Te koop: bloeiende praktijk

29 oktober 2020

Een Olympische medaille is niet te koop. Die vraagt jaren en jaren training.
Een goede relatie is ook niet te koop. Die vraagt inzicht krijgen in jezelf, een goede partnerkeuze en relatievaardigheden.

En ja, je hoort me al van ver (van heel ver) komen.

Een succesvolle praktijk of bedrijf is ook niet te koop. ’t Is ook niet omdat je een programma koopt bij een ondernemerscoach dat je automatisch ende vanzelven hun succes krijgt.

Zoals ook voor jouw klanten hun gewenste doel (afvallen, een team dat beter samenwerkt, minder stress, noem maar op) niet te koop is.
Zoals ook voor hen geldt dat na het betalen het harde werk volgt.

Eigenlijk is dat ambetant, denk ik vaak.
Je hebt een probleem, da’s al niet leuk, om het eufemistisch uit te drukken.
Je krijgt het niet opgelost, pfff.
Dan vind je iemand die je daarbij kan helpen (oef!).
Maar natuurlijk kost dat geld.
En dan moet je nog zelf keiveel moeite doen ook!!

Da’s iets dat eigen is aan het leveren van onze soort diensten, dat onze klanten het hardste werk zélf te doen hebben.

Dat het tijdelijk érger wordt als ze met ons beginnen te werken (nog meer verwarring, nog meer onzekerheid, nog meer ongemakkelijk leren).
Dat het niet zo is dat wij het probleem van hen overnemen.

En dat betekent dus ook dat als een potentiële klant tegen je zegt ‘ik kan het niet betalen’, dit bijna nooit betekent ‘ik kan het niet betalen’.

Wat betekent ‘ik kan het niet betalen’ dan wél? Ik geef je alvast 10 van de meest voorkomende opties. 

  1. Ik ben bang dat ik zelf de acties niet ga doen en dan gaat het dus zijn geld niet waard zijn (met andere woorden: ik heb geen vertrouwen in mezelf)

  2. Ik ben bang om aan mijn partner te zeggen dat ik hier geld aan wil uitgeven (ik durf mijn behoeften niet uitspreken)

  3. Ik schaam me voor mijn probleem (en daarom blijf ik nog liever alleen sukkelen dan dat jij ziet hoe slecht ik hierin ben)

  4. Ik heb (nog) niet genoeg vertrouwen in jou

  5. Ik durf geen geld uitgeven aan mezelf (ben ik dat wel waard?)

  6. Ik ben bang voor alles wat ik ga moeten doen als ik bij jou je traject start

  7. Mijn probleem is voor mij nog niet belangrijk/dringend genoeg

  8. Ik ben te bang voor de gevolgen die het aanpakken van dit probleem zal hebben (op mijn relaties bijvoorbeeld)

  9. Ik heb geen idee hoe ik dit geld zou kunnen bijeenbrengen

  10. Ik wil het gewoon niet doen maar dat durf ik je niet zeggen dus ik gebruik de geld-smoes

Wat doe je niét als je klant zegt ‘ik kan het niet betalen?’ 

  1. Beamen dat je aanbod inderdaad duur is (hand omhoog al diegenen die dit wel al gedaan hebben! Ook ik deed dit vroeger)

  2. Je klant geloven als die zegt dat hij/zij écht het geld niet heeft (yep, guilty)

  3. Je klant gaan overtuigen dat je traject zijn geld echt écht ECHT waard is (been there, done that, werkt niet)

  4. Toeklappen (check)

  5. Gaan geloven dat je traject het geld inderdaad niet waard is (staat ook op mijn lijstje)

Wat doe je wél als je klant zegt ‘ik kan het niet betalen?’ 

  1. Check of het echt gaat om het geld (‘stel dat geld geen rol zou spelen, dat je dit bedrag wél zou hebben, wat zou je dan doen?’)

  2. Vraag je potentiële klant waar precies de twijfel zit (de twee wondervragen die ik dan altijd stel zijn ‘Wat zou het traject je moeten opleveren, wil het je investering waard zijn?’ En ‘Waarin zou het traject je kunnen teleurstellen?’)

  3. Onderzoek nieuwsgierig welke gremlins actief zijn bij je klant

  4. Ga samen na hoe je klant het geld wel kan bijeen krijgen (koekjes bakken, tijdelijke besparingen, geld lenen, …) Geef voorbeelden van acties die bestaande klanten gedaan hebben

  5. Stel betaling in termijnen voor

En ja, dit alles geldt zowel voor jou (als je er over denkt hulp te zoeken bij de groei van je bedrijf) als voor je klant (die eraan denkt hulp te zoeken bij zijn/haar probleem).

Dus hier ben ik weer met een gewetensvraag, voor al wie weet ‘ja, ik moet echt hulp zoeken om mijn bedrijf of praktijk verder uit te bouwen’ en die bij zichzelf het ‘maar ja, ik heb geen geld’ excuus herkent.

Wat zit er bij jou onder de uitspraak ‘ik kan het niet betalen’?

En alles is ok. Elke beslissing die je neemt, elke uitleg die je geeft is ok.
Als je maar eerlijk bent tegenover jezelf. Daar gaat het om in je bedrijf. Dat is wat nodig is voor jouw groei, die van je bedrijf én die van je klanten.

Ik lees heel graag wat deze nieuwsbrief in je raakt!

Ann

P.S. Op vrijdag 13 november (geluksdag!) geef ik weer mijn interactieve online ondernemersworkshop “The Big Five”.
Als je nu echt wil gaan leren ondernemen, is dit de eerste stap!

Ik leer je hoe je je ondernemershuis opbouwt van fundament tot aan het dak.
Marketing, verkopen, zichtbaar worden, prijzen bepalen, het komt allemaal aan bod.

Eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en antwoord op al je ondernemersvragen voor de no brainer prijs van 50 euro excl. BTW.

Let op! Doe alleen mee als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier

En goed om weten: vanaf nu is het 2 voor de prijs van 1: je mag met andere woorden iemand gratis meebrengen. Je collega-coach, je vriendin-ondernemer, je business-buddy, als ze maar het ondernemersvak willen leren!

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

Meer blogs & vlogs

[Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! Radicaal eerlijke marketing, was da? De 5 grootste misverstanden over verkopen I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Senseo of Nespresso? Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x