Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens

3 januari 2019

“Ook in deze eerste week van het nieuwe jaar,
sta ik met mijn nieuwsbriefje klaar…”

Een nieuw jaar! Met zijn nieuwjaarsbrieven, zijn vuurwerk en …  zijn goede voornemens.
Heb jij goede voornemens gemaakt voor je bedrijf? Dingen die je anders wil gaan doen? Meer nieuwsbrieven? Meer netwerken?

Nope, ik wil hier geen pleidooi houden voor onrealistische wensen.
Ik wil zéker geen pleidooi houden voor valse hoop.
“Als ik 50.000 euro omzet heb, dán ga ik me zeker voelen over mezelf.”
“Als ik 10 klanten per maand heb, dán weet ik dat ik iets te bieden heb.”
“Als ik 10 kilo ben afgevallen, dán …”
Enzoverder enzovoorts.

Je kent mij (en jezelf) al goed genoeg om te weten dat het zo niet werkt.
En toch zijn er wel dingen die je anders wil in je bedrijf.

Maar hóé dan, als het maken van goede voornemens niet werkt en ons alleen maar het gevoel ‘ziedewel, weeral mislukt, het gaat me nooooit lukken’ geeft?

Succesfactor 1 voor verandering: Je moet het echt zélf willen.

Er moet iets zijn in jou van ‘dit wil ik ECHT niet meer’ of ‘dat doel is zo belangrijk, dat wil ik ECHT’.

Je ziet, de motivatie kan komen vanuit wat we níét meer willen (niet meer wakker liggen als er facturen komen, niet terug willen naar een vaste job, niet meer onderbetaald worden enz.) of vanuit wat we juist wél willen (ons gerust voelen elke dag, weten dat wat je doet zinvol is, een bepaald omzetdoel enz.)

Het ene is niet beter dan het andere.
Maar er moet wel urgentie achter zitten.
Het moet voor jou DRINGEND en BELANGRIJK zijn.

Ik geef een voorbeeld, totaal niet business gerelateerd.
Ik heb al lang migraine (al héééél lang, zeker al een jaar of 15 ofzo).
In het begin af en toe een aanval, daarna steeds meer, dus begonnen met migraine-medicatie te slikken. Logisch, want elke maand of zelfs vaker 2 of 3 dagen aan een stuk in je bed liggen, dat gaat ook niet echt als je een bedrijf hebt hè.

Fast forward naar een half jaar geleden. De migraine was in die jaren alleen maar toegenomen. Geen enkele preventieve medicatie had ooit geholpen, dus behelpen met medicatie die de symptomen bestreed.
Gevolg was dat ik ondertussen ongeveer 4 à 5 van de 7 dagen migraine had.

Googelen had me ondertussen al lang geleerd dat die medicatie daar op lange termijn geen goed aan deed, integendeel, dat die nog méér aanvallen uitlokte.
Mijn huisarts had al verteld over mensen die zich dan in het ziekenhuis lieten opnemen om van die medicatie af te kicken.
Maar dat zag ik totaal niet zitten.

Tot ik eind augustus (en ik herinner me zelfs het moment niet meer, alleen dát ik de beslissing genomen heb) besliste om die medicatie niet meer te nemen.
Nu niet, nooit niet, gedaan ermee.
Sindsdien heb ik in bed geleden met migraine (ah ja want geen middel om het weg te nemen), ontdekt dat die pijn te verdragen was (met de mantra ‘als het zo blijft, kan ik het nog wel uithouden de komende 5 minuten’) en zijn mijn aanvallen superveel verminderd.

Als je me dit een jaar geleden gezegd had (dat ik ging stoppen met die medicatie dus) had ik je voor gek verklaard.
Maar als iets écht dringend wordt, écht belangrijk, dan zijn we klaar om die stap te zetten.
Dan zijn we klaar om écht te doen wat nodig is. Dan zijn we bereid om de gevolgen van onze acties te dragen. 

Succesfactor 2 voor verandering: Consistente actie waarvan je in het begin geen énkel effect merkt.

A goal without a plan is just a wish.
Je ként die uitspraak.
Je wéét dat je actie moet doen om een doel te bereiken.
Consistente actie.

Alleen, wat ik deze week nog eens véél duidelijker besefte toen ik dit filmpje van Simon Sinek zag voorbijkomen: je acties hebben in het begin géén effect.
GEEN effect.

Je snoept een dag minder omdat je je fitter wil voelen en je voelt de volgende dag geen énkel verschil.
Je gaat sporten en de eerste weken voel je geen énkel verschil (of alleen negatief verschil, al die spierpijn enzo ).

Je plaatst vanaf vandaag elke dag een Facebookpost en de eerste maand, de eerste 2 maanden, misschien wel de eerste 3 maanden merk je geen énkel effect.
Je schrijft vanaf deze week elke week een nieuwsbrief en het duurt misschien wel een half jaar eer je hierdoor klanten krijgt.
Je gaat netwerken en pas de 5de keer spreek je iemand die eventueel interessant zou kunnen zijn.

Dat is normaal, beter nog: zo wérkt het nu eenmaal.
En dus doe je VOORT. Omdat je ook wéét dat je sowieso effect zal zien als je blijft volhouden.

Succesfactor 3 voor verandering: Niet zo snel als een ander, maar zo snel als jij kan.

Ieder heeft een ander tempo. We hebben allemaal andere hindernissen te overwinnen, ook als het gaat om ons bedrijf.

Vergelijk je niet met anderen (‘zie hoe snel het bij die gaat, en zie hoeveel omzet die al heeft, en zie hoeveel volgers die al heeft’) maar hou de referentie bij jezelf.

Ga jij zo snel als je kan gaan? Dan is het helemaal oké.
Verandering is niet altijd direct zichtbaar aan de buitenkant, dat kan ook niet (zie succesfactor 2).

Maar wees eerlijk naar jezelf, want er is een verschil tussen zo snel gaan als jij kan enerzijds en uitstelgedrag anderzijds.

Wat daarin voor mij altijd een goeie aanwijzing is, is hoe ik reageer op andere mensen.
Als ik zelf weet dat ik alles doe wat ik op dat moment kán doen, raakt kritiek me niet. Als ik daarentegen zelf ook al wel weet dat ik aan het slabakken ben en excuses zoek voor mezelf dan geraak ik heel geïrriteerd als mensen me feedback geven over de groei van mijn bedrijf.

Kortom, wat je ook wil veranderen, welke stappen je ook wil zetten met je bedrijf: ik wens je een heel mooi 2019.
Neen, we hebben niet alles onder controle maar verandering is wel degelijk mogelijk.
Niet met vuurwerkknallen en feestgedruis, maar door kleine acties, elke dag opnieuw. En dat wens ik je toe.

Warme nieuwjaarsgroeten,
Ann

Tags:

Blog

Meer blogs & vlogs

De 6 rode vlaggen: waarom ik niet de juiste coach ben voor jou Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x