24 oktober 2019
Moeiteloos.
Het is een woord dat je vaak tegenkomt als het gaat om ondernemen.
Moeiteloos je bedrijf doen groeien.
Moeiteloos klanten vinden.
Als je mij al een tijdje volgt, dan weet je het: moeiteloos is voor mij niet een woord dat bij ondernemen hoort.
Ik bedoel daarmee níét dat ondernemen kommer en kwel is. Integendeel.
Als ik training geef en mijn klanten coach, dan geniet ik daar echt van. Ik kan me dan niet voorstellen dat er iets leuker is dan dat. En dan word ik daar nog voor betaald ook.
Maar.
De groeipijnen die met ondernemen gepaard gaan, die zijn er ook echt.
En zoals het woord al zegt: groeipijnen doen nu eenmaal zeer.
Iets nieuws proberen, vallen en weer opstaan, jezelf uitdagen, dat is niet moeiteloos. Zoals het ook voor topsporters niet moeiteloos gaat maar met hard trainen.
En zo is dat ook (en zeker!) als het gaat om verkopen.
Verkopen is en blijft voor mij nog steeds één van de meest uitdagende aspecten van het ondernemen. (en ik zie dat dat bij mijn klanten ook zo is!)
Als je worstelt met verkopen, er tegenop ziet, er soms zelfs op blokkeert, dan ben je dus absoluut niet alleen!
Maar waarom is verkopen vaak zo’n worsteling?
1. Verkopen vraagt dat je helemaal voor je waarde gaat staan.
Dat je tot in de toppen van je tenen durft voelen ‘Ja, ik kan jou hierbij helpen als jij de acties doet die nodig zijn.’ (Want, terzijde, ook voor je klanten gaat het veranderingsproces allesbehalve moeiteloos ;-))
En dus raakt verkopen aan je eigenwaarde of aan het gebrek daaraan.
Durf je impact hebben? Durf je echt mensen te beïnvloeden?
Durf je volledig te voelen dat je iets goed kan (of is er een gremlin die dan begint te protesteren: ‘Wie ben jij, dat je dit beweert? Anderen zijn veel beter hierin!’)
2. Verkopen te maken heeft met geld.
Een bedrijf draait om geld.
Als jouw activiteit níét om geld draait, als je geen geld wil of moet verdienen, dan heb je een hobby of doe je aan vrijwilligerswerk. Dat is ook helemaal ok. Maar het is géén bedrijf.
Als je een bedrijf hebt, dan wil je een verschil maken in de wereld én daarmee je boterhammen verdienen.
En er is geen moment dat we hier meer mee geconfronteerd worden dan tijdens het verkopen.
Mag jij van jezelf geld ontvangen? Mag jij genieten van het geld dat je verdient? Mag jij méér willen?
Of wordt er dan een gremlin wakker die je egoïstisch, materialistisch of te commercieel vindt?
3. Verkopen betekent de kans op een afwijzing.
Rationeel gezien kunnen we dat allemaal plaatsen. ‘Er komen nog nieuwe kansen.’ ‘Misschien was dit toch geen ideale klant voor mij.’
Maar diep van binnen raakt dit bij bijna elk van ons diepere pijn.
De herinnering aan vroegere afwijzingen wordt geraakt en daarom reageren we heftig. Kunnen we blokkeren tijdens een gesprek als iemand twijfels heeft, of helemaal van de kaart zijn als een potentiële klant zegt ‘neen, ik ga het niet doen’.
En daarom is het dus ook heel normaal dat je er niet bent met alleen een verkoopscript.
Daarom is het dus heel normaal dan énkel leren welke vragen je stelt niet genoeg is.
Daarom is het dus heel normaal dat verkopen niet moeiteloos gaat.
Wat namelijk nodig is, is dat je je bewust wordt wat het verkopen én vooral de reacties van je potentiële klant bij jou triggeren.
Dat je je oude pijnpunten leert kennen. Dat je leert je niet helemaal door die oude gevoelens te laten overspoelen.
Zodat je tijdens een verkoopgesprek, wat er ook gebeurt en hoe je potentiële klant ook reageert, helder kan blijven.
Zodat je nieuwsgierig en open kan onderzoeken wat er (ook bij je klant!) geraakt wordt.
Zodat je kan benoemen wat moet benoemd worden.
En ja, dat leerproces duurt wat langer (en is een stuk confronterender!) dan enkel de juiste vragen leren.
Wat raakt dit artikel bij jou? Of misschien beter gezegd: wat raakt verkopen in jou? Ik lees het graag!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x