De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen

18 oktober 2018

Eén van de topics die bij mijn klanten het meeste emoties oproept, is het thema prijzen. 
 
“Hoe bepaal ik mijn prijzen?”
“Ik zit nu al hoger dan mijn concurrenten, ik kan toch niet nog hoger gaan!”
“Wat als niemand meer klant wordt als ik mijn prijzen verhoog?”
 
Ik herinner me nog goed hoe ik jaren geleden (ik werkte nog met losse sessies, zo lang is het geleden ) mijn prijzen ging verhogen van 60 euro per uur naar 70 euro per uur. Ik was keibang dat mensen zouden zeggen ‘ZEG WAT VOOR NE GELDWOLF BEN JIJ???’ (is nooit gebeurd trouwens :-P )
 
Ja, prijzen raken aan diepe thema’s. Eigenwaarde. Angst voor afwijzing.
 
En het is ZOOOOO belangrijk voor ons bedrijf dat onze prijzen op elk moment kloppen.
Prijzen die niet kloppen (te laag, of te hoog) zitten de groei van je bedrijf danig in de weg!
 
Daarom vandaag: de 5 grootste misverstanden over het bepalen van je tarieven!
 
Misverstand 1: Je kan je prijs objectief bepalen.
 
Weet je, het kán natuurlijk. Dat je gaat uitrekenen hoeveel omzet je nodig hebt om al je kosten te betalen, dat je gaat uitrekenen exact hoeveel betaalde uren je kan werken en dat je dan dus gaat kijken wat je uurprijs moet zijn.
 
Maar dan mis je het belangrijkste. Namelijk dat jouw tarief níét bepaald wordt door je kosten. Ook niet door het aantal uur dat je voor iemand werkt.
Maar dat je tarief bepaald wordt door de waarde die je levert voor je klant.
 
Als jij 1 uur met een klant werkt, maar daardoor maak je een mega-verschil in diens leven, dan is dat heul veul geld waard.
 
Misverstand 2: Door te lage prijzen doe je enkel jezelf tekort.
 
Klinkt logisch. Jij als ondernemer verdient te weinig, komt misschien zelfs maar amper uit de kosten, moet veel werken om genoeg omzet te draaien, geraakt oververmoeid en gefrustreerd en ga zo maar verder.
 
Maar neen: door te lage prijzen doe je ook je klant tekort.
Wanneer je klant te weinig betaalt (en daarmee bedoel ik: minder dan je aanbod waard is), ga jij namelijk voelen dat er iets niet klopt. Dat geven-nemen niet in evenwicht is, dat je voor de prijs die je klant betaald heeft niet álles kan geven. En dus hou jij je in, en doe je je klant tekort.
 
En je klant, die heeft bij te lage prijzen veel minder commitment. En gaat dus ook dáárdoor veel minder resultaat halen dan mogelijk is.
 
Kortom, je doet niet alleen jezelf tekort, maar ook je klant!
 
Misverstand 3: Bij het bepalen van je prijs moet je rekening houden met wat je concurrenten vragen.
 
Stél dat dit waar zou zijn en ik pas dit toe op mezelf, met wie moet ik dan rekening houden? Met concurrenten die zelf veel te lage prijzen vragen (zodat we elkaar naar beneden halen)?
Of moet ik me vergelijken ondernemerscoaches die 25.000 euro voor een dag vragen? (dat is voor mij nu véél te hoog, en ook (nog) niet passend bij de waarde die ik nu kan bieden aan mijn klanten)
 
Vergelijken met concurrenten helpt je niet. Omdat het belangrijk is dat een prijs klopt voor JOU en de waarde die JIJ biedt.
Je doet nooit exact hetzelfde (en dat moet je ook niet willen).
Je bént nooit exact hetzelfde (gelukkig niet).
En dus is het gewoon niet helpend om te vergelijken.
 
Misverstand 4: Eens je je prijs bepaald hebt, ligt hij vast.
 
Weet je wat ik hét grote voordeel vind van zelfstandig ondernemer te zijn? Dat er geen tig lagen management moeten beslissen over je logo, je aanbod, je vakantie én je prijzen.
Jij bepaalt.
 
En je mag je prijzen wijzigen.
Als je voelt ‘neen, dit is toch te hoog’, dan kan je je prijs weer wat laten zakken.
En op het moment dat je voelt ‘mijn prijzen zijn weer te laag geworden’ verhoog je ze.
(Meer zelfs: mijn coach zegt dat het níét mogelijk is dat je prijzen doorheen het jaar níét stijgen, want dat zou betekenen dat je niets hebt bijgeleerd.)
 
Misverstand 5: Het gaat erom welke prijs je klanten willen betalen.
 
Dit is een tricky one.
Natuurlijk gaat het er ook om dat klanten willen betalen voor je diensten.
 
Alleen, dat begint niet bij je klanten. Dat begint bij JOU. Dat jij de waarde van je diensten ziet. Dat jij het antwoord biedt op een dringend belangrijk probleem van je klanten. Dat je voelt ‘ja, dit ben ik en mijn dienst waard’ en dat je daar volledig voor durft te gaan staan.
En dat je verkoopvaardigheden aanleert, om je klant over de drempel van het transformatieproces te helpen.
 
Dán volgt je klant jou, ook als je prijzen hoger worden.
 
En neen, niet iedereen zal vinden dat de prijs van je diensten klopt.
Als ik namelijk niet worstel met het probleem waar jij bij helpt, dan zal ik jouw dienst áltijd te duur vinden.
Vergelijk het met water. Als je hier in België bent, met water dat uit de kraan stroomt en volop flessen water in de supermarkt, dan ga je natuurlijk nooit ofte nimmer 100 euro betalen voor een flesje water. Maar als je in de woestijn bent, je hebt geen water meer en je hebt al een dag niet meer gedronken, dan wordt 100 euro opeens supergoedkoop.
 
Dat geeft ook ineens aan wat er nodig is om de prijzen te vragen die je dienst echt waard is:

  • Je geeft duidelijk aan welk dringend belangrijk probleem je oplost voor je klanten (in plaats van je focussen op je methode)
  • Je biedt trajecten of programma’s aan (in plaats van losse sessies) en
  • Je leert verkoopvaardigheden zodat je je potentiële klanten kan helpen om de eerste stap te zetten, zonder te proberen overtuigen of dicht te klappen

Kan je hier wel hulp bij gebruiken?
Hulp bij het op poten zetten van een aantrekkelijk aanbod, het bepalen van de prijzen die daarbij horen én naar huis met een concreet actieplan?
 
Dan ben je heel welkom op de eendaagse workshop “The Big Five”. 
Alle info over de workshop vind je hier.
 
Je bent heel erg welkom, tot binnenkort!
Ann

Meer blogs & vlogs

Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x