Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al

2 april 2020

 A ship is safe in the harbor, but that's not what ships are for.
~ William G.T. Shedd ~

Ik ben een enorme Stephen King fan, zoals mijn trouwe lezers wel weten.
En mijn allerallerlievelingsboek is The Stand (of De Beproeving, want ik lees nog altijd liever in het Nederlands).

The Stand gaat over een gemuteerd griepvirus dat 99,9% van de wereldbevolking uitroeit. Wie overblijft gaat op zoek naar andere overlevers en stilaan ontstaan er terug groepjes mensen en uiteindelijk weer iets van een maatschappij.
Dit boek is natuurlijk lectuur bij uitstek als je in quarantaine zit ;-) maar het is al van in mijn tienerjaren mijn lievelingsboek.

Naast het feit dat je in The Stand gewoon in alle winkels kan binnenlopen en zonder betalen kan nemen wat je wil (ja mijn materialistische kant komt boven) fascineerde dit boek mij altijd al vanwege de vraag:
“Waarom zou iemand mij in zijn groepje willen, als heel de maatschappij uiteenvalt? Wat is mijn unieke bijdrage?”

En dat is ook wat zich nu in de coronacrisis weer toont bij mij.

Ik ben niet de ondernemerscoach die 1000 alternatieve creatieve business-ideeën kan bedenken. Ik ben wel van de strategie, maar ik ben niet de allerbéste in strategie.
Ik ben ook niet de ondernemerscoach die volledig op elk moment afgestemd is op het universum. Ik ben daar wel mee bezig (ik geef trouwens op 23 april mijn spiriwiri-webinar weer, zie P.S.2) maar ik ben niet dé afstemcoach.
Ik ben ook niet de ondernemerscoach die volledig alles kent van geldmindset. Ik ken er wel iets van, maar ik ben niet dé mindsetcoach.

Kortom, de vraag die altijd al leefde bij mij, stelt zich nu wéér en groter: wat heb ik als ondernemerscoach in godsnaam bij te dragen in deze crisistijden?
Waarvoor hebben mijn mensen mij nu nodig? En nog dringender gezegd: hébben ze me überhaupt nog wel nodig nu?

Neen, ik schrijf dit artikel niet om bevestiging te krijgen.

Ik schrijft dit om je te zeggen:
WAT ZICH NU TOONT BIJ JOU EN IN JE ONDERNEMERSCHAP, WAS ER ALTIJD AL. 
HET WORDT ALLEEN UITVERGROOT.
(sorrynotsorry voor de schreeuwerige hoofdletters, ik kan niet duidelijk genoeg zijn)

Mijn angst om niet uniek te zijn: was er al.

Jouw angst voor tekort: was er al.
Jouw angst om niet goed genoeg te zijn: was er al.
Jouw angst om zichtbaar te zijn: was er al.
Jouw angst dat ze niet op je zitten te wachten: was er al.
Jouw twijfel of dit wel het goeie moment is: was er al.
Jouw schaamte of misplaatste trots die je weerhield om hulp in te schakelen: was er al.
Jouw schrik om je investering niet terug te verdienen: was er al.

Wat is het bij jou, dat er al was, en zich nu nog duidelijker en dringender toont?
Wat heb jij te leren, dat je altijd nog wat onder het tapijt kon vegen, maar dat nu onverbiddelijk is: dit heb je NU te leren. Geen keuze meer, geen uitstel meer.

Of neen, er is altijd een keuze, je kan altijd uitstellen. En dat mag.
Maar besef dan heel goed dat dit jouw keuze is.
Dat JIJ nog steeds aan het roer staat.
Neen, je hebt het virus niet onder controle.
Neen, je hebt niet onder controle wie ziek wordt.
Neen, je hebt niet onder controle dat een potentiële klant ja zegt (hadden we tevoren ook niet).
Neen, je hebt de wereldeconomie niet onder controle (en ook die controle was altijd al een illusie).

Het enige dat je onder controle hebt, nu en altijd, zijn de beslissingen die je maakt.
Het enige dat je onder controle hebt, nu en altijd, zijn de acties die je doet.

Jij hebt de keuze: 
blijven onderduiken en blijven hangen in de angst, of nu eindelijk TEN VOLLE gaan doen wat je te doen hebt en de ondernemersvaardigheden te leren die daarvoor nodig zijn.

En versta me niet verkeerd, ik weet heel goed wat angst is. Ik wou de afgelopen week alleen maar in mijn bed kruipen en ik heb dat ook gedaan, dekbed over mijn kop, netflix op en een zak chips erbij. En dan zo 4 maanden lang.
Want ook bij mij vergroot dit uit wat er al was (en misschien ook datgene waarvan ik hoopte dat ik het al achter mij gelaten had ;-)).

Maar ik heb de keuze gemaakt om terug vanonder mijn dekbed te komen en de acties te doen die nodig waren.
Opdagen in de coachingsessie bij mijn eigen coach.
Alle administratie doen die was blijven liggen.
Mails beantwoorden.
En deze nieuwsbrief schrijven die al voor vorige week op de planning stond.
 
Het gaat er niet om dat je nooit onder dat figuurlijke of letterlijke dekbed kruipt. 
Het gaat er om dat je er steeds weer terug vanonder komt en onder ogen ziet wat jij nu onder ogen te zien hebt over jezelf en je bedrijf.

Wat toont zich nu?
Dat je niet zichtbaar durfde worden?
Dat je niet durfde investeren omdat je bang was dat je zelf niet de nodige acties zou doen?
Dat je teveel luisterde naar je omgeving die zei ‘coaching, da’s alleen maar gebakken lucht’?
Dat je teveel voorrang gaf aan je gezin en niet de tijd durfde te claimen voor je bedrijf?

Neem wat zich toont als de enorme leerkans die het is.
Of blijf onderduiken. Dat is OOK ok. Maar besef dat dat ook jouw keuze is. Dat je geen slachtoffer van de omstandigheden bent. Dat jij nu deze keuze maakt.

Ga je er echt voor, ga je echt DOEN waarvoor je hier bent? Zonder je nog in te houden?
Of kies je ervoor om te bijven geloven in je gremlins?
De keuze is aan jou.

En ik zeg met ongelooflijke stelligheid: schakel hierbij hulp in. Nu méér dan ooit.
We hebben de blik en de hulp van anderen nodig (ik ook!) anders krijgen onze gremlins sowieso de overhand (onze gremlins hebben alleen maar méér kracht in deze tijden).

We hebben de blik en de hulp van anderen nodig om de feiten van onze perceptie (en dus onze gremlins) te onderscheiden.

“Ik kan toch niet online mensen helpen opruimen?” Toch wel.
“Mensen zijn nu toch niet bezig met veranderen van loopbaan?” Sommigen niet, anderen worden nu juist méér geconfronteerd met de vraag ‘is dit wat ik wil doen?’ en hebben ook de tijd om hiermee aan de slag te gaan.
“Nu iets verkopen aan mensen, dat is toch onethische lijkenpikkerij?” Hen de hulp onthouden die ze nodig hebben, dat is pas onethisch.
 
Mensen vragen me deze dagen (nog meer dan anders, ook dit is iets wat er al was en zich uitvergroot): Is het nu wel de goeie moment om te investeren in ondernemerscoaching? Kan ik niet beter wachten?

En dan zeg ik uit de grond van mijn hart: er is geen beter moment dan NU. Je bent nooit meer nodig geweest dan NU.
En ja, het is ook nooit meer nodig geweest dan nu om je innerlijke demonen hierbij onder ogen te zien.
Onderduiken heeft nooit gewerkt, en nu zeker niet meer.
Maar als je bereid bent om er ten volle voor te gaan, is er nu ook zoveel mogelijk!
Juist omdat deze keuze nodig is. Omdat wat aanmodderen niet meer werkt. Omdat ondernemen nog méér dan anders een marathon is, en geen sprint.
Omdat nu diegenen die bereid zijn te doen wat nodig is nog méér gaan gescheiden worden van diegenen die daartoe niet bereid zijn.

En ja, ik hoor jou nu al denken ‘ik ben zeker niet één van diegenen die gaat lukken nu. Ik ben niet goed genoeg. Ik ben niet slim genoeg. Ik ben niet dapper genoeg. Ik ben niet sterk genoeg. Ik ben te bang.’

Het gáát er niet om dat je sterk bent. Het gáát er niet om dat je niet bang bent.
Ik ben soms DOODSbang. (meet me onder my dekbed!!)
Het gaat erom dat je die angst durft in de ogen te kijken en gaat DOEN.
En daar help ik bij. Maar jij moet de eerste stap zetten. En dat kan je. (en weet dat die eerste stap heel vaak de moeilijkste is, daar ben je dan al vanaf)

Ann

P.S. Wil je met me aan de slag, juist nu? Super!
Weet dat al mijn programma’s gewoon online doordraaien. Mail me even op ann@althea-coaching.be en we kijken samen welk programma nu bij jou past.

P.S.2 Omdat het universum ook nu zijn werk doet (juist nu zijn werk doet!) en het nog belangrijker is dat we met dat universum samenwerken, geef ik op donderdag 23 april de corona-versie van mijn spiriwiriwebinar “De 10 spirituele wetten van succes”.

Wil je zweverigheid? Dan ben je niet aan het juiste adres.
Wil je moodboards en leren afstemmen? Neen, dat leer ik je niet.

Wil je van de meest nuchtere ondernemerscoach van de Benelux leren hoe je met acties en beslissingen het universum voor jou in beweging zet? Be there!

Meld je alvast aan via deze link.

Meer blogs & vlogs

Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! Radicaal eerlijke marketing, was da? De 5 grootste misverstanden over verkopen I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Senseo of Nespresso? Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x