Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle?

23 mei 2019

Ik beken: ik ben een volbloed introvert.
Niet dat ik daar geheimzinnig over doe, maar mensen verwachten het vaak niet van mij.
 
Maar toch is het zo.
Een topdag is voor mij een dag waarop ik niet moet buitenkomen (zelfs niet om de brievenbus leeg te maken).
Na een dag training geven (wat ik supergraag doe) ben ik kapot en kan ik alleen nog netflixen.
Ik zie mijn dochter graag dansen, maar ik haat het om voor haar optreden in een volle circustent te zitten.
 
Heeft dat introvert zijn invloed op het ondernemen?
Of, wat dringender gesteld, kan je als introverte ondernemer wel overleven in een wereld van geschreeuw en vlotte babbels en extraverten?
 
Absoluut wel!
Daar ben ik het levende bewijs van.
 
Ok Ann, maar hóé bouw je dan als introvert een bedrijf uit?
Als je veel alleen moet zijn, als netwerken níét je natuurlijke biotoop is, als je liever met mensen afzonderlijk spreekt dan voor een groep?
 
Vandaag 3 strategieën voor introverte ondernemers!
 
Strategie 1: Doe wat goed is voor jou zonder je te verantwoorden
 
Zoals ik al zei, ik heb geen hip weekend met allerlei activiteiten, ik blijf zoveel mogelijk thuis en doe zjust niks (alleen wat was en wat afwas).
Ik ga ergens vroeger weg als ik voel dat ik moe ben.
Ik neem geen mensen als passagier mee in mijn auto omdat ik dan leegloop.
Ik zeg activiteiten af als mijn lijf en/of mijn brein zeggen ‘neen stop, ’t is genoeg geweest nu’.
Ik bewaak mijn agenda. Zo plan ik nooit iets de dag na een training.
 
En de clue is hier: doe dit zonder je te verantwoorden. Zorg voor jezelf en wat je nodig hebt, anderen hoeven jou niet te begrijpen, ze hoeven zelfs niet te weten waarom je iets doet of niet doet.
 
2. Onderzoek je Gremlins
 
Het is ook belangrijk om te beseffen wat wél en wat níét uit je introvert zijn voortkomt.
Ik volg daarin altijd een nogal strikte definitie: je bent een introvert als je alleen moet zijn om weer op te laden.
Omdat je overprikkeld geraakt door veel mensen en drukte, omdat je veel info opslaat met al je zintuigen.
 
Wat is introvert zijn voor mij níét?
Introvert zijn is níét gelijk aan verlegen zijn.
Het is níét gelijk aan sociale angst.
Als je niet graag gaat netwerken omdat je ineenkrimpt bij de gedachte iemand aan te spreken, dan heeft dit voor mij eerder met overactieve Gremlins te maken dan met introvert zijn.
 
Onderzoek die Gremlins.
Wat proberen ze jou te zeggen? Waar proberen ze jou (op een niet-helpende manier) voor te beschermen?
En is het nog altijd nodig om hen te geloven?
 
3. Doe marketing en verkoop op de manier die bij jou past
 
Neen, marketing hoeft absoluut niet schreeuwerig, integendeel.
Je moet wel zichtbaar zijn, maar dat mag helemaal op jouw manier. Door kennis te delen bijvoorbeeld. Door je potentiële klanten uit te leggen hoe iets werkt.
 
Schrijf je liever dan dat je praat? Schrijf dan!
 
Hou je niet van met iedereen praten op een netwerkbijeenkomst? Zoek dan gelegenheden waar je je op je gemak voelt of neem iemand mee die wel makkelijk met iedereen aan den babbel geraakt.
 
Maar ook hier geldt: is je introverte kant aan het woord, of zijn het je Gremlins?
Want om nieuwe dingen te leren (en ja, ondernemen is een heel nieuw vak!) zal je bereid moeten zijn je ongemakkelijk te voelen bij tijden.
Ga dus elke keer goed na: gebruik ik mijn introvert zijn als een excuus of moet ik nu gewoon goed voor mezelf zorgen?
 
Hoe zorg jij voor jezelf als introverte ondernemer? Waar loop je vooral tegenaan?
Ik lees het graag, dus stuur me gerust een reactie op ann@althea-coaching.be!

Ann

P.S. Wanneer jij er klaar voor bent om de volgende stap te zetten in je bedrijf zijn dit 3 manieren waarop ik je kan helpen:

1. Op donderdag 6 juni geef ik een gratis webinar “De 5 principes van magische marketing.”

Marketing werkt, máár je moet weten hóé het werkt.
Gewoon je workshops op Facebook gooien is niet genoeg.
Af en toe een quote posten ook niet.

In mijn (gratis) online training “De 5 principes van magische marketing” leer ik je hoe marketing wél werkt.

Niet met valse beloftes, niet fake, niet opdringerig.
Maar echt en bloedeerlijk.

Je volgt de training via je PC of smartphone. Je ziet mij maar komt zelf niet in beeld en kan me vragen stellen via de chatfunctie.

Ik geef het webinar twee keer live op donderdag 6 juni, om 10u30 en om 20u.
Meld je alvast aan via deze link.

(Kan je er niet live bij zijn? Meld je dan toch aan via de link, je krijgt dan de opname na afloop in je mailbox!)
 
2. Op vrijdag 14 juni ben je welkom op mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five”, ‘t is de laatste keer voor de zomervakantie!

In één dag ontdek je de 5 pijlers van een succesvolle onderneming: het helder krijgen van je missie, een krachtig aanbod dat de oplossing biedt voor een dringend probleem, marketing, verkopen én zelfleiderschap.
Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.

Let op! Kom alleen als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

2. Liever 1 op 1 met mij aan de slag?
Contacteer me op ann@althea-coaching.be en ik nodig je uit voor een doorbraaksessie. Tijdens dit (gratis) verkennend gesprek onderzoeken we samen waar jij op dit moment tegenaan loopt in je bedrijf/praktijk, waar je naartoe wil en hoe ik jou daarbij kan helpen.

Meer blogs & vlogs

Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x