook uitgenodigd tot volledig commitment.

Als je prijs te laag is, dan klopt dat evenwicht niet. Dan voel je dat je teveel moet geven en word je moe of wrokkig.
En voor je klant klopt dat dan ook niet, die gaat méér geneigd zijn om over je grenzen te gaan en minder geneigd om alles te doen wat nodig is.

Wat gebeurt er bij jou als iemand zegt ‘wel duur hoor!’ of als iemand om korting vraagt? Wat heb je daaruit nog te leren?

Reden 2: Ik geef geen korting omdat ik mijn klanten serieus neem.

Als ik een aanbod die aan iemand, dan is dat omdat ik erin geloof dat die persoon zijn of haar investering méér dan terug kan verdienen. Anders doe ik het aanbod gewoon niet.

Hoe serieus neem jij je klanten? En versterkt het hen als jij denkt ‘oh neen, dit bedrag is écht teveel voor deze persoon’ of juist niet?

En neen, dit heeft niks te maken met dat ik een ondernemerscoach ben en dat je de investering in mij dus in geld kan terugverdienen. De baten van jouw dienst (een job die op je lijf geschreven is of een gezond lijf, of een goede relatie, of een kind met zelfvertrouwen, ik noem maar wat) zijn naar alle waarschijnlijk zo groot dat je ze niet eens in geld kàn uitdrukken.

Kan jij écht zien en voelen wat de waarde van je dienst is? Welk verschil jij maakt in het leven van je klanten? En neem jij hen serieus, ga jij ervan uit dat ze ook ten volle aan de slag gaan met wat jij hen leert?

Reden 3: Ik geef geen korting omdat ik klanten wil voor wie de prijs niet het eerste en belangrijkste beslissingscriterium is.

 Mijn trouwe lezers weten: ik heb net een huis gekocht. En neen, ik heb niet een paar weken alle banken afgelopen voor een lening. Ik heb gezegd tegen Wim van de bank: doe het beste wat je voor me kan doen, ik neem de lening sowieso bij jou.

Voor mij is geld immers niet het belangrijkste criterium. Ik wil vooral zaken doen met iemand die ik vertrouw en waar ik me genoeg op mijn gemak bij voel om al mijn ‘domme’ vragen te stellen.

Dus de vraag is: welk soort klanten wil jij?

En ja, te hoge prijzen vragen kan ook.
Als je voelt dat je wankelt telkens je de prijs uitspreekt.
Als je voelt dat je onzeker wordt als iemand je prijs ter discussie stelt.
Als je voelt ‘ik weet niet of ik die waarde wel kan leveren’.

Dan kan het een heel goed idee zijn om je prijzen tijdelijk weer te verlagen. Zodat jij mee kan groeien met je prijzen terwijl je gaat ervaren wat het effect is van je diensten. (dat laatste is dan wel noodzakelijk, want ik heb veel klanten die een enorme waarde leveren, maar dat zelf niet zien. En dan is lage prijzen blijven vragen natuurlijk geen oplossing)

Wat raakt dit artikel bij jou? Wat gebeurt er bij jou als iemand zegt ‘kan ik korting krijgen?’
Ik lees het graag!

Ann

P.S. Op 29 november start de allerlaatste editie van mijn programma Van passie naar profit in de huidige vorm.

Ondernemen kan eenzaam zijn. Alles zelf doen, zelf uitvissen, jezelf een schop onder je kont geven, niet zo makkelijk!
 In mijn groepsprogramma krijg je hulp in overvloed. Van mij, maar ook van ondernemers zoals jezelf. En geloof me, die groepskracht… dat werkt!

Alle info over het programma vind je hier.

Wil je samen met mij kijken of het programma bij je past? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be en we plannen een gratis verkennend gesprek in.

Meer blogs & vlogs

2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x