De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen

18 oktober 2018

Eén van de topics die bij mijn klanten het meeste emoties oproept, is het thema prijzen.

“Hoe bepaal ik mijn prijzen?”
“Ik zit nu al hoger dan mijn concurrenten, ik kan toch niet nog hoger gaan!”
“Wat als niemand meer klant wordt als ik mijn prijzen verhoog?”

Ik herinner me nog goed hoe ik jaren geleden (ik werkte nog met losse sessies, zo lang is het geleden ) mijn prijzen ging verhogen van 60 euro per uur naar 70 euro per uur. Ik was keibang dat mensen zouden zeggen ‘ZEG WAT VOOR NE GELDWOLF BEN JIJ???’ (is nooit gebeurd trouwens :-P )

Ja, prijzen raken aan diepe thema’s. Eigenwaarde. Angst voor afwijzing.

En het is ZOOOOO belangrijk voor ons bedrijf dat onze prijzen op elk moment kloppen.
Prijzen die niet kloppen (te laag, of te hoog) zitten de groei van je bedrijf danig in de weg!

Daarom vandaag: de 5 grootste misverstanden over het bepalen van je tarieven!

Misverstand 1: Je kan je prijs objectief bepalen.

Weet je, het kán natuurlijk. Dat je gaat uitrekenen hoeveel omzet je nodig hebt om al je kosten te betalen, dat je gaat uitrekenen exact hoeveel betaalde uren je kan werken en dat je dan dus gaat kijken wat je uurprijs moet zijn.

Maar dan mis je het belangrijkste. Namelijk dat jouw tarief níét bepaald wordt door je kosten. Ook niet door het aantal uur dat je voor iemand werkt.
Maar dat je tarief bepaald wordt door de waarde die je levert voor je klant.

Als jij 1 uur met een klant werkt, maar daardoor maak je een mega-verschil in diens leven, dan is dat heul veul geld waard.

Misverstand 2: Door te lage prijzen doe je enkel jezelf tekort.

Klinkt logisch. Jij als ondernemer verdient te weinig, komt misschien zelfs maar amper uit de kosten, moet veel werken om genoeg omzet te draaien, geraakt oververmoeid en gefrustreerd en ga zo maar verder.

Maar neen: door te lage prijzen doe je ook je klant tekort.
Wanneer je klant te weinig betaalt (en daarmee bedoel ik: minder dan je aanbod waard is), ga jij namelijk voelen dat er iets niet klopt. Dat geven-nemen niet in evenwicht is, dat je voor de prijs die je klant betaald heeft niet álles kan geven. En dus hou jij je in, en doe je je klant tekort.

En je klant, die heeft bij te lage prijzen veel minder commitment. En gaat dus ook dáárdoor veel minder resultaat halen dan mogelijk is.

Kortom, je doet niet alleen jezelf tekort, maar ook je klant!

Misverstand 3: Bij het bepalen van je prijs moet je rekening houden met wat je concurrenten vragen.

Stél dat dit waar zou zijn en ik pas dit toe op mezelf, met wie moet ik dan rekening houden? Met concurrenten die zelf veel te lage prijzen vragen (zodat we elkaar naar beneden halen)?
Of moet ik me vergelijken ondernemerscoaches die 25.000 euro voor een dag vragen? (dat is voor mij nu véél te hoog, en ook (nog) niet passend bij de waarde die ik nu kan bieden aan mijn klanten)

Vergelijken met concurrenten helpt je niet. Omdat het belangrijk is dat een prijs klopt voor JOU en de waarde die JIJ biedt.
Je doet nooit exact hetzelfde (en dat moet je ook niet willen).
Je bént nooit exact hetzelfde (gelukkig niet).
En dus is het gewoon niet helpend om te vergelijken.

Misverstand 4: Eens je je prijs bepaald hebt, ligt hij vast.

Weet je wat ik hét grote voordeel vind van zelfstandig ondernemer te zijn? Dat er geen tig lagen management moeten beslissen over je logo, je aanbod, je vakantie én je prijzen.
Jij bepaalt.

En je mag je prijzen wijzigen.
Als je voelt ‘neen, dit is toch te hoog’, dan kan je je prijs weer wat laten zakken.
En op het moment dat je voelt ‘mijn prijzen zijn weer te laag geworden’ verhoog je ze.
(Meer zelfs: mijn coach zegt dat het níét mogelijk is dat je prijzen doorheen het jaar níét stijgen, want dat zou betekenen dat je niets hebt bijgeleerd.)

Misverstand 5: Het gaat erom welke prijs je klanten willen betalen.

Dit is een tricky one.
Natuurlijk gaat het er ook om dat klanten willen betalen voor je diensten.

Alleen, dat begint niet bij je klanten. Dat begint bij JOU. Dat jij de waarde van je diensten ziet. Dat jij het antwoord biedt op een dringend belangrijk probleem van je klanten. Dat je voelt ‘ja, dit ben ik en mijn dienst waard’ en dat je daar volledig voor durft te gaan staan.
En dat je verkoopvaardigheden aanleert, om je klant over de drempel van het transformatieproces te helpen.

Dán volgt je klant jou, ook als je prijzen hoger worden.

En neen, niet iedereen zal vinden dat de prijs van je diensten klopt.
Als ik namelijk niet worstel met het probleem waar jij bij helpt, dan zal ik jouw dienst áltijd te duur vinden.
Vergelijk het met water. Als je hier in België bent, met water dat uit de kraan stroomt en volop flessen water in de supermarkt, dan ga je natuurlijk nooit ofte nimmer 100 euro betalen voor een flesje water. Maar als je in de woestijn bent, je hebt geen water meer en je hebt al een dag niet meer gedronken, dan wordt 100 euro opeens supergoedkoop.

Dat geeft ook ineens aan wat er nodig is om de prijzen te vragen die je dienst echt waard is:

  • Je geeft duidelijk aan welk dringend belangrijk probleem je oplost voor je klanten (in plaats van je focussen op je methode)
  • Je biedt trajecten of programma’s aan (in plaats van losse sessies) en
  • Je leert verkoopvaardigheden zodat je je potentiële klanten kan helpen om de eerste stap te zetten, zonder te proberen overtuigen of dicht te klappen

Kan je hier wel hulp bij gebruiken?
Hulp bij het op poten zetten van een aantrekkelijk aanbod, het bepalen van de prijzen die daarbij horen én naar huis met een concreet actieplan? Mail me dan gerust voor het plannen van een kennismakingsgesprek!

Tags:

Blog

Meer blogs & vlogs

12 manieren waarop ik me klein houd (en jij jezelf misschien ook?) De 6 rode vlaggen: waarom ik niet de juiste coach ben voor jou Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x