Vrijheid of dictatuur?

25 juni 2021

Vrijheid. 

De vrijheid zoveel of zo weinig te werken als je wil, wanneer je wil, waar je wil, én niet te werken wanneer je dat niet wil.
De vrijheid om echt je eigen ding te doen, om je boterham te verdienen met iets wat je echt graag doet en waar je echt goed in bent.
De vrijheid om te werken met mensen die je echt leuk vindt (en dan heb ik het zowel over klanten als over mensen met wie je samenwerkt).
De vrijheid om alle grote en kleine beslissingen in je bedrijf zelf te nemen. Zoals hoe je logo eruit gaat zien bijvoorbeeld (oh ik weet nog zo goed hoe leuk dat voelde toen ik mijn logo liet ontwerpen en IK ALLEEN mocht kiezen welk ik het mooiste vond).

Bij veel ondernemers is vrijheid één van de belangrijkste drijfveren om een eigen bedrijf te starten. 

Maar.

Wat zie ik bij zoveel zelfstandige ondernemers (en dus ook bij coaches, therapeuten en consultants)?

Dat ze die vrijheid gaan misbruiken.

En dan bedoel ik: naar de twee kanten. 

Ik zie dat ondernemers tevéél vrijheid nemen (en daardoor in onvrijheid terecht komen) én ik zie dat ondernemers te wéinig vrijheid nemen (en ja da’s ook onvrijheid natuurlijk). 

Een paar voorbeelden waarin je als ondernemer te weinig vrijheid neemt:

- de agenda van de klant volgen in plaats van je eigen agenda (‘ja maar als ik die dag niet kan, dan gaat mijn klant afhaken’, ‘neen ik wou eigenlijk niet ’s avonds werken, maar ja, het is het enige moment dat die klant kan’)

- toch niet werken waar je wil: begonnen zijn aan je bedrijf en beslissen dat je enkel nog thuis of vlakbij huis wil werken, en dan na een paar maanden toch weer het hele Vlaamse land (of nog verder) doorkruisen (‘ik zou wel kunnen vragen dat de klant tot bij mij komt, maar in mijn vakgebied is dat niet echt de gewoonte’)

- toch niet met de klanten werken die je het allerleukste vindt (‘ja maar ik heb al te weinig klanten dus ik kan me niet veroorloven kieskeurig te zijn’)

- toch niet echt doen wat je het allerliefste doet en waar je het allerbeste in bent (‘ja maar de klant stelde die vraag, ik zeg dan maar ja da’s het meest klantvriendelijk’)

- toch niet echt goed geld verdienen omdat je niet de vrijheid durft nemen om te voelen én dus te zeggen ‘dit is wat mijn dienst waard is en voor minder doe ik het niet’

- geen grenzen aangeven en veel meer uren werken dan afgesproken

- geen vakantie durven nemen (‘want ik kan mijn klanten toch niet in de steek laten’)

Ik zeg altijd: als je niet de vrijheid durft nemen die bij het ondernemerschap hoort, blijf dan alsjeblieft werknemer.

Als je niet de vrijheid van het ondernemerschap hebt, maar wél alle plichten en onzekerheden, dan heb je enkel de nadelen (geen vast inkomen, zelf voor je pensioen zorgen, niet betaald bij ziekte en vakantie, zelf alle verantwoordelijkheid moeten nemen en niet kunnen meedrijven op de diensten of producten van je werkgever, niet kunnen meedrijven op je collega’s) en niks van de voordelen.

Zoek dan terug een vaste job. 

Dit komt natuurlijk allemaal neer op zelfleiderschap.

Als ondernemer kan je de schuld bij niemand anders neerleggen dan bij jezelf. Jij bent de CEO en jij maakte de keuzes. Het resultaat hebben we niet altijd in handen (ik kan een potentiële klant bijvoorbeeld nog altijd niet dwingen om een traject bij mij te volgen) maar je bent wél 100% verantwoordelijk voor je keuzes en je acties. 

En ja dat vraagt lef. Dat vraagt écht lef.

Het lef om je eigen keuzes te maken ook al zijn mensen het daar niet mee eens (zo heb ik zoveel jaren geleden het logo gekozen dat IK het mooiste vond ook al vonden de meeste mensen aan wie ik de ontwerpen getoond had een andere versie véél beter).

Het lef om het risico te lopen afgewezen te worden (als een potentiële klant bijvoorbeeld echt zegt ‘ja maar als jij niet de maandag kan, dan hoeft het voor mij niet’). 

Daarnaast zie ik veel situaties waarin je als ondernemer te véél vrijheid neemt:

- zeggen ‘ik heb nu geen inspiratie dus ik ga nu geen nieuwsbrief schrijven, ik wacht wel tot ik in de flow zit’

- niet willen kiezen voor een ideale klant (‘ja ik weet dat dat eigenlijk zou moeten maar ik wil me niet vastleggen, kiezen is verliezen’)

- je te veel laten meedrijven in alles wat privé van je gevraagd wordt. Zo had ik laatst een klant die iemand had helpen verhuizen. Helemaal OK. En de vraag die je jezelf dan moet stellen is: zou ik hier ook mijn verlofdagen aan opgeofferd hebben als ik een vaste job had?

- blijven volhouden ‘ik ben hier nog niet klaar voor’, ‘het is nog te vroeg om actie X of Y te doen’, ‘deze acties ga ik niet doen want dat is niks voor mij’ (zoals ik bijvoorbeeld 10 jaar lang heb volgehouden ‘dat netwerken niks voor mij was als introvert’)

Wat gemeenschappelijk is aan al deze voorbeelden, is dat we de waarde vrijheid hier gebruiken als smoesje.

We zeggen ‘ik mag kiezen in mijn bedrijf en ik mag dus kiezen wat ik wil doen en wanneer ik daar klaar voor ben en wanneer ik daar zin in heb.’ 

Maar ik zie dit soort voorbeelden helemààl niet als vrijheid.

Ik zie in deze voorbeelden juist een dictatuur. Een onbewuste dictatuur van de gremlins. 

Is het wel echt een bewuste keuze als je zegt ‘ik ben hier nog niet klaar voor’? Is het wel echt een bewuste keuze als je zegt ‘ik heb nu geen inspiratie, ik stuur deze week geen nieuwsbrief?’

 Of laat je je dan leiden (of lijden) door je gremlins, die interne stemmetjes die je probéren te beschermen maar heel zelfdestructief zijn?

Vrijheid betekent niet ‘het ons zo makkelijk mogelijk maken’.

Zoals Mark Manson het zegt in de quote van deze week: échte vrijheid is het pas als we vanuit vrijheid ons écht committen aan iets.
 In dit geval: aan onze missie en de persoonlijke groei die daar onlosmakelijk bij hoort.

En je weet het hé: persoonlijke groei dat is geen tralala verhaal. Dat doet zeer, dat kost moeite, als we op voorhand wisten wat het van ons zou vragen zouden we er nooit aan beginnen maar het is wél waardoor we een verschil kunnen maken in de wereld. 

En ja, je màg de makkelijkste weg kiezen (dat doe ik ook vaak, meer privé dan, meestal niet wat mijn bedrijf betreft ) maar dan moeten we niet verbaasd of teleurgesteld zijn over de gevolgen. Dan moeten we niet verbaasd zijn dat we onze doelen niet halen, dat we niet genoeg klanten hebben, dat we onze boterham niet verdienen, dat we niet dat werk kunnen doen wat we het allerliefste doen. 

Want wat is die nepvrijheid waard als je niet genoeg verdient en daar dan weer stress over hebt?

Of zoals mijn coach dan zegt: als je je afvraagt ‘wil ik op dit moment meer geld of meer tijd’, en je twijfelt, kies dan sowieso voor meer geld. Want wat ben je met meer tijd, met de vrijheid te doen of laten wat je wil, als je honger hebt? 

Als we bepaalde doelen hebben met ons bedrijf (en dan heb ik het zowel over doelen voor onszelf, zoals een bepaald inkomen, als over doelen om een verschil te maken in de wereld én ik heb het over doelen die jij echt belangrijk vindt!) en we halen die niet vanuit het mom van vrijheid (dat eigenlijk een dictatuur van gremlins is), hoe vrij ben je dan? 

Dat is dan als alles willen eten (en die chips, en die pita, en die melocakes) en dan zeuren dat je je niet fit voelt.

Je màg kiezen om die chips en die pita en die melocakes te eten. Vanuit keuzevrijheid. Maar dan heb je er ook de gevolgen bij te nemen. 

Met deze echte vrijheid heb we te leren omgaan, ook in ons bedrijf. Neen, natuurlijk moet je niet alles doen. Neen, natuurlijk mag jij op elk moment kiezen, jij bent de CEO. Maar dan moet je ook de verantwoordelijkheid dragen voor de gevolgen van die keuzes. Dàn ben je pas echt vrij.


Wat raakt dit artikel bij jou? Waar neem jij nog te veel of juist te weinig vrijheid in je bedrijf? Ik ben heel benieuwd! 

Ann 

 

P.S. Op dinsdag 6 juli geef ik mijn interactieve online ondernemersworkshop “The Big Five”

’t Is de laatste deze zomer! (want daarna neem ik de vrijheid om anderhalve maand vakantie te nemen :-P )

Ik leer je hoe je je ondernemershuis opbouwt van fundament tot aan het dak.
 Marketing, verkopen, zichtbaar worden, prijzen bepalen, het komt allemaal aan bod.

Eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en antwoord op al je ondernemersvragen voor de no brainer prijs van 50 euro excl. BTW. 

En neen, voor diegenen die gesteld zijn op hun vrijheid: ik leer je géén regeltjes waar je je aan moét houden. Ik leer je wél fundamentele principes die nodig zijn om je bedrijf of praktijk te doen groeien. 

Let op! Doe alleen mee als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!

Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn! 

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier

En goed om weten: je mag iemand gratis meebrengen. Je collega-coach, je vriendin-ondernemer, je business-buddy, als ze maar het ondernemersvak willen leren! 

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

Meer blogs & vlogs

Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x