29 oktober 2020
Een Olympische medaille is niet te koop. Die vraagt jaren en jaren training.
Een goede relatie is ook niet te koop. Die vraagt inzicht krijgen in jezelf, een goede partnerkeuze en relatievaardigheden.
En ja, je hoort me al van ver (van heel ver) komen.
Een succesvolle praktijk of bedrijf is ook niet te koop. ’t Is ook niet omdat je een programma koopt bij een ondernemerscoach dat je automatisch ende vanzelven hun succes krijgt.
Zoals ook voor jouw klanten hun gewenste doel (afvallen, een team dat beter samenwerkt, minder stress, noem maar op) niet te koop is.
Zoals ook voor hen geldt dat na het betalen het harde werk volgt.
Eigenlijk is dat ambetant, denk ik vaak.
Je hebt een probleem, da’s al niet leuk, om het eufemistisch uit te drukken.
Je krijgt het niet opgelost, pfff.
Dan vind je iemand die je daarbij kan helpen (oef!).
Maar natuurlijk kost dat geld.
En dan moet je nog zelf keiveel moeite doen ook!!
Da’s iets dat eigen is aan het leveren van onze soort diensten, dat onze klanten het hardste werk zélf te doen hebben.
Dat het tijdelijk érger wordt als ze met ons beginnen te werken (nog meer verwarring, nog meer onzekerheid, nog meer ongemakkelijk leren).
Dat het niet zo is dat wij het probleem van hen overnemen.
En dat betekent dus ook dat als een potentiële klant tegen je zegt ‘ik kan het niet betalen’, dit bijna nooit betekent ‘ik kan het niet betalen’.
Wat betekent ‘ik kan het niet betalen’ dan wél? Ik geef je alvast 10 van de meest voorkomende opties.
Wat doe je niét als je klant zegt ‘ik kan het niet betalen?’
Wat doe je wél als je klant zegt ‘ik kan het niet betalen?’
En ja, dit alles geldt zowel voor jou (als je er over denkt hulp te zoeken bij de groei van je bedrijf) als voor je klant (die eraan denkt hulp te zoeken bij zijn/haar probleem).
Dus hier ben ik weer met een gewetensvraag, voor al wie weet ‘ja, ik moet echt hulp zoeken om mijn bedrijf of praktijk verder uit te bouwen’ en die bij zichzelf het ‘maar ja, ik heb geen geld’ excuus herkent.
Wat zit er bij jou onder de uitspraak ‘ik kan het niet betalen’?
En alles is ok. Elke beslissing die je neemt, elke uitleg die je geeft is ok.
Als je maar eerlijk bent tegenover jezelf. Daar gaat het om in je bedrijf. Dat is wat nodig is voor jouw groei, die van je bedrijf én die van je klanten.
Ik lees heel graag wat deze blog in je raakt!
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x